mr
door mrcel Nov 16, 2006 om 02:27
Computers & telefonie

Kan ge-backup'te mail en contactpersonen niet meer importeren op nieuwe pc.

Beste mensen, ik heb een nieuwe pc gekocht. Maar wat blijkt nu? Al mijn
mails en contactpersonen die ik op cd gebrand had als back-up zijn niet
te importeren in Outlook 2003 prof. Krijg steeds de melding "is not a
personal folders file". De pst files heb ik vanaf de back-up cd op mijn
harde schijf gezet en "read only" staat uit, dus daar ligt het niet
aan. Overigens belachelijk en typisch pc-nerderig dat het back-uppen
van zoiets belangrijks als mail en adresboek zo enorm bewerkelijk is...
Dat moet met één klik te doen zijn vind ik.

Het volgende heb ik gedaan:
1. Klik op Importeren en exporteren in het menu Bestand.
2. Klik op Gegevens uit een ander programma of bestand importeren en klik vervolgens op Volgende.
3. Klik op Bestand met persoonlijke mappen (.pst) en klik vervolgens op Volgende.
4. Geef in het vak Te importeren bestand het pad en de bestandsnaam op van het PST-bestand dat u wilt importeren.
5. Kies een van de volgende opties:

Dubbele
items vervangen door geïmporteerde items Bestaande gegevens worden
overschreven met de gegevens uit het geïmporteerde bestand.

6. Volg de overige instructies in de wizard Importeren en exporteren.

Maar na stap 5 krijg ik dus de melding "blablabla.pst is not a personal files folder".

Ik heb overigens ook al geprobeerd om het "scanpst.exe"
recover-programma er op los te laten dat zich in Windows XP bevindt.
Ook dat programmatje meldde dat mijn pst-files niet herkend worden. Als
je googled op die problematiek blijkt dat er echt tientallen sites en
forums zijn waar dit probleem vermeldt wordt, echter de oplossing kon
ik niet 1-2-3 vinden.

Wat is de oplossing, hoe krijg ik mijn belangrijke gegevens weer terug?

1957 23 Rapporteer

gsm
door gsm - Nov 16, 2006 om 09:05
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Sluit Outlook.
Ga naar het configuratiescherm.
Open daar Email
    U vindt daar waar het bestand Outlook.pst staat.
Maak een backup van dat bestand of geef het een andere naam.
Zet de oude outlook.pst op die plaats.
Start daarna Outlook om te kijken of het werkt.

Als het nog niet functioneert:
Probeer dan eens Thunderbird te downloaden en te installeren.
Dat programma zit logischer in elkaar en heeft ook een goed antispamfiliter

freya
door freya - Nov 16, 2006 om 09:33
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo mrcel,

Met welke versie van outlook zijn die 'backup'-pst bestanden gemaakt? Gaat het om het outlook.pst bestand of juist om andere, zelf bijgemaakte pst bestanden?
Als het om dezelfde versie van Outlook gaat hoef je ze niet te importeren en kun je ze gewoon via Bestand -> Openen -> Outlook-gegevensbestand opzoeken en openen.
Mocht dat niet werken kijk dan eens naar de grootte van het bestand. Is het bestand niet per ongeluk 0 bytes groot, want dan is er kennelijk bij de backup iets misgegaan en is alles inderdaad voorgoed verloren. (het is niet te hopen voor je)

m.vr.gr. Freya

mr
door mrcel - Nov 16, 2006 om 10:17
9 Antwoorden / 3 Vragen

Ha gsm, die truc werkt niet, want ook dan krijg ik de melding dat de file geen pst file zou zijn. Ik heb overigens mijn Outlook mappen op mijn oude pc afzonderlijk geback-upped, dus niet als één grote Oulookmap. Ik heb de back-ups gemaakt vanaf de Office 2003 Prof. Outlookversie. Diezelfde versie heb ik ook op mijn nieuwe pc geinstalleerd. De back-ups heb ik met Nero op cd gebrand en op mijn nieuwe harde schijf gezet, read only staat dan uit. De back-upfiles zijn niet 0kb, Postvak In is bv 77,5Mb.

mr
door mrcel - Nov 16, 2006 om 10:19
9 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas Freya, gewoon openen in Outlook werkt ook niet, krijg dan dezelfde melding.

freya
door freya - Nov 16, 2006 om 10:48
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een niet te groot pst bestand hebt waar verder geen privacy-gevoelige informatie in staat wil ik best eens naar dat bestand kijken om te zien wat daar nu precies mee aan de hand is. Mijn e-mailadres vind je in mijn profiel.

Freya

edwardus
door edwardus - Nov 16, 2006 om 11:14
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Na alles wat je al gedaan hebt, begin ik te vrezen dat die .pst file wel eens corrupt zou kunnen zijn, misschien is het bij het branden al misgegaan.

Het enige wat ik nog kan verzinnen is: staat het verbergen van bestands-extensies aan in Explorer en ben je in werkelijkheid met een bestand.pst.bla o.i.d. bezig.

edwardus
door edwardus - Nov 16, 2006 om 11:16
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ik vergeet nog iets: je hebt een nieuwe pc gekocht; is de oude nog aanwezig? Dan kun je het bijv. nog via een USB stick of een fotokaartje of via een lokaal netwerk nog proberen te kopiëren.

freya
door freya - Nov 16, 2006 om 11:46
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Zal het nu maar even via de website afhandelen.
Heb je bestand met contactpersonen ontvangen en bekeken, maar helaas heb ik slecht nieuws voor je. Kennelijk is er bij het maken van de backup wat misgegaan want het bestand bevat alleen maar 00 00 00 00 00 en dit van het begin tot het eind, een leeg bestand dus.
Als je dus niet nog ergens een andere backup hebt is het uithuilen en opnieuw beginnen.
Als je nog een ander, niet te groot, bestand voor onderzoek wilt sturen vind ik dat prima, maar ik vrees het ergste voor de andere bestanden.

Freya

mr
door mrcel - Nov 16, 2006 om 11:57
9 Antwoorden / 3 Vragen

Ha Edwardus, de oude pc bleef hangen tijdens het opstarten bij het Windowslogo en
wilde dus niet verder opstarten. Ik baalde, maar was erg blij dat ik
een paar dagen daarvoor bijna al mijn gegevens had ge-backup'd. Alles
is te openen,  behalve dus die pst-files van Outlook. Van iedere
afzonderlijke map en van mijn Contactpersonen heb ik een backup gemaakt
die ik als pst-file heb gebrand op cd.

edwardus
door edwardus - Nov 16, 2006 om 12:10
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De oude pc opstarten in veilige modus is een poging waard om alsnog een kopie van de .pst bestanden te maken.

Een andere optie is om de harddisk uit de oude pc als 2e disk in de nieuwe te monteren, dan kun je gewoon 1:1 een kopie maken, ook al wil de oude pc niet meer opstarten.

gsm
door gsm - Nov 16, 2006 om 13:23
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Mogelijk kan Thunderbird de PST wel importeren!

gsm
door gsm - Nov 16, 2006 om 13:27
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Heel belangrijk voor Outlook is dat in de Eigenschappen van de PST file de Alleen lezen optie is uitgevinkt! Bestanden op CD en DVD staan automatisch op Alleen lezen!
Klik dus met rechts op het naar de harde schijf gekopieerde Outlook.PST bestand en klik Eigenschappen.
Klik het vinkje bij Alleen lezen weg en klik OK.

edwardus
door edwardus - Nov 16, 2006 om 14:00
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Solly. Mrcel schreef:

"De pst files heb ik vanaf de back-up cd op mijn harde schijf gezet en "read only" staat uit, dus daar ligt het niet aan."

gsm
door gsm - Nov 16, 2006 om 14:11
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ja, inderdaad, even te vlug (niet) gelezen.

freya
door freya - Nov 16, 2006 om 14:17
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En als je mijn antwoorden had gelezen, dan had je geweten dat elke oplossing die verder nog wordt aangedragen zinloos is omdat er kennlijk bij de backup iets mis is gegaan. Het bestand beval alleen nullen en daar kun je met de beste wil van de wereld geen zinnige data meer van maken.

Freya

gsm
door gsm - Nov 16, 2006 om 15:02
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Lezen is ook helemaal niet zo eenvoudig als het lijkt. Alleen maar nullen is trouwens wel vreemd als dat het oorspronkelijke backupbestand was dat rechtstreeks van de CD kwam. Als het al bewerkt is, kan ik me er iets bij voorstellen.

gsm
door gsm - Nov 16, 2006 om 15:26
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Tip voor alle Outlook (niet Outlook Express!!) gebruikers.
Blijkbaar heeft ook Microsft gemeerkt dat er nogal eens wat mis gaat met de PST bestanden.
Om in de toekomst te voorkomen dat er geen goede backup voorhanden is kan een extra backup geen kwaad, zie:

Outlook
backup plugin

freya
door freya - Nov 16, 2006 om 15:35
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Allemaal leuk en aardig die oplossingen van Microsoft, maar ik vind het toch het makkelijkst om gewoon met de verkenner een kopie van de .pst bestanden te maken op b.v. een USB-stick. En omdat ik alle .pst bestanden in één map (D:\mail) heb staan zijn ze nog makkelijk te vinden ook. Daar heb je verder geen programma of plugin voor nodig.

Freya

akkefiet
door akkefiet - Nov 16, 2006 om 15:42
1075 Antwoorden / 10 Vragen

En als het niet lukt om die oude HD erbij in te hangen: Koop een usb behuizing voor harde schijf voor een paar tientjes en plaats de oude hd erin. Hou je er ook nog een extra externe hd  aan over.

gsm
door gsm - Nov 16, 2006 om 16:34
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Wordt nu wel een beetje offtopic, maar toch ter  aanvulling:
Door handige PC-gebruikers kan het backuppen wel handmatig gedaan worden. Computers zijn echter juist uitgevonden voor automatisering. Ik doe het zelf ook liever via een programma naar een USB disk. Ik gebruik daarvoor SyncBack. Eénmaal gedefinieerd is elke backup- of restoretaak automatisch of met één muisklik te starten. Zo heeft ieder zijn eigen voorkeur en veel mensen die ik tegenkom kunnen absoluut niet zelf met de hand alles vinden, kopieëren of backuppen. Voor hen is een automatisch tool een uitkomst.

labswans
door labswans - Nov 16, 2006 om 17:06
1918 Antwoorden / 10 Vragen

goed doorlezen en wat downloaden dan komt u er wel uit

Using the Microsoft Outlook Personal Folders Backup tool

installatie backup tool

mr
door mrcel - Nov 16, 2006 om 18:29
9 Antwoorden / 3 Vragen

Opgelost!!! Heb mijn oude pc weer aan de praat gekregen door op te starten via de originele WindowsXP-cd die erbij hoorde. Al mijn programma's waren weg maar mijn documenten niet gelukkig! Daarna Nero weer erop gezet en Office 2003 Professional. Vervolgens een aantal zaken gebrand die ik niet had geback-up'd. Daarna de bewuste pst-files opnieuw via Nero op één cd gebrand, maar nu met de optie "verify files after burning" aangevinkt. Deze brandsessie verliep goed volgens Nero (maar ja, de eerdere sesie verliep ook goed...). Die gebrandde cd heb ik nu in mijn nieuwe pc gedaan en de files weer op de harde schijf gekopieerd. Via de Outlook optie: "File - Open - Outlook Data File" kon ik alle files zonder problemen binnenhalen in Outlook. Dus niet via Importeren/Exporteren, dat was niet nodig. Er zal waarschijnlijk toch iets met het branden zijn misgegaan eerder vermoed ik. Het is volgens mij ook belangrijk dat Outlook en de verkenner afgesloten zijn als je die pst-files wil branden, maar dat weet ik niet zeker. Dank allen voor jullie suggesties en hulp in ieder geval!

freya
door freya - Nov 16, 2006 om 18:43
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is inderdaad je probleem geweest. Je kunt namelijk geen bestanden branden/kopiëren die 'in gebruik' zijn. Denk daar dus een volgende keer aan als je een backup maakt.
Gelukkig kon je nog bij de orginele data komen.

Freya