jipenjanneke
door jipenjanneke Sep 7, 2011 om 18:19
Computers & telefonie

Ongewenste Apple-tjes

Goede middag, we krijgen om de haverklap berichtje van Apple software om up te daten. We hebben niets van Apple, dus ik annuleerde dat telkens. Maar ik werd het beu en dacht, nou dat het dan maar eens. Toen kreeg ik een half uur lang de ene update na de andere. Nu staat er opeens een icoon van I-tunes op het bureau-blad (gebruiken we niet), en een icoon van Quick-time-player (gebruiken we ook niet) plus een icoon van het mij onbekende Safari.
Ik ga dat nu allemaal weer verwijderen via conf.scherm software. Maar hoe voorkom ik dat ik telkens weer update-vragen van Apple krijg? Kan ik gewoon ALLES van Apple verwijderen zonder dat dit gevolgen heeft voor het werken van de pc. We hebben XP, en doen niet aan downloaden van muziek of dvd's. Gewoon plain pc + internet. Wat doet Apple dan op mijn schijf?

11525 30 Rapporteer

jipenjanneke
door jipenjanneke - Sep 7, 2011 om 18:40
143 Antwoorden / 78 Vragen

Even ter aanvulling om goed overzicht te geven:
wat ik eerst niet had en nu opeens WEL zijn:

Apple Application Support
Apple Mobile Device Support
Apple Software update
iTunes
MobileMe Control Panel
PhotoMail Maker
Quick Time
Safari

Kan ik dat allemaal wegdoen?

m.vr.gr.
Marjan

gladdeharry
door gladdeharry - Sep 7, 2011 om 19:33
463 Antwoorden / 14 Vragen

Ja hoor. Kan er allemaal af. Wanneer die Apple software Update eraf is heb je er geen last meer van schat ik in.

jipenjanneke
door jipenjanneke - Sep 7, 2011 om 19:34
143 Antwoorden / 78 Vragen

Mijn hartelijke dank!!!! Ik ga het meteen allemaal verwijderen.

m.vr.gr.
Marjan

rj
door rjw - Sep 7, 2011 om 20:26
3293 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=jipenjanneke schreef op woensdag 7 sep 2011, 18:40]Even ter aanvulling om goed overzicht te geven:
wat ik eerst niet had en nu opeens WEL zijn:

Apple Application Support
Apple Mobile Device Support
Apple Software update
iTunes
MobileMe Control Panel
PhotoMail Maker
Quick Time
Safari

Kan ik dat allemaal wegdoen?

m.vr.gr.
Marjan

Je zegt dat je niets van Apple hebt, maar iemand zal dit toch ooit geïnstalleerd hebben. Het komt niet zomaar uit de lucht vallen. Je kunt overigens de automatische software updates uitzetten.

jipenjanneke
door jipenjanneke - Sep 7, 2011 om 20:42
143 Antwoorden / 78 Vragen

Appels vallen regelmatig! meestal naast een boom en niet op mijn schijf.
Het zou te maken kunnen hebben met het feit, dat we een jaar geleden een
probleem hadden met verbinding. Totdat dat opgelost was hebben we van
de provider toen tijdelijk een dongel gehad, die de tussentijd van ca. 6 dagen
moest overbruggen. Na 1 uur werkte het al niet meer, omdat (zoals later bleek)
er al bijna geen tegoed meer opstond omdat die al gebruikt was.
Misschien heeft het daarmee te maken. Geen idee. Heb ook ca. 2 jaar geleden
iTunes even erop gehad, maar dat was op mijn vorige pc. Op deze nooit gehad.

gr.
Marjan

freya
door freya - Sep 7, 2011 om 21:01
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Marjan,

Die Apple-software komt echt niet zomaar uit de lucht vallen. Wat je nu allemaal van Apple geïnstalleert hebt staan is géén software die zich ongevraagd opdringt. Misschien toch ergens op internet per ongeluk iets aangeklikt waar je geen erg in had? Je hebt ook niet iets van een iPod o.i.d. aangesloten gehad op de computer?

En neem maar van mij aan dat als je straks al die software van Apple hebt verwijderd, dat ook echt niet meer uit zichzelf terugkomt. Als dat wel het geval is, dan is er iets anders aan de hand, maar het komt dan zeker niet bij Apple vandaan.

m.vr.gr. Freya

jipenjanneke
door jipenjanneke - Sep 7, 2011 om 22:50
143 Antwoorden / 78 Vragen

Hallo Freya, het is verwarrend. Dus ik zal de volgorde nog eens uitleggen: ALLES
wat hier boven aan software vermeld staat, stond er niet op tot eergisteren.
Maar er komt al een jaar lang regelmatig zo'n update-vierkantje van Apple. Die
klikte ik ALTIJD weg, omdat ik niets van Apple heb. Tot er eergisteren weer eens een kwam. Ik keek de lijst met software nog eens door, maar vond echt niets van Apple.Toen dacht ik dat het misschien toch iets i.v.m. windows kon zijn, vanwege de regelmaat. (ik ben een leek). Dus dacht ik, doe maar een keer. Vanaf dat moment bleef het komen, er is nog een update gevonden, er is nog een update gevonden, enz., wel 6 a 7 keer achter elkaar. Toen alles ge-updated was en er geen meer kwamen, stonden opeens al die dingen erop! Ik heb geen iPod, ook nooit gehad. Ik heb wel een MP3 die mijn broer ooit volgezet heeft op ZIJN pc, en die ik nooit gewijzigd heb, die dus ook nooit op deze pc is aangesloten. Dus er rest niets als: 1. Er staat iets op dat niet herkenbaar als iets van Apple. 2. Dat ik inderdaad ooit iets aangeklikt heb waar ik geen erg in had. Daar ben ik anders overdreven voorzichtig mee. Dus onwaarschijnlijk, maar mogelijk. 3. Dat het met die tijdelijke dongel te maken heeft. In ieder geval heb ik al die dingen nu verwijderd, en wacht maar af of er ooit nog een update komt. Als die wel weer komt zal ik maar iemand vragen eens naar mijn software-lijst te kijken.
Bedankt, en groetjes,
Marjan

freya
door freya - Sep 7, 2011 om 23:08
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Oké Marja, duidelijk. Waar het dan wel vandaan is gekomen zullen we waarschijnlijk nooit weten. Het is ook in ieder geval niet iets wat van Microsoft komt. Apple en Microsoft zijn concurenten, dus die zullen nooit iets van elkaar aan hun eigen klanten opdringen.
Laten we hopen dat je er nu vanaf bent.

Freya

to
door ton079 - Sep 9, 2011 om 13:30
27 Antwoorden / 2 Vragen

Kan het zijn dat je ooit een filmpje hebt bekeken (je al dan niet aangeboden) wat in Quicktime formaat was? Als je dan de applicatie om dat filmpje te bekijken installeert heb je wellicht de veroorzaker.

ko
door koningsjpc - Sep 9, 2011 om 13:51
68 Antwoorden / 4 Vragen

Er zijn filmpjes, die inderdaad alleen in quicktimeformaat af te spelen zijn. Als je zo'n filmpje hebt gedownload en je had er geen quicktime op staan, dan wordt er automatisch gevraagd, of je dit bestand wilt downloaden, om het filmpje te kunnen bekijken. Quicktime is van Apple, dus heb je er dan Applesoftware op staan. Kun je nadien gewoon verwijderen als je dit bestandformaat niet meer wilt gebruiken. Doe je niets, dan komt er met regelmaat de vraag, of je Applesoftware wilt updaten, w.o. quicktime.

jipenjanneke
door jipenjanneke - Sep 9, 2011 om 13:52
143 Antwoorden / 78 Vragen

@ton079

Ja dat zou misschien kunnen. Ik doe niet aan downloaden van films of muziek, maar je hebt wel eens van aanklik-dingen om een kort filmpje af te spelen van b.v. het journaal, of nos op 3, you tube. Wellicht heeft het daar dan ooit ergens tussengezeten.
Ik ben er nu wel van af, en krijg ook geen update-meldingen meer!

m.vr.gr.
Marjan

j
door j eggelaar - Sep 9, 2011 om 14:03
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben nogal een leek als het op computers aankomt en had exact hetzelfde probleem.
Ook geen idee waarom en hoe, meest waarschijnlijk zoals aangegeven gedownload om iets te bekijken.

Ik negeerde de verzoeken om updates meestal maar vond ze wel licht ergerlijk.
Todat ik precies zoals de vraagsteller ze maar eens geinstalleerd had, en nog steeds niet wist waarom en hoe.
Daarom ben ik blij met deze vraag en beantwoord want ik heb geleerd dat ik het zonder probleem gewoon kan verwijderen.

Dat heb ik dan ook subiet gedaan en ik ben er nu van af.
Hartelijk bedankt dus voor de vraag en de duidelijke antwoorden mensen, dit zal veel anderen zeker tot hulp zijn.

aragon
door aragon - Sep 9, 2011 om 14:16
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jipenjanneke schreef op woensdag 7 sep 2011, 19:34]Mijn hartelijke dank!!!! Ik ga het meteen allemaal verwijderen.

m.vr.gr.
Marjan

Het beste is deze programma's met Revo Uninstaller te verwijderen.
Daarmee wordt ook alle overige overblijfsels in het register schoon gemaakt.
Dit programma is 100% veilig.

Succes.....

we
door weethet - Sep 9, 2011 om 15:16
107 Antwoorden / 2 Vragen

Heel veel werkt NIET zonder iTunes (iPod iPhone ed) en Quicktime player! De bewering dat het allemaal vanzelf is geinstalleerd is onjuist. U moet op alles ja klkken en de software licentie accepteren. Niets gaat vanzelf maar lezen wat er gevraagd wordt doet ook niemand.... vandaar. Maar verwijderen en als u wat nog hebt merkt u dat vanzelf wel weer.

rj
door rjw - Sep 9, 2011 om 15:52
3293 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=weethet schreef op vrijdag 9 sep 2011, 15:16]Heel veel werkt NIET zonder iTunes (iPod iPhone ed) en Quicktime player! De bewering dat het allemaal vanzelf is geinstalleerd is onjuist. U moet op alles ja klkken en de software licentie accepteren. Niets gaat vanzelf maar lezen wat er gevraagd wordt doet ook niemand.... vandaar. Maar verwijderen en als u wat nog hebt merkt u dat vanzelf wel weer.

Laten we het zo zeggen: als je een euro zou krijgen voor iedere Nederlander die op knoppen drukt zonder te weten waar het om gaat, dan hoef je niet meer te werken....

h2
door h2oman - Sep 9, 2011 om 15:56
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo jipenjanneke, de vraag hoe of het er bij jou op de computer is gekomen is wellicht een klein raadsel, wel kan ik je geruststellen, al deze Apple producten zijn 100% betrouwbaar en voor velen prettig om mee te werken. In je configuratiescherm kan je bij Software alle software per soort makkelijk verwijderen. Heb je ook geen andere programmaatjes voor nodig om dit te laten doen. Succes, H2oman

aragon
door aragon - Sep 9, 2011 om 16:05
106 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt stomme rode duimentrol.

Geef eens een goede reactie, of blijf anders ver weg.
Op dergelijke stomme figuren zit echt niemand te wachten.
Vragers willen een duidelijk en goed antwoord.

no
door nordhaus - Sep 9, 2011 om 16:12
25 Antwoorden / 3 Vragen

Apple software laat zich gemakkelijk verwijderen. Via het configuratiescherm, geïnstalleerde programma's, als volgt: (absoluut in deze volgorde om problemen te voorkomen)
iTunes,
QuickTime,
Apple software Update,
Apple Mobile Device Support,
Bonjour,
Apple Application Support,
computer herstarten.
Als het niet mogelijk is om deze programma's te verwijderen, bijv. omdat er al getracht is deze te verwijderen, dan via systeemherstel teruggaan in de tijd, waarna het waarschijnlijk wel lukt. Succes!

h2
door h2oman - Sep 9, 2011 om 16:29
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aragon schreef op vrijdag 9 sep 2011, 16:05]Bedankt stomme rode duimentrol.

Geef eens een goede reactie, of blijf anders ver weg.
Op dergelijke stomme figuren zit echt niemand te wachten.
Vragers willen een duidelijk en goed antwoord.

Beste Aragon, ik heb een goed advies gegeven en verder vraag ik je normaal te reageren. Gr!

woppie
door woppie - Sep 9, 2011 om 16:44
17 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens naar wat er automatisch wordt opgestart. Dit kan o.a. met het programma Ccleaner vrij makkelijk. Daar staan heel veel regeltjes in van programma's die bij het opstarten gaan controleren of er een nieuwe versie is.
Met Ccleaner, maar er zijn ook andere tools die dit kunnen, kan je dit opstarten makkelijk uitzetten of verwijderen.
Hieronder een voorbeeld van quicktime :
QuickTime Task "C:\Program Files\QuickTime\QTTask.exe" -atboottime

ho
door hopla200 - Sep 9, 2011 om 18:00
7 Antwoorden / 2 Vragen

Heb je toevallig de cd's van "The Beatles remasterd" op je pc afgespeeld?
Op elke cd zit namelijk een filmpje over de cd/lp omdat te zien moet je apple software instaleren om te zien, dan krijg je namelijk ook updates voor de software deze is weer te verwijderen in het configuratie scherm.

jipenjanneke
door jipenjanneke - Sep 9, 2011 om 19:49
143 Antwoorden / 78 Vragen

@nordhaus

Heel goed dat u alles stuk voor stuk benoemt. Zoals ik ergens hiervoor al
zei: er kan goed iets opstaan wat ik niet als Apple herken. Nu noemt u
Bonjour!!!! Dat staat er al maanden op, en ik wist niet dat dat van Apple was.
Misschien is dat wel de oorzaak. Ze zouden die dingen herkenbaar moeten maken
als zijnde van Windows, of Apple of wat je zoal al hebt. Zou hoop ellende schelen.

Ik wist niet eens (en nog niet) waar het voor diende, dus bleef ik er maar af. Heb alles inmiddels verwijderd, maar DAT staat er nog steeds op.
Kan ik dat dus ook verwijderen zonder consequenties voor funktioneren pc????

gr.
Marjan

h2
door h2oman - Sep 9, 2011 om 20:36
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jipenjanneke, kan je prima verwijderen. Hieronder een stuk uit wikipedia hierover:

Bonjour, voorheen Rendezvous, is de handelsnaam van de software voor het implementeren van het netwerkprotocol Zeroconf in Mac OS X. Bonjour stelt gebruikers in staat om op een lokaal netwerk apparaten zoals, andere computers, printers, etc., te ontdekken zonder configuratie. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt door iTunes om gedeelde muziek te vinden op andere computers in een Local area network.

Succes.
Gr! h2oman

jipenjanneke
door jipenjanneke - Sep 9, 2011 om 20:39
143 Antwoorden / 78 Vragen

@h2oman

bedankt, ik haal het weg!

m.vr.gr.
Marjan

jipenjanneke
door jipenjanneke - Sep 9, 2011 om 21:02
143 Antwoorden / 78 Vragen

@ allemaal

Kom er ook achter dat MobileMe (hoe dat erop komt, raadsel,raadsel) ook
nog niet zomaar te verwijderen is. Met googelen heb ik wat gevonden, en
daar vond ik ook de opmerking "dat je met op je pc halen van Apple,
zoveel irritants in huis haalt, dat zich bijna als een Trojaans paard gedraagd,
zoveel ongevraagde installatie" Lees maar hier: http://zaplog.nl/zaplog/article/hoe_raak_ik_dat_fckin_apple_mobileme_kwijt
Daar staat een complete discussie hierover.

groetjes,
Marjan

natuurmens
door natuurmens - Sep 10, 2011 om 11:32
158 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=jipenjanneke schreef op woensdag 7 sep 2011, 18:40]Even ter aanvulling om goed overzicht te geven:
wat ik eerst niet had en nu opeens WEL zijn:

Apple Application Support Kan weg
Apple Mobile Device Support Kan weg
Apple Software update in dit programma kan de automatische update uit zetten.
iTunes is voor muziek soms heb je dit nodig om internet pagina's de gesproken tekst te kunnen horen. Dus kan weg
MobileMe Control Panel Kan weg is voor je mobiel
PhotoMail Maker hiermee kun je foto's verzenden in email vermaat
Quick Time Dit programma kan nodig zijn om afbeeldingen bewegende beelden af te spelen op Internet Explorer browser of ander browser sommige programma's gebruiken dit ook.
Safari is een internet browser. kan weg

Kan ik dat allemaal wegdoen? Maar soms hebben andere programma's in Windows het wel ter ondersteuning nodig.

Verder als de melding krijg heb je ook bij instelling de mogelijkheid automatische update uit te zetten

m.vr.gr.
Marjan

h2
door h2oman - Sep 10, 2011 om 13:40
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Marjan,

Kan allemaal weg. Alles is aan Apple gerelateerd behalve PhotoMail Maker.
Dit is van Incredimail (staat ook vast op je computer) levert je vast veel Spam op.
Automatische updates is over algemeen aan te bevelen, zeker die van Microsoft.

Gr! h2oman

orgelmuts
door orgelmuts - Sep 11, 2011 om 19:24
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=aragon schreef op vrijdag 9 sep 2011, 16:05]Bedankt stomme rode duimentrol.

Geef eens een goede reactie, of blijf anders ver weg.
Op dergelijke stomme figuren zit echt niemand te wachten.
Vragers willen een duidelijk en goed antwoord.

@aragon
Niks van aantrekken joh, dat zijn van die zielepieten die de hele dag niks anders hebben te doen.
Laat ze maar lekker duimen drukken, wie weet krijgen ze er RSI van!

@marjan
Je bent me net voor om deze vraag te stellen ;-) ik had er namelijk ook last van, maar dankzij de antwoorden weet ik dat ik het gewoon van mijn PC kan halen.

natuurmens
door natuurmens - Sep 12, 2011 om 17:48
158 Antwoorden / 4 Vragen

Laten we wel zijn je kan alles van je computer verwijderen. Maar sommige Windows applicaties maakt gebruik van Apple applicaties of heeft hen nodig om goed te kunnen werken.
Windows heeft zijn codes vrij moeten geven en Apple applicaties zijn nu niet meer integreert in Internet sites dus om die functies te kunnen horen of zien heb je deze programma's nodig.
Niks moet je kunt zelf kiezen welke Internet Browser je gebruikt maar het kan gewoon dat hij om een Apple applicaties zoals Quick Times vraagt om het te kunnen zien. Het programma wordt ook gebruikt om DVD films te kunnen. Als gebruiker kan je zelf beslissen dat wel dat niet. Ik heb ook niet alles van Apple op mijn computer staan alleen de dingen die ik nodig hebt. Daarbij ligt gewoon de keus bij de gebruiker en het zal zo weer gebeuren dat het er op staat omdat Windows het programma nodig heeft om te kunnen werken en zal het overnieuw worden geïnstalleerd. Podcast is van Apple maar word veel ter ondersteuning van het voorlezen van tekst of film gebruikt heb je het er niet opstaan werkt het ook niet het is voor ieder zijn eigen afweging te maken wat wil ik zien en horen op het Internet en naar eigen behoefte zijn programma keuze doet. Ieder programma kan je verwijderen maar stel je eerst de vraag wordt de werking daar daar beter of slechter op? Bill heeft ons Windows op gedwongen nu de markt vrij is maakt men gebruik van meerdere software en heb je soms ook Apple nodig om iets te laten werken en dan is het nog gratis ook. En voor Apple gebruikes gaan ook steeds meer Windows producten werken.

De vraag ligt gewoon bij je zelf als gebruiker wil ik dat niet of wel net zo als je kunt kiezen tussen open office of die van Apple of van Windows de keuze ligt bij jou, bij mij. Maar bezin wanneer je begin soms kan het verwijderen van bepaalde programma's grote gevolgen op het gebruik en het kijken van Internet sites hebben. De keuze ligt gewoon bij de gebruiker zelf.

th
door theodorusme - Sep 13, 2011 om 15:54
111 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=koningsjpc schreef op vrijdag 9 sep 2011, 13:51]Er zijn filmpjes, die inderdaad alleen in quicktimeformaat af te spelen zijn. Als je zo'n filmpje hebt gedownload en je had er geen quicktime op staan, dan wordt er automatisch gevraagd, of je dit bestand wilt downloaden, om het filmpje te kunnen bekijken. Quicktime is van Apple, dus heb je er dan Applesoftware op staan. Kun je nadien gewoon verwijderen als je dit bestandformaat niet meer wilt gebruiken. Doe je niets, dan komt er met regelmaat de vraag, of je Applesoftware wilt updaten, w.o. quicktime.
Ik vermoed dat koningspc het bij het rechte eind heeft. Quicktime is een bekende plug-in die heel veel mensen ooit wel eens hebben geïnstalleerd om bepaalde filmpjes te kunnen bekijken. En dan wil er nogal eens eens update komen. En daar dient men even op te letten en alles vinkjes bij programma's die men niet gebruikt weg te halen. Alleen dat bij Quicktime laten staan. Helemaal deïnstalleren kan heel goed maar vroeg of laat heeft u Quicktime weer eens nodig en dan begint het hele verhaal van voren af aan.