ab
door abhaas Feb 27, 2014 om 13:36
Computers & telefonie

Onterechte rekening vodafone

vodafone heeft mijn telefoonnummer op 20-1-2014 overdragen naar kpn en berekend mij nu kosten tot 15-02-2014. het verzoek voor nummerbehoud was overstappen op 15-02-2014 nu willen ze echter de rekening niet corrigeren terwijl ze mij geen diensten hebben geleverd tussen 20-1 en15-02.
heeft iemand voor mij tips om hoe hier mee verder te gaan.
als er meer informatie nodig is om goede tips te geven hoor ik het graag

2125 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 27, 2014 om 13:48
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Kan het niet zijn dat je contract loopt tot 15-02-2014 ? Ook kan het zijn dat je volgende maand een eindafrekening krijgt.

zoekster
door zoekster - Feb 27, 2014 om 14:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

In principe horen de oude en de nieuwe provider de overstap met nummerbehoud op elkaar af te stemmen. U moet dan een maand voordat u overstapt aangeven bij KPN dat u een maand later bij KPN klant wilt worden en in die maand regelt KPN het nummerbehoud.
In de praktijk blijkt dat dit omslachtig is en dat op het moment van nummerportering het abo bij de oude automatisch stopt. Een soort overeenkomst tussen de providers onderling om de klanten niet op kosten te jagen.
Verplicht is dit echter niet.

ab
door abhaas - Feb 27, 2014 om 14:36
3 Antwoorden / 1 Vragen

mijn contract zou tot 15-02-2014 lopen echter heeft vodafone besloten het nummer te vroeg over te zetten naar kpn.
het klopt dat er nog een eindafrekening moet komen, echter geeft vodafone aan dat er tot 15-02-2014 betaald moet worden terwijl ze op 20-01-2014 gestopt zijn met leveren.

kpn is netjes begonnen met het leveren op het moment dat vodafone gestopt is. hier geen klachten over. het probleem is alleen dat vodafone te vroeg het nummer heeft afgegeven

zoekster
door zoekster - Feb 27, 2014 om 15:24
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Uit ervaring weet ik dat dat anders zit. Dat verzoek tot portering van het nummer wordt door KPN ingevoerd, dat verzoek gaat niet direct naar Vodafone, maar via Coin die dat gaat regelen. Er dus niemand die tegen Vodafone zegt, hou die portering nog even tegen, want het abo is nog niet afgelopen. Sterker, het nummerbehoud moet binnen 10 dagen zijn geregeld.
Het manco in dit systeem is dat er tijdens die overstap tussen de aanbieders onderling geen contact plaatsvindt, daarom gaat die overstap meestal ten koste van de klant. Daar ben ik zelf sinds kort ook achter.

Daarom heeft men de 'afspraak' onderling gemaakt dat zodra de portering is gelukt het abo bij de oude aanbieder stopt. Natuurlijk uitermate kinderachtig dat Vodafone niet meewerkt, want vele aanbieders stoppen met het abo na de portering. Om het overstapsysteem soepel te houden.

ab
door abhaas - Feb 27, 2014 om 15:29
3 Antwoorden / 1 Vragen

@zoekster ik heb bij het verzoek tot nummerbehoud aangegeven dat dit per 15-02-214 zou moeten plaatsvinden wie heeft volgens u dan iets fout gedaan kpn, vodafone of ik?

zoekster
door zoekster - Feb 27, 2014 om 15:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

In mijn ogen KPN. Die heeft te snel de portering aangevraagd, daardoor worden zij bevoordeeld, want ze hebben u eerder als klant. U wilde pas per 15 februari overstappen, dat is niet gebeurd.
Ze hebben het nummerbehoud meteen in werking gesteld. Want anders zou die portering niet zo snel kunnen zijn geregeld. Ik weet zeker dat ze geen verzoek bij Vodafone hebben gedaan om die portering 15 februari in te laten gaan.

KPN heeft gehoopt dat Vodafone zou meewerken aan een eerdere opzegging. Dat zou netjes zijn. En dat is dus ook zo'n beetje 'de bedoeling', maar als een partij niet meewerkt heb je pech.

Zelf heb ik bij een telefoonoverstap van Tele2 naar UPC aan de bel getrokken en een vergoeding gekregen van UPC. Dat viel uiteindelijk mee, omdat Tele2 maar 3 dagen na datum van portering mij aan mijn contract liet vastzitten. En ik heb daar helemaal zelf achteraan moeten zitten, meteen na de portering Tele2 gebeld en die heeft het toen binnen 3 dagen geregeld. Van UPC hadden ze nog niets gehoord terwijl wel die portering was gedaan. Toen snapte ik wel hoe dit in elkaar stak. Nummerbehoud is niet hetzelfde als je klant beschermen tegen onnodige kosten bij de oude provider.

Eigenlijk zou Coin dit moeten regelen omdat die het nummerbehoud regelt en niet de providers. Maar dat zijn een stel jongens en meisjes in India die daar de knoppen bedienen.

Ja, je blijft je verbazen.

vodafonewebcare
door vodafonewebcare - Feb 28, 2014 om 10:36
779 Antwoorden / 0 Vragen

Beste abhaas,

Als je bij een andere provider je nummerbehoud aanvraagt zal deze het doorgeven aan ons. Wij zullen de aanvraag goedkeuren en doorvoeren als er rekening is gehouden met één maand opzegtermijn. De andere provider geeft ons de verdere gegevens door van je aanvraag. Als hier niet aangegeven wordt dat je per 15-2-2014 wilt opzeggen, zal alleen rekening gehouden worden met die maand opzegtermijn. We kunnen hier helaas niets aan veranderen. Je sluit bij ons een contract van 1 of 2 jaar af. Stap je eerder over dan de einddatum van je contract, zul je inderdaad je contract moeten afkopen.

Groet, Kyrah

Vodafone 24/7 Web Crew

zi
door zigster123 - Mar 1, 2014 om 14:25
54 Antwoorden / 5 Vragen

Als je bij KPN geen datum hebt genoemd zal er 1 maand opzegtermijn worden berekend en dan het nummer overgezet. Als je dus op 20-01-14 contact hebt gehad met KPN en niet hebt gezegd dat portering per 15-02-14 moet, ligt de oorzaak bij jou. Als je bij KPN hebt gezet dat het pas per 15-02-14 hoeft te gebeuren ligt de fout bij KPN. Er is altijd na te kijken wanneer een aanvraag is ontvangen.

diumenge
door diumenge - Mar 1, 2014 om 14:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom zou KPN 1 maand opzegtermijn aanhouden? Daar hebben ze helemaal niet mee te maken. Als is aangegeven dat per 15/2 je abonnement bij KPN moest starten met nummerbehoud en het is eerder gedaan, dan lijkt mij dat de fout bij KPN zit.

Heb er pas ook mee te maken gehad, maar dan dan van T-mobile naar Ziggo Mobiel en dat werd keurig netjes per einde contract overgezet zoals door mij aangevraagd. Had ik echter een eerdere datum doorgegeven dan had Ziggo dat vast gedaan, die hebben niets met andere provider te maken.

zi
door zigster123 - Mar 1, 2014 om 16:44
54 Antwoorden / 5 Vragen

Als er aan KPN geen datum is verteld zullen zij de datum van vandaag + standaard opzegtermijn van 1 maand gebruiken en deze datum gebruiken als aanvraagdatum voor portering. Latende provider keurt dit goed, ze zullen echter de rest van het contract wel berekenen

ab
door abhaas - Mar 5, 2014 om 13:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

@vodafonewebcare: kunnen jullie mij het verzoek dat kpn jullie gestuurd heeft doorsturen. indien zij dit verkeerd hebben gedaan kan ik hun dan aansprakelijk stellen. kpn stelt namelijk dat zij 15-02-2014 als datum hebben doorgegeven aan jullie.

@zigster123 ik heb aan kpn doorgegeven dat het overstappen op 15-02-2014 zou moeten gebeuren.

vodafonewebcare
door vodafonewebcare - Mar 6, 2014 om 09:09
779 Antwoorden / 0 Vragen

Beste abhaas,

In ons systeem is terug te zien wanneer de aanvraag binnen gekomen is en welke overstapdatum gewenst is/was. Mocht deze datum niet geaccepteerd worden staat er ook bij waarom wel of niet. Je kunt hiervoor contact opnemen met de klantenservice van Vodafone om het na te laten kijken. Hopelijk is er dan snel duidelijkheid over wat er precies fout gegaan is.

Groet, Arina
Vodafone 24/7 Web Crew