boreel20
door boreel20 Apr 11, 2009 om 19:26
Computers & telefonie

Probleem opstarten en toetsenbord

Sinds enige tijd heb ik het probleem dat mijn toetsenbord bij het opstarten niet meer reageert. Als ik wil opstarten in veilige modus(F8) dan ziek ik dat er geen reactie is. Ik zie dat omdat ik een draadloos toetsenbord heb. Als ik de computer uitschakel door hem stroomloos te maken kan ik bij het weer opnieuw opstarten kiezen wat ik wil d.m.v de pijltjes toets en enter. Ook dan is er geen reactie. Ik heb het met een andere harde schijf geprobeerd hetzelfde probleem. Als de computer geheel opgestart is werk het toetsenbord probleemloos. Wie heeft een oplossing.

met vr. groet Joop van den Berg

2139 12 Rapporteer

gsm
door gsm - Apr 11, 2009 om 19:31
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het probleem zit in de BIOS.
Je moet Legacy USB  apparaten supporten vanuit de BIOS.
Even de BIOS instellingen nalopen dus.

gsm
door gsm - Apr 11, 2009 om 19:32
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Bij sommige BIOS versies kun je voor toetsenbord instellen: PS2 of USB

boreel20
door boreel20 - Apr 11, 2009 om 19:47
41 Antwoorden / 26 Vragen

beste GSM,

van het BIOS heb ik nog niet veel verstand, maar hoe kunnen die instellingen dan veranderen. Kan ik het ook oplossen door Vista opnieuw te installeren met behoud van mijn bestanden. Is het eventueel ook op te lossen met systeem herstel.

groet, Joop

boreel20
door boreel20 - Apr 11, 2009 om 19:55
41 Antwoorden / 26 Vragen

Ik heb op de site van de computerfabrikant gezien dat er een BIOS update is voor ASUS M2N-TE. Zou dit een oplossing kunnen zijn.

groet, Joop

freya
door freya - Apr 11, 2009 om 20:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Joop,

Ik zou nog maar even niet aan
een BIOS-update denken, want daarbij kunnen weer andere dingen mis gaan
en dan zit je misschien met een computer die het helemaal niet meer
doet.

Verder nog, als het inderdaad aan de BIOS-instelling ligt, dan helpt
geen enkele software update of herinstallatie om het op te lossen. Je
zult dus echt even in het BIOS moeten duiken.

Maar om in het BIOS te komen zul je tijdens het opstarten van de
computer op het toetsenbord op een bepaalde toets moeten drukken en
aangezien je  draadloze toetsenbord het probleem is, zul je dus even
een ander, bedraad toetsenbord moeten gebruiken.

Druk bij het opstarten op de bewuste toets (meestal de [Del]-toets of kijk even wat er in het opstartscherm staat) om in het BIOS te komen. Als je een AMI BIOS hebt (staat boven in beeld), kijk dan eens in het menu Integrated peripherals. Wellicht zie je daar een optie met de naam USB Device Legacy Support? Deze moet op [Enabled] staan. Zonodig wijzigen en vervolgens met [Esc] terug naar het hoofdmenu. Kies daar Save & Exit en de computer zal opnieuw opstarten.

Hopelijk is het probleem dan over.

n.b. Heb je ook de batterijen van het toetsenbord al eens vervangen/gecontroleerd?

m.vr.gr. Freya

gsm
door gsm - Apr 11, 2009 om 21:31
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Aan de batterij zal het wel niet liggen omdat alles onder windows goed werkt.

Dus bij het opstarten (na de piep en nog voor het ASUS logo scherm) op Delete drukken en de aanwijzingen van Freya volgen,

of:

Gebruik de cursor toetsen om de juiste pagina met instellingen te kiezen: Advanced
Kies de regel: USB Configuration en druk op Enter
Kies Legacy USB Support en druk op Enter
Kies Enabled en druk weer op Enter
Afsluiten met Esc, via Exit, (Exit & Save Changes), Enter 2x

csb5
door csb5 - Apr 11, 2009 om 22:14
85 Antwoorden / 6 Vragen

onder toetsenbord zit een reset knopje.

op het ontvangertje ook.eerst op het ontvangertje knopje resetten dan op toetsenbord.dan zou hij weer ingesteld moeten zijn.

bios kan het niet zijn want eerst had je geen probleem.

gsm
door gsm - Apr 11, 2009 om 22:30
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De BIOS kan gereset zijn (Default instellingen).

boreel20
door boreel20 - Apr 12, 2009 om 12:27
41 Antwoorden / 26 Vragen

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik kan het volgende zeggen:De batterijen zijn goed en het toetsenbord is gereset. In het BIOS stond Legacy USB Support op Enabled. Ik wens iedereen prettige paasdagen en kom hier na de Pasen nog op terug.

Groet Joop

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 13, 2009 om 02:46
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Joop:

Je schrijft: ...van het BIOS heb ik nog niet veel verstand,... doch toch wel zoveel dat je HET goed schrijft en dat kun je van iemand die er wel verstand van heeft niet zeggen......;-)

Hardware ERror MAN. ('s nachts om 02:45 uur goed wakker...)

boreel20
door boreel20 - Apr 17, 2009 om 19:30
41 Antwoorden / 26 Vragen

Beste allemaal,

Ik kom nog even terug op mijn probleem. Ik heb de helpdesk van mijn computer leverancier gebeld en heb het probleem daar voorgelegd. Ik was verbaasd dat ik na 2,5 jaar daar nog gebruik van kon maken (Gratis zonder 0900 nummer - TARGA van Lidl). Na controle van het BIOS bleek alles goed te staan en moest ik de computer uitzetten en gedurende minimaal 15 sec. stroomloos maken. Daarna enkele malen de aan/uitknop in drukken en de usb aansluiting van het toetsenbord en muis op een andere poort zetten. Computer weer opstarten en het bleek nog te helpen ook. Vraag me niet waarom maar alles werkt weer zoals het behoort. Met de poort van mijn toetsenbord was niets mis, want daar staat nu mijn printer op. Ik vond dat ik jullie dit toch even moest melden en nogmaals bedankt voor jullie moeite.

groet, Joop

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 17, 2009 om 19:47
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Joop:

De kennelijke oplossing voor je probleem is door GSM al vele malen bij andere vreemde problemen geadviseerd. Spanning eraf, even wachten en diverse keren de aan en uit knop drukken.
Wat er dan precies in de PC gebeurt kan ik niet bevroeden.

Maar je probleem is opgelost en voor je terugmelding bedank ik je, vermoedelijk ook namens vele medelezers.

H.