hawkeye_1
door hawkeye_1 Apr 20, 2005 om 23:31
Computers & telefonie

Problemen met netwerk aansluiting op moederboard

Ik zit met een vreemd probleem met de LAN aansluiting op mijn moederboard. Ik heb afgelopen week een nieuw moederboard gekocht, een Abit AV8. Daar zit een gigabit netwerk aansluiting op.

Het probleem begint als ik hierop een netwerkkabel aansluit. De bedoeling was dat ik via die aansluiting vie chello een verbinding zou krijgen met het wereld wijde net. Om dit geregeld te krijgen heb ik chello gebeld met het verzoek om mijn modem te reseten of het MAC adres te wissen zodat ik de nieuwe netwerk aansluiting kon gaan gebruiken. Nadat die gegevens gewist waren kom ik via chello.upc.nl mijn opnieuw aanmelden met mijn nieuwe MAC adres. Na het opnieuw opstarten van de pc en de kabelmodem hoor je een verbinding te hebben met het internet. Niet dus... Ik kon het kabelmodem pingen. de gateway van chello lukte ook nog, maar de DNS servers waren niet te pingen.

Toen maar een paar keer een tijdje met de helpdesk in gebeld. De hulp die je daar krijgt valt mij trouwens mee, alhoewel er een paar medewerkes bij tussen zitten die geen verstand van zaken hebben. Maar deze wisten het probleem ook niet op te lossen. Er werd verteld dat ze op de een of andere manier mijn netwerk kaart ook niet konden bereiken.

Uiteindelijk ben ik maar terug gevallen op een oude 3com netwerkkaart. Nadat deze geinstalleerd was in mijn pc en chello de MAC gegevens weer gereset had werkte deze kaart zonder problemen.

Iemand een idee waardoor dit probleem veroorzaakt wordt????

Het ergste is dat het zich voordoet met een schone installatie van windows XP. Ik zou zeer graag de netwerkkaart gebruiken op het moederboard, de drivers hiervoor zijn namelijk ook al geschikt voor windows XP64, waar ik eigenlijk mee wil experimenteren

602 6 Rapporteer

tigertje
door tigertje - Apr 20, 2005 om 23:38
402 Antwoorden / 0 Vragen

Klinkt dan toch als een driver probleem. Er van uitgaande dat die onboard LAN goed is. Alles in de BIOS staat ook goed neem ik aan?

hawkeye_1
door hawkeye_1 - Apr 21, 2005 om 00:01
25 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb de drivers gebruikt die op de cd stonden die bij het moederboard meegeleverd werd.

In het bios heb je alleen de optie om de onboard LAN te aan of uit te zetten. Deze is geenabled. Daarnaast heb je optie om de LAN boot rom aan of uit te zetten, mits de onboard controller aan staat.

Het volgende viel mijn wel op. Als de netwerk kabel aangesloten word dan licht het rond de aansluiting oranje op. Ik heb geen idee of dit zo moet blijven of dat het moet gaan knipperen of van kleur moet gaan veranderen om bijvoorbeeld activiteit op de poort aan te geven. Dit is niet in de manual vermeld en ik heb er ook niets online over kunnen vinden.

Wat mijn nog meer opviel was dat het ledje PC-Link op het kabel modem aan blijft als de netwerkkabel aangeloten is op de onboard en het kabelmodem. Bij de pci kaart gaat dit ledje uit.

tigertje
door tigertje - Apr 21, 2005 om 00:16
402 Antwoorden / 0 Vragen

Dat lichtje moet volgens mij groen zijn. Tenminste zo is het doorgaans. Die drivers zouden goed moeten, daar mag je tenminste vanuit gaan als ze van de cd-rom komen. Je kan natuurlijk even op de website van Abit kijken of er nieuwere zijn maar ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem oplost.

Verder kun je op de website van Abit kijken of er een forum waar hetzelfde probleem wellicht wordt beschreven.

Kan het nog zo zijn dat het modem van Chello niet met alle netwerkkaarten om kan gaan? Kan me dit haast niet voorstellen, anderzijds is dat 3com kaartje volgens mij tamelijk oud en met Chello weet je het natuurlijk nooit.

beileveld
door beileveld - Apr 21, 2005 om 07:58
122 Antwoorden / 16 Vragen

@ tigertje

die aansluiting knippert bij mij oranje als er dataverkeer is en hij brandt als dat er niet is (en hij blijft oranje)

gsm
door gsm - Apr 21, 2005 om 20:11
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hallo HK,

Misschien is het de snelheid van de LAN interface op het moederbord,
die te hoog is. Controleer of je die in de  Eigenschappen van de
LAN verbinding (tabblad Geavanceerd van de Configuratie) tot 100 MB of
10 MB kunt beperken. Eventueel Half Duplex proberen.

Groeten,

GSM

hawkeye_1
door hawkeye_1 - Apr 23, 2005 om 19:00
25 Antwoorden / 3 Vragen

Deze is ondertussen al terug gezet naar 10 mb half duplex. Maar ook verder geen resultaat.

Als ik de kabel op de aansluiting heb aangesloten dan lukt het mijn zelfs niet om een verbinding te krijgen met het kablemodem. Of moet daarvoor eerst de MAC bij UPC gereset worden?