hb
door hbrr Sep 13, 2005 om 23:43
Computers & telefonie

Problemen met Wanadoo Livebox.

Sinds eind juli ben ik lid van Wanadoo en internet ik via hun Livebox. Voorheen internette ik met Tiscali en had ik nooit problemen.

Bij Tiscali krijg je een normale USB modem die altijd goed werkt. Bij Wanadoo ontvang je echter een onhandig groot geval met een vreselijke sterke verlichting. De verlichting met het symbool van Wanadoo gaat dwars door alles heen. Wat heb je nu aan een modem met zo'n sterke lamp?

Maar waar het echt om gaat is de slechte werking van de Livebox. Ik heb het nog niet aangedurfd om internettelefonie bij Wanadoo aan te vragen. Ik heb daarom nog gewone 'ouderwetse' telefonie via een telecom aanbieder. Een paar keer per week moet ik de Livebox echter resetten (via de Wanadoo livebox software) zodat ik kan bellen. Regelmatig geeft de telefoon namelijk geen toon zodat ik niet kan bellen. Gebeld worden is geen probleem.

Met de USB modem van Tiscali had ik nooit problemen. Deze werkt echter niet met mijn Wanadoo ADSL direct abonnement.

Als iemand weet hoe ik mijn gewone USB modem van Tiscali met mijn Wanadoo ADSL direct abonnement kan gebruiken dan ontvang ik graag een tip.

Mijn tip is om internettelefonie bij Tiscali aan te vragen. Bij mijn vrienden werkt dit perfect. Tiscali heeft een zeer goede klantenservice waar je voor normaal telefoon tarief naar kan bellen. Bij Wanadoo moet je een betaalnummer draaien waarna je bij de klantenservice allerlei onzin verhalen aan moet horen omdat ze doodeenvoudig niet de oplossing weten.

1432 13 Rapporteer

polletje
door polletje - Sep 14, 2005 om 02:10
14 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hbrr,

Ook ik heb de live-box van Wanadoo voor internet, (prima overigens), heb geen telefoonverbinding via hen, maar nogsteeds van KPM, resetten hoef ik nauwelijks, op een enkele keer na, een abonnement voor een telefoonverbinding durf ik nogsteeds niet aan...!

Ik weet niet of het je helpt maar, onderaan de live-box zit een klein knopje dat als dit indrukt en (misschien moet je dit even een paar keer doen voor de duidelijkheid) gaat de irriitante steeds oplichtende "W" van de live-box uit.

Of dit iets van je probleem oplost weet ik niet, t.a.v. de telefonie kan ik je dus niet van dienst zijn.

Groetjes polletje.

tetter
door tetter - Sep 14, 2005 om 08:29
174 Antwoorden / 14 Vragen

Wij zitten sinds maart bij wanadoo en in het begin hadden wij dezelfde problemen (3x per dag de livebox resetten). Na twee telefoontjes werd een nieuwe livebox opgestuurd. Sindsdien werkt alles naar behoren. We hebben een draadloze verbinding en ook telefonie via wanadoo. Dit laatste is ons goed bevallen. We hebben nu per maand minder kosten (bellen naar vaste telefoons is gratis) en de telefoon is nog nooit uitgevallen ! Maar mischien hebben wij gewoon geluk !

Wel is het zo dat we een extra telefoonnummer hebben gekregen waardoor nummerherkenning (van het kpn telefoonnummer) niet meer werkt.

Mijn advies: als je niet vaak naar gsm's belt (dit is nl. duurder als via de 'gewone' telefoonverbinding) dan is het wellicht interessant om telefonie via wanadoo te proberen.

hell-rider
door hell-rider - Sep 14, 2005 om 10:46
573 Antwoorden / 0 Vragen

Hai,

Een antwoord op je vraag is:
De ADSL lijn gaat nu via Wanadoo en daarmee bereik je Tiscali niet meer, dat is over.

Dan heb ik een vraag: Bel je nu via een telefoonbedrijf of via Wanadoo?

Jij verteld dit

<Quote>
Ik heb het nog niet aangedurfd om internettelefonie bij Wanadoo aan te vragen. Ik heb daarom nog gewone 'ouderwetse' telefonie via een telecom aanbieder.

Een paar keer per week moet ik de Livebox echter resetten (via de Wanadoo livebox software) zodat ik kan bellen. Regelmatig geeft de telefoon namelijk geen toon zodat ik niet kan bellen.
</Quote>

Of bedoel je daarmee dat je normale telefoonverbinding eruit ligt, het probleem is dan dat de boel mogelijk niet goed is aangesloten.

Maar is de livebox niet inclusief telefonie?

Groet WillemG

ph
door phinder - Sep 14, 2005 om 10:55
433 Antwoorden / 4 Vragen

Internet via de livebox kan ook zonder dat je daar per se Telefonie bij neemt. Het telefoonsignaal loopt echter wel via de livebox omdat daar de splitter bij-in zit... Aangezien je nog een normale modem van tiscali hebt ( en waarschijnlijk ook nog een losse splitter die het dataverkeer van het telefoon verkeer scheidt ) zou je kunnen proberen deze VOOR de livebox te zetten. Dan kun je hier gewoon je telefoon op aansluiten en moet die gewoon werken. De data kan dan gewoon naar de livebox die ook zou moeten blijven werken.

De problemen met de livebox zijn bekend en daar worden meer mensen gek van. Ik weet niet of het mogelijk is om los van de livebox ( dus met een normaal adsl-modem ) te internetten via Wanadoo. Met ieder ander adsl-abonnement zit je hier niet vast aan een leverancier van een modem ( je kan in principe elk modem gebruiken ). Het kan zijn dat dat bij dit abonnement niet zo is, maar dat weet ik niet zeker. Zou ik wel een reden vinden om niet een dergelijk abonnement te nemen !!!!

Laat even weten of de losse splitter-oplossing werkt !

bart1979
door bart1979 - Sep 14, 2005 om 11:25
11 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb geen ervaring met de Livebox, maar wel met ADSL.
Een ADSL modem (net zoals elk ander modem) meldt zichzelf aan bij een provider.
Je zou kunnen proberen (ik weet niet of je een handleiding bij je tiscali modem hebt) om de inloggegevens van Wanadoo in de instellingen van de modem in te stellen.

Als je me het merk en type modem laat weten en het type abbo van wanadoo kan ik je misschien verder helpen.

In theorie zou je in ieder geval gewoon via elk breedbandmodem kunnen inbellen bij een provider.

bart1979
door bart1979 - Sep 14, 2005 om 11:45
11 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb even verder gezocht en ben erachter dat je internet via het BBned netwerk.

Naar mijn weten gaat adsl van tiscali over het kpn netwerk.

KPN ondersteunt de Sagem F@st 3202 (de livebox dus) naar mijn weten niet en dus is het niet mogelijk in te bellen bij Tiscali.

hb
door hbrr - Sep 14, 2005 om 21:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de informatie over het lichtknopje. Eindelijk ben ik van die vreselijk irritante 'W' verlost waarover helemaal niets in de handleiding van de Livebox staat.

hb
door hbrr - Sep 14, 2005 om 22:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Willem,

De Livebox is NIET inclusief telefonie. De Livebox is een modem met mogelijkheid tot telefonie en (in de toekomst) televisie via internet. Ik gebruik de Livebox momenteel alleen voor internet. Ik heb namelijk een Wanadoo ADSL direct abonnement. Ik heb nog gewoon vaste telefonie via de telecom aanbieder Tele2. Internet telefonie via Wanadoo durf ik nog niet aan na de vele negatieve verhalen.

Op de Wanadoo Livebox zijn (net als bij een gewone USB modem) de telefoon en de PC via USB aangesloten. Bij mijn telefoon die op de Livebox is aangesloten valt regelmatig de kiestoon uit. Ik kan wel normaal via deze telefoon worden gebeld. Echter als er geen kiestoon is en ik wil bellen dan moet ik de modem resetten. Dit kan op twee manieren: handmatig door de modem te resetten via een knopje achterop de modem of via hun software op mijn pc. Ik gebruik de software en na ongeveer één minuut doet de kiestoon van de telefoon het weer. De internetverbinding doet het meestal goed. Echter de snelheid is ongeveer 20% tot 30% lager dan volgens het Wanadoo ADSL direct abonnement.

Met de Tiscali USB modem had ik NOOIT telefoon problemen. Deze Tiscali USB modem kan voor bijna elk internet ADSL abonnement van alle providers gebruikt worden.

De Wanadoo Livebox is echter een apart en uiterst vervelend apparaat aangezien de splitter reeds in de Livebox is ingebouwd. Hierdoor ben je dus 'verplicht' om de Livebox in de meterkast te plaatsen. Aangezien de LIvebox ook elektriciteit moet krijgen kan je dus meteen een probleem hebben om het apparaat op een wandcontactdoos in de meterkast aan te sluiten.

Tiscali geeft (ook voor telefonie) een modem zonder ingebouwde splitter. De splitter krijg je er bij Tiscali apart bij. Hierdoor kan je bij Tiscali de modem gewoon naast de computer zetten en zet je de splitter (zeer klein blokje) in de meterkast. Je hebt hierdoor geen enkel probleem bij Tiscali met elektriciteit in de meterkast of en ook geen groot apparaat waarvoor weinig of geen plaats is in de meterkast.

hell-rider
door hell-rider - Sep 14, 2005 om 22:16
573 Antwoorden / 0 Vragen

Hai,

Dat is weer knudde en je komt er natuurlijk ook niet meer vanaf.
Ergens snap ik het niet die livebox geeft al zoveel en zolang problemen en ze blijven ze maar aan de klanten verstrekken en als het niet goed gaat weten ze van niets.

Het is jammer dat dit allemaal gebeurt en ze doen er van hogerhand totaal niets aan.

Ik kan je alleen maar sterkte wensen in dit geval en hopen voor je op betere tijden.

En bedankt voor te terug koppeling, succes verder,
WillemG

hb
door hbrr - Sep 14, 2005 om 22:35
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Bart,

Bedankt voor je reactie. Ik dacht al dat het niet mogelijk is om met het Wanadoo ADSL direct abonnement via een normale USB modem (zoals die van Tiscali) te internetten. De Tiscali USB modem is een standaard modem waarmee je bij praktisch alle internet providers kunt inbellen.

Met de Livebox kun je alleen bij Wanadoo inbellen. Dit is dus alweer een reden waarom je geen Wanadoo abonnement moet nemen.

Er zijn dus drie problemen met de Livebox:

1. Bij internetten ZONDER internettelefonie kan je problemen ondervinden met de kiestoon van de telefoon die op de Livebox is aangesloten. Hierdoor moet je de Livebox regelmatig resetten. Tijdens het resetten ligt de internetverbinding eruit. Dit laatste is uiteraard normaal.

2. Bij internetten MET internettelefonie zijn de problemen zo langzamerhand wel bekend. De telefoonverbinding doet het regelmatig niet. Dus voorlopig GEEN internettelefonie bij Wanadoo afsluiten!

3. De Livebox kan NIET worden gebruikt voor het inbellen voor internetabonnementen bij andere internet providers.

Een groot nadeel is verder dat de Livebox een ingebouwde splitter heeft. Hierdoor kan je deze modem NIET naast je computer plaatsen en ben je dus 'verplicht' dit grote apparaat in je meterkast te plaatsen waar je het op een wandcontactdoos moet aansluiten. Een modem werkt immers op elektriciteit.

polletje
door polletje - Sep 15, 2005 om 00:39
14 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even hbbr,

Als ik moet resetten, dus enkel inderdaad, omdat mijn telefoonverbinding eruit ligt, hoef ik helemaal geen ingewikkelde toeren uit te halen, ik trek gewoon de stekker (adapter) van de live-box eruit wacht enkele minuten, "stop 'm er opnieuw in", de live-box lichtjes gaan dan beurtelings alllemaal oplichten, wacht tot de situatie weer normaal lijkt: de 2 lampjes die weer, zoals normaal, altijd normaal branden....

Alles doet het weer! Telefoon (internetverbinding) werken weer perfect. Beetje lastig is het wel, maar voorzover ik tot nu toe heb kunnen nagaan gebeurt het meestal als Wanadoo met aanpassingen bezig is...

Natuurlijk weet ik niet of dit voor jou ook geldt, maar misschien is het het proberen waard?

hb
door hbrr - Sep 15, 2005 om 20:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Polletje,

Het resetten van de Livebox is inderdaad totaal NIET ingewikkeld. Het is echter uiterst vervelend om een paar keer per week de stekker uit de Livebox te trekken en hem er weer in te steken als de Livebox in de meterkast staat en mijn telefoon naast de computer in de slaapkamer. Daarom doe ik het resetten van de Livebox met de Wanadoo software zodat ik niet steeds beneden naar de meterkast hoef te gaan. Maar waarom werkt dat stomme Livebox ding niet gewoon zoals het zou moeten werken? Wanadoo is met de verkoop van de Livebox rond oktober 2004 begonnen. Je kunt niet meer spreken van 'kinderziektes' als na bijna een jaar het apparaat nog steeds niet naar behoren werkt.

th
door themax - Sep 28, 2005 om 16:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik ben overgestapt op de wanadoo family en maak gebruik van een livebox met wifi (draadloze) aansluiting. Ik had eerst veel problemen met de verbinding, want die viel regelmatig weg en dan moest ik de livebox resetten.

Ik had tijdens de laatste update zelfs problemen dat deze niet binnen werd gehaald en toen heb ik van de helpdesk een nieuwe livebox gekregen. Tevens had ik een nieuwe usb 2.0 kaart voor de PC gekocht, omdat deze tijdens de installatie werd gevraagd voor een maximale verbinding.

Ook met deze livebox had ik problemen en wel tijdens het opstarten. Toen ik de helpdesk belde, adviseerde deze om een update binnen te halen voor de usb poort, omdat het wel eens kon zijn dat de toevoer naar de usb poort wordt onderbroken.

En jawel hoor hij doet het nu perfect. Ik hoef hem niet meer te resetten en zit als volgt achter de livebox:    splitter van de kpn om telefonie en internet te scheiden (bel nog via een precarrier via KPN) vervolgens de livebox en verbinding met pc en laptop draadloos. De laptop heb ik kunnen verbinden zonder de usb dongle, door de dongle eerst te installeren op de laptop en daarna niet meer in de laptop te hebben, maar via de ingebouwde wifi aansluiting (werkt alleen na de installatie van de usbdongle).

Succes ermee.