boreel20
door boreel20 Feb 16, 2011 om 19:07
Computers & telefonie

Programma starten zonder cd

Ik neem in mijn vakantie altijd een netbook zonder dvd drive mee. Ik heb een programma op cd dat campingwijzer heet van Kosmos. Ik heb dit programma naar de harde schijf gekopieerd en wil het graag starten zonder de cd te gebruiken.
Als ik het opstart met startup.exe op de harde schijf krijg ik de melding dat de cd niet is gevonden en dat de cd ingevoerd moet worden. Wie kan mij zeggen welk bestand ik hoe en waar moet wijzigen om van de harde schijf zonder cd
op te kunnen starten.
Alvast bedankt voor de moeite,
groet van Joop van den Berg

2839 9 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Feb 16, 2011 om 19:14
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Er zijn programma'sin omloop die een virtuele cd rom maken op u harddisk. Misschien dat dit de oplossing is.

ze
door zelva - Feb 16, 2011 om 22:11
4 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik Daemon Tools om de directory waar de bestanden van de cd staan te mounten. Daemon maakt dan van die directory een virtuele cd-romdrive, zodat het systeem en het programma denkt dat er een cd-romdrive aanwezig is.

freya
door freya - Feb 16, 2011 om 22:39
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo boreel20,

Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom het programma zonder CD/DVD niet werkt.

1. Bij de installatie van het programma is niet gekozen voor een 'totale' installatie, maar voor een installatie van alleen de benodigde programmaonderdelen. De benodigde kaartinformatie en/of foto's en andere ruimte vretende onderdelen staan dan nog gewoon op CD/DVD.
Je zou dit wellicht kunnen oplossen door de inhoud van de CD/DVD naar de betreffende daarvoor bedoelde (programma)map te kopiëren.
Ook de eerder gegeven oplossing van een 'virtuele schijf' kan een oplossing zijn.

2. Het programma is zodanig gemaakt dat er een controle op die CD/DVD wordt uitgevoerd uit oogpunt van beveiliging. Dit om gebruik van illegale kopiën tegen te gaan. In dat geval zullen bovenstaande oplossingen niet werken en is die CD/DVD verplicht om aanwezig te zijn bij het gebruik van het programma.

m.vr.gr. Freya

ze
door zelva - Feb 16, 2011 om 23:10
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op woensdag 16 feb 2011, 22:39]
In dat geval zullen bovenstaande oplossingen niet werken en is die CD/DVD verplicht om aanwezig te zijn bij het gebruik van het programma.

Jawel hoor, zo'n virtualisatieprogramma is juist bedoeld om het programma te doen denken dat de schijf wel aanwezig is.

freya
door freya - Feb 16, 2011 om 23:18
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zelva schreef op woensdag 16 feb 2011, 23:10][quote=freya schreef op woensdag 16 feb 2011, 22:39]
In dat geval zullen bovenstaande oplossingen niet werken en is die CD/DVD verplicht om aanwezig te zijn bij het gebruik van het programma.

Jawel hoor, zo'n virtualisatieprogramma is juist bedoeld om het programma te doen denken dat de schijf wel aanwezig is.
Zoals ik al schreef, niet als er een 'beveiliging' op zit. Veel software (en met name games) hebben op de CD/DVD een 'beveiliging' zitten (tegen illegaal gebruik) en dan werkt een 'virtuele schijf' niet. Ik zeg niet dat er op deze specifieke CD/DVD een 'beveiliging' zit, maar als die erop zit, dan gaat die oplossing echt niet werken.

Freya

pb
door pbarendse - Feb 16, 2011 om 23:30
406 Antwoorden / 1 Vragen

@freya: Het eerder genoemde Daemon tools weet met veel van die beveiligingen wel raad.

dobby
door dobby - Feb 17, 2011 om 01:30
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pbarendse schreef op woensdag 16 feb 2011, 23:30]@freya: Het eerder genoemde Daemon tools weet met veel van die beveiligingen wel raad.
of.. met een derde van de system resources (en toch nog meer dan 50% van de geemuleerde (oude)beveiligingen LOL.. toch nog een goede trade-off) Virtual CloneDrive van Elby (ELaborate BYtes)... homepage hier... Ok - voor HiTech games heb je hier niets aan.. maar voor het dooe jou geschetste gebruik legt dit minder beslag op je systeem dan Daemon tools..

pb
door pbarendse - Feb 17, 2011 om 14:40
406 Antwoorden / 1 Vragen

CloneDrive gebruik ik tegenwoordig ook, Daemon tools had wat issues met Windows 7 64-bits, alleen ik had de moeite niet genomen om te kijken of die mogelijkheden daar ook in zaten. Ik gebruik het eigenlijk alleen om onbeschermde ISO's te mounten, bijvoorbeeld voor software-installatie en dergelijke.

boreel20
door boreel20 - Feb 18, 2011 om 17:01
41 Antwoorden / 26 Vragen

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties. Ik heb het programma van Deamon tools geinstalleerd en het werkt prima op mijn netbook.
Ik heb het echter eerst op mijn pc gedaan waar het ook goed werkte, maar na het verwijderen van het programma kreeg ik een probleem met de beveiliging van mijn computer. Ik zal dit als nieuwe vraag inbrengen met als titel
foutmelding 0x800423F3
groeten Joop