mi
door michelfaas Oct 16, 2013 om 12:13
Computers & telefonie

RedCoon's wanprestatie

Beste mensen van Kassa,

Ik heb in april een Sone XPeria P smartphone gekocht bij Redcoon. De telefoon bleek niet goed te werken, dus werd deze aangenomen voor reparatie. Dit duurde een hele maand. Toen ik mijn telefoon terug kreeg bleek het defect niet verholpen. Na weer een tijd mailen met de medewerkers van Redcoon, waarbij ik iedere keer een reactie van een ander persoon kreeg, werd besloten dat de telefoon nogmaals ter reparatie aangeboden moest worden. Ze konden mij niet garanderen dat deze telefoon daadwerkelijk gerepareerd ging worden, aangezien ze misschien het defect niet zouden vinden. Dit is begrijpelijk, maar ze konden ook geen vervanging leveren of geld terug geven wanneer ze het probleem niet zouden vinden. Ik nam zelfs een video op, met daarop de klacht en het bewijs dat het echt niet aan de gebruiker ligt. Deze video konden of wilden ze niet openen. Volgens het garantierecht zou indien reparatie niet mogelijk is, het geld da (gedeeltelijk) zou worden teruggegeven of het apparaat worden vervangen. Nadat ik de telefoon, weer na een maand, terugkreeg bleek het probleem nog steeds te bestaan. Nu heb ik na 6 maanden nog steeds geen telefoon die het doet en biedt Redcoon nogmaals hun reparatieservice aan. Hier weiger ik nogmaals mee akkoord te gaan.

Mijn vraag aan Kassa, is wat kan ik doen om toch een werkende telefoon of mijn geld terug te krijgen? Ik heb deze telefoon gedurende 6 maanden maar 4 maanden kunnen gebruiken en ik wil van al het gedoe met Redcoon af zijn.

Dank u,
Michel Faas

p.s.
Het probleem van de telefoon is dat de toetsen in de doorzichtige balk uit zichzelf activeren. Dit zorgt ervoor dat apps uit zichzelf sluiten, het settingsmenu openen or een stap terug gaan.

1283 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 16, 2013 om 12:31
16887 Antwoorden / 202 Vragen

U geeft zelf al aan dat u volgens de geldende consumentenwetgeving recht heeft op of adequate reparatie of een nieuw toestel.
(Art.: 7: 18 -21 BW).
U stelt dat opnieuw reparatie wordt aangeboden maar dat u daar niet op in wilt gaan. dat maakt uw positie toch helaas zwakker. De wet stelt dat indien reparatie niet mogelijk blijkt men een nieuw apparaat moet leveren of geld terug. Zo u zou gaan procederen loopt u de kans dat de rechter stelt dat u toch de nieuwe reparatie had moeten afwachten.

Om dat voor te zijn: maak een duidelijke brief waarin u stelt dat u het toestel nog één keer voor reparatie wilt aanbieden met het uitdrukkelijke uitgangspunt dat u binnen twee weken na aanbieding het apparaat gerepareerd terug ontvangt en zo niet u uw geld terug krijgt. Maak duidelijk in de brief wanneer u het apparaat komt brengen (bijv. 2 dagen na verzending)
Verzend die brief aangetekend met ontvangstbevestiging.

Misschien kan het ook geen kwaad als u meldt dat u advies heeft gevraagd bij het Kassa panel.
(Of probeer een Radar tas mee te nemen)

mi
door michelfaas - Oct 16, 2013 om 12:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had waarschijnlijk moeten vermelden dat ik dat na de eerste reparatie al vermeld had. Ik had in die mail vermeld, dat indien er nogmaals niets zou worden gedaan om het probleem te verholpen ik contact met Kassa op zou nemen en indien nodig juridische stappen zou ondernemen. Bent u toch van mening dat ik nogmaals het aanbod van reparatie zou moeten aannemen?

aurora1
door aurora1 - Oct 16, 2013 om 17:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees klik hier eens door en klik hier.

zoekster
door zoekster - Oct 16, 2013 om 17:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat ik in uw verhaal mis is een duidelijke ingebrekestelling, u vermeldt dat u juridische stappen zult nemen of naar Kassa zult stappen, als de problemen niet worden verholpen.

Maar wat in een ingebrekestelling moet staan is een fatale termijn. U stelt een termijn waarbinnen de telefoon moet zijn gerepareerd en wordt die niet gehaald dan is Redcoon in verzuim en ontbindt u de overeenkomst op grond van wanprestatie.
U noemt in uw brief de datum van koop, wat er is gekocht, voor hoeveel en wat de verkoper er tot nu toe aan heeft gedaan om de problemen te verhelpen (niet uitgebreid, hou het kort en zakelijk, wel data aangeven). Daar begint u de brief mee. Daarna de termijnstelling.
U verzoekt om een schriftelijke reactie en dateert de aangetekende brief.

Vervolgens ontbindt u de overeenkomst als de fatale termijn niet is gehaald, waarbij u gebruik maakt van de ontbindingsbrief van consuwijzer, via de link van aurora1.

En als Redcoon dan nog niet meewerkt, dan zult u zelf stappen moeten nemen om het geld terug te krijgen.

Voor gratis juridische hulp kunt u zich het beste wenden tot het juridisch loket. klik HIER
Daar kunt u ook uw ingebrekestelling laten nakijken of deze er een beetje behoorlijk uitziet.

re
door redcoonnl - Oct 16, 2013 om 18:02
6 Antwoorden / 0 Vragen

Beste michelfaas,

Hartelijk dank voor je bericht. Je mening over en ervaringen met redcoon zijn erg belangrijk voor ons!

Natuurlijk begrijpen wij dat het vervelend is wanneer een product een defect vertoont, een defect laten we graag voor je repareren.
Indien het repaircenter de reparatie niet juist heeft uitgevoerd of geen defect heeft kunnen constateren moeten zij de kans krijgen dit probleem op te lossen. Om de klacht zo goed mogelijk voor je te onderzoeken ontvangen wij graag een uitgebreide klachtomschrijving van je. Denk hierbij aan in welke situatie de klacht voorkomt, hoe vaak etc.

Wij gaan er vanuit dat het repaircenter de klacht binnen een redelijke termijn zal oplossen.

Mocht het repair-center constateren dat het artikel niet meer te repareren is, dan is het mogelijk om je een vervangend artikel te versturen.
Vooralsnog gaan we er vanuit dat de klacht nu wordt opgelost door het repaircenter.

Met vriendelijke groet,

Saskia
Namens het redcoon Webcare-Team

mi
door michelfaas - Oct 16, 2013 om 19:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou u allemaal hartelijk willen danken voor uw reacties. Ik zal op basis van je advies inderdaad zo'n brief opstellen zoekster. Nu ik ook zie dat Redcoon zelf heeft gereageerd op deze post zal ik dan ook inderdaad mijn artikel nogmaals opsturen. Ik zal uiteindelijk bij deze vraag laten weten hoe dit is afgelopen.

alfatrion
door alfatrion - Oct 17, 2013 om 00:47
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het is helemaal niet nodig om een ingebrekestelling te versturen. Art. 7:22 BW geeft de koper het recht om te kiezen uit prijsvermindering of ontbinding wanneer de verkoper niet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast zijn verplichtingen zoals omschreven in art. 7:21 BW is nagekomen. En dat artikel geeft de koper weer het recht om te kiezen uit herstel of vervanging. Hier heeft de winkel het apparaat een maand gehad en daarna is het nog niet hersteld. De winkelier is zijn verplichting om binnen een redelijke termijn voor herstel te zorgen niet nagekomen, dus kan de koper ontbinden zonder een ingebrekestelling. Wel zal aantoonbaar gemaakt moeten worden dat het product nu een gebrek heeft.