fu
door fuzz25 Nov 13, 2015 om 12:54
Computers & telefonie

Smartphones en tablets en updates

Het hangt ervan af hoe duur de android tablet is. Is het gratis ontvangen exemplaar. Vergeet het dan maar. Je krijgt slechts een half jaar updates of minder.

De duurste tablets die worden langer geupdate. WAARSCHIJNLIJK tot 2 jaar, maar welke dat zijn is niet ontdekt in het onderzoek dat de consumenentenbond heeft gedaan nav smartphones en dan vooral android.

Je moet ook kijken welke androidversie erop staat. Nu is in oktober android 6.0 uitgebracht, als je tablet die update niet krijgt heb je een veiligheidsprobleem.

Je kan googlen op android 6.0 en kijken welke telefoon of tablet hem krijgt.

Ik zou er niet op bankieren. Je verouderde tablet en android smartphone kan overgenomen worden door hackers. Er zijn heel veel veiligheidslekken in android bekend en android 6.0 is daar het antwoord op.

Ik raad aan je verouderde tablet alleen nog te gebruiken als afstandsbediening voor je chromecast, er spelletjes op te doen, je email-account eraf te gooien en er een nieuwe zelf bedachte gmail account op te zetten. Waar je voor de rest niks mee doet, hem te resetten naar fabrieksinstellingen (dan zijn al je persoonlijke gegevens, apps en mail eraf). Dat doe je bij instellingen, onderaan bij back-up. Zet er reclamefolder app op (gratis) en bekijk de nieuwste folders en zet er firefox op, die is veel veiliger dan de webbrowser van google en doe dat ook op je android smartphone. Voordat je een nieuwe koopt.

Zet er gratis e-boeken op je tablet, de gratis app van de consumentenbond (klik erop: maak een gratis account aan en je kan bij alle interessante minigidsen en artikelen) en je kan er nog steeds mee internetten, maar log nergens in en vul geen gegevens online in.

En koop een Apple tablet die net uit is: die krijgen 4 jaar updates, zijn wel prijzig, minder virussen (ik zal eens kijken naar de beste koop van de consumentengids). Geldt ook voor smartphone iphone 6S, die net uit is.

Als je een oudere iphone tablet koopt krijg je dus korter updates en is soms duurder. Afhankelijk hoe oud het toestel is.

Microsoft update tablets o.h.a. ook langer dan 2 jaar. Geldt ook voor smartphones.Maar hoe lang is niet duidelijk. Je vind het nergens.

Je tablet rooten lost niets op als je al weet hoe je het moet doen. Dat is voor nerds. Benodigde updates blijven achter. Er zijn veel veiligheids isseus en alleen een nerd weet hoe daarmee om te gaan.

Als je tablet toch wilt rooten. Pak je pc. Zet in je browser: chrome of firefox de add-on of extensie: wott. Installeer die. Een nieuw tabblad opent registreer, maak een account. Dan wordt het geactiveerd.

Als je dan met chrome of firefox googlet dan zie je groene rondjes verschijnen bij websites die te vertrouwen zijn (zolang ze ouder dan 3 dagen zijn en al genoeg mensen er een review over gegeven hebben).

Misschien heb je zelf mc afee siteadvisor. Als die nog gratis is. Geeft ook aan welke sites veilig zijn.

Daarna google je op android tablet rooten en de websites die dat groene rondje hebben kan je vertrouwen. Dan kan je met hun hulp en youtube zelf leren je tablet te routen. Kan je dat ook weer.

1107 23 Rapporteer

fu
door fuzz25 - Nov 13, 2015 om 13:19
20 Antwoorden / 3 Vragen

Bij aankoop is het belangrijkst hoe oud de tablet of smartphone. Wanneer is die op de markt gebracht. Reclame op tv voor smartphones zijn vaak al oudere modellen, waar je dus (veel) korter updates voor krijgt en er dus (veel) minder dan 2 jaar mee kan doen.

Bij Iphones wordt veel kabaal gemaakt als een nieuwe versire verschijnt. Als je er metteen of snel bij bent krijg je 4 jaar updates.

Windows 8.1 toestellen krijgen ook de update naar windows 10. Dat is dus langer dan 2 jaar. Ze zijn meestal coulanter dan android.

Schaf een losse telefoon aan (advies consumentenbond) dan kan jij bepalen hoe oud het toestel is wat je wil hebben. Het is meestal goedkoper. Je kan de beste provider nemen met de leukste aanbieding. Je moet wel weten of je bijv 4G gebruikt. Daar moet je het abonnement op aanpassen.

Je moet weten hoe oud het besturingsysteem is wat erop stond toen het net op de markt kwam. Dat verschilt ook per fabrikant.

Je moet weten wie het snelst de updates van google krijgt en wie erop moeten wachten. Googles nexus en Motorola Moto G etc. krijgen hem als eerste.
Stel je neemt een abonnement met telefoon. Het abonnement is voor 2 jaar. Het toestel lijkt nieuw, maar na onderzoek (de consumentenbond zoekt dit allemaal uit, maar doet er weinig mee) blijkt de smartphone een half jaar of ouder te zijn. Geldt ook voor tablets. Je krijgt een half jaar of nog langer minder updates van het besturingssysteem.

In het meest gunstige geval bij de duurste android smartphones krijg je 2 jaar updates. Toestel bij afsluiten abonnement 0,5 jaar oud. Dus nog maar 1,5 jaar updates voor 600 euro. Als je een goedkoper toestel koopt. Laat zeggen de Samsung Galaxy S5 SM G900F van 405,29 (als beste getest 2015 consumentenbond, maar 1,5 jaar oud) kan het zijn dat je hem metteen na ontvangst in de vuilnisbak kan mikken. Want hij wordt niet meer ondersteund.

De mate van updaten is ook bij alle fabrikanten verschillend. De consumentenbond kon er geen lijn in ontdekken.

Even een rekensommetje.
Je abonnement met toestel loopt 2 jaar. Het toestel is half jaar oud. Het kost 600 euro. Het wordt slechts 1,5 jaar geupdate (maar niemand weet hoe lang werkelijk). Na 1,5 jaar heb je een verouderde telefoon en moet je eigenlijk een nieuwe aanschaffen, want je krijgt geen veiligheidspatches.
Maar je (telefonie)abonnement loopt nog 0,5 jaar of langer door. Je had een 3G abonnement. Het nieuwe toestel dat je gekocht hebt is 4G dat veel meer data gebruikt, waarop je huidige abonnement niet berekend is. Dan als het kan moet je de nwe telefoon handmatig vastzetten op 3G. Anders ben je binnen 2 weken door je maandbundel heen, waar je eerst een maand voor nodig had.

diumenge
door diumenge - Nov 13, 2015 om 14:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat is dit voor raar en onsamenhangend epistel?

fu
door fuzz25 - Nov 13, 2015 om 14:29
20 Antwoorden / 3 Vragen

gewoon dat is wat er speelt als je een smartphone koopt. Jij denkt misschien dat je er eeuwig mee kan doen. Maar je kan het in het meest gunstige geval slechts 2 jaar gebruiken. En dat alleen als het het duurste model is. Een smartphone is een dure hobby, maar wordt gebruikt als speeltje.

Het is inderdaad wat onsamenhangend, omdat er heel veel informatie in staat, dat handig is om te weten.

Hoezo raar.

Android geeft hooguit 2 jaar ondersteuning als het toestel gloednieuw is. Als je een abonnement met toestel koopt is het toestel vaak al een half jaar of nog ouder. In het voorbeeldf van de Samsung Galaxy S5 SM G900F is het toestel op dit moment al anderhalf jaar oud.

Waarschijnlijk komt het niet in aanmerking voor 2 jaar updates. Het is niet duur genoeg. Laat zeggen het krijgt 2 jaar updates voor android als het net op de markt gebracht is. Het toestel is echter 1,5 jaar oud. Als je hel veel geluk hebt (dat kan, maar niemand weet het) dan krijg je een half jaar beveiligingsupdates voor android besturingssysteem en dan stopt het. Alle beveiligingslekken daarna krijg je geen updates voor en dan heb je allerlei gevaren als je gebruik maakt met internet.

Sluit je het tegelijk met een mobiel abonnement af. Het abonnement duurt 2 jaar bijv. Na een half jaar of korter ben je al weer toe aan een nieuwe telefoon. Want het toestel wordt al niet meer ondersteund.

Stel dat nieuwe toestel werkt met 4G en je nog meer data gebruikt (omdat het sneller is) en je doet de simkaart erin met 3G. Dan is de bundel die je voor 3G binnen een maand op omdat je meer data gebruikt nu je 4G gebruikt. Of dat je je abonnement kan aanpassen naar 4G. Of het toestel handmatig instelt op 3G.

fu
door fuzz25 - Nov 13, 2015 om 14:30
20 Antwoorden / 3 Vragen

Hetzelfde geldt voor tablets van samsung en andere fabrikanten die android tablets leveren.

diumenge
door diumenge - Nov 13, 2015 om 15:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=fuzz25 schreef op vrijdag 13 nov 2015, 14:29]...
Stel dat nieuwe toestel werkt met 4G en je nog meer data gebruikt (omdat het sneller is) en je doet de simkaart erin met 3G. Dan is de bundel die je voor 3G binnen een maand op omdat je meer data gebruikt nu je 4G gebruikt. Of dat je je abonnement kan aanpassen naar 4G. Of het toestel handmatig instelt op 3G.

Ook onzin, ten eerste kan je met 3G abonnement geen gebruik maken van het 4G netwerk. Ten tweede, sneller betekent niet automatisch meer. Een website die sneller is geladen, gebruikt niet meer data. Als je bijvoorbeeld YouTube of Netflix gaat streamen, omdat zo lekker snel gaat nu dan doe je dat zelf.

pi
door pieterwolters - Nov 13, 2015 om 17:33
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben wel benieuwd of mensen die zeggen dat ze met 4G meer data gaan gebruiken dan met 3G enig benul hebben waar ze het over hebben. Of gaan ze downloaden omdat het kan en niet omdat ze iets met de data doen. Je ziet die denkfout zo ontzettend vaak. 4G is gewoon geweldig snel zodat je minder ergernissen hebt. Maar je kunt nog altijd maar 1 film tegelijkertijd bekijken.

aurora1
door aurora1 - Nov 13, 2015 om 19:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Een tweede onzinverhaal met "adviezen" die men maar beter niet kan opvolgen. Wat ook een gezwets over updates.

fu
door fuzz25 - Nov 14, 2015 om 08:06
20 Antwoorden / 3 Vragen

De Consumentenbond heeft uitgezocht dat 4G meer data gebruikt dan 3G. Dus je gebruikt meer data ala je overstapt op een nieuw toestel resulterende dat je meer Mbps verbruikt met hetzelfde internetgebruik. Die 500 mb die je eerst gebruikte met 3G. Is te klein voor 4G.

fu
door fuzz25 - Nov 14, 2015 om 08:10
20 Antwoorden / 3 Vragen

Je kan inderdaad niet met een 3G abonnement gebruik maken van het 4G netwerk maar dat zeg ik ook niet. Je moet weer eens beter lezen. Wat blijkbaar niet je sterkste kant is.
Ik zeg dat als je een 3G abonnement hebt en je moet overstappen op een toestel dat 4G gebruikt zet dan in de instellingen van het apparaat bij netwerkinstellingen het netwerk op 3G. Op mijn mobiel kan dat.

fu
door fuzz25 - Nov 14, 2015 om 08:12
20 Antwoorden / 3 Vragen

Ik neem aan dat jij op je vaste computer nog steeds Windows xp gebruikt.

diumenge
door diumenge - Nov 14, 2015 om 13:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=fuzz25 schreef op zaterdag 14 nov 2015, 08:10]Je kan inderdaad niet met een 3G abonnement gebruik maken van het 4G netwerk maar dat zeg ik ook niet. Je moet weer eens beter lezen. Wat blijkbaar niet je sterkste kant is.
Ik zeg dat als je een 3G abonnement hebt en je moet overstappen op een toestel dat 4G gebruikt zet dan in de instellingen van het apparaat bij netwerkinstellingen het netwerk op 3G. Op mijn mobiel kan dat.
Schrijven én lezen is blijkbaar niet jouw sterkste kant.

[quote=fuzz25 schreef op vrijdag 13 nov 2015, 14:29]...
Stel dat nieuwe toestel [u]werkt met 4G[/u] en je nog meer data gebruikt (omdat het sneller is) en je doet de [u]simkaart erin met 3G[/u]. Dan is de [u]bundel die je voor 3G[/u] binnen een maand op omdat je meer data gebruikt [u]nu je 4G gebruikt[/u]. Of dat je je abonnement kan aanpassen naar 4G. Of het toestel handmatig instelt op 3G.

Je schrijft dus letterlijk dat als je een 3G sim in een 4G toestel stopt dat de 'bundel die je voor 3G binnen een maand op (is) omdat je meer data gebruikt'. Daarna geef je aan dat je het abonnement kan aanpassen naar 4G of het toestel kan instellen op 3G (als het abonnement geen 4G heeft ga je automatisch naar 3G overigens).

[quote=fuzz25 schreef op zaterdag 14 nov 2015, 08:12]Ik neem aan dat jij op je vaste computer nog steeds Windows xp gebruikt.
Hmmm, Windows 10 op de PC, Windows 10 developers preview op de laptop, en een mix van Windows RT, Windows 10, Windows 8.1 en Android op diverse tablets.

diumenge
door diumenge - Nov 14, 2015 om 13:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

O ja, en een Windows Phone die binnenkort naar Windows 10 gaat.

fu
door fuzz25 - Nov 14, 2015 om 13:37
20 Antwoorden / 3 Vragen

Oké mijn fout. Ik bedoelde dat je voor 3G 500 mb voldoende kan zijn. Maar als je 4G gebruikt en je neemt wee 500mb dan is het binnen 2 weken op. Mijn mobiel kan ik instellen op 4G of 3G

diumenge
door diumenge - Nov 14, 2015 om 13:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Datagebruik bepaal je grotendeels zelfs, als je met 4G full hd gaat streamen omdat het ineens kan, ja dan ben je snel door je bundel heen. Doe je hetzelfde met 4G als wat je met 3G doet, dan gebruik je ook hetzelfde. Alleen sommige apps zal je misschien even zo moeten instellen dat ze niet altijd voor de hoogste kwaliteit kiezen omdat de snelheid het toestaat.

fu
door fuzz25 - Nov 14, 2015 om 14:19
20 Antwoorden / 3 Vragen

Hier de link over 4 en 3G

http://www.consumentenbond.nl/mobiele-telefoon/extra/veel-gestelde-vragen-4g/

Je hebt gedeeltelijk gelijk.

fu
door fuzz25 - Nov 14, 2015 om 14:44
20 Antwoorden / 3 Vragen

Oke ik heb dus waarschijnlijk met een developer te maken. Waarschijnlijk meer nerd dan ik. Of je slimmer bent weet ik niet.

Desktop PC + laptop: allebei Xubuntu LTS en Ubuntu LTS
Iphone 4S

En nee ik ben geen apple fan.

Mijn eerste smartphone kocht ik 8 maanden geleden. De consumentenbond raadde een toestel met fantastische specificaties aan. 300 euro was beste koop, MAAR had android 2.8. Toestel leeftijd werd toen nog niet op getest.
Ik was slimmer en kocht dankzij hen een toestel van 100 euro met android 4.4. Redelijk up to date. Als je pech had kon het toestel ook 180 euro kosten.
De consumentenbond had toen nog niet onderzoek gedaan naar updates van android ed.
Mijn toestel kreeg in een half jaar updates tot android 4.4.2 en dat was het.
Toen kwam de consumentenbond met de test dat android heel slecht geupdate werd. Ook al is zo'n smartphone 200 euro zoals de mijne had kunnen zijn.
Ik ben toen gaan zoeken op 3G, omdat mijn abonnement 3G was (wel van de beste provider met de beste klantenservice) en dat ik voor weinig geld 2 jaar beveiligingsupdates kreeg.
Ik kwam uit bij een 2 jaar oude Iphone 4S na lang zoeken. Apple update 4 jaar, het oestel is 2 jaar oud, 4-2=2, ik kon het toestel mbv de consumentenbond krijgen voor 235 euro. Een koopje.
Alleen android toestellen van 600 euro krijgen 2 jaar updates als het gloednieuw is, maar een verouderde korter dan 2 jaar.
Ik had dus 400 euro bespaard en kreeg gegarandeerd updates en de updates zijn snel, omdat Apple ze zelf levert.

Android telefoons van Google zelf zoals de Nexus, die een kale androidversie hebben krijgen de updates het snelst. Motorola Moto G modellen ook. Maar ik kon geen modellen vinden die pas een maand oud waren en 235 euro kosten.

Samsung past de kale android besturingssysteem an naar eigen smaak en ontwikkelt ook nieuwe apps ervoor. Als Google een nieuw besturingssysteem uitbrengt moeten zij het hele systeem aanpassen (een schil erom heen maken) en evt (de ) apps aanpassen of nieuwe ontwikkelen. Dat kost tijd en geld en vaak krijgen de goedkope modellen niet die update. Samsung is redelijk snel, maar het duurt enkele maanden voordat de update wordt uitgerold. Tot die tijd heb je beveiligingsproblemen, die pas opgelost worden in bijv android 6.0.

Hier een link waar je kn zien of je android 6.0 krijgt.
http://www.androidplanet.nl/nieuws/android-6-0-update-overzicht/

Windows phone microsoft levert de updates. Dat zal dus snel gaan. Ook al zijn er veel klachten met windows 10. Maar oplossingen zijn er ook. De meste kinderziekten zijn opgelost.

fu
door fuzz25 - Nov 14, 2015 om 15:07
20 Antwoorden / 3 Vragen

Het was me al op gevallen dat mensen veiligheid niet belangrijk vinden. Jouw probleem, jouw geld.

Als je oversteekt let je toch ook op. Dat je niet aangereden wordt.

Je wil toch niet beroofd worden of dat er ingebroken wordt.

Dat geldt ook voor je smartphone, wat geen telefoon is. Maar een computer in zakformaat. Waarmee je kan bellen, muziekspeler, fotograferen etc. En een besturingssysteem heeft beveiligings updates nodig. Net zo goed als windows xp.

Maar bij windows xp (kreeg heel lang updates, de pc hoefde niet veel te kosten). Toen dat besturings systeem op zijn eind liep en geen updates meer kreeg begonnen ze al een jaar van te voren met waarschuwingen via tv, radio, krant, internet etc.

Alleen als je op de hei woonde of je het nieuws niet volgde wist je het niet. Toen Windows XP geen ondersteuning meer kreeg, kreeg iedereen het advies om een nieuwe pc te kopen met Windows Vista of Windows 7.

Sommige overheidsinstellingen hadden het ook niet door. Ongelooflijk.

Android is gebseerd op linux en is ook een besturingssysteem en heeft updates nodig voor beveiligingslekken die gevonden zijn. Om die te dichten. Net als bij Windows XP.
In sommige updates worden android apps geupdate. Dus ook de google play store.
Dat is een interessant target voor kwaadwillenden. Als ze het infecteren met een virus updaten je appjes niet meer op. Internet bankieren app wordt niet bijgewerkt etc. Leuk voor jou want die verbruiken veel mbs. Of tijdens de updates van de appjes wordt de software geinfecteerd. Waardoor ze er misbruik van kunnen maken.
Criminelen en hackers zijn heel vindingrijk. Ik heb bewondering voor ze. Zeker omdat als je de vinger op de zere plek legt. Zoals ik in deze discussie probeer te doen. Voor rotte vis wordt uitgescholden. Dat ik uit mijn nek lul.

Fijn blijf vooral dom. Je kan een crimineel geen betere dienst doen.
De beveiligingslekken die gevonden zijn door kwaadwillenden zullen ze uitbuiten.

diumenge
door diumenge - Nov 14, 2015 om 15:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, ik ben geen developer.

Maar, ook niet-developers kunnen gewoon meedraaien in het Windows Insiders programma. Ik doe dat omdat ik het leuk vind. Ik draai nu op een zeven jaar oude laptop, die oorspronkelijk met Windows Vista kwam, Windows 10 met Office 2016, beide preview versies dus en gewoon uit interesse. Momenteel is deze versie aan het updaten naar th2_release Professional 10586. Op diezelfde laptop draai ik ook Linux Mint, gewoon om soms eens Linux te proberen. Ook leuk.

Ik heb het zelf ook niet heel hoog op met Android. zeker ook vanwege jouw argumenten. Ik ben het alleen niet eens met al je conclusies, een toestel wat niet meer van updates wordt voorzien is niet direct waardeloos. Het is misschien wel wat minder veilig en je kan er niet meer alles mee doen wat modernere telefoons wel kunnen. Het is dus ook maar net wat de gebruiker wenst. Verder is ook zeker zo dat een grote massa elke 2 jaar voor een nieuwe 'gratis' telefoon kiest.

Ik heb zelf een Windows Phone die in januari 3 jaar oud is en waar straks Windows 10 op draait, dus het allernieuwste Windows OS op een (ver)oude(rde) telefoon. Ik zal ongetwijfeld niet van alle functies gebruik kunnen maken die de nieuwste toestellen wel hebben, maar dat is een keuze.

Goedkoop een iPhone 45 aanschaffen is ook een prima keuze. En feitelijk zit je met een ander OS wel in dezelfde situatie als ik, een wat oudere telefoon met een up to date OS. Prima toch!

sl
door slobberbone - Nov 14, 2015 om 18:49
508 Antwoorden / 2 Vragen

@Fuzz25, je maakt er nogal wat werk van.

Maar om nou een 2 jaar oude Iphone 4s (die al ruim 4 jaar op de markt is) te kopen die ook nog duurder is dan mijn bijna gelijktijdige aanschaf Motorola G 2014 die nog geen 180 euro koste.

Ook onze bijna 4 jaar oude tablet wordt gewoon ge-update toch mazzel dan met aanschaf of kopen we ieder keer de juiste producten :)

fu
door fuzz25 - Nov 15, 2015 om 03:11
20 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb het even gecheckt op de website van de Consumentenbond. De Motorola moto 2014 werd tijdens van de Consumentenbond op maart 2015 getest. Het toestel was toen 8 maanden oud. Hoe lang je dan updates krijgt bij Android werd de Consumentenbond niet duidelijk. Wel viel op dat alleen de allerduurste toestellen van ongeveer 600 euro 2 jaar updates krijgen. Jouw toestel is minder dan 200 euro. Niemand kan je vertellen of je nog een jaar of korter updates krijgt. Het kan ook een half jaar zijn.
Bij mijn iPhone 4S weet ik dat ik absoluut die 2 jaar updates krijg. Windows telefoons krijgen ook langer dan 2 jaar updates en ook snel. Alleen het is een onder gewaardeerd product. Terwijl uit testen van de Consumentenbond veel toestellen een 7 krijgen voor rond de250 euro.
De Consumentenbond raadt aan een nieuwe smartphone te kopen. Zeker als je erop internetbankieren.

fu
door fuzz25 - Nov 15, 2015 om 03:25
20 Antwoorden / 3 Vragen

Google op eisen die jouw bank stelt aan internetbankieren. Daar staat oa dat je device dat je gebruikt om te internetten oa voorzien moet zijn van de laatste updates van het systeem. Als je een verouderde telefoon hebt ziet de bank het ID van de tablet en welke versie Android je gebruikt.

fu
door fuzz25 - Nov 15, 2015 om 03:27
20 Antwoorden / 3 Vragen

De iPhone was toen ik hem kocht 2jaar oud, Apple geeft 4 jaar updates. Ik heb nog 2 jaar te gaan.

costnix
door costnix - Nov 20, 2015 om 04:38
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, een bundel van 500 milliliter is heel snel op.