pl
door plhb Apr 3, 2011 om 09:42
Computers & telefonie

Speciale nummers

Enige tijd geleden heb ik een belronde gehouden naar mobiele telefoon providers, ivm de kosten van het bellen naar 14xxx(x) nummers, zoals in gebruik bij veel gemeentes als centraal nummer; bv Zoetermeer: 14079. Delft: 14015.
Slechts één van de providers was bereid antwoord te geven op de simpele vraag: wat kost dat bellen naar 14xxx(x) nou? Bij de anderen heb ik geen antwoord gekregen op deze simpele vraag. Zij behoren het te weten want zij brengen het in rekening.
Op mijn telefoonrekening (abonnement Tmobile) worden gesprekken met mijn gemeente (let op: die behoort goed bereikbaar te zijn) afgerekend als servicenummer, en wel zoals de gemeente heeft opgegeven en als enige op de website vermeld, wat mij doet vrezen dat dit bij sommige prepay providers ruim boven de 1 euro per minuut gaat kosten, wat grotendeels in de zak van de telefoonprovider verdwijnt. Voor het gesprek tot stand is gekomen via het tijdrovende callcenter kan de belkaart leeg zijn.
Persoonlijk pleit ik voor gratis 0800 nummers voor de gemeente. Niet bij alle mobiele providers zijn 0800 nummers gratis. Ook meenemen in de 2e kamer.

1180 13 Rapporteer

rj
door rjw - Apr 3, 2011 om 09:47
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Gratis 0800 nummers worden dan wel weer berekend via de gemeentelijke belastingen, dus gratis is dat zeker niet.

Dat zo'n 14xxx nummer als servicenummer op de rekening staat klopt, want het is nl. een servicenummer. Wat staat er voor tarief bij? Dat is veel interessanter dan wat voor soort nummer het is.

birdies
door birdies - Apr 3, 2011 om 10:24
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Wat staat er voor tarief bij? ...........

Dat zal van je abonnement/providers afhangen. Het gaat er om of dit binnen of buiten je bundel valt. Bij T-M vallen ze dus buiten je bundel. Bij Tele2, zag ik, ook.

Het is natuurlijk schandalig dat je veel geld kwijt bent, alleen om de gemeente te kunnen bereiken. Is blijkbaar bij die 014 maatregel totaal niet over nagedacht dat steeds meer mensen niet eens meer een vaste telefoon gebruiken!

diumenge
door diumenge - Apr 3, 2011 om 11:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom neemt een gemeente niet gewoon een lokaal nummer, ze hoeven immers niet landelijk bereikbaar te zijn, probleem opgelost.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 3, 2011 om 12:30
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 3 apr 2011, 11:36]Waarom neemt een gemeente niet gewoon een lokaal nummer, ze hoeven immers niet landelijk bereikbaar te zijn, probleem opgelost. En waarom neem je geen vaste telefoon, dan heb je helemaal geen last van die uitnemers.

diumenge
door diumenge - Apr 3, 2011 om 14:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 3 apr 2011, 12:30]En waarom neem je geen vaste telefoon, dan heb je helemaal geen last van die uitnemers.

Steeds minder mensen hebben nu eenmaal een vaste aansluiting, ze bellen via mobiel of voip en juist via mobiel en voip is bij al die 'handige' nummers de kostenstructuur onduidelijk.

tdehond
door tdehond - Apr 3, 2011 om 16:46
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Zutphen meldt in Gemeentenieuws:
Is het nummer duurder?
Nee. Het nieuwe nummer is gewoon een vast
nummer, net als het oude telefoonnummer. U belt
14 0575 tegen het lokale tarief. Mobiele bellers betalen
de kosten voor het bellen naar een vast nummer.

diumenge
door diumenge - Apr 3, 2011 om 18:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb zojuist met m'n Vodafone abonnement zo'n nummer geprobeerd, en er is daarna 15 cent binnen mijn bundel afgeschreven. Dus bij Vodafone zitten ze in ieder geval in de bundel.

tdehond
door tdehond - Apr 3, 2011 om 18:58
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Bij Ziggo:
Contactcentra van overheid & gemeenten (14XYZ-nummers) € 0,0750 + starttarief 1 malig als je belt.
Er wordt afgerekend voor de tijd dat je belt, dus geen afronding per minuut.

rj
door rjw - Apr 3, 2011 om 19:59
3294 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 3 apr 2011, 12:30][quote=diumenge schreef op zondag 3 apr 2011, 11:36]Waarom neemt een gemeente niet gewoon een lokaal nummer, ze hoeven immers niet landelijk bereikbaar te zijn, probleem opgelost. En waarom neem je geen vaste telefoon, dan heb je helemaal geen last van die uitnemers.

Waarom zou je 2 abonnementen nemen?

tdehond
door tdehond - Apr 4, 2011 om 09:28
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=rjw schreef op zondag 3 apr 2011, 19:59]
Waarom zou je 2 abonnementen nemen?

Omdat dit goedkoper is voor iemand die u belt met een "vast abonnement" als u ook te bereiken bent op een "vast nummer".
voorbeeld.
Bellen naar vaste nummers vallen binnen mijn belvrij altijd abonnement bij Ziggo. Bellen naar mobiele nummers kosten mij dus extra.

dobby
door dobby - Apr 4, 2011 om 15:24
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 3 apr 2011, 11:36]Waarom neemt een gemeente niet gewoon een lokaal nummer, ze hoeven immers niet landelijk bereikbaar te zijn, probleem opgelost.

Misschien omdat dit - als service - voor de "klanten" makkelijk is? niet per gemeente opzoeken/onthouden welk nummer je moet hebben? maar gewoon 14 + netnummer ??

diumenge
door diumenge - Apr 4, 2011 om 15:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

In het algemeen heb je alleen met je eigen gemeente te maken, inderdaad moet je dan één keer het nummer opzoeken, maar dat lijkt me geen enorm probleem. Nu krijg je een menu voorgeschoteld omdat (zoals in mijn geval) meerdere gemeentes hetzelfde nummer hebben (14070), dat is handig? En met mijn voip-telefoon kan ik dat nummer niet bellen (met mobiel dus wel).

dobby
door dobby - Apr 4, 2011 om 16:34
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 4 apr 2011, 15:47]In het algemeen heb je alleen met je eigen gemeente te maken, inderdaad moet je dan één keer het nummer opzoeken, maar dat lijkt me geen enorm probleem. Nu krijg je een menu voorgeschoteld omdat (zoals in mijn geval) meerdere gemeentes hetzelfde nummer hebben (14070), dat is handig? En met mijn voip-telefoon kan ik dat nummer niet bellen (met mobiel dus wel).
Ok - ben met je eens dat nummeropzoeke in principe eenmalig zou kunnen zijn.. maar nummers worden vergeten, PC's/PDA/Phones crashen enz..

en niet via je VoIP foon kunnen bellen - das een kwestie van een andere partij voor je terminatie uitzoeken (ok - in dit geval dus "ander" als in hoogstwaarschijnlijk duurder)..

Overigens - ben het wel volledig met je eens dat al die "klantvriendelijke" nummers (de 14xx reeks, de 16xx reeks. de 0900 reeks, de 087/088 reeks, en soms ook zelfs de 085 reeks bijvoorbeeld) via mobiel wel dezelfde prijsstructuur zouden mogen hebben als via vaste lijnen..

Ok - ik zou persoonlijk acceptabel vinden gewoon binnenbundel tarief + als buitenbundel toeslag de kosten voor het bellen vanaf een vast KPN nummer daarheen.. maar ja.. gevoelsmatig gewoon dezelfde kosten als via KPN-VAST, maar goed - dat is momenteel niet echt realistisch..