nyhyji80
door nyhyji80 Aug 28, 2020 om 10:55
Computers & telefonie

Standaard schijf maken

Geachte Leden Ik wil graag in mijn Laptop de Dschijf als standaard gebruiken Zodat ik de ook aanwezige SSD als opstart gebruik.
Bijv.dank voor uw reactie
Gr Wil

5522 10 Rapporteer

ma
door malty - Aug 28, 2020 om 11:29
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u er een SSD schijf bijgeplaatst?
Wanneer er een SSD bijgeplaatst wordt is het gebruikelijk dat u alles van de oude schijf naar de SSD schijf kopieert, deze wordt dan automatisch de C schijf.
Wanneer alles naar behoren werkt kunt u de oude schijf eventuerl leegmaken (opnieuw formatteren b,v.) en als extra opslag gebruiken

nyhyji80
door nyhyji80 Aug 28, 2020 om 11:39
235 Antwoorden / 57 Vragen

Dank voor uw reactie Er zit standaard een SSD schijf in En ik heb er  in een slave op plek van de DVD speler een HHD bijgeplaatst en deze wil ik als standaard gebruiken . Als dat niet te moeilijk is
Gr. Wil

ma
door malty Aug 28, 2020 om 12:10
1112 Antwoorden / 1 Vragen
diumenge
door diumenge Aug 28, 2020 om 14:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

"dat u alles van de oude schijf naar de SSD schijf kopieert, deze wordt dan automatisch de C schijf."

Zo werkt het (helaas voor TS) niet.

nyhyji80
door nyhyji80 Aug 28, 2020 om 15:49
235 Antwoorden / 57 Vragen

Dank voor jullie reactie's Maar antwoord van Malty is de oplossing ,tenminste werkt voor ons wel

Gr Wil

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 28, 2020 om 13:17
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Omdat u hert heeft over een D schijf neem ik aan dat u een externe schijf bedoelt. In dat geval kunt u daar altijd ook een opstart op installeren zoals in de meeste gebruiksaanwijzingen ook is aangegeven als reserve . Zie deze info: https://computertotaal.nl/artikelen/pc/zo-maak-je-een-windows-10-usb-opstartschijf/ en bijv deze: https://webwereld.nl/how-to/software/zo-maak-je-een-usb-stick-opstartbaar-3774388/ hetgeen ook geldt voor een SSD externe kaart.

Ik teken wel aan dat normaliter de opstartprogramma's op de 'D' schijf staan. In die zin is uw vraag onduidelijk. Zie ook nog dit: https://www.pc-helpforum.be/topic/61925-partities-van-d-bij-c-toevoegen/

diumenge
door diumenge Aug 28, 2020 om 14:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een D: schijf is in 99% van de gevallen gewoon een interne schijf of partitie van de de interne schijf.

gerbera
door gerbera Aug 28, 2020 om 15:10
7382 Antwoorden / 14 Vragen

De TS heeft een extra HDD schijf ingebouwd, en wil die, zoals ik het begrijp, als systeemschijf (D:) gaan gebruiken. Maar volgens mij wordt de D: schijf voornamelijkl gebruikt voor dataopslag en staan op de C: schijf de systeembestanden.

diumenge
door diumenge - Aug 28, 2020 om 15:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je hebt grofweg twee mogelijkheden. Windows (ik neem maar even aan dat het daar over gaat) opnieuw installeren op SSD (D: schijf) of Windows clonen naar de SSD. Wellicht moet je ook wat jumpers/aansluitingen aanpassen om van de SSD je master te maken.

gerbera
door gerbera Aug 28, 2020 om 15:14
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Als reactie op @malty

DOOR NYHYJI80 28 AUG. 2020 OM 11:39
233 ANTWOORDEN / 56 VRAGEN

Dank voor uw reactie Er zit standaard een SSD schijf in En ik heb er  in een slave op plek van de DVD speler een HHD bijgeplaatst en deze wil ik als standaard gebruiken . Als dat niet te moeilijk is
Gr. Wil

Hieruit maak ik op dat de TS van de bijgeplaatste HDD schijf de masterschijf te maken.

diumenge
door diumenge Aug 28, 2020 om 15:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ahaa, denk dat de TS z'n vraag maar 's wat duidelijker moet stellen.

nyhyji80
door nyhyji80 Aug 28, 2020 om 16:14
235 Antwoorden / 57 Vragen

Voor alle duidelijkheid er zit een SSD schijf in ,En op de plek waar de DVD payer zat ,zit nu een HHD in ,dus intern En in de tussentijd is er na antwoord van Malty een oplossing Dus alle downloads op de HDD Die de station's letter van de DVD heeft overgenomen namelijk D

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 28, 2020 om 15:40
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom terug op mijn eerdere reactie omdat een en ander mij volstrekt onduidelijk is. De interne schijf is of een HDD of een SSD en heeft normaliter twee partitities . Eeen waarom de 'eigen info'staat en één met de systeeminfo. Normaliter wordt de CD/DVD dive aangeduid met D maar indien u die niet heeft (bij nieuwe laptops veelal niet meer doelt u waarschijnlijk op een externe SSD. (Bij mij wordt die herkend als E). Mijn interne schijf is een SSD, wordt herkend als C). Normaliter is de C schijf opgedeeld in twee partities.

Om van een externe SSD de standaardschijf te maken is m.i. niet zinvol. U kunt die SSD mogelijk wel benutten om daar met regelmaat een kopie op te zetten van d bestanden die op de interne HDD of SDD staan redsp. benutten voor back up. Dat kan evenwel niet bij alle SSD kaarten (Bijv. ik kan dat niet via de SSD aansluiting, wel met een externe schijf die via USB is aangesloten.

U kunt altijd van een externe SSD maar ook van een USB stick een opstarschijf maken hetgeen ook zinnig is als zich er onverhoopt een opstart storing plaats vindt bij starne op de normale wijze dus vanaf de ingebouwde systeembestanden.  En dan toch nu omdat u twee intere schijven heeft: als zojuist ook aangegeven: een SSD is sneller. Overzetten van de systeeminfo naar die schijf betekent dus sneller starten maar let dan wel op dat die info 'apart' blijft staan om verstoring door bijv. ongewenst verwijderen te voorkomen.

Ik zie dat u terwijl ik d schreef al een reactie gaf en inderdaad twee interne schijven heeft. U kunt dan op de al eerder aangegeven wijze voorzien van de info/bestanden die al op de HDD staan.

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat u intern zowel een HDD als een SSD heeft. Graag zie ik een reactie van u.

Ik zie dat u terwijl ik d schreef al een reactie gaf en inderdaad twee interne schijven heeft. U kunt dan op de al eerder aangegeven wijze voorzien van de info/bestanden die al op de HDD staan.  Als u nog meer info wilt hebben, zoek dan even verder naar info met een zoekmachine, er is nog veel meer te vinden. (Van belan is mogelijk ook nog Apple/Mac  heeft of een Windows bestuurde PC/laptop.

diumenge
door diumenge Aug 28, 2020 om 15:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

HDD en SSD onwaarschijnlijk? Dat is een zeer normale en veel voorkomende opstelling.

nyhyji80
door nyhyji80 Aug 28, 2020 om 15:53
235 Antwoorden / 57 Vragen

Geachte Er zitten wel degelijk een SSD en HDD in de laatste zit in een slave op de plaatst van de DVD player

Als nog dank voor je reactie Vr.Gr. Wil

rj
door rjw Aug 31, 2020 om 14:03
3293 Antwoorden / 5 Vragen

Zeg dan gewoon niets. Dit antwoord raakt kant noch wal.

ro
door ronny530 - Aug 28, 2020 om 16:01
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Als ik het goed begrijp is de laptop voorzien van een SSD schijf die in twee partities (delen) is opgesplitst Windows systeem C en data D. U heeft een schijf bij geplaatst en die wil u hopelijk voor de data opslag gaan gebruiken want een HDD is vele malen trager dan een SSD schijf. Het zou wel mogelijk zijn om op de SSD schijf de D partitie te verwijderen zodat er meer ruimte vrijkomt maar op de SSD schijf is nog een verborgen partitie met installatie bestanden en drivers aanwezig en als die partitie ook verwijderd wordt is de laptop onbruikbaar geworden. Mijn advies de laptop op laten starten van de SSD schijf en belangrijke data op de HDD opslaan.

nyhyji80
door nyhyji80 Aug 28, 2020 om 16:06
235 Antwoorden / 57 Vragen

Dank voor je reactie Zo als je hebt beschreven doe ik het ook Gebruik de SSD als opstart en de HDD als opslag ( makkelijk voor mijn  Kleinzoon, gaat lekker naar de HHD )

Vr gr Wil

audb
door audb Aug 30, 2020 om 10:20
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Drivers op een verborgen partie zijn al verouderd als je de laptop koopt en als windows 10 opnieuw geinstalleerd wordt zijn deze in de meeste gevallen ook niet meer nodig daar windows 10 zelf deze installeert.

Wel is het sterk aan te bevelen om een usb stick van minimaal 8 Gb te kopen om daar windows 10 op te zeten via de media creation tool van Microsoft en daar evt ook de drivers van de laptop of pc op te zetten.

ro
door ronny530 Aug 30, 2020 om 10:37
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Niet helemaal mee eens want de drivers zijn dan wel verouderd maar worden automatisch weer ge update als dat nodig is. Bij de eerste installatie van een pc/laptop wordt al gevraagd om een herstelschijf te maken of dat later alsnog te doen en die goed te bewaren voor het geval dat opnieuw installeren van Windows noodzakelijk is. Windows 10 herkend de hardware wel maar de benodigde drivers dan weer niet en zou je zelf de benodigde drivers moeten zoeken en installeren dat is voor velen een opgave om alle hardware weer werkend te krijgen.

audb
door audb - Aug 30, 2020 om 10:15
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Heel eenvoudig "D" wordt gewoon "C"en omgekeerd.

Als er geen programma er bij geleverd is om de windows partie te clonen dan hoeft dat geen probleem te zijn meestal is die wel ergens bij een andere fabrikant te downloaden.

holiday
door holiday - Aug 30, 2020 om 12:13
102 Antwoorden / 12 Vragen

Zoals eerder al geschreven, heeft de laptop meestal intern maar één schijf en zal dit de SSD schijf zijn.
Van die schijf wordt eerst een gedeelte afgesnoept voor het systeem en de overige inhoud zal in twee partitities gedeeld worden.
De C is dan de opstartschijf en de D is voor de data.

Ik heb zelf als opstartschijf een SSD schijf van 256 GB, regelmatig loopt deze schijf vol en moet ik van alles uithalen om ruimte vrij te maken.
Nou ben ik iemand die regelmatig programma's instaleer, als u dat niet doet, zou u prima de C van de SSD schijf als opstartschijf kunnen gebruiken. Dit zal nu ook zo zijn.
Ik vermoed dat bij u ook de C schijf vol loopt en u een vrijwel lege D schijf ziet.
Bij het instaleren van programma's wordt dit meestal op de C schijf geinstaleerd, vandaar dat de C schijf snel vol loopt en een volle C schijf vertraagt het systeem.
U kunt dit voorkomen door de programma's op de D schijf te installeren.
Als u een programma installeert en u de vraag krijgt waar het programma neergezet moet worden, verander dan de C in een D, dan ontlast u de C schijf.

gerbera
door gerbera Aug 30, 2020 om 21:58
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas u heeft de vraag niet helemaal begrepen,en eerder gegeven reacties blijkbaar niet gelezen. Het gaat hier niet om een volle schijf maar het bijplaatsen van een extra interne schijf. Maar inmiddels heeft de TS dit al voor elkaar.

pe
door pebk - Aug 31, 2020 om 12:38
590 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoop dat uw Engels een beetje goed is. Er zijn mogelijkheden om het aan te passen.

Zie de volgende link:
https://www.thewindowsclub.com/change-default-program-files-directory-windows

Maar u kunt ook (maar dat moet dan wel per applicatie) de 'aangepaste installatie' kiezen. Hiermee is de D: schijf ook te kiezen.

rj
door rjw - Aug 31, 2020 om 14:07
3293 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je al gecheckt of je dit in de BIOS kunt instellen? Ik heb eens gekeken bij een oude PC die ik hier nog heb staan (mijn nieuwe laptop heeft alleen maar een SSD dus daar kan ik geen alternatieven selectern, vandaar de oude PC), en daar kan je de volgorde instellen welk device als eerste gebruikt moet worden. Aangezien daar slechts een HDD en DVD speler in zitten kan ik alleen daar uit kiezen. Ik weet niet wat er gebeurt als ik er een SSD bij zet, maar dat zie je gauw genoeg als je even de BIOS in gaat. Uiteraard moet Windows dan wel op de SSD staan, als je die als opstartdevice wilt gebruiken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 31, 2020 om 14:14
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@NYHYJI80, als het tot nu toe niet is gelukt, zie dan toch ook even dit https://www.personalcomputercare.nl/computervragen/tips/bestanden-verplaatsen-van-c-naar-d.htm en mogelijk is het zinvol om de handeling dan toch door een PC expert te laten uitvoeren.
Is het inmiddels wel gelukt, dat het dan a.u.b. ook even weten.

nyhyji80
door nyhyji80 Aug 31, 2020 om 14:25
235 Antwoorden / 57 Vragen

Geachte nogmaals dank voor uw reactie ,maar zoals heeft kunnen lezen is het gelukt ,Nogmaals dank voor alle support Gr. Wil

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 31, 2020 om 15:06
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Toch nog een vraag: op welke wijze is het gelukt, evt. via welke tip/verwijzing(en)?

gerbera
door gerbera Sep 1, 2020 om 10:48
7382 Antwoorden / 14 Vragen

DOOR NYHYJI80 28 AUG. 2020 OM 16:14
233 ANTWOORDEN / 56 VRAGEN

Voor alle duidelijkheid er zit een SSD schijf in ,En op de plek waar de DVD payer zat ,zit nu een HHD in ,dus intern En in de tussentijd is er na antwoord van Malty een oplossing Dus alle downloads op de HDD Die de station's letter van de DVD heeft overgenomen namelijk D