aukesikma
door aukesikma Nov 5, 2013 om 12:48
Computers & telefonie

Standby van printer

Sinds kort heb ik een printer met WiFi. Deze staat standby. Omdat ik de printer weinig gebruik is mijn vraag: Kan ik de printer ook alleen aanzetten als ik deze gebruik, vanwege energiebesparing?
Of heeft dit nadelige gevolgen voor de printer?

13570 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 5, 2013 om 12:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo aukesikma,

Als je de printer weinig gebruikt heeft het geen zin om deze standby te laten staan.
Gewoon aanzetten als je dat ding nodig hebt.

Met vr.gr.

costnix
door costnix - Nov 5, 2013 om 13:27
2874 Antwoorden / 1 Vragen

als het een inkjetprinter is, zal deze bij het aanzetten ook het schoonmaakprogramma voor de printkoppen starten en wordt er een zooitje inkt verspild.
Als zo'n printer te lang uitstaat zullen de printerkoppen permanent dicht gaan zitten en heb je nieuwe printercardriges nodig en als de printkop(pen) in de printer zelf zit, zal je die moeten (laten) vervangen voor de prijs van meer dan die van een nieuwe printer.

gsm
door gsm - Nov 5, 2013 om 14:01
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De inkjetprinter moet inderdaad zo nu en dan gebruikt worden, of tenminste aangezet worden, om verstopping van de inktkanalen te voorkomen. Over het stroomgebruik zou ik mij niet al teveel zorgen maken. Lees de specificaties van de printer even na, om het precieze energiegebruik in de standby toestand te achterhalen.

Mijn Brother printer, met aparte inktkop, start in de standby mode zo nu en dan automatisch een schoonmaak cyclus om de printkop open te houden en verspilt daarbij natuurlijk wel telkens wat inkt.

pi
door pieterwolters - Nov 6, 2013 om 10:29
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan zo zijn dat de wifi instellingen verloren gaan (heb ik bij diversen printers meegemaakt).

c.
door c.bonte - Nov 6, 2013 om 12:30
22 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, Pleterwolter, dat is bij mij ook zo. Dat vind ik erg vervelend, dus staat hij nu weer op mijn USB draadje. Kan er iemand uitleggen, waarom hij van Wifi af gaat? Misschien heb ik iets niet goed ingesteld staan. Alvast bedankt

ks
door kschoots - Nov 6, 2013 om 13:19
7 Antwoorden / 1 Vragen

Heb onlangs vele printers vergeleken.
Reinigen van een HP printer is duurder dan b.v. Canon.
Bij weinig gebruik advies: Indien geen automatische reiniging(waarbij de printer altijd aan moet blijven staan) ten minste een maal per maandperiode"ongebruikt" een test print draaien ter voorkoming van verstopping.

gsm
door gsm - Nov 6, 2013 om 13:45
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=c.bonte schreef op woensdag 6 nov 2013, 12:30]Kan er iemand uitleggen, waarom hij van Wifi af gaat? Misschien heb ik iets niet goed ingesteld staan. Alvast bedankt
Om het overzichtelijk te houden:
Als je geen antwoord weet, maar wel zelf een andere vraag hebt, kun je denk ik beter een eigen nieuwe vraag gaan maken.

labren
door labren - Nov 6, 2013 om 23:50
862 Antwoorden / 0 Vragen

ja je kan hem gewoon uit zetten , want als je hem dan na een maand weer aanzet reinig die vanzelf de inktpoorten weer geen probleem van maken is niet nodig

th
door theodorusme - Nov 7, 2013 om 11:34
111 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=c.bonte schreef op woensdag 6 nov 2013, 12:30]Ja, Pleterwolter, dat is bij mij ook zo. Dat vind ik erg vervelend, dus staat hij nu weer op mijn USB draadje. Kan er iemand uitleggen, waarom hij van Wifi af gaat? Misschien heb ik iets niet goed ingesteld staan. Alvast bedankt

Ik vermoed dat je printer bij het afzetten zijn IP adres in je netwerk verliest en dan wordt hij onvindbaar. Dat is te voorkomen door dat adres i.p.v. dynamisch, statisch te maken. Dat moet in je router gebeuren. Dat is iets wat een niet-gevorderde gebruiker onbekend in de oren klinkt.
Vraag dan een handige bekende om even daarmee te helpen.