ja
door jacamazo Mar 4, 2010 om 21:54
Computers & telefonie

Stemmen geheim??

Bij deze en de vorige verkiezing viel het mij op dat de stemhokjes geen gordijntjes hadden en het makkelijk is om de mensen van het stembureau mee te laten kijken. Immers: of ik rechts of links een hokje invul valt heel erg op (of je moet het formulier dubbelvouwen). Bestaan die gordijntjes in mijn verbeelding (ik ben 50+ en heb al heel vaak gestemd in mijn leven) en heb ik nooit goed opgelet, of zijn ze pas de laatste jaren verdwenen? Is de Kieswet hierdoor niet geschonden?

950 8 Rapporteer

druifje01
door druifje01 - Mar 4, 2010 om 21:59
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Is het erg als de mensen van het stembureau het toevallig eens zien? Hoe dan ook, U kunt meekijken voorkomen door een beetje handig anti-spieken te gaan staan als U Uw stem uit wilt brengen.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 4, 2010 om 22:11
1163 Antwoorden / 60 Vragen

U bent niet de enige die dat opviel: http://www.hoofddorpsecourant.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Verkiezingsuitslag-moet-ongeldig-worden.503813.news

edrick3
door edrick3 - Mar 4, 2010 om 22:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik heb er iets over gelezen in de krant, maar ... in de Kieswet heb ik niets kunnen vinden. Inderdaad hingen er 'vroeger' gordijntjes voor de hokjes ivm de geheimhouding.
Met vr.gr.

gsm
door gsm - Mar 4, 2010 om 22:17
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De gordijnen waren er volgens mij ook niet meer bij de stemcomputer, toen die nog in gebruik was. Het zal dus de moderne tijd zijn. Alleen is nu dus ook de computer weggelaten.

Tip:
Neem in juni een paraplu mee en scherm al uw activiteiten tijdens het stemmen in het stemhokje daarmee af.

kiran
door kiran - Mar 4, 2010 om 22:25
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@jacamazo

Leuke vraag, waar ook ik even over na moest denken ....
Jaren de stemmachines gehad. Maar meen inderdaad dat er [heel] vroeger een gordijn voor zat?

Moet zeggen, ben even gaan surfen.
Op: wetboek.nl/Kiesbesluit/art.J5 kom je tegen ...
Een stemhokje moet bestaan uit een achterwand + 2 zijwanden van elk tenminste 1 meter breed en 2 meter hoog.
Wordt het stemhokje met de achterzijde tegen een ondoorzichtig deel van een wand geplaatst dan kan de achterwand vervallen.
Inrichting: een lessenaar + rood schrijfmateriaal.

Hoe het ook zij????
Gordijntjes in de was? Of vergaan tijdens het stemmachine gebruik ...
Ben het niet tegen gekomen.

mariegh
door mariegh - Mar 5, 2010 om 11:08
263 Antwoorden / 13 Vragen

Mij, en een andere linkshandige, was ook al opgevallen dat de touwtjes van de rode potloodjes altijd aan de rechterkant bevestigd zijn en voor een linkshandige meestal te kort om recht voor je te kunnen schrijven. Je moet dan het stemformulier helemaal naar rechts scheef houden om een hokje rood te kunnen maken. En dan kan zonder gordijn iedereen vanaf een afstand zien op welke plek op het formulier je dat doet, omdat dat niet meer door je brede rug wordt afgeschermd. Ik had daarom woensdag ook al mijn twijfels over die geheimhouding. Misschien handig om dat touwtje voortaan in het midden van het stemhokje te bevestigen?
Voor de statistici onder ons: ongeveer één op de 20 stemmers is linkshandig.

erik008
door erik008 - Mar 5, 2010 om 11:13
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Het gordijntje zal wel onder de categorie bezuinigingen vallen.

druifje01
door druifje01 - Mar 5, 2010 om 12:39
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Misschien mis ik iets, maar what's the point? Als iemand toevallig een oog kan laten vallen op wat een ander gestemd heeft dan gebeurt er toch niets bijzonders. Of, zie ik dit fout?