ma
door mailman Jul 12, 2012 om 17:26
Computers & telefonie

Tegen-offensief computercriminelen

Horendol word ik ervan. Meerdere berichten per dag, waarin gesteld wordt dat er namens mij of namens mijn bank een bedrag zou worden overgeboekt naar een ander rekeningnummer, of van een ander naar mijn eigen rekeningnummer. Alle mogelijke varianten: de Rabo, ABN-Amro, ING, alle banken komen aan bod.

Waren het voorheen ''buitenlandse'' banken, zoals Halifax, die ervoor misbruikt werden, nu veel mensen die naam als spam hebben opgenomen in hun beveiliging, zijn het de Nederlandse banken die het moeten ontgelden.

Niet dat ik ooit erin zal trappen, ik krijg ze alleen binnen, en neem niet eens meer de moeite om ze te lezen. Maar om mijn mailbox overzichtelijk te houden, moet ik ze wel verwijderen.

Is het nou niet een goed idee om een soort tegen-offensief te gaan uitvoeren? De banken kunnen er niets aan doen, maar als zij collectief nou eens de tegenaanval gaan inzetten, zijn we dan eindelijk af van die flauwekul-mailtjes?

Ik weet wel: de criminelen wisselen vaker van server dan wij van ondergoed, dus het is dweilen met de kraan open.

Maar ik zit te denken aan een soort dynamisch email-adres, dat steeds verandert, zoiets als een tancode bij betalingen die je via internet-bankieren doet.

Misschien kunnen de providers gezamenlijk iets doen, door die troep collectief tegen te houden, zodat de mailtjes niet eens meer doorgestuurd KUNNEN worden. Zij hebben beter zicht op de daadwerkelijke afzenders, ze mogen ook wel wat meer inspanningen verrichten om die troep daadwerkelijk buiten de deur te houden.

Suggesties, technische mogelijkheden: ze zijn welkom.

Waar ik niet op zit te wachten: ''neem een (andere) virusscanner''. Geloof me, geen enkele scanner houdt alles tegen. Dus die ''oplossingen'' kunnen wat mij betreft achterwege blijven.

916 14 Rapporteer

stacey
door stacey - Jul 12, 2012 om 17:34
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mailman schreef op donderdag 12 jul 2012, 17:26]. Geloof me, geen enkele scanner houdt alles tegen. .

Geloof me, ik krijg nooit spam shit en ik heb toch gauw zo`n 5 emaildressen dus misschien heb ik toch een goede scanner of laat ik niet overal zomaar m`n gegevens achter......?

tdehond
door tdehond - Jul 12, 2012 om 18:01
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Gebruik een web e-mail adres wat u verder niet gebruikt als contact adres op web sites.

Ik krijg relatief weinig spam. Ik gebruik Hotmail waarbij alleen post van mensen in contacten in Inbox komt.
De rest wordt kritisch bekeken voordat geopend wordt + z.n. domein blokkeren van Spam of phishing mail.

ma
door mailman - Jul 12, 2012 om 19:21
84 Antwoorden / 9 Vragen

Ik laat ook niet zomaar mijn gegevens achter. Ik ben eerst bij mijzelf gaan kijken, en weet heus wel, waar spam vandaan kan komen. Er worden willekeurige emails gegenereerd, en dan hoef je zelf geen enkel spoor te hebben achtergelaten.

Dat er elders op de wereld criminelen rondspoken, ligt niet aan de beveiliging, of het gebrek daaraan, van MIJN computer....Dat is een kwestie van beredeneren.

In feite wordt me nu toch een andere scanner aangeraden.Ik heb er al meerdere geprobeerd, en in het begin deden ze het allemaal heel erg goed. Na verloop van tijd laat elke scanner steken vallen.

Een web-adres maakt niet uit: daar komt de troep TOCH op binnen. In feite heeft iedereen al een webadres.

De kwalijke emails worden niet naar mijn individuele adres verzonden, maar naar willekeurige adressen van mijn provider. Zet de naam van een bekende provider achter en willekeurige groep namen (****@planet.nl, of ***@kpn.nl, bijvoorbeeld), en er worden tientallen, zo niet honderden mails tegelijk verzonden. Kijk maar eens naar de CC in de header, dat makt duidelijk wat ik bedoel).

ma
door mailman - Jul 12, 2012 om 19:23
84 Antwoorden / 9 Vragen

Overigens wordt in geen van beide reacties antwoord gegeven op mijn vraag. Is dat nou zo moeilijk om op het onderwerp ZELF in te gaan?

stacey
door stacey - Jul 12, 2012 om 20:28
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mailman schreef op donderdag 12 jul 2012, 19:21]De kwalijke emails worden niet naar mijn individuele adres verzonden, maar naar willekeurige adressen van mijn provider. Zet de naam van een bekende provider achter en willekeurige groep namen (****@planet.nl, of ***@kpn.nl, bijvoorbeeld), en er worden tientallen, zo niet honderden mails tegelijk verzonden. Kijk maar eens naar de CC in de header, dat makt duidelijk wat ik bedoel).

Heb geen van genoemde providers en mijn provider heeft ook een spamfilter, op mijn privé mailadres bij provider heb ik in al die jaren dat ik er zit echt nog nooit ook maar 1 spammail gehad.....

Maar over je discussie --dynamisch email-adres, dat steeds verandert-- hoe zie je dat voor je als ik iemand m`n mail adres geven wil, `ik bel je straks ff het nieuwe mailadres door en dan heb je 24 uur de tijd om te mailen voor het weer veranderd -- ??
Laten we dan maar weer gewoon een brief gaan posten dat gaat dan sneller en handiger denk ik.

Zoals gezegd zijn er met mij meer mensen die geen of amper spam hebben dus als jij gebombardeerd wordt gaat er toch iets fout bij jouw of je provider lijkt me of je hebt pech met een nogal makkelijke naam wellicht.

freya
door freya - Jul 12, 2012 om 21:07
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo mailman,

Spam of phishingmails zijn nu eenmaal niet te voorkomen. Je gebruikt je emailadres, dat emailadres staat in adresboeken van vrienden/familie/collegea en bedrijven waar je één of ander abonnement hebt lopen. Kortom, voorkomen dat je emailadres in het duistere circuit terechtkomt en je die mailtjes dus krijgt, kun je niet.
Het enige wat je wèl kunt doen is voorkómen dat ze in je reguliere mailbox terechtkomen en dat je er dus niet mee wordt lastiggevallen. Daar zijn spamfilters voor. Die kun je zelf installeren, of wat makkelijker is, zorg dat je bij een goede internetprovider zit die een fatsoenlijk spamfilter op de mailserver heeft.
Zelf zit ik bij xs4all, heb geen enkel spamfilter op mijn computer geïnstalleerd en toch ontvang ik in mijn reguliere mailbox geen enkele spam en/of phishingmail (nou ja, misschien glipt er één per maand doorheen). Deze worden op de mailserver al uitgefilterd en in een aparte spambox gemikt.

Kortom, met de juiste maatregelen kun je zelf voorkomen dat je er 'last' van hebt.

m.vr.gr. Freya

valerius-2
door valerius-2 - Jul 12, 2012 om 23:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja als u u emailadres zo aan iedereen bekent maakt dan is dit een vast prik. Ik heb er dus ook vijf maar zeer zelden last van. Alleen vacantietips kom ik niet van af ook niet via ongewenste email. Wie heeft daar een oplossin voor zonder dat ik naar die site gaat om het aftemelden, waar ik nooit contact mee heb gehad.

tdehond
door tdehond - Jul 13, 2012 om 08:50
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=mailman schreef op donderdag 12 jul 2012, 19:23]Overigens wordt in geen van beide reacties antwoord gegeven op mijn vraag. Is dat nou zo moeilijk om op het onderwerp ZELF in te gaan?

Spam etc is m.i. crimineel gedrag wat ( net als narcistisch gedrag) niet ophoudt. U kunt zich alleen zo goed mogelijk hiertegen verdedigen. Door spam en phishing te herkennen, er niet op in te gaan en te onderscheppen of domein te blokkeren als dit mogelijk is.

ma
door mailman - Jul 13, 2012 om 14:55
84 Antwoorden / 9 Vragen

Kijk, die latere reacties, daar heb ik iets aan. Natuurlijk weet ik dat je alert moet zijn, en zo weing mogelijk contactgegevens moet prijsgeven. Maar zelfs als je de boel hebt ''dichtgetimmerd'', door nergens een belangrijk email-adres achter te laten, kom je er met random adressen toch doorheen. Ook dat heb ik al aangegeven.

Jouw inbox kan niet voorkomen dat iemand een mail stuurt naar jouw emailadres, als de naam die die persoon heeft verzonnen (of heeft laten genereren) toevallig de naam van jouw account is. Lastig uit te leggen wat ik bedoel. Maar de goede lezer zal het denk ik wel begrijpen.

Waar ik echter op doel: het verschijnsel neemt hand over hand toe. Waren het voorheen echter enkele mailtjes per maand, nu zijn het er soms 15 tot 20 per dag.

Mijn oproep was dan ook bedoeld om suggesties boven tafel te krijgen over hoe je hier nou iets tegen kon ondernemen, bijvoorbeeld door een heel nieuw soort email te bedenken, iets extra's eraan toe te voegen, of ik weet niet wat. In elk geval: meer doen dan simpelweg verwijderen van de mailtjes. Een dergelijke ''tegen-aanval'' lukt echter alleen maar als providers mee willen werken, zij kunnen dit blokkeren, maar vertikken het.

Mijn suggestie is: maak een afspraak met je provider over welke emails je in elk geval nooit doorgestuurd wil zien, door woord-combinaties op te geven. Staan die in de email, in het onderwerp en/of in het bericht zelf, beschouw het als fishing mail, en stuur het niet door. Of laat de klant dit zelf doen, door via je webmail op maat gemaakte filters te gebruiken. Het zou als volgt moeten werken: als een email de combinatie van bijvoorbeeld ING, beveiliging, of wat dan ook bevat, dan deugt de email niet, en zou ie standaard moeten worden geblokkeerd. Het wordt vervelend als de naam Rabo on het geding is,want dan zou je bijvoorbeeld ook geen mail meer kunnen krijgen over de wielerploeg met die naam.

Om bovenstaande reden zeg ik dan ook: gezocht moet worden naar een systeem, waarbij uit de context kan worden opgemaakt, of de mail afkomstig is van je bank, of niet.

Met je bank zelf kun je andere afspraken maken, zodat je toch geen echt belangrijke berichten mist.

Bij een internetbetaling moet je je gebruikersnaam, wachtwoord, en tancode invoeren. Gelukkig gaat dat prima, zeker nu ik geen tancodes meer ''in voorraad'' heb, en ze pas krijg toegezonden zodra ik een betaling wil afronden.

Ik weet het: misschien een extra stap om iemand via email te bereiken,maar zo'n drempel geeft (totdat ook DAT systeem weer omzeild wordt) een extra handicap voor de criminelen.

Ik deed, met het openen van dit topic, een beroep op de creativiteit van andere forummers hier. Ik snap evenwel best dat er reacties tussen staan als: je moet je gegevens niet te grabbel gooien op internet.

Maar dat was de insteek van dit topic niet.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 13, 2012 om 15:02
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat pubers hun rekening tegen betaling als Katvanger uitlenen zou ik niet eens op echte Nederlandse bank rekeningen reageren.

Dit zijn zulke twijfelachtige berichten dat in de spambox melden van Google Mail en alle andere G Mail gebruikers zullen na enkele meldingen dit ook automatisch in hun Spam box krijgen.

Dat is de oplossing want als niemand het meer als normale mail krijgt stoppen ze vanzelf wel.
Maar vragen via gratis Hotmail voor meer info omdat het onduidelijk is bezorgd hun veel werk en deze standaard vraag sturen is voor hun hard werken en ik betaal toch nooit iets...
Dan pak je ze het hardste want normale domme personen en mijn ga maar gratis werken vraag is niet te filteren.

tdehond
door tdehond - Jul 13, 2012 om 15:19
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ t.s.

Misschien heeft u meer baat bij een programma als Thunderbird.

klik

diumenge
door diumenge - Jul 13, 2012 om 19:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zoals je zelf al aan geeft is dit niet te stoppen. Er is wel eens gedacht aan een betaalsysteem, bijvoorbeeld dat je per verstuurde mail 1 cent moet betalen. Dat is als particulier prima op te brengen, maar het wordt wat kostbaar als je miljoen spam mails verstuurd. Maar uiteraard is zo'n idee te moeilijk om te implementeren. Dan zijn er ook systemen waarbij je eerst toestemming moet geven om mail te ontvangen van iemand, maar ook dat is lastig te implementeren. Het gemak, de eenvoud van het huidige systeem is ook gelijk de zwakte.

Ik heb een eigen domein en ik heb ook heel wat van die mails ontvangen, inderdaad soms op genereerde adressen (ik heb naast een paar normale adress ook een catch-all box, en dus ik ontvang daar alle mail op, ook verzonnen mail adressen). M'n spamfilter zet het merendeel wel in de spambox, maar het blijft heel irritant.

ce
door ceesv_1 - Jul 18, 2012 om 12:49
2 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is dit probleem heel eenvoudig te tackelen. Als alle banken doorgeven via welke servers ze mail versturen aan de grote partijen dan kunnen die op whitelist komen.

Elke andere (bijv door een lokale bank verzonden mailing), komt automatisch binnen bij de hoofdvestiging om eerst approval te krijgen alvorens ze de inbox van de gebruiker in gaan.

diumenge
door diumenge - Jul 18, 2012 om 14:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=ceesv schreef op woensdag 18 jul 2012, 12:49]Volgens mij is dit probleem heel eenvoudig te tackelen. Als alle banken doorgeven via welke servers ze mail versturen aan de grote partijen dan kunnen die op whitelist komen.

Elke andere (bijv door een lokale bank verzonden mailing), komt automatisch binnen bij de hoofdvestiging om eerst approval te krijgen alvorens ze de inbox van de gebruiker in gaan.

Deze mails komen helemaal niet van de banken, dus hoe lost dit het probleem op? Als je alleen alle banken op de je white-list zou zetten dan komt alle andere mail er ook niet meer door. Daarbij, banken sturen helemaal niet zoveel mail en zeker niet dit soort mails.