mgvrkn
door mgvrkn Oct 5, 2015 om 20:19
Computers & telefonie

Updaten whatsapp

Hallo,
Het updaten van whatsapp lukt niet meer. Ik denk wel dat ik weet hoe het komt maar ik weet niet hoe ik dit moet oplossen. Ik heb per ongeluk Google Play store verwijdert en ik weet niet hoe ik deze terug krijg. Bij mijn app. staat nog wel de market maar daar doet hij het waarschijnlijk niet mee want als ik wil updaten krijg ik de melding "er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw" Telefoon HTC Desiree
Graag een eenvoudige oplossing.

Mvrgr

Corn

3677 27 Rapporteer

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 5, 2015 om 20:33
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Zie hier wat te doen.

mgvrkn
door mgvrkn - Oct 5, 2015 om 21:00
184 Antwoorden / 61 Vragen

@akkerdistel

Bedankt voor je antwoord maar dit kan niet bij mij want ik heb een tel. die al min. 4jaar oud is en deze heeft Android 2.2.2 en hij moet 4.0 hebben.

diumenge
door diumenge - Oct 5, 2015 om 21:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hier www.whatsapp.com/android/ kan je het installatiebestand direct downloaden. Daarna zelf installeren: www.androidplanet.nl/tips/apk-bestanden-op-je-android-toestel-installeren/.

aurora1
door aurora1 - Oct 6, 2015 om 01:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Whatsapp hoeft u pas te updaten als hij het anders niet meer doet. Er komen wel af en toe meldingen om te updaten (maar dat heeft geen haast), dan ook opletten of dat wel van de app Whatsapp komt want er zijn ook valse meldingen in omloop.
Ik kan me niet voorstellen dat u Google Play heeft verwijderd, omdat het een app is dat vooraf op gsm's geïnstalleerd wordt door de fabrikant. Dat geldt ook voor andere door de fabrikant geïnstalleerde apps.
Als u via instellingen naar apparaatbeheer gaat en op de Market tikt dan zou u die daar moeten kunnen updaten. Google Play heette vóór al de updates Market. Als ik de updates van GP verwijder krijg ik ook weer de Market.
Wat u anders ook kunt proberen is om via de Market een app dat u al op uw gsm heeft staan bij te werken of even een ander app proberen te installeren. Dan komt meestal de melding dat u eerst GP moet updaten. Ik ben vergeten of je dat dan via die weg kunt doen, dat wijst zich dan wel.vanzelf.
Lukt het allemaal nog niet dan kunt u het proberen door de gsm helemaal uit te zetten, de batterij er een paar minuten uit halen, terug plaatsen en de gsm opnieuw opstarten. Dan nog eens via instellingen naar Market en kijken of het dan wel lukt.
Laat maar weten of het lukt.

pi
door pieterwolters - Oct 6, 2015 om 08:05
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe heb je de Playstore verwijderd? Bij mijn telefoons is het niet te verwijderen. Of heb je het alleen van een homescreen verwijderd?

mgvrkn
door mgvrkn - Oct 6, 2015 om 11:21
184 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo alle hulp,

Sorry ben gister gestopt door omstandigheden maar ik probeer het nu weer op te pakken.

@diumenge
Die info heb ik ook al gezien maar ik moet updaten en niet opnieuw een complete download want ik ben bang dat ik dan info kwijtraak als ik opnieuw ga downloaden.

De rest ga ik vandaag nog proberen uit te zoeken.
Ik kan nog wel zeggen dat ik echt geen Playstore meer heb want op de plaats waar Playstore stond staat nu de oude versie,,Market,,die er voor Playstore was zoals ik al had aangegeven.
En als het niet te verwijderen is zou ik wel graag willen weten waar die is of is terug te halen.
Ook moet ik nu updaten want sinds vandaag kom ik er niet meer in :-(((

aurora1
door aurora1 - Oct 6, 2015 om 11:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees mijn verhaal nog maar eens rustig door.
De Market is de Play Store zonder de vele updates die naderhand gekomen zijn inclusief de naamsverandering.
Dus via instellingen naar Apparaatbeheer gaan en dan tikken op Market en dan updaten.
Voor een uitgebreide handleiding van uw toestel: klik hier (pdf), ergens op/rond pagina 188 staat e.e.a. over Apps.
Wat betreft het icoon: wat u op het schermpje ziet is een snelkoppeling.
Dus even naar Instellingen en Market gaan en daar het updaten.

diumenge
door diumenge - Oct 6, 2015 om 12:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=mgvrkn schreef op dinsdag 6 okt 2015, 11:21]Hallo alle hulp,

Sorry ben gister gestopt door omstandigheden maar ik probeer het nu weer op te pakken.

@diumenge
Die info heb ik ook al gezien maar ik moet updaten en niet opnieuw een complete download want ik ben bang dat ik dan info kwijtraak als ik opnieuw ga downloaden.

...
Volgens mij raak je niets kwijt op deze manier, maar ik weet dat niet zeker. Je kan sowieso eerst een backup maken en die later terugzetten.

mgvrkn
door mgvrkn - Oct 6, 2015 om 16:59
184 Antwoorden / 61 Vragen

@aurora1
Als ik naar apparaat beheer ga staat er "De locatie van dit apparaat op afstand bepalen " is aangevinkt en de andere is "vergrendelen op afstand en terugzetten op fabrieksinstellingen " is niet aangevinkt.
Als ik deze nu wel aanvinkt raak ik dan iets kwijt?

De Market is zo goed als leeg(44kB)
En een store die leeg is heb ik niks aan.
Kan ook niet updaten.
Als ik op de Market-app. klik staat er "er is een fout opgetreden probeer het later opnieuw"
Ik heb Google Play Store waarschijnlijk verwijdert,om ruimte te maken voor update van whatsapp,
via apps beheren en op verwijderen gedrukt.

@diumenge
Ik ben al blij dat ik een back-up kan maken van laptop laat staan van mijn telefoon.

diumenge
door diumenge - Oct 6, 2015 om 18:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik bedoelde een back-up in Whatsapp. www.whatsapp.com/faq/nl/android/20902622

mgvrkn
door mgvrkn - Oct 6, 2015 om 19:22
184 Antwoorden / 61 Vragen

@diumenge

Ook dat gaat niet want ik kom niet in Whatsapp

@aurora1
Ik vergat nog te zeggen dat de batterij er uit halen ook niet heeft geholpen?

diumenge
door diumenge - Oct 6, 2015 om 19:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Whatsapp maakt voor zover ik weet ook automatisch back-ups, dus waarschijnlijk is het meeste al opgeslagen.

aurora1
door aurora1 - Oct 6, 2015 om 21:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk dan eens of u klik hier mee verder komt (als dat op uw gsm kan).

aurora1
door aurora1 - Oct 6, 2015 om 21:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat betreft een back-up van Whatsapp: klik hier.
U kunt ook nog de chatgeschiedenis naar uzelf sturen: klik hier

aurora1
door aurora1 - Oct 6, 2015 om 21:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk anders ook nog klik hier om GP opnieuw te downloaden.
Boven de blauwe regels op het blauwe hier tikken.
Dus dan met de gsm via de browser naar die pagina gaan.
U kunt de link ervan naar uzelf sturen en die dan op de gsm openen.

aurora1
door aurora1 - Oct 6, 2015 om 22:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb zojuist ontdekt dat de link naar de uitgebreide handleiding verkeerd gegaan is...
Nieuwe poging: klik hier.
Op blz. 188 staat e.e.a. over Market/Google Play.
Waarschijnlijk moet u zich opnieuw aanmelden met uw Google account als u de app GP gaat downloaden/installeren.
Downloaden natuurlijk via wifi doen.

jo
door jorisw - Oct 7, 2015 om 12:24
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mgvrkn schreef op dinsdag 6 okt 2015, 11:21]
Die info heb ik ook al gezien maar ik moet updaten en niet opnieuw een complete download want ik ben bang dat ik dan info kwijtraak als ik opnieuw ga downloaden.

Sowieso altijd eerst backuppen voordat je gaat updaten (als je dat al niet gedaan had). Apps gaan vanzelf want die kan je via de play store weer terug zetten als ze verloren gaan. Andere zaken kan je op diverse manier veiligstellen (naar PC, of de verschillende cloud diensten)

mgvrkn
door mgvrkn - Oct 7, 2015 om 14:30
184 Antwoorden / 61 Vragen

Tot zover allemaal bedankt
Ik ga het allemaal nog eens op mijn gemak bekijken.
Daarna reageer ik nog wel of het is gelukt

aurora1
door aurora1 - Oct 7, 2015 om 14:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

In orde, we wachten rustig af.

mgvrkn
door mgvrkn - Oct 8, 2015 om 11:24
184 Antwoorden / 61 Vragen

@aurora1

Ik heb alle mogelijkheden geprobeerd dacht ik maar ik kom geen steek verder.
Zelfs de GP-store opnieuw downloaden lukt niet.
Als ik het zo doe zoals u zegt heb ik wel een knop om te downloaden maar niet als ik het via een link op gsm doe. Dan heb ik geen knop om te downloaden?
Er wordt trouwens vermeld dat er een risico aan is verbonden wanneer je een APK-download doet?
Ik heb ten einde raad HTC gebeld en die vertelde mij dat ik eigenlijk een nieuwe telefoon moet kopen. Deze wordt waarschijnlijk niet meer ondersteund???
Opnieuw Whatsapp downloaden gaat dan ook niet meer???
Begrijp niet dat het ineens afgelopen is.
Er werd ook beweerd dat GP-store niet te verwijderen is?
Helaas gsm 5 jaar werkt verder nog perfect en weggooien die handel ;-(((
Dat is die beroemde weggooi-maatschappij!!!

Allen voor zover bedankt en misschien tot een volgende keer.

mgvrkn

aurora1
door aurora1 - Oct 8, 2015 om 19:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u een APK download doet van een vertrouwde site hoeft dat geen probemen te geven. Bijv. bij XDA devellopers.
Lees anders ook nog even klik hier.
Als u iets downloadt en niet via Google Play (voorheen Market) dan zult u vermoedelijk daarvoor tijdelijk op de gsm moeten aanvinken dat downloaden van andere bronnen toegestaan is.
Ik heb geen HTC maar bij mij kan dat via Instellingen, Beveiliging en dan Onbekende bronnen aanvinken (Installatie toestaan van apps uit andere bronnen dan de Play Store).
Na het downloaden/installeren dat vinkje weer weghalen.

mgvrkn
door mgvrkn - Oct 8, 2015 om 20:55
184 Antwoorden / 61 Vragen

Een nieuwe kopen was ik nog niet echt van plan want het is net wat u zegt hij doet het nog goed alleen wilde ik graag whatsapp weer terug.
Wat u nu allemaal weer vermeld ga ik zeker proberen deze dagen en mocht het niet lukken is er nog geen man overboord.
Ja, die handleiding had ik al gedownload en ik heb het één en ander er al uit gehaald.
Als ik HTC goed heb begrepen komt het niet van het verwijderen van GP maar de leeftijd van de gsm?
Maar dan vraag ik mij toch af waar die is gebleven?
Als ik weer iets tegen kom wat ik niet helemaal begrijp geef ik nog wel een reactie.
Ook zal ik zeker een reactie geven als het toch lukt.
Toch heel erg bedankt voor de reacties tot zover.

mgvrkn
door mgvrkn - Oct 8, 2015 om 21:00
184 Antwoorden / 61 Vragen

Vergat ik nog:

Telefoon HTC Desire A8181 staat op aankoop bon

aurora1
door aurora1 - Oct 8, 2015 om 21:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

HTC zegt maar wat want verkoopt graag iets nieuws.
Inderdaad ga eerst maar eens e.e.a. stap voor stap bekijken en lezen en eventueel proberen. Niet te veel proberen als u het niet begrijpt, want dan kunt u beter anderen om hulp vragen. Zie mijn eerdere reactie.

aurora1
door aurora1 - Oct 14, 2015 om 19:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Welke versie van deze HTC Desire heeft u?
Ga anders eens met de gsm naar de winkel waar u hem gekocht heeft, mogelijk kunnen ze u daar helpen. Wel dan op een rustig moment gaan en u niet een nieuw toestel laten aanpraten of allerhande beweringen die dat moeten stimuleren klakkeloos aannemen.
Kijk anders eens of er een inloopspreekuur van Seniorweb in de bibliotheek van uw woonplaats is (of in een sociaal centrum o.i.d.), tegenwoordig helpen ze ook met problemen met tablets en gsm's. Voor zover ik weet is dat gratis.
Misschien is het een idee om de gsm terug te zetten naar de fabrieksinstellingen? U kunt dan maar beter eerst een back-up van uw bestanden,contacten etc. maken. Hoe u een back-up kunt maken zal in de uitgebreide handleiding staan neem ik aan. Ik heb een link daarvoor in een reactie geplaatst.
Lees eens klik hier de informatie over een zachte reset en klik hier voor een harde reset en dat is terug naar de fabrieksinstellingen zetten, dus zoals de gsm was toen u hem kocht.
Vraag daar eventueel hulp bij.
Natuurlijk wil HTC liever een nieuw toestel verkopen.
Het klopt dat GP verwijderen in principe niet mogelijk is, daarom begrijp ik er niet zo veel van hoe dat bij u dan gegaan is.
Ook klopt dat met een ouder toestel je niet meer de nieuwere/nieuwste updates van de besturing kunt installeren. En het klopt dat sommige van de nieuwste/recente app"s niet geïnstalleerd kunnen worden op een ouder besturingssysteem.
Als u te weinig telefoongeheugen had voor de updates van Whatsapp dan is het inderdaad verstandig om app's te verwijderen maar alleen die u zelf op de gsm gezet heeft. Als foto's e.d. in het telefoongeheugen heeft staan dan kunt u die verplaatsen naar een sd kaartje in de gsm. Dat geeft dan ook weer ruimte in het telefoongeheugen.
Ik zou eerst beginnen met de gebruiksaanwijzing eens goed door te nemen voordat u verder allerhande gaat proberen.
Dan een back-up maken volgens de gegeven informatie, lees bijv. daarvoor klik hier.

Een nieuw toestel kopen kan altijd nog maar zou ik niet doen zolang dit toestel niet defect is en verder goed werkt (tenzij u zelf een nieuw toestel wilt kopen natuurlijk).

mgvrkn
door mgvrkn - Oct 14, 2015 om 19:32
184 Antwoorden / 61 Vragen

@aurora1

Inderdaad HTC zegt maar wat want Whatsapp werkt weer en bijna uit zichzelf???
Ja, ik zet er maar een paar vraagtekens achter want dit begrijp ik niet erg.
Ben vanmiddag naar een inloopspreekuur geweest zoals u vermelde.
Terwijl ik voordeed wat er niet werkte stond er ineens wel GP-store op wat mij verbaasde alleen Whatsapp werkte natuurlijk nog niet.
De persoon die mij wilde helpen ging er mee aan de slag maar ik was een beetje bang dat het niet goed zou gaan want hij kon er niet echt goed mee om gaan en wilde iets gaan downloaden.
Ben er mee gestopt en zei dat ik de rest zelf thuis zou doen.
Heb daar de updates gedaan en alles werkt weer zoals het moet zijn.
Voorlopig geen nieuwe telefoon.
Bedankt voor het geduld en het advies en misschien tot een volgende keer.

mgvrkn

aurora1
door aurora1 - Oct 14, 2015 om 22:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mooi toch? Alles werkt dus weer prima.
Mogelijk heeft u automatisch updaten van Google Play aan staan en is die daarom weer verschenen.
U kunt het automatisch updaten van apps in Google Play uitzetten.
Daarvoor dan even op de icoon GP tikken, als GP opent links bovenaan op de streepjes tikken, dan naar Instellingen gaan in het venster dat opent en het automatisch updaten daar uitzetten. Dan houdt u het updaten van alle apps zelf in de hand en daarmee in principe ook de beschikbare ruimte in het telefoongeheugen.
En bij een eventuele volgende keer eerst misschien zaken uitzoeken of vragen stellen voordat u probeert iets te verwijderen om bijv. ruimte voor updates te maken?
En, zoals ik eerder gezegd heb, als Whatapp meldt dat er updates zijn dan kunt u nog tijden ermee wachten tot hij het niet meer doet zonder updates. Alles blijft dan gewoon bewaard. Whatsapp maakt overigens zelf elk etmaal back-ups.
Dank voor het melden en graag gedaan natuurlijk, en inderdaad misschien tot een volgende keer.