gratisrijden
door gratisrijden May 21, 2009 om 13:02
Computers & telefonie

Verwijderen met [shift+del] levert geen schijfruimte op.

De verkenner gaf aan dat er nog maar 500MB schijfruimte was, terwijl ik een bestand van 2,3GB aan het downloaden was. Geen probeem, gewoon de prullenbak leegmaken en een paar overbodige bestanden verwijderen. Teminste dat dacht ik. Mooi niet dus!

De prullenbak geeft een foutmelding: dat een bestand niet kan worden verwijdert omdat de bestandsnaam ongeldig of te lang is. De prullenbak geeft geen bestanden  en 0 Byte aan. Alleen als ik op 'prullenbak leegmaken' klik, vraagt hij mij of ik de 16 bestanden(?!) wil verwijderen. Als ik 'ja' klik komt de foutmelding.

Omdat ik snel ruimte nodig had voor mijn download. Heb 6GB aan oude '.iso' bestanden verwijderd met [shift+del] (zodat ze zonder prullenbak worden verwijderd).

De verkenner geeft echter nog steeds 500MB schijfruimte aan. Ook opnieuw opstarten, chkdsk en schijfopruiming verandert niets. De schijfruimte gaat wel af en toe met een paar MB op en neer, maar blijft steeds rond de 500MB.

Vreemd genoeg is mijn 2,3GB download gewoon probleemloos voltooid en wel op de schijf met 500MB schijfrumte!

De gebruikte computer is een laptop met windows XP home edition sevice pack 3

Overigens moet bij Microsoft 72 Euro worden betaald als je een vraag aan de support wilt stellen. Schandalig! zie mijn screenshot op:
http://www.t-qualizer.nl/Media/Klantenservice.jpg

480 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 21, 2009 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was van plan je te helpen tot ik je laatste alinea las.
Leer eens lezen en kijk dan nog eens naar je eigen screenshot.
Ik ben geen MS-fanboy, maar Microsoft ergens van betichten, omdat je zelf niet kunt lezen..."Ondersteuning [...] wordt geleverd door de computerfabrikant."
Bel Microsoft maar op en beschouw die €72 als compensatie voor al de "gratis software" die je downloadt.

Misschien is iemand anders dom genoeg om jou te helpen.

ve
door verwijderd - May 21, 2009 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt OEM versie is betalen voor hulp. Bij een gekochte volledige versie dus ook geen OEM versie gekocht op een computer beurs o.e.d. zijn er 2 gratis hulpvragen te stellen. Vul de vraag met reeds geinstalleerd in met nee,en je krijgt een ander scherm te zien bij Microsoft.

gr Henk

ve
door verwijderd - May 21, 2009 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn eerste indruk is dat je meer dan 1 partitie hebt.
Het downloaden kan op een andere partitie gedaan zijn dan die waar 500MB vrij is. Klopt dat?

ve
door verwijderd - May 21, 2009 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Me computer heeft 1 schijf met 3 partities: C: met alles er op, D: met installatie bestanden en een andere (ongekoppelde) partitie met een backup. Die laatste 2 heb ik nooit gebruikt. Alles draait op de C-schijf op het systeem dat bij aankoop was voorgeinstalleerd. Eingenlijk wilde ik een Linux systeem, maar nadat ik de laptop een tijdje had gebruikt had zag ik het steeds minder zitten om alles over te zetten. Het systeem heeft nu al 3 jaar prima gedraaid.

ve
door verwijderd - May 21, 2009 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat ik het dan zó zeggen:
Op welke partitie heb je 500MB vrij en op welke partitie komen de gedownloade bestanden?

ve
door verwijderd - May 21, 2009 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alles op de C-shijf. De andere heb ik nooit gebruikt.

ve
door verwijderd - May 21, 2009 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

OK, here's the deal:
Open de verkenner en observeer hoeveel ruimte er vrij is op C:
Verwijder nu een groot bestand (eerst een kopie maken als je 't niet kwijt wilt) en observeer nogmaals de vrije diskruimte. Druk F5 en observeer nogmaals de vrije ruimte. Er móet iets veranderen.

ve
door verwijderd - May 21, 2009 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is het em juist. Precies dat had ik namelijk gedaan en er kwam geen ruimte vrij.

Zojuist heb ik het weer herhaald door mijn 2,3GB download, die ik inmiddels op dvd heb gebrand te verwijderen met [shift+del] en zie daar; nu is de ruimte er wel bij gekomen!

Alleen mijn eerder gewistte 6GB zijn nog steeds niet terug of worden in ieder geval niet als vrije ruimte in de verkenner aangegeven(ondanks F5), want als er echt maar 500MB vrij waren, had de download moeten falen.

Het lijkt erop dat er een verband bestaat met het gelijktijdig downloaden tijdens het wissen van de 6GB. De download was de Windows 7 RC, gestuurd door een Active-X download manager van de Microsoft website.

ve
door verwijderd - May 21, 2009 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

2 Vragen, dat zijn 144 Euro! Dan krijg je de windows cd dus voor niets!

ve
door verwijderd - May 21, 2009 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik dan nog als mogelijkheid zie: soms download of kopieer je een bestand. Ook al heb je pas net 10 bytes binnen, dan wordt toch al de volledige bestandsgrootte getoond/gereserveerd.

ve
door verwijderd - May 21, 2009 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ruim je restore bestanden eens op, dat kan ook heel veel aan ruimte schelen.

Oracle

ve
door verwijderd - May 21, 2009 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt, dat kan inderdaad verklaren, waarom de download kon worden voltooid. Daarmee lijkt me dat raadsel alvast opgelost. Bedankt!

ve
door verwijderd - May 21, 2009 om 20:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gebeurt dat niet automatisch en bij het gebruik van schijfopruiming?

Het probleem met de Prullenbak heb ik inmiddels kunnen oplossen door de computer met 'Backtrack 3' op te starten. (een Linux live cd die o.a. ook wijzigingen aan NTFS bestandssystemen mogelijk maakt)

De bestanden uit de prullenbak (bijna 3GB) waren hier toegangkelijk en konden gewoon worden verwijdert. De prullenbak werkt weer normaal, zonder foutmelding en de vrije ruimte is er ook keurig bijgekomen.

Nu blijft alleen nog het raadsel waar mijn 6 Gigabyte van de tijdens de download met [shift+del] verwijderde bestanden zijn gebleven en uiteraard hoe ik ze terug krijg.

ve
door verwijderd - May 21, 2009 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

O ja, ik had nog een screenshotje gemaakt van de prullenbak in Linux met Konqueror.
http://www.t-qualizer.nl/Media/Smart_FtDesoto005.jpg

ve
door verwijderd - May 21, 2009 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat is hier eigenlijk met de BB code aan de hand?

ve
door verwijderd - May 21, 2009 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is hier geen BBcode, alleen een soort rich text editor.

Oracle heeft wel een punt, ik had daar niet aan gedacht omdat je zo te zien XP draait. In Vista en 2003 e.v. bestaat er iets dat Shadow Copies (Schaduwkopieën) heet. Een soort van backups van je gewijzigde bestanden. Als dat aan staat en je verwijdert een file, dan komt die file in de Shadow Copies te staan. Heeft niks met prullenbak te maken.

ve
door verwijderd - May 21, 2009 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je wilt weten waar (verborgen) bulk data zit, gebruik dan ook eens die backtrack 3 en gebruik het du commando:
du -h --max-depth=1 ...
dit kun je steeds herhalen op de grootste subfolders, zo weet je vrij snel waar het meeste zit. Lijkt op TreeSize Professional, maar dan met 't handje én geen last van afgeschermde data door Windows.

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 00:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zojuist heb ik met Disk Usage (du) naar de verloren 6GB gezocht, inderdaad een ideaal tool hiervoor, omdat in de 6GB een 'Mandriva .ISO-bestand' van ruim 4GB zat, dat hiermee makkelijk te vinden zou moeten zijn. Er zijn maar enkele bestanden zo groot op mijn computer.

De map 'System Volume Information', waar als het goed is de restore bestanden staan, is bij mij 3.9GB. Daar valt wellicht wel wat op te ruimen, maar van de verwijderde 6GB aan bestanden kan ik geen spoor meer vinden. Ik snap er helemaal niets van. Die ruimte kan toch niet zomaar verdwijnen?