du
door duffy Feb 19, 2004 om 15:05
Computers & telefonie

Verwijderen ongewenste 'software'

Ik internet middels de kabel. Er heeft zich sinds kort een 'ongewenste' site geinstalleerd op mijn computer, t.w. portal.html. Als ik mijn normale startpagina van chello wil instellen wordt deze er steeds naar een aantal momenten weer uitgegooid en komt Portal als startpagina. Pogingen om de map Portal te verwijderen mislukken. Iedere keer installeert deze zichzelf weer. Daarnaast staan in de content.cab 2 afbeeldingen icon.portal.gif die je niet kunt verwijderen. Je hebt alleen maar de opties: bijbehorende map openen, kopieren en uitpakken. Is er iemand die mij op de goede weg kan zetten zodat ik definitief van deze 'ongenode' gast af ben. Alvast hartelijke dank.

1155 4 Rapporteer

tigertje
door tigertje - Apr 16, 2004 om 12:45
402 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een lastige maar komt vaker voor. Hier de oplossing: RU.exe is een onderdeel van het welbekende Switch. Om dit te verwijderen doe het volgende: Druk tegelijk ctr/alt/delete en kijk op tabblad processen of deze namen voorkomen en beeindig deze processen dmv een kruisje te zetten, dan wordt dit proces beeindigd en kan je ze gaan verwijderen. Ga naar Start > Instellingen > Configuratiescherm > Software en kijk of hier de volgende items staan, Startportal..Switch...QuickPage of Diskstart en verwijder deze via de Wijzigen/Verwijderen knop. In het geval van Switch volgt er een automatische verwijzing naar de internetsite van Switch, hier kan je dan de uninstallknop gebruiken om het programmaatje te verwijderen. Dit is niet gevaarlijk maar de goede manier om het te verwijderen! Ga dan met de Windowsverkenner op zoek in c:\windows en ook in c:\windows\system32 naar RU.exe en verwijder deze via de rechtermuisknop. Kijk in je C:\ Windows\Programfiles voor Startportal, Switch of QuickPage en verwijder deze ook allemaal inclusief de submappen. Dan ga je naar Start > uitvoeren en typ je ..regedit.. ga boven in het Regeditschermpje naar Bewerken en de optie Zoeken, typ hier het genoemde item Switch en verwijder alle te voorschijn komende resultaten met die naam, dit ook voor RU.Exe. Leeg de prullenbak op het buroblad en start de computer opnieuw op.

su
door supercharged - Apr 16, 2004 om 12:45
7 Antwoorden / 1 Vragen

Klinkt als eens spyware programma. Probeer eens een scan te doen met Spybot - Search & Destroy. Het programma is gratis te downloaden op www.safer-networking.org.
Hopelijk kun je hiermee het probleem oplossen. Veel succes!

petrastrem
door petrastrem - Apr 16, 2004 om 12:45
15 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou kunnen proberen om het gratis programma Ad-Aware te downloaden en te installeren. Deze verwijdert alle ongewenste/ongevragde troep uit je computer.
http://www.webattack.com/get/adaware.shtml

du
door duffy - Apr 16, 2004 om 12:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

Je oplossing heeft prima gewerkt. Zelf geef ik iedereen aanvullend de raad kijk na het gebruik van Ad-Aware nog even of alle ongewenste troep echt verwijderd is. Nog bedankt.