el
door elmecky Mar 27, 2013 om 16:21
Computers & telefonie

Vodafone Data spookverbruik en torenhoge rekening

Jep, en ook hier is het prijs!

Vorig jaar met beide partners een Vodafone Web Smart abonnement afgesloten en beiden dezelfde Samsung Galaxy S2 erbij.

Beide toestellen worden indentiek geconfigureerd en vergelijkbaar gebruikt. Nooit een probleem. Tot in februari.

De uitzending van Kassa laat ons schrikken.

Gelukkig hebben we allebei "Mijn Vodafone" geinstalleerd én data-app met ingestelde limieten. Voorts beginnen we wellicht met android de boot een beetje te missen, dus zijn we altijd superconservatief geweest met het installeren van apps. Enkel uit betrouwbare bron, met héél veel gebruikers voor ons, hele goeie feedback en controleren we trouw de rechten die een app meent nodig te hebben. "de goede huisvader" bij uitstek!

Meteen gecontroleerd: "Hoeveel heb jij?" "Ik zit keurig netjes op regulier verbruik, en jij?" "Ik ook".

Wellicht woordje van uitleg: we hebben een hele vette 2Gb aan data beschikbaar, maar komen zelden tot nooit over de 300MB heen per maand.

Volgende avond een feestje bij ons thuis. Schoonbroer die bij vodafone werkt ook erbij. Issue komt ter tafel en hij neemt het op voor zijn baas:"allemaal onnozele gebruikersfouten van mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn".
Bij de uitleg aan wederzijdse ouders komt het verbruiks-appje weer boven. We laten het meteen even zien.

WHAA! Verbuiksappje zegt "safe", máár mijn vodafone zegt dat mijn vrouw ineens gigabytes teveel buiten tegoed heeft verbruikt?

Accuut alle datacommunicatie uitgeschakeld. Kut, dit gaat geld kosten. Maar het kán gewoon niet! Toestel houdt zelf intern bij welke app hoeveel data verbruikt heeft. Nergens is deze data verdwenen! Appje idem. Enkel vodafone geeft hoge verbruik aan.

We hebben dus géén waarschuwings-smsje ontvangen van vodafone, conform hun eigen gedragscode van nederlandse telecomboeren.

Ook is het abonnement niet automatisch afgesloten als de rekening boven de €65,= uitkomt, zoals de europese regels voorschrijven.

Schoonbroer is volgende dag accuut intern gaan navragen. Vodafone weet precies wie wanneer met welke app data verbruikt heeft. Echter ze willen het niet zeggen. "Privacy!". Natuurlijk volkomen bullshit, want privacy-wetgeving beschermd mijn informatie jegens anderen. Het ís mijn informatie, daar heb ik volgens alle wetgeving én jurisprudentie recht op! Klinkt dus heel erg als een nonsense-argument. Lijkt meer op "we weten het zelf niet maar doen maar ongeveer een gooi en kunnen niet aangeven dat we het niet exact kunnen verantwoorden".

Ook de argumenten van de kassa-uitzending even aangehaald (waarschuwings-sms-je en automatische afsluiting). Schoonbroer gaf ons weinig kans, maar heeft het zo intern doorgeleid.

Toen de automatische incasso: Keurig netjes binnen tegoed! Blijkbaar waren we door het oog van de naald gekropen, maar had men het gecorrigeerd.

Fout! Vandaag de nieuwe factuur afgeschreven: De data van februari wordt nu in maart mee afgerekend. Dik €100,= afgeschreven!

Voor alle duidelijkheid: de data is volgens de vodafone-factuur ineens in de nacht van 8 op 9 februari afgeschreven in enkele rondes van zo'n 300-500Mb per keer, beginnende om 22:00 uur 's nachts met een piek om exact 0:00 uur. Tijden dat wij zeker weten (remember, avond vóór het feestje? We weten exáct wat wij die avond gedaan hebben!) in bed lagen en het toestel onbediend op het nachtkastje aan de lader hangt.

Mijn persoonlijke overtuiging is dat vodafone intern een storing heeft.

Gaan we de klachten bundelen?
Samen sterker!

4650 15 Rapporteer

vodafonewebcare
door vodafonewebcare - Mar 28, 2013 om 16:08
779 Antwoorden / 0 Vragen

Beste elmecky,

Dat is natuurlijk geen fijne ervaring. Ik hoop dat we je kunnen helpen.

Ik wil je er graag op wijzen dat het ons wettelijk niet toegestaan is om inhoudelijke informatie over je dataverbruik te registreren. Dat lijkt me ook een prima uitgangspunt. Het gaat niemand iets aan en is net zo privacygevoelig als inhoud van je telefoongesprekken en Sms'jes. Die kunnen we natuurlijk ook niet beluisteren of inzien

Kunt je ons een email sturen met je mobiele nummer, naam, adres, geboortedatum, klantnummer en laatste 4 cijfers van uw bankrekeningnummer. De email mag gestuurd worden naar webcare.nl@vodafone.com. Vermeld in het onderwerp veld: Kassa | woensdag 27 mrt 2013 | qelmecky.

We zullen zo snel mogelijk op je email antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Eric
Vodafone 24/7 Web Crew

el
door elmecky - Mar 28, 2013 om 16:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Eric van de Vodafone 24/7 Web Crew,

Bedankt voor je sympathieke reactie hier op het forum. Echter, mijn klacht ís éérst naar het door jou opgegeven email-adres gestuurd, mét identificeerbare informatie gespecificeerd.

Het typeert de firma om éérst publiekelijk op het forum niet-specifiek en niet-inhoudelijk te reageren (imago-schade beperken?) terwijl rechtstreeks er nog geen ontvangstbevestiging vanaf kan. Maakt het bij Vodafone echt zoveel uit of ik "Kassa" in het onderwerpveld vermeld?

Overigens, nogmaals, ik heb intern bij vodafone mensen aan de lijn gehad die kunnen zien dat er toen en toen x aantal foto's geupload zijn via Google+, maar vervolgens niet snappen waar dat dataverbruik vandaan komt. Inzake het exorbitant hoge dataverbruik komt men niet verder dan "toen en toen is volgens óns systeem zóveel en zóveel verbruikt en ons systeem maakt nooit fouten".

Dus nogmaals bedankt voor je beleefde standaard-response op het publiekelijk forum. Als je toch 24/7 bezig bent, zou je meteen even inhoudelijk op de rechtstreekse klacht willen reageren? Een ontvangstbevestiging met termijn waarbinnen je inhoudelijk reageert zou al een begin zijn ;-)

Vriendelijk groetend,

Frank

zoekster
door zoekster - Mar 28, 2013 om 16:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=elmecky schreef op donderdag 28 mrt 2013, 16:56] Maakt het bij Vodafone echt zoveel uit of ik "Kassa" in het onderwerpveld vermeld?

Dat is een wereld van verschil. Geloof me maar.

el
door elmecky - Mar 28, 2013 om 17:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

P.s.,

Zoals gezegd is die data helemaal niet zo privacy-gevoelig en kan de juiste techneut overal aan.

Maar zónder aan die data te komen zou men alvast eens kunnen aangeven vanuit welke app de data-transmissie geïnitieerd is, zodat we eens kunnen gaan kijken wáár de zwakke schakel in het geheel zit?

Lijkt me uitgelezen kans voor Vodafone om aan te tonen dat het probleem niet bij jullie zit maar in een foutje in die en die app! Of wordt het risico dan te hoog dat één of ander vijftienjarige wizzkid te snel de vinger op de pijnlijke plek weet te leggen?

Dáár kun je nog eens mainstream de media mee halen als je erg technisch bent: Uitzoeken waar het fout gaat en aantonen wat een club als Vodafone niet lukt!

Ík heb er een grote doos bonbons voor over voor degene die dát inzichtelijk kan maken! Beloofd!

el
door elmecky - Mar 28, 2013 om 17:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

@ zoekster:

Tsja, ik vrees van wel, maar dan gaat Vodafone zich dit keer toch in eigen buik bijten, want ik vond het onsportief eerst publiekelijk te klagen en dan pas naar Vodafone. Je moet ze natuurlijk wel een "honest fighting chance" geven, al is het vanaf het begin al David tegen Goliath.

Jammer dat ze die kansen keer op keer weer niet grijpen en pas als iets de media dreigt te raken wakker worden. Als Eric een beetje ballen heeft is ie ondertussen al lang mijn formele klacht erbij aan het zoeken, zodat ie straks kan laten zien dat óók zónder "kassa" in het onderwerp, Vodafone héél serieus en ad rem met klachten omgaat. Beetje het idee wekken dat ze klanten graag zien en niet enkel als automatische incasso-rekeninghouders zien.

ik zou zeggen, Vodafone, grijp je kans!

:-p

(doen ze dat niet, is cc-tje al lang naar de Arag als schademelding. Betaal daar al jaren de volle mep voor hun meest complete dienstverlening, is een mooie kans om hún servicekracht te laten zien. En in België doen ze daar gelukkig nog behoorlijk goed hun best voor ;-)

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2013 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je gewoon mailt naar Vodafone, doen ze hun "best" dat mailtje binnen 30 dagen te beantwoorden. Wel met het standaard verhaal.

Doe je het naar aanleiding van een "uitnodiging" zoals ze dat noemen, dan krijgt je binnen een paar dagen antwoord. Helaas wel het zelfde verhaal, maar ja, wel stukken vlugger.

vodafonewebcare
door vodafonewebcare - Apr 1, 2013 om 10:59
779 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Elmecky,

je geeft aan dat je al eerder een e-mail hebt gestuurd met daarin de gevraagde informatie. Als je deze e-mail niet op ons verzoek hebt gestuurd dan zal deze niet worden behandeld. Wij zijn namelijk onderdeel van de 24/7 Web Crew en wij behandelen alleen e-mails als deze op ons verzoek verstuurd worden. Voor algemene e-mails of klachten kun je immers terecht bij onze klantenservice.

Ik zou je in ieder geval toch nogmaals willen vragen om een e-mail met de gevraagde gegevens naar ons toe te sturen. Op die manier kunnen we je zo snel mogelijk helpen en voorkomen dat we berichtjes van je over het hoofd zien (zoals dus nu gebeurd is op Kassa). We zullen dan zo snel mogelijk inhoudelijk reageren op je klacht. Het lijkt me verstandiger dat we dit per e-mail afhandelen omdat we hiervoor jouw gegevens nodig hebben.

Met vriendelijke groet,

Maartje
Vodafone 24/7 Web Crew

bb
door bb_vercetti - Apr 12, 2013 om 23:01
6 Antwoorden / 1 Vragen

@Elmecky
Heeft Vodafone jouw klacht al opgelost?

ma
door malou_1986 - Jul 24, 2013 om 00:37
7 Antwoorden / 4 Vragen

Dat vraag ik me ook af aangezien ik met het zelfde probleem zit.

so
door soep2000 - Aug 14, 2013 om 21:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ook mijn zoon is de klos, vorige jaar al rekeningen van 250, 500 , 300 euro
vodafone zegt je hebt teveel data gebruikt, me zoon heeft na veel heen en weer gezeur
zijn abbo verhoogd naar 65 eur p mnd zodat hij zeker genoeg had was t advies van vodafone. Nu werd hij gebeld door vodafone dat hij al meer dan 500 eur had verbruikt
in een tijdsbestek van een paar dagen. Hij krijgt ook als antwoord de privacy smoes.
Daar verschuilt vodafone zich achter. Hij vraagt om zijn eigen gegevens waar die data
vandaan komen. S nachts staat alles uit , thuis heeft hij wifi, en overdag werkt hij en zit
dan echt niet op internet. Hij weigerd pertinent deze rekening te betalen, Hij betaald e abbo kosten en meer niet. Verder overweegt hij aangifte van oplichting, zo voelt t namelijk. Volgens ons is t wettelijk bepaald dat de verkoper moet kunnen specificeren waar je voor betaald. Als je bij de supermarkt wat koopt zie je ook op de kassabon waar je voor betaald. Wij willen graag onze klachten bundelen.

zoekster
door zoekster - Aug 14, 2013 om 21:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Jammer dat uw zoon overgestapt is op een duurder abo. Daar zit hij ook weer een jaar aan vast zeker? Want ik zou zeggen, wegwezen daar. Ook niet naar Tele2 daar speelt dit ook.
Van andere aanbieders hoor ik dit nooit.

Is uw zoon wel tijdig geïnformeerd over het hoge data gebruik, via sms of telefoon, of pas toen de rekening al was opgelopen?
Als ze het eerst hebben aangezien, dan zou ik na eerst nog met een klachtenbrief/mail proberen de rekening te verlagen, lukt dan niet, dan een klacht indienen bij de geschillen commissie.
klik HIER
lees vooral goed de brochure door
klik HIER

Met een aanklacht van oplichting komt u er niet, dit is nl wettelijk gezien geen oplichting, ook al voelt het wel zo.

dr
door dreetje82 - Aug 30, 2013 om 12:38
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ik heb precies hetzelfde! Ik schijn afgelopen maand ineens 3 gb verbruikt te hebben aan internet terwijl ik 500 mb heb in mijn abonnement. Ik zit hier altijd binnen maar afgelopen maand en deze maand ineens 3gb verbruikt. Ik doe niks anders dan normaal ik gebruik alleen Facebook en whatsapp.
Nu schijn ik om 16.45 regelmatig een piek te hebben gehad van 500 mb maar op dit tijdstip ben ik thuis aan het koken of aan het werk en in beide gevallen zit ik op wifi.
Nu dus 2x een enorme rekening maar waarvoor ?!? Ik heb geen idee! Ook Vodafone kan het mij niet vertellen vanwege privacy redenen...... Nou gaat het toch om mijzelf dus hoezo privacy ?!? Ook in de winkel konden de medewerkers mij niet vertellen waaraan ik zoveel verbruik. Ben helemaal klaar met Vodafone! Nu dus een rekening van ruim 1000,- die ik in 7 termijnen mag betalen maar dus wel zolang afgesloten dus kan niet bellen of sms'en maar mag wel mijn abonnement van 60,- per maand betalen.
2 x in 2 maand een sms gehad dat ik meer dan 100,- had verbruikt maar meer niet! Dus deze rekening kwam geheel onverwachts en waarom?
In juni ben ik gelukkig van Vodafone af en kom zeker niet meer terug! Zo anderen zeker geen Vodafone aanraden!

dr
door dreetje82 - Aug 30, 2013 om 15:55
5 Antwoorden / 0 Vragen

Na het bekijken van mijn factuur blijkt dat ik niet om 16.45 zoals de helpdesk zei maar tussen 06.00-08.00 zeer veel mb schijn te verbruiken. Op het moment dat ik nog slaap of bezig ben iedereen hier in huis in de kleren en aan het ontbijt te krijgen en nog steeds zit ik dan op de wifi

dr
door dreetje82 - Aug 30, 2013 om 15:57
5 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft er iemand hier rechtsbijstand ingeschakeld of positieve reacties van Vodafone gehad?
Ik overweeg namelijk rechtsbijstand in te schakelen aangezien dit dus absoluut onterechte facturen zijn.

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2013 om 19:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou dat maar meteen doen. Soms schijnen ze de nota te matigen.