ha
door hanshoevenaars Oct 25, 2011 om 12:41
Computers & telefonie

Vodafone steelt beltegoed vorige maand

Geachte dames en heren,

Ik heb vandaag mijn vodafone nota nog eens goed doorgelezen en vergeleken met de vorige maanden.
Tot mijn verbazing verschilt het beltegoed van de voorgaande maanden steeds. Dus even contact gehad met Vodafone. Tot mijn verbazing kan je de beltegoeden van voorgaande maanden niet meenemen. In mijn geval is dat zo'n 6,50 euro deze maand. Als je een rekensom zou maken over hoeveel dat voor alle Vodafone abbonementen is vrees ik dat Vodafone wel heel veel winst maakt met deze grap.

Kan dit zomaar ??

3133 30 Rapporteer

birdies
door birdies - Oct 25, 2011 om 12:53
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Tot mijn verbazing kan je de beltegoeden van voorgaande maanden niet meenemen.........

Dat kan/mag, heeft natuurlijk niks met stelen te maken. Vooral met sim-only abonnementen hanteren meerdere providers deze regel. Zal ook ongetwijfeld in de alg. voorwaarden staan (bij mij wel in ieder geval).

tdehond
door tdehond - Oct 25, 2011 om 13:18
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Bij Bellen. com vindt u een overzicht van de diverse afrekentrucs bij providers.
klik hier

birdies
door birdies - Oct 25, 2011 om 13:23
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=tdehond schreef op dinsdag 25 okt 2011, 13:18]Bij Bellen. com vindt u een overzicht van de diverse afrekentrucs bij providers.
klik hier

Met trucs heeft dit n.m.m. niks te maken. Gewoon opletten (dus voorwaarden door nemen) wat je doet.

tdehond
door tdehond - Oct 25, 2011 om 13:25
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 25 okt 2011, 13:23][quote=tdehond schreef op dinsdag 25 okt 2011, 13:18]Bij Bellen. com vindt u een overzicht van de diverse afrekentrucs bij providers.
klik hier

Met trucs heeft dit n.m.m. niks te maken. Gewoon opletten (dus voorwaarden door nemen) wat je doet.

U reageert exact zoals ik verwacht had.

Het is maar hoe u het bekijkt.

birdies
door birdies - Oct 25, 2011 om 13:28
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......U reageert exact zoals ik verwacht had. ....... Grappig, U ook!

.......Het is maar hoe u het bekijkt. ........ Idem dito.

stacey
door stacey - Oct 25, 2011 om 13:31
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Tja staat in de voorwaarden en daar ga je mee accoord,
JIJ steelt dus van Jezelf........als je vrijwillig zo`n contract aangaat.

sonjaatje
door sonjaatje - Oct 25, 2011 om 13:32
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, ik mag ook geen beltegoed meenemen naar de volgende maand bij Vodafone. En ook ik vind dit stelen!

ha
door hanshoevenaars - Oct 25, 2011 om 13:33
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de snelle reacties.
Stelen is misschien een groot woord. Blijft het feit dat er grote sommen geld (miljoenen per maand) van abbonees of sim only bellers in de zakken van providers verdwijnt. Daar doen de algemene voorwaarden er helemaal niet toe. Het gaat er om dat niet gebruikt beltegoed te gemakkelijk niet gecrediteerd word.

stacey
door stacey - Oct 25, 2011 om 13:40
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=hanshoevenaars schreef op dinsdag 25 okt 2011, 13:33]Daar doen de algemene voorwaarden er helemaal niet toe. Het gaat er om dat niet gebruikt beltegoed te gemakkelijk niet gecrediteerd word.

Die doen er wel toe, zo werkt het gewoon en daar ga je mee acoord als je afsluit.
Een abo kost je dus gewoon minimaal een X-bedrag per maand of je er nu gebruik van maakt of niet.............
Zo moet je het gewoon zien.

birdies
door birdies - Oct 25, 2011 om 13:40
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op dinsdag 25 okt 2011, 13:32]Klopt, ik mag ook geen beltegoed meenemen naar de volgende maand bij Vodafone. En ook ik vind dit stelen!

Waarom ben je dan deze overeenkomst aangegaan? Genoeg andere providers/abonnementen.

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 25, 2011 om 13:42
842 Antwoorden / 1 Vragen

OMG... Ik word hier echt even niet goed van. Je sluit zelf een te ruim beltegoedcontract af, leest zelf de voorwaarden niet, en dan NOG is het de schuld van die grote boze multinational. Djeez... Je kunt toch gewoon een kleiner contract afsluiten?!? Neem nou toch zelf eens verantwoordelijkheid voor je EIGEN daden ipv alles altijd op anderen af te schuiven...

sonjaatje
door sonjaatje - Oct 25, 2011 om 13:46
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Dat geldt niet voor mij want ik heb mijn abo inderdaad aangepast aan mijn belgedrag.

Vorige maand was mijn tel kapot en kon dus 1,5 week niet bellen. 20 euro tegoed foetsie.

Of het wel of niet in de voorwaarden staat, ik heb ervoor betaald dus het is van mij.
Voor mij is het niks anders dan legale diefstal.

stacey
door stacey - Oct 25, 2011 om 13:54
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op dinsdag 25 okt 2011, 13:46]Of het wel of niet in de voorwaarden staat, ik heb ervoor betaald dus het is van mij.
Voor mij is het niks anders dan legale diefstal.

Dat zie je dan wel verkeerd, heb je abo van 20 euro per maand en niet houdbaar dan kost dat abo je Gewoon 20 euro per maand.................en wat je er dan wel of niet mee doet is jouw probleem, dat bedrag ben je dan gewoon per maand kwijt.

En dat is je eigen keus, had je provider moeten nemen die het wel laat meenemen of een prepaid...........

rj
door rjw - Oct 25, 2011 om 14:01
3294 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op dinsdag 25 okt 2011, 13:46]Dat geldt niet voor mij want ik heb mijn abo inderdaad aangepast aan mijn belgedrag.

Vorige maand was mijn tel kapot en kon dus 1,5 week niet bellen. 20 euro tegoed foetsie.

Of het wel of niet in de voorwaarden staat, ik heb ervoor betaald dus het is van mij.
Voor mij is het niks anders dan legale diefstal.

Als jij ziek bent wordt je loon ook doorbetaald. Ben jij dan ook aan het stelen? De werkgever kan immers geen gebruik maken van jouw diensten, maar is wel zijn geld kwijt.

tdehond
door tdehond - Oct 25, 2011 om 14:25
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op dinsdag 25 okt 2011, 13:46

Of het wel of niet in de voorwaarden staat, ik heb ervoor betaald dus het is van mij.
Voor mij is het niks anders dan legale diefstal.

De mensen zijn zo gewend geraakt aan de afrekentrucs van de providers dat e.e.a als normaal ervaren wordt.

stacey
door stacey - Oct 25, 2011 om 14:29
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tdehond schreef op dinsdag 25 okt 2011, 14:25]De mensen zijn zo gewend geraakt aan de afrekentrucs van de providers dat e.e.a als normaal ervaren wordt.

Wat een onzin, is Geen afrekentruc, ze zeggen gewoon in de voorwaarde niet op = weg.........
Consument is zelf dom bezig door dit te accepteren en zo`n abo te nemen.......
dus moet je niet achteraf janken bestolen te zijn dan,
dan moet je jezelf voor je kop slaan en zeggen Ghee wat ben ik dom bezig ..

birdies
door birdies - Oct 25, 2011 om 14:37
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Consument is zelf dom bezig door dit te accepteren en zo`n abo te nemen...........

Dank u!:-) Ik betaal trouwens maar 6,90 voor 200 belminuten + 100 sms. Mogen ze van mij wat ik evt. over houd, hebben hoor.

stacey
door stacey - Oct 25, 2011 om 14:42
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 25 okt 2011, 14:37].......Consument is zelf dom bezig door dit te accepteren en zo`n abo te nemen...........

Dank u!:-) Ik betaal trouwens maar 6,90 voor 200 belminuten + 100 sms. Mogen ze van mij wat ik evt. over houd, hebben hoor.

Graag gedaan :-)

Ik heb een prepaid en kan me hooguit 10,- per jaar kosten als het beltegoed vervallen zou ;-)

birdies
door birdies - Oct 25, 2011 om 14:47
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Als je goed je bel- en sms gedrag in schat, kun je een goed passend abonnement nemen. En dat is bij mij het geval.

zwemmer
door zwemmer - Oct 25, 2011 om 15:31
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik zou maar niet teveel kijken naar wat dit een ander oplevert. Als je iets aan de kaak wilt stellen moet je dat gerichter doen. Maar het hoeft niet aan de kaak gesteld te worden want het innemen van overschietend beltegoed is zoals al enkele malen hier genoemd conform de voorwaarden. Dat je daar niet van op de hoogte was is de provider niet kwalijk te nemen. Je had het dus kunnen voorkomen en "diefstal" is te vervangen in "per ongeluk geven".

ha
door hanshoevenaars - Oct 26, 2011 om 11:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb al het laagste abonnement. Ja, voorwaarden lezen dat zou iedereen moeten doen. Probleem is dat die pagina's dik zijn. Als je dat bij alles zou doen kom je niet meer aan werken toe.

Blijft het feit ik heb betaald voor x belminuten en verwacht dan ook x belminuten te krijgen. Als dan buiten de maand bundel nog minuten over zijn zouden die gewoon mee moeten naar de volgende maand etc. De providers zijn erg gemakkelijk in het ophogen van internet tarieven op de gsm. Maar de consument tegemoet komen met te veel betaald. Nee, daar doen men niet aan.
Ik snap zo langzamerhand wel hoe grote bedrijven veel winst blijven maken. Over de rug van te veel betalende klanten komt aardig wat binnen. Of anders gezegd minder omzet, meer winst.

Ik begrijp de toon van sommigen hier ook niet. Dan moet je maar lezen voordat je wat tekent. Abonnement is abonnement. Ja, dat zal allemaal wel maar x minuten leveren is x minuten leveren. Zo was het in mijn oude contract. Bij verlenging van dat contract zijn kennelijk de spelregels veranderd. Ook dan maar steeds de voorwaarden lezen ???.

Bij de energiemaatschappijen kan het wel. Te veel betaald komt terug het eind van het jaar. Mogelijke aanpassing in de toekomst zal zijn, betaal wat je gebruikt hebt. Dat kan toch ook met de meeste sim only waarom dan niet met bel abonnementen? Zo was het altijd wel.

birdies
door birdies - Oct 26, 2011 om 11:21
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......... Bij verlenging van dat contract zijn kennelijk de spelregels veranderd. Ook dan maar steeds de voorwaarden lezen ???.............

Dat is jouw keuze: als je ze niet leest, prima, maar dan later niet gaan zeuren. Ik heb in ieder geval voor verlenging van mijn contract wel (andere provider) even de AV gelezen op essentiële punten (5 minuten werk) en zag dat tegoeden van sim-only niet meer mee konden worden genomen naar de volgende maand.

stacey
door stacey - Oct 26, 2011 om 11:25
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=hanshoevenaars schreef op woensdag 26 okt 2011, 11:10]Ik heb al het laagste abonnement. Ja, voorwaarden lezen dat zou iedereen moeten doen. Probleem is dat die pagina's dik zijn. Als je dat bij alles zou doen kom je niet meer aan werken toe.

Dat valt wel reuze mee, en tegenwoordig zijn voorwaarden vrijwel altijd in pdf te vinden op internet,
dan kun je met zoeken ook nog snel vinden wat je (echt) wilt weten.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 26, 2011 om 16:41
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=stacey schreef op woensdag 26 okt 2011, 11:25]
Dat valt wel reuze mee, en tegenwoordig zijn voorwaarden vrijwel altijd in pdf te vinden op internet,
dan kun je met zoeken ook nog snel vinden wat je (echt) wilt weten.

En die voorwaarden zijn ook zo lekker duidelijk om te lezen? Vrijwel iedere regel kun je op meerdere manier verklaren, zodat je nog niets weet hoe het nu werkelijk zit.

dobby
door dobby - Oct 26, 2011 om 22:22
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hanshoevenaars schreef op woensdag 26 okt 2011, 11:10]Blijft het feit ik heb betaald voor x belminuten en verwacht dan ook x belminuten te krijgen.Die krijg je toch ook? elke maand weer?[quote=en..] Als dan buiten de maand bundel nog minuten over zijn zouden die gewoon mee moeten naar de volgende maand etc.Dat kan hoor.. er zijn (waren?) ook providers die dat doen/deden.. Zo heb ik b.v. ook een T-Mobile abo wat dat heeft.. op de langere termijn komt mijn abo zeer goed met mijn belgedrag overeen, zonder dat ik mijn gedrag aan mijn abo moet aanpassen..

MAAR: de providers zijn natuurlijk niet gek... die berekenen gewoon heel simpel dat b.v. een X percentage minuten vervalt dan wel niet gebruikt gaat worden.. en daardoor kan de minuut prijs dus iets naar beneden...

Net zoals b.v. dat gezeuer over afrekenen pet minuut i.p.v seconde... kan ook.. maar dan ligt de minuut prijs gewoon wat hoger.. of hebben ze een start tarief, of de eerste minuut volledig..

Hoe dan ook, kort door de bocht: de providers willen effectief een bedrag per minuut binnenhalen... dat kan op meerdere manieren.. als ze gemiddeld per minuut iets "verdienen" door afronding (of door na X tijd te laten vervallen, of ... )dan kan de prijs wat omlaag... isse simple..

dobby
door dobby - Oct 26, 2011 om 22:30
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op woensdag 26 okt 2011, 16:41][quote=stacey schreef op woensdag 26 okt 2011, 11:25]
Dat valt wel reuze mee, en tegenwoordig zijn voorwaarden vrijwel altijd in pdf te vinden op internet,
dan kun je met zoeken ook nog snel vinden wat je (echt) wilt weten.

En die voorwaarden zijn ook zo lekker duidelijk om te lezen? Vrijwel iedere regel kun je op meerdere manier verklaren, zodat je nog niets weet hoe het nu werkelijk zit.Sorry hoor - maar: de voorwaarden worden juist steeds leesbaarder.. en idd - gericht zoeken naar iets scheelt ook al een hoop.. je moet niet overdrijven. we blijven ook allemaal (...) gewoon volwassen mensen die redelijk kunnen lezen. EN - een groot deel van jouw onduidelijkheid komt juist door de pogingen om ze eenduidig te maken... b.v. de definities aan het begin worden niet voor niets steeds groter.. misschien dat jij nog contracten van jaren terug in gedachten hebt?

sonjaatje
door sonjaatje - Oct 26, 2011 om 22:56
1961 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op dinsdag 25 okt 2011, 13:54].Dat zie je dan wel verkeerd, heb je abo van 20 euro per maand en niet houdbaar dan kost dat abo je Gewoon 20 euro per maand.................en wat je er dan wel of niet mee doet is jouw probleem, dat bedrag ben je dan gewoon per maand kwijt.

En dat is je eigen keus, had je provider moeten nemen die het wel laat meenemen of een prepaid...........

Ik zie niks verkeerd. Ik heb betaald voor een aantal minuten dus die minuten zijn gewoon van mij. Dat de provider vindt dat je ze na eind van de maand niet meer mag gebruiken is leuk, maar dus pure diefstal. Of ik akkoord ben gegaan of niet doet niet te zake.

de
door demoon - Dec 4, 2011 om 10:03
2 Antwoorden / 0 Vragen

Weet je ,het gaat bij Vodafone zo in zijn werk,Je hebt een abonnement zeg maar van 29,50,daarven is 22,50 beltegoed en de rest daar koop je internet voor in.Als je geen fantieke beller bent en je belt 15,00 op dan kan je die 7,50 meenemen naar de volgende maand maar pas op nou komt het addertje,die 7,50 die je hebt meegenomen kan je pas gebruiken als je de andere 22,50 hebt opgebeld en dus ben je aan het eind van die maand als niet fanatieke beller alles dus kwijt en begin je die maand daarop gewoon weer op nieuw dus ergo conclusio je houdt nooit je beltegoed over en kan je bij vodafone door dat trucje van hun nooit je beltegoed meenemen.De 7.50 die je dus in dit voorbeeldje mee mocht nemen ben je ten aller tijden kwijt gewoon omdat je niet zoveel belt en vodafone wilt dat je geen beltegoed overhoudt

rj
door rjw - Dec 4, 2011 om 10:24
3294 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op woensdag 26 okt 2011, 16:41][quote=stacey schreef op woensdag 26 okt 2011, 11:25]
Dat valt wel reuze mee, en tegenwoordig zijn voorwaarden vrijwel altijd in pdf te vinden op internet,
dan kun je met zoeken ook nog snel vinden wat je (echt) wilt weten.

En die voorwaarden zijn ook zo lekker duidelijk om te lezen? Vrijwel iedere regel kun je op meerdere manier verklaren, zodat je nog niets weet hoe het nu werkelijk zit.

M.i. is het niet de taak van een leverancier om iets aan de begrijpend lezen kwaliteiten van hun klanten te doen.....

peedee
door peedee - Dec 4, 2011 om 11:14
96 Antwoorden / 10 Vragen

Bij Correct in Rotjeknor gaan ze met lagere internetprijzen mee*. In hun folder zie je een iPad voor een lage* prijs. Zie je het product elders* voor een lagere* prijs, dan gaan ze gegarandeerd* mee en zijn zelfs goedkoper*.
.
* lees wel GOED de nogal erg beperkende voorwaarden.
.
En dan achteraf niet hier komen piepen dat ze toch niet mee gaan met de prijs.