helma66
door helma66 Nov 15, 2009 om 15:53
Computers & telefonie

Vraag betreffende Wehkamp

Hallo allemaal,

Ik weet eigenlijk niet of het hier thuis hoort, maar vooruit maar.

Van de week keek ik naar sfeerhaarden op de wehkamo-site (nee ik ben daar niet ingelogd, op moment van kijken)
1 dag later krijg ikmail van wehkamp met aanbiedingen, ja sfeerhaarden?
Ik zoiets geloof ik ook al eens van iemand anders gehoord...dat wehkamp dus mijn surfgedrag kan volgen, en hop een mail in de box..

Eerlijk gezegd vind ik dit erg brutaal, en onbeschoft...ik vraag me af of ze ip nrs van computers opslaan en dan gaan zoeken ofzo...
Weet iemand hoe dit kan?

Vast bedankt Helma

1053 10 Rapporteer

ridder_1
door ridder_1 - Nov 15, 2009 om 16:06
376 Antwoorden / 8 Vragen

ja Helma66,
dit is heel goed mogelijk omdat Wehkamp een cooky op je PC heeft geplaatst.
Hoe denk je trouwens dat Google zo rijk is geworden ?? Weh is in Nederland eerst van de eerste en grootste bedrijven die op zo'n manier probeert te verkopen het voormalige postorderebdrijf is een online shop geworden. Dit alles zal de komende jaren alleen maar toenemen. Zoek even op Google naar "freeware software" om cooky en spybot besmetting te stoppen en te verwijderen of probeer je vaste IP adres tijdens dit soort bezoeken te versleutelen naar een anoniem IP adres en dan kunnen ze je later hier niet meer mee lastigvallen. Kijk even op sites van de bladen Computer Idee of Tips en Trucs hoe je dit moet doen. Bedenk dat alles wat u op internet opzoekt later kan worden herleid naar uw eigen IP adres, uw echte woonplaats etc.

freya
door freya - Nov 15, 2009 om 16:27
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Helma,

Lijkt me toch meer een gevalletje toeval. Of ben je bij Wehkamp geregistreerd? Via cookies is je 'surfgedrag' op de website wel te bewaren, maar aan enkel een IP-adres heeft Wehkamp toch echt niet genoeg. Een IP-adres leidt hoogstens naar een internetprovider en die alleen kan er privégegevens aan koppelen. Wehkamp kan dus, op basis van alleen een IP-adres, er geen postadres aan verbinden.

m.vr.gr. Freya

kiran
door kiran - Nov 15, 2009 om 16:39
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@helma66

Je hebt last van Tracking Cookies. En waarschijnlijk geen AVG, die 'pakt' ze wel.
Ervan afkomen? Met MBAM scannen zal 't ook wel lukken.
download mbam

holpen
door holpen - Nov 15, 2009 om 18:51
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Cookies??? Of ze nu "tracking" zijn of niet, daarmee is het onmogelijk om zomaar aan je emailadres te komen. Je moet dan toch echt ooit ergens je emailadres hebben opgegeven. Niemand kan uitsluitend doordat jij een webpagina bekijkt jouw emailadres achterhalen.

Je ip-adres is uiteraard wel te achterhalen, maar dat heeft geen enkele binding met je e-mailadres! Zonder je ip-adres was communicatie met het internet trouwens überhaupt niet mogelijk.

Verder wordt de angst voor cookies schromelijk overdreven: cookies zijn hele kleine tekstbestandjes die bepaalde instellingen van een website tijdelijk opslaan op je computer. Voor veel sites is het noodzakelijk deze cookies te gebruiken, omdat anders de website gewoon niet kan functioneren.

@ridder:
Google is niet groot geworden met cookies...
Verder is het voor anderen dan jouw provider onmogelijk om iets over jou te achterhalen aan de hand van je ip-adres. Dat is een hardnekkig indianenverhaal dat echt naar het rijk der fabelen kan worden verwezen.

birdies
door birdies - Nov 15, 2009 om 20:06
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Je hebt je of zelf aangemeld voor de nieuwsbrief of je hebt kort geleden bij de Wehkamp iets gekocht, ook dan krijg je nieuwsbrieven totdat je je hiervoor afmeldt.

ridder_1
door ridder_1 - Nov 15, 2009 om 23:47
376 Antwoorden / 8 Vragen

@Holpen:
jammer dat je 14 dagen gelden 's nachts om 12 uur niet luisterde, naar een MKB ondernemersprogramma waarin de Directeur van Google Nederland vertelde over de werkwijze van Google. Hij gaf hier een uitmuntend voorbeeld hoe verleden jaar Google werkte als bv. de FORTIS bank op deze datum failliet ging en per gebied precies bekend raakte hoe vaak de zoekterm brandkast was/werd ingetypt. Niemand anders dan de provider kan een adres herleiden ?? Na enkel jaren bij een provider te hebben gewerkt zal ik je ook de illusie ontnemen hoe je IP wordt gebruikt om je adres te tracen. De overheid heeft sinds 3 jaar toegang tot alle providers en ze kunnen (via de dlpd) je toch zonder meer vinden, hoe denk je dat ze anders aan woonadressen van terrost. en kleine kinderen viespeuken (ik zeg het nog netjes) komen ? Als bij jouw op school hate-mail wordt verzonden, kunnen ze dit binnen 3 werkdagen - als ze zouden willen- makkelijk tracen. Verkijk je gewoon niet op de mogelijkheden die de huidige electronica biedt. Was verleden jaar in amerika waar het landelijk nieuws bol van stond dat ze zelfs via je uitgeschakelde telefoon - via de speaker en de telefoonzender - de omgeving konden afluisteren. Dit alle sinds het kader van de anti-ter. wetgeving. Men vond dit daar zelfs erg veel inbreuk op je privacie geven. Ik ben wat vaag in het gebruiken van woorden en/of combinaties want ook bij toepassing van bepaalde steekwoorden wordt deze mail aut doorgezonden. Als u zegt dat ik teveel sience - fiction boeken lees is uw goed recht, maar droomt u dan gewoon verder. Weet u trouwens waar ze - op amerika na - de meeste telefoongesprekken afluisteren en bij 21 instanties uw burgerservicenummer gebruiken.............juist BV NL.????????????

ridder_1
door ridder_1 - Nov 15, 2009 om 23:47
376 Antwoorden / 8 Vragen

@Holpen:
jammer dat je 14 dagen gelden 's nachts om 12 uur niet luisterde, naar een MKB ondernemersprogramma waarin de Directeur van Google Nederland vertelde over de werkwijze van Google. Hij gaf hier een uitmuntend voorbeeld hoe verleden jaar Google werkte als bv. de FORTIS bank op deze datum failliet ging en per gebied precies bekend raakte hoe vaak de zoekterm brandkast was/werd ingetypt. Niemand anders dan de provider kan een adres herleiden ?? Na enkel jaren bij een provider te hebben gewerkt zal ik je ook de illusie ontnemen hoe je IP wordt gebruikt om je adres te tracen. De overheid heeft sinds 3 jaar toegang tot alle providers en ze kunnen (via de dlpd) je toch zonder meer vinden, hoe denk je dat ze anders aan woonadressen van terrost. en kleine kinderen viespeuken (ik zeg het nog netjes) komen ? Als bij jouw op school hate-mail wordt verzonden, kunnen ze dit binnen 3 werkdagen - als ze zouden willen- makkelijk tracen. Verkijk je gewoon niet op de mogelijkheden die de huidige electronica biedt. Was verleden jaar in amerika waar het landelijk nieuws bol van stond dat ze zelfs via je uitgeschakelde telefoon - via de speaker en de telefoonzender - de omgeving konden afluisteren. Dit alle sinds het kader van de anti-ter. wetgeving. Men vond dit daar zelfs erg veel inbreuk op je privacie geven. Ik ben wat vaag in het gebruiken van woorden en/of combinaties want ook bij toepassing van bepaalde steekwoorden wordt deze mail aut doorgezonden. Als u zegt dat ik teveel sience - fiction boeken lees is uw goed recht, maar droomt u dan gewoon verder. Weet u trouwens waar ze - op amerika na - de meeste telefoongesprekken afluisteren en bij 21 instanties uw burgerservicenummer gebruiken.............juist BV NL.????????????

nb
door nbw - Nov 16, 2009 om 02:24
521 Antwoorden / 24 Vragen

Beste Helma,

Er is geld te maken met gegevens. Ook als je ff wehkamp bezoekt geeft je eigen abonnementscanner van junkmail net niet thuis. Wat ik wil stellen is dat hoe goed ook beveiligd je surfgedrag altijd te achterhalen is. Op de brievenbus kun je een nee/nee sticker plakken ergens klagen bij een overtreding. Bij internet kan dat niet Gratis rotzooibeveiliging kan wel maar dan moet je 40 euro p/m meer betalen. Of als alternatief geen internet meer nemen of toestaan.De consument betaald grof voor gratis internet middels abonnement. Ergens klopt deze redenering niet. Hopenlijk hoef ik het niet uit te leggen.

wi
door wijngaardenp - Dec 4, 2010 om 11:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Helma,

De reactie van holpen ligt dichter bij de waarheid dan wat sommige anderen beweren als antwoord op je vraag. Cookies zijn in sommige gevallen noodzakelijke stukjes informatie die een website nodig heeft om jou te kunnen laten surfen.

Het is echter waar dat cookies ook misbruikt kunnen worden, dus enige voorzichtigheid is wel geboden. Ik ben er echter van overtuigd dat wehkamp hier wel verantwoord mee omgaat, kijk maar op deze website van wehkamp waarin ze uitleggen hoe het zit:

http://www.wehkamp.nl/Klantenservice/Informatie.aspx?IHC=ACT&IPC=CR2

Als je goed kijkt (ze hebben het nogal klein vermeld want ze hopen op deze manier inderdaad meer te kunnen verkopen...) kun je je ook afmelden voor die gepersonaliseerde banners. Je privacy is in dit geval, zeker met de wehkamp, dus wel gewaarborgd en je privégegevens zijn veilig.

Groeten,
Pieter

vladja
door vladja - Dec 4, 2010 om 11:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wijngaardenp,

Dit bericht is van zondag 15 nov 2009, 15:53.

Meer dan een jaar oud !!

Vladja