ma
door mailman Mar 31, 2010 om 18:52
Computers & telefonie

Waarom kijkt een provider alleen naar wat ACHTER het @-teken staat?

Sinds enige tijd krijg ik dagelijks meerdere mailtjes waarin ik word opgeroepen toch maar vooral echte namaaktroep te kopen, zoals Replica-Rolexen, Viagra, en nog meer van die ongein. Het beroerde is dat de spammers wel echt geld van de kopers verlangen...

Nu is het zo, dat mijn provider (tegenwoordig is dat tele2, hoewel ik nog steeds mijn oude zonnet-account heb), zegt dat daar niets aan te doen is.

Op zich een prima provider, zelden problemen mee. Maar nu krijg ik mail binnen, die niet aan mijn email adres is gericht, VOOR het apenstaartje is het dus variabel, wel is het steeds een zonnet-adres.

Ik ben zelf postbode, en ik denk dat geadresseerden er niet blij mee zijn, wanneer ik alle post uit een bepaalde straat in de brievenbus deponeer van 1 van die bewoners. Of alle poststukken met huisnummer 143 uit de hele stad.

Tele2 zegt hier niets aan te kunnen doen.

Maar dat vind ik onzin, Ze raden me een virusscanner aan die ook dit soort mailtjes onderschept, maar die heb ik allang, alleen die helpt dus niet. Klaarblijkelijk kan geen enkele scanner dat, terwijl ze dat wel claimen.

Ik wil graag een oplossing. Is er niet ergens een filter in te stellen die alleen DIE mailtjes doorlaat, die mijn volledige email adres bevatten? Moet toch in te stellen zijn, of ben ik nou gek?

2007 37 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Mar 31, 2010 om 19:01
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Een goede spam filter zou zijn diensten kunnen bewijzen.

Mijn e-mail adres bij de provider is alleen bekend bij vrienden en de provider. Dus helemaal geen spam daar.

Op websites vul ik een hotmail adres in en als reserve heb ik nog een web e-mail adres bij Yahoo.

Dus spam krijg ik nu alleen in beperkte mate bij Hotmail.
Momenteel wat phishing mails bij Hotmail, die ik allemaal aanmerk als phishing.
Het is verbazingwekkend hoeveel familieleden van mij in Afrika overlijden en mij geld willen overmaken. Het meest vermakelijk vond ik dat iemand mij geld wilde doneren. Erg creatief.

Elke bericht waarin staat dat ik eerst moet doneren voordat er gedoneerd wordt is phishing en de rest van de troep is Spam.

Dus privé e-mail adres alleen gebruiken voor vrienden. Hier z.n. spamfilter op zetten.
Google er maar eens naar.

Zakelijk en e-mail adres op websites webmail gebruiken.

ma
door mailman - Mar 31, 2010 om 19:10
84 Antwoorden / 9 Vragen

Het beroerde is dat de virusscanner die ik heb, dus ook claimt een spamfilter te hebben. Ik weet wat het filter moet doen, en ja, die Nigeriaanse achterneef van mij, schijnt ook familie van jou te zijn. Merkwaardig dat zij het over een vliegtuigcrash op een bepaalde datum in het verleden hebben, en als je dan daarop googlet, dat je dan steevast bij deze 419-scam uit komt.

Wat je in DIE gevallen nou nooit moet doen (ook niet in een lollige bui): een reactie geven zoals deze:

Ja, als ik een miljoen euro van u zou moeten krijgen, en u heeft 100.000 euro kosten aan deze transactie, hou dat geld maar in op het over te maken bedrag. Dat heeft een collega van mij eens gedaan, en hij werd binnen een week bestookt met soortgelijke troep. Ik zou ze in een ruimhartige bui zelfs 200.000 euro gunnen, als ze mij de overige 800.000 maar overmaken.

Wat dus zou helpen, is een online filter plaatsen, zodat de spam al weggefilterd wordt, nog voor ie in mijn email box terecht komt, maar tele2 heeft die voorziening niet, zegt men.

freya
door freya - Mar 31, 2010 om 19:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo mailman,

Het is een misvatting als je denkt dat je provider alléén maar kijkt naar wat er áchter het @-teken staat. Als het mailtje in jouw postvak terecht is gekomen, dan is het ook aan jouw e-mailadres gericht. Dus, als jouw e-mailadres xxmailman099@tele2.nl is, dan is het mailtje ook gericht aan xxmailman099@tele2.nl. Dat je je eigen e-mailadres niet in de verzendlijst ziet staan, komt alleen maar omdat jouw e-mailadres dan in het BCC: veld staat. (BCC staat voor [u]B[/u]lind [u]C[/u]arbon [u]C[/u]opy) Die adressen blijven onzichtbaar voor iedereen.

En zoals al gezegd, zorg voor een goed spamfilter. Wellicht heeft je provider ook een spamfilter op de mailserver die je in kunt schakelen? Of moet je daar dan soms apart voor bijbetalen? Bij de betere providers zitten dat soort voorzieningen 'standaard' in het abonnement, maar sommige providers laten dat buiten het abonnement om zo goedkoop mogelijk te zijn.
(elk voordeel heeft z'n nadeel)

m.vr.gr. Freya

tdehond
door tdehond - Mar 31, 2010 om 19:27
4744 Antwoorden / 9 Vragen

U zou ook een ander programma kunnen gebruiken voor e-mails zoals Thunderbird.
Ik lees dat deze een zelf lerend spamfilter heeft.

klik op Hier voor meer tips.

Op Spam of phishing mail reageren doe ik nooit.
Ik moest wel lachen toen ik las wat de gevolgen daar van zijn.

tdehond
door tdehond - Mar 31, 2010 om 19:34
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb nog een idee.
Eerst naar webmail van tele2 gaan en de spam en phishing mails daar verwijderen.

U kunt dan de rest online lezen en verwijderen wat u niet wilt bewaren en dan wat overblijft binnen halen op uw computer.

kiran
door kiran - Mar 31, 2010 om 19:55
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@mailman

Zou spamihilator installeren, werkt met het mailprogramma op de achtergrond mee. Geen spam in de mailbox. Is ook een lerend spamfilter, de ene die er per ongeluk doorkomt: trefwoord invullen en die komt ook niet meer terug.

Wel contactlijst maken in spamihilator en de eerste tijd via het envelopje in de taakbalk de prullebak checken. Want: iemand vergeten? = dan spam voor 't programma.

Werkt prima. Interesse? Zou dan even doorlezen ...
Klik dan hier

edwardus
door edwardus - Apr 1, 2010 om 16:11
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De reactie van Freya is precies hoe ik erover denk.
Mijn aanvullende advies zou zijn: ga Gmail gebruiken, want die kun je zó instellen dat je er óók je Tele2 mail mee kunt ophalen (en zelfs verzenden), waarbij het meteen van dit soort spam wordt verlost.

Verdere voordelen zijn: een gigantisch online opslag van 7,5 GB en als je (evt. geleidelijk) overgestapt bent op je nieuwe email adres en je zou ooit overstappen op een andere provider, dan hoef je op dat moment niemand meer in te lichten, want je kunt dan gewoon je Gmail adres blijven gebruiken en het email adres van je nieuwe provider net zo goed laten ophalen door Gmail.

czar
door czar - Apr 1, 2010 om 19:35
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Mijn mening is dat spam-filters verboden moeten worden.
Ze lossen namelijk het probleem niet op.
Meer dan de helft van het internetverkeer is SPAM en spamfilters zorgen er alleen maar voor dat je er minder last van hebt, niet dat het niet wordt verstuurd.
Als we er met z'n allen enorm veel last van krijgen wordt het wellicht nog eens prioriteit om er wat aan te doen.
Eigenlijk hebben we er nu al flink last van, want wij betalen voor al dat dataverkeer. Helaas is dat niet inzichtelijk genoeg. Het mooiste zou een gespecificeerde rekening zijn waarop de kosten voor het ontvangen van de SPAM staan gespecificeerd, al dan niet weggegooid door een spamfilter.

edwardus
door edwardus - Apr 1, 2010 om 20:41
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Draai je de zaak nu niet een klein beetje veel om?
Niet spamfilters moeten verboden worden, spam moet verboden worden en toevallig is het zo dat bijna alle spam verzonden wordt vanaf besmette pc's dus door gewone computergebruikers die maling hebben aan veilig surfgedrag en beveiliging. Daar zit 'm de eigenlijke kneep.

freya
door freya - Apr 1, 2010 om 21:22
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Bovendien is dit een probleem, dat je niet 'even' in nederland op kunt lossen. Spammers zitten overal op het internet en dan kun je de regelgeving in nederland nog zo streng maken en er hoge straffen op zetten, maar je voorkomt daar niet mee dat je die rommel vanuit het buitenland binnen krijgt.

Freya

edwardus
door edwardus - Apr 2, 2010 om 01:52
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Zou czar ook voorstander zijn van het afschaffen van wegenbelasting en accijns op brandstof e.d., onder invoering van een belasting voor eenieder die vervuilde lucht heeft ingeademd?

tdehond
door tdehond - Apr 2, 2010 om 07:26
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Nederlandse verzenders van Spam zijn aan te pakken omdat dit wettelijk verboden is.

Zie o.a. Hier

of hier

czar
door czar - Apr 2, 2010 om 09:14
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Uiteraard is het zo dat het verspreiden van Spam verboden zou moeten worden. Helaas worden alleen problemen opgelost en zolang er spamfilters bestaan hebben we geen (urgent) probleem. De oplossing is een internationale aangelegenheid.

Toch is het gek dat de mail pas na verzending wordt gescand op SPAM. Waarom niet voor verzending, door de SMTP-server dus? Gewoon de providers verantwoordelijk stellen. Waarom zoveel geld stoppen in het dataverkeer als je ook vooraf kunt scannen?

Overigens ben ik zeker ook voor afschaffing van accijnzen op brandstof en wegenbelasting :-) Begin maar eens met dat zgn. tijdelijke kwartje van Kok.
Dat gedoe met rekening rijden: je gaat betalen voor het gebruik en niet voor het bezit. Alsof we nu niet voor het gebruik betalen.

tdehond
door tdehond - Apr 2, 2010 om 10:12
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ Czar

Bij Tele2 wordt niet vooraf gescand omdat zij deze service niet verlenen aan hun klanten.

Mail washer is mogelijk een goed programma
http://www.mailwasher.net/mailwasher-free

Het heeft een "preview" mogelijkheid voordat bericht wordt gedownload naar computer.
Het is gratis, als je het voor 1 e-mail adres gebruikt.

edwardus
door edwardus - Apr 2, 2010 om 10:30
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nee czar, je begreep me niet. Ik bedoelde dit: als er een belasting zou komen op inademen van vervuilde lucht ter vervanging van de wegenbelasting, zou je daar dan ook voorstander van zijn? Oftewel zou je stemmen vóór zo'n belasting?

ma
door mailman - Apr 2, 2010 om 12:28
84 Antwoorden / 9 Vragen

Czar stelt dat het geen urgent probleem is. Nou: dat is het dus weldegelijk.

Ik maal niet om een enkel ongewenst mailtje. Dat gaat in de map ''ongewenst'', en daarna gaat het naar de map Verwijderd. Eigenlijk is het ook niet eens zo gek dat een email niet direct definitief verwijzerd wordt, omdat er ook weleens mail ten onrecht in de map Ongewenst wordt geplaatst.

Het probleem moet inderdaad wereldwijd aangepakt worden, je bent er niet mee, als je de boel alleen in Nederland dichtspijkert.

Ergens zou er iets, een code ofzo, moeten worden ingebouwd in een email, zit die er niet in, dan kan de email niet eens verzonden worden. Het wachten is op de ICT-er die een dergelijk tooltje kan schrijven.

Wellicht een compleet nieuw verzendprotocol bedenken. Wie voelt zich geroepen?

erik008
door erik008 - Apr 2, 2010 om 12:57
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Hallo Mailman,

Een email adres bestaat inderdaad uit 2 gedeeltes.
Als je het vergelijkt met gewone post is wat achter het @ staat de postcode.
Wat voor het @ staat het huisnummer.

Nu is het mogelijk om iemand post te versturen waarbij alle ontvangers van het bericht niet zichtbaar zijn in het bericht zelf.
Dat heet BCC.
Als iemand je op die manier een bericht stuurt zie je dus alleen de zichtbare adressen en niet de BCC adressen.

Posten van mail aan groepen word ook via BCC gedaan om te voorkomen dat je alle adressen zien van al die anderen.

Echter spammers doen dit ook.

De meeste providers zijn aangesloten aan een netwerk dat spammers registreert.
Zodra er meerdere meldingen komen over spam van een bepaalt adres komt het postkantoor van de spammer voor korte of langere tijd op een zwarte lijst.

De ene provider heeft het iets beter voor elkaar dan de andere.

Soms heb je pech als iemand jouw email adres heeft en besmet is geraakt.
Jouw adres wordt dan doorverkocht aan spammers.

Ook sturen spammers lukraak mails met een unieke code er in.
Dit gaat met een bestandje zoals een plaatje dat het email programma op moet halen van het web.
Als je dan het mailtje bekijkt weet de spammer dat het adres bestaat.

Zelf heb ik het systeem met meerdere adressen.
Gebruik een 2e en 3e adres bij je provider.
je eerste adres alleen gebruiken voor communicatie met je provider.
Het 2e adres voor bekenden en vrienden.
Het 3e adres voor zaken zoals nieuwsbrieven.
In geval van erge spam klachten kun je dan een adres afstoten.

Spam kun je nooit helemaal voorkomen.
Zodra ik spam zie, meld ik het wel direct zodat het adres in het filter-netwerk komt.

Ons huidige mailsysteem is hopeloos verouderd en is al 30 jaar oud.
Zolang we dit systeem wereldwijd handhaven kun je niet veel meer doen.

gallito
door gallito - Apr 2, 2010 om 15:20
479 Antwoorden / 66 Vragen

Ondanks dat ik ook een goede beveiliging op mijn pc heb, ontvang ik sinds een week ook Spam, dat verspreid is via het adresboek van een kennis.
Deze Spam ontvang ik zowel via haar afzenderadres als vanaf het adres van de Spammer, dus dubbel.

Natuurlijk wordt deze mail meteen naar mijn map ongewenste mail getransporteerd, maar ik vind het vervelend dat ik het wel steeds blijf binnenkrijgen. Jammergenoeg heeft zij mijn @casema adres, via deze provider wordt dit helaas gewoon doorgestuurd en niet eerst gefilterd.
Bij gmail wordt het op de provider al in de spammap gezet, zodat ik het niet meer binnenhaal met Outlook.

Ik heb jaren geen last van spam gehad maar nu door zo'n 'bevriende' adresboek besmetting wel en ik baal daar van.

ma
door mailman - Apr 2, 2010 om 20:33
84 Antwoorden / 9 Vragen

Erik008,

Dat van die plaatjes wist ik, soms is een dergelijk plaatje zelfs maar 1 pixel groot. Zogenaamde ''Netbakens''.

Zegt iemand die term nog iets? Overigens kreeg ik een paar jaar geleden eens hooglopende ruzie met een bekende van mij die beweerde dat dit niet bestond, en beweerde dat zijn emails altijd gescand werden voordat hij ze verstuurde.

Het probleem is dat verkopers van virusscanners er niet om staan te springen om een programma (een script of tool, of hoe je het ook maar wil noemen) te bedenken, dat ALLE rotzooi tegenhoudt. Dat zou de makers van Norton, McAfee, Panda, enzovoorts, immers brodeloos maken

freya
door freya - Apr 2, 2010 om 20:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@mailman:

Een virusscanner is toch iets anders dan een spamfilter. En ja, een virusscanner houdt géén spam tegen, daar is het ook niet voor gemaakt.

Freya

ma
door mailman - Apr 3, 2010 om 09:21
84 Antwoorden / 9 Vragen

@Freya, nu maak ik zelf de klassieke fout.

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat er pakketten zijn die uitsluitend virusscanner zijn, maar er zijn er ook die claimen ook spam en spyfilters ''aan boord'' te hebben. Zo een heb ik. Of Norton nu wel of niet een goede naam heeft, doet er hier even niet toe, virussen houdt ie wel mooi tegen. Maar als ie claimt (De naam is overigens Norton Internet Security) dat ie ook spam tegenhoudt, en je stelt dat in voor je email, nou: dan moet dat programma toch doen waar je voor betaalt?

Je betaalt voor een jaarlicentie plus de updates in dat jaar. Als het programma het dan vervolgens laat afweten, vind ik dat er toch iets niet klopt.

Ook providers bieden tegen een prijs (vaak 2 of 3 euro per maand) een dergelijke service aan. Maar die heb ik ook gehad, en TOCH vlogen me allerlei spamberichten om de oren. Als het niet lukt om die troep tegen te houden, bied de service dan niet aan en laat je klanten dan ook niet voor niets betalen. Of bied de beperkte service die je WEL kan bieden, tegen een lagere prijs, of gratis, aan.

freya
door freya - Apr 3, 2010 om 09:39
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mailman schreef op zaterdag 3 apr 2010, 09:21].........Ook providers bieden tegen een prijs (vaak 2 of 3 euro per maand) een dergelijke service aan. Maar die heb ik ook gehad, en TOCH vlogen me allerlei spamberichten om de oren. Als het niet lukt om die troep tegen te houden, bied de service dan niet aan en laat je klanten dan ook niet voor niets betalen. Of bied de beperkte service die je WEL kan bieden, tegen een lagere prijs, of gratis, aan.
Ben ik helemaal met je eens, maar het kan ook best 'goed' hoor. Ik zit al jaren bij xs4all en daar zit zo'n spamfilter op de mailserver gewoon standaard bij de prijs inbegrepen. Ik kan gerust stellen dat 99% van de rommel wordt tegengehouden en dat het eigenlijk zelden voorkomt dat er een mailtje onterecht in de spambox terechtkomt.

Freya

tdehond
door tdehond - Apr 3, 2010 om 10:06
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Norton markeert Spam wel met rood dat het spam is. U moet dan een berichtregel maken waarna een gemarkeerd Spam bericht in de map Ongewenste Post geplaatst wordt. Hij blokkeert dus niet maar markeert. Dit om te voorkomen dat abusievelijk als Spam gemarkeerd bericht niet door u nagekeken wordt.

U kunt daar dan nagaan of het werkelijk Spam is.

Kijk eens bij Spam in de Header of het als Spam gemarkeerd staat.
Ik zag dat mijn mail ook door mijn provider nagekeken wordt:

X-ZiggoSMTP-MailScanner-SpamCheck: geen spam,

ma
door mailman - Apr 3, 2010 om 10:15
84 Antwoorden / 9 Vragen

@Freya, wat betaal jij voor een maand (ik heb dus alleen internet, en geen totaalpakket met telefoneren en televisie) internettoegang?

birdies
door birdies - Apr 3, 2010 om 10:32
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=mailman schreef op zaterdag 3 apr 2010, 10:15]@Freya, wat betaal jij voor een maand (ik heb dus alleen internet, en geen totaalpakket met telefoneren en televisie) internettoegang?

Dat is natuurlijk eenvoudig na te kijken op de site van xs4all klik hier

freya
door freya - Apr 3, 2010 om 11:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@mailman:

Zoals birdies al aangeeft, even op de website kijken voor abonnementen/prijzen. Ze zijn wellicht niet de goedkoopste, maar wel goed en compleet.

Freya

ma
door mailman - Apr 3, 2010 om 11:48
84 Antwoorden / 9 Vragen

Wat ik dus bedoel: ik betaal 19,95 per maand, en xs4all hanteert een hogere prijs. Ik kijk dan naar wat men meer biedt voor die meerprijs. Als er voor 15 euro prijsverschil slechts een betere spamfilter geboden wordt, vindt ik dat nogal aan de prijs.

Waarmee ik niet beweer dat xs4all slecht is hoor. Alleen, ik heb Zonnet, overgenomen door Versatel, en later door Tele2. Wanneer het eenmaal loopt, vind ik het prima (in de 7 jaar dat ik nu ADSL heb, heb ik alleen enkele keren een middag geen toegang gehad omdat er op grote schaal snelheidsverhoging van het dataverkeer werd doorgevoerd. Bij kleine aanpassingen van de snelheid was er geen storing te merken (of ik was op dat moment niet online, en heb het daardoor niet gemerkt).

Dus overstappen, waarom zou ik het doen, als ik er duurder mee uit ben, en tevreden ben met wat ik nu heb?

ma
door mailman - Apr 3, 2010 om 11:51
84 Antwoorden / 9 Vragen

Even een kleine correctie op de prijsvergelijking. Er zit geen 15, maar 10 euro prijsverschil in het pakket dat ik nu heb, en wat xs4all biedt. Was voorheen dus 34,95

freya
door freya - Apr 3, 2010 om 12:12
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@mailman:

Het prijsverschil zit natuurlijk niet alléén in het spamfilter. Andere zaken die ik ook nog kan noemen zijn:

1. 5 mailboxen van 1GB elk
2. Website ruimte (500MB)
3. McAfee beveiligingspakket
4. Een goed draadloos modem/router (Fritz!Box)
5. Twee VOIP nummers voor internetbellen
6. Gratis toegamg tot KPN hotspots
7. Helpdesk telefoonnummer wat tegen lokaal tarief bereikbaar is.

Bovenstaande zaken zitten gewoon 'standaard' in het abonnement, dus voor die €10 krijg je toch méér dan alleen maar dat spamfilter. Het begint wellicht een beetje op 'spam' te lijken, maar het is wat kort door de bocht om te stellen dat het prijsverschil alléén maar in het spamfilter zit.

Maar je hebt groot gelijk als je gewoon blijft zitten waar je zit als je tevreden bent over je huidige provider. ;-)

Freya

edwardus
door edwardus - Apr 3, 2010 om 12:42
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Freya, ik ben ook jaren xs4all-klant geweest en ondanks hun spamfilter kon ik hun nieuwsbrieven bijna niet vinden tussen alle spam (voor andere zaken gebruikte ik toch al geen provider-mailbox). Ik heb dus zo m'n twijfels over hun spamfilter. In 2008 ben ik overgestapt, dus het zou intussen veranderd kunnen zijn.

In elk geval vind ik dat het gratis spamfilter van Gmail het erg goed doet. Nagenoeg geen missers.

ma
door mailman - Apr 3, 2010 om 12:51
84 Antwoorden / 9 Vragen

@Freya, Natuurlijk zijn sommige dingen best leuk, maar andere opties heb ik dus ook helemaal niet nodig. Ik heb ook meerdere emailadressen bij Tele2, waarvan ik er een aantal nooit gebruik. Ik zou niet eens weten wat daar de naam van is.

Als ik spam binnenkrijg op mijn meest gebruikte emailadres van Tele2, dan krijg ik die ook binnen op de andere adressen, lijkt me. Hotspots zijn inderdaad ook wel leuk, maar ik zou ernaar op zoek moeten gaan om er gebruik van te maken. Dus naast de voordelen zijn er ook dingen waar ik dus geen gebruik van maak.

edwardus
door edwardus - Apr 3, 2010 om 12:56
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Mailman, als je Gmail gaat gebruiken zul je zien hoe goed hun spamfilter werkt.
Gmail heeft nog een aantal interessante voordelen.

Als je geen Gmail wil gebruiken kun je evt. ook Thunderbird als email client gaan gebruiken, dat lijkt erg op wat je gewend bent (Outlook/Outlook Express/Windows Mail etc.) en heeft wel een ingebouwd zelflerend spamfilter. Dit werkt ook goed, maar Gmail doet 't nog beter.

freya
door freya - Apr 3, 2010 om 13:10
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edwardus schreef op zaterdag 3 apr 2010, 12:42]Freya, ik ben ook jaren xs4all-klant geweest en ondanks hun spamfilter kon ik hun nieuwsbrieven bijna niet vinden tussen alle spam (voor andere zaken gebruikte ik toch al geen provider-mailbox). Ik heb dus zo m'n twijfels over hun spamfilter. In 2008 ben ik overgestapt, dus het zou intussen veranderd kunnen zijn.

In elk geval vind ik dat het gratis spamfilter van Gmail het erg goed doet. Nagenoeg geen missers.
Typisch, dat je problemen had met hun nieuwsbrief. Deze komt bij mij echt gewoon in mijn reguliere postvak (is ook nooit anders geweest) en ik heb daar echt niets speciaals voor ingesteld. Het enige échte probleem wat ik heb gehad is, dat de emailnotificaties van kassa wekenlang niet meer binnen kwamen en daar bleken méér 'experts' die bij xs4all zitten last van te hebben. Dit is gelukkig opgelost. (het probleem lag overigens niet aan de ontvangende kant, maar aan de verzendende kant)

Met Gmail heb ik geen ervaring, maar ik wil je graag geloven dat die 'prima' voldoet.

Freya

edwardus
door edwardus - Apr 3, 2010 om 13:25
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wat ik eigenlijk bedoelde was dat er no zó ontzettend veel spam doorheen kwam, dat ik zeer veel moeite moest doen om de "echte" mail er tussenuit te vissen (in de inbox). En dat terwijl ik m'n xs4all mailbox verder nergens voor gebruikte.

Is trouwens ook niet zo heel vreemd dat ik daar zo gespamd werd, omdat alle usernames jarenlang zichtbaar waren in de /home dir via telnet. Er zullen vast enkele rotte appels geweest zijn die dachten een centje bij te verdienen door al die email adressen (username=email account) door te verkopen. Alleen wel vreemd dat het spamfilter zo slecht z'n werk deed.

erik008
door erik008 - Apr 3, 2010 om 13:55
1401 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=mailman schreef op vrijdag 2 apr 2010, 20:33]Erik008,

Dat van die plaatjes wist ik, soms is een dergelijk plaatje zelfs maar 1 pixel groot. Zogenaamde ''Netbakens''.

Zegt iemand die term nog iets? Overigens kreeg ik een paar jaar geleden eens hooglopende ruzie met een bekende van mij die beweerde dat dit niet bestond, en beweerde dat zijn emails altijd gescand werden voordat hij ze verstuurde.

Het probleem is dat verkopers van virusscanners er niet om staan te springen om een programma (een script of tool, of hoe je het ook maar wil noemen) te bedenken, dat ALLE rotzooi tegenhoudt. Dat zou de makers van Norton, McAfee, Panda, enzovoorts, immers brodeloos maken

Het gaat bij deze netbakens niet om het plaatje maar om de bestandsnaam.
De site waar het plaatje staat krijgt dan een verzoek om een bestand te geven.
In ieder mailtje staat een andere bestandsnaam.
De site zal voor al die verschillende namen hetzelfde plaatje leveren.
Maar aan de naam ziet de spammer wie jij bent.
Om deze reden laten moderne email programma's externe links niet zien.
Pas na toestemming haalt het programma de externe bestanden op.

Ook nog ter info, ik ben al jaren bij xs4all.
Die heeft een goed filtersysteem.
je kunt niet voorkomen dat ooit je email-adres in een lijst van een spammer terecht komt.

Ik snap ook niet, dat we nog steeds dierproeven doen, zolang we nog over virus-programmeurs en spammers beschikken.

freya
door freya - Apr 3, 2010 om 14:00
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edwardus schreef op zaterdag 3 apr 2010, 13:25]Wat ik eigenlijk bedoelde was dat er no zó ontzettend veel spam doorheen kwam, dat ik zeer veel moeite moest doen om de "echte" mail er tussenuit te vissen (in de inbox). En dat terwijl ik m'n xs4all mailbox verder nergens voor gebruikte.......
Oké, dat had ik dus even anders begrepen. Maar ook dan, als ik één spammailtje in de week in mijn reguliere mailbox vindt, dan is dat al véél. In mijn spambox zitten er dan toch wel enkele tientallen (per week). Volgens mij werkt dat spamfilter dus prima.

Freya

edwardus
door edwardus - Apr 3, 2010 om 14:02
6844 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=mailman schreef op vrijdag 2 apr 2010, 20:33]
Het probleem is dat verkopers van virusscanners er niet om staan te springen om een programma (een script of tool, of hoe je het ook maar wil noemen) te bedenken, dat ALLE rotzooi tegenhoudt. Dat zou de makers van Norton, McAfee, Panda, enzovoorts, immers brodeloos maken
De antivirus-software producenten kunnen juist voorkomen dat er (door besmetting met trojans e.d.) spam wordt verstuurd. Elke besmette pc kan als spambot worden ingezet.
Het is dus juist onwaarschijnlijk dat deze producenten ooit brodeloos zouden worden, er zijn er alleen nu meer dan genoeg, je zult op termijn wellicht een consolidatie-slag kunnen zien.