v3
door v3w Sep 27, 2005 om 09:50
Computers & telefonie

Wat is beter ADSL of Kabel ?

Mogelijk is deze vraag eerder gesteld, maar ik kon geen antwoord vinden.

Ik ben toe aan breedband. Waar kan ik beter voor kiezen ADSL of Kabel; gelet op de kosten, voor- en nadelen in het gebruik, en gelet op de toekomst.

Wie kan mij adviseren? bij voorbaat dank!

295 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 27, 2005 om 09:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

waarom stel je deze vraag 2x ???

Zie dit topic:  http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_question&qid=106029&cat=606

ve
door verwijderd - Sep 27, 2005 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de kinderziektes eruit zijn denken wij (nu adsl) de kabel te nemen. Dit ivm. de televisie. Het lijkt mij onzin als je allerlei apparaten hebt (tv, video's) met een perfecte tuner er een andere tuner vóór te moeten zetten. De kabel geeft tenminste normaal televisie. Ik denk dat over een tijdje het niet veel uit zal maken welke internetwijze je neemt. Het zal wel in prijs uitmaken om internet, telefoon en televisie in eenmaal bij dezelfde provider te nemen. Succes ermee.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2005 om 10:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk bv op www.speedtest.nl kun je voor je postcode een vergelijkend onderzoek doen, met testresultaten van gebruikers.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2005 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

niels, bedankt voor je vriendelijke reactie..

Mijn buurman werkt in de techn. Buitendienst bij Essent en kiest bewust niet voor ADSL maar voor kabel.

Mijn collega heeft @home voor 9,95 per maand.

De twijfel blijft..

ve
door verwijderd - Sep 27, 2005 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

v3w

Dat je buurman kiest voor kabel lijkt me logisch... hij werkt er zelf bij.
Die collega heeft misschien een aanbieding van 9.95 per maand, maar die gaat toch echt dadelijk 17,95 betalen ( even opgezocht bij @home ). Daarnaast is zijn snelheid echt onder de maat ( 500 Kb down, 125 Kb Up ).

Ter vergelijking. ADSL-Direct ( pak er maar 1 ):

Downloadsnelheid 800 Kb/s en uploadsnelheid 256 Kb/s*
Wordt nog dit jaar verhoogd naar 1,5 Mb / 256

Nu de 1e maand gratis, normaal € 21,95 per maand**

Dus 1,5 MB Down ( 1,5 x zo snel ) en dubbel zo snel up.

En idd. weer binnenkort verhoogt de snelheid... Dat gaat bij ADSL toc h sneller dan bij de kabel is mijn ervaring.

Kinderziektes bij ADSL komen bijna niet meer voor ( heb er zelf in ieder geval niets van gemerkt ).

ik wist het wel

ve
door verwijderd - Sep 27, 2005 om 11:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dank, Niels. Maakt het voor de snelheid nog uit of ik bedraad of draadloos wil internetten?

ve
door verwijderd - Sep 27, 2005 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, voor de snelheid van internetten maakt dat niet zoveel uit.

Neem je een heel snelle internetverbinding ( 20 Mb bijv. ) dan nog zal je draadloze netwerk ( vaak 54 Mbps ) niet de vertragende factor zijn ! Daar merk je dus niets van. Je snelheid wordt bepaald door de traagste factor en dat zal altijd je internetverbinding zijn.
Wel worden er vaak meerdere pc's aangesloten en die delen de verbinding.
Ga je dus met 3 man internetten van 1,5 Mb verbinding, dan kan het zijn dan je elk maar 500 kb tot je beschikking hebt.

Tip:  Koop GEEN draadloos modem, maar een apart modem voor je ADSL - verbinding en een aparte draadloos router.
Voordelen:

Gaat er een van de 2 kapot, dan kan je die vervangen en toch van de ander gebruik blijven maken
Draadloze modems hebben nog veel kinderziektes die nog niet goed opgelost zijn ( is niet iedereen met me eens weet ik ).

Nadelen:

ietsje duurder ( 2 apparaten )

ve
door verwijderd - Sep 27, 2005 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na jaren last gehad van kinderziektes, heb ik er uiteindelijk voor gekozen om de kabel eruit te gooien, en surf ik nu heerlijk op ADSL