ma
door masjan May 25, 2011 om 14:22
Computers & telefonie

Wat is het verschil tussen ipod en de tablets

Hallo,

Wie kan me eens in leken taal uitleggen wat de verschillen tussen een ipod touch en de diverse tablets zijn?
Kun je op beiden gratis internetten (natuurlijk dmv wifi)
Ik wil 1 van de 2 aanschaffen, maar weet niet zo goed welke.

En heeft de ipod nog andere concurrenten?

Alvast bedankt.

15086 5 Rapporteer

freya
door freya - May 25, 2011 om 14:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo masjan,

Bedoel je soms de iPad in plaats van de iPod (Touch)? Een iPod is bedoeld als mediaspeler om mee te nemen in b.v. je jaszak om onderweg naar muziek te kunnen luisteren.

Een iPad is te vergelijken met andere tablets. De grootste verschillen zijn het OS waar de tablet op werkt en uiteraard ook de applicaties. Als beide tablets wifi hebben, dan kun je uiteraard ook gewoon gratis internetten via je eigen draadloze thuisnetwerk.

m.vr.gr. Freya

vulcanic
door vulcanic - May 25, 2011 om 19:45
14 Antwoorden / 0 Vragen

Een Ipod Touch en vergelijkbare mediaspelers staan in een andere categorie dan tablets. Dit vooral vanwege de grootte. Voor beide groepen apparaatjes bestaan inderdaad alternatieven.

In de categorie mediaspelers met WIFI verbinding, waar ook de Ipod Touch onder valt, kunt u veel alternatieven vinden via deze link naar een bekende prijsvergelijker:

Mediaspelers

De meeste producten in deze catagorie excelleren in het spelen van audio en video, maar dit hoeft niet zo te zijn.

Tablets zijn handig voor het browsen van het internet, lezen van emails en het lezen van texten. Dit vooral vanwege het formaat. Verschillende fabrikanten zijn op de tablet-bus gesprongen sinds dit type MID (Mobile Internet Device) zo populair is geworden. Hier een link naar dezelfde prijsvergelijker, maar nu voor tablets:

Tablets

Er zijn 2 type touchscreens veelgebruikt voor beide groepen apparaatjes - resistief en capacitief. Resitief werkt goed I.C.M. met pennetjes, maar over het algemeen reageert het wat slechter met de vinger dan capacitief. Capacitief werkt over het algemeen wel lekker met de vinger. Helaas werkt het niet goed met voorwerpen welke een andere elektrische weerstand hebben dan de menselijke huid, aangezien deze technologie werkt met een lage spanning op het scherm om de locatie van uw vinger te bepalen.

Beide groepen gebruiken over het algemeen 1 van de 2 bekende verschillende besturingssystemen. Apple´s producten zoals de Ipad en Ipod Touch gebruiken het stabielere en gebruiksvriendelijkere I-OS, maar een nadeel van I-OS is dat het bekend staat om Apple's strikte gebruikers en ontwikkelaars voorwaarden.
Android is het andere besturingssysteem. Android komt van google en wordt door veel fabrikanten gebruikt. Android staat bekend om de openheid (het is zogenaamde OpenSource software) en aanpasbaarheid. Een Nadeel van Android is dat het volgens sommige iets minder gebruiks vriendelijk is.

Voor bijna alle apparaten geldt dat dingen zoals internetten en email lezen geen probleem zijn. Anders wordt het als u spelletjes wilt spelen, aangezien de prestaties hier gebaseerd zijn op de hardware van het desbetreffende apparaat.

Eigenlijk komt de keuze voor een apparaatje neer op deze vraag: Waar wilt u het voor gebruiken?

P.S. Ik ben gebruiker van zowel een Android telefoon als een Android tablet. Zelfs samen gerekend kostte deze de helft van de Ipad2, misschien een doorslaggevende factor.

ma
door masjan - May 26, 2011 om 07:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil de ipod touch of het tablet gebruiken om onderweg wat te spelen met internet, spelletjes en emails te lezen. Het is dus eigenlijk gewoon een leuk speleding.
Welke komt daarvoor het beste in aanmerking denken jullie?

freya
door freya - May 26, 2011 om 10:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@masjan:

Een tablet lijkt me toch wat minder handig voor onderweg. Een tablet heeft een scherm van bijna 10" (25cm) en het scherm van een iPod Touch is 'slechts' 3,5" (9cm) groot. Dat is nogal een verschil. En een iPod Touch steek je zo in je jas of broekzak, maar een tablet zal toch in een tas moeten. En zo'n groot formaat scherm is natuurlijk ook een stuk kwetsbaarder.

Maar beide apparaten (iPod Touch of iPad) draaien op iOS en kunnen dus ook praktisch dezelfde dingen. Het grootste verschil is dus het lezen op een klein scherm of een groot scherm. Het is maar net wat jij wil.

Freya

macwouter
door macwouter - May 26, 2011 om 13:02
825 Antwoorden / 9 Vragen

Voor internetten kies je beter een tablet ,internetten op de iPod -9 cm- lijkt me zeer onhandig.Ik heb dan in dit geval de iPad en ik doe er alles mee .Onderweg via de gratis app Teamviewer neem ik thuis de computer over .Downloaden van Youtube en andere video site,s .Post versturen met of zonder bijlage.Agenda. Chatten via Skype met beeld. Thuis gaat ie ook mee naar bed zodat ik met een leuke gratis app s,ochtends op een plezierige manier wakker wordt gemaakt.Je kunt er ook je hele boekhouding op bij houden.Powerpoints bekijken is ook met de juiste app geen probleem. Via iTunes op je windows kun je er van alles opzetten. Muziek,Films,Foto,s.Hier heb je meer info.