De
door Dee98 Feb 1, 2018 om 14:45
Computers & telefonie

Wie is verantwoordelijk voor kosten herstel isra-punt (buiten huurwoning)?

Mijn isra-punt bevindt zich in de kruipruimte van de woning onder mij. De eigenaar van deze woning is nog steeds bezig met klussen en woont er nog niet. Tijdens het klussen is mijn isra-punt zodanig beschadigd dat ik sinds 26 mei geen verbinding meer heb en dus geen gebruik kan maken van mijn internet- en televisieabonnement. In juni heeft een KPN-monteur in de kruipruimte gekeken en heeft geconstateerd dat het isra-punt 'eraf' ligt en er een nieuwe moet komen. Uiteraard zou de veroorzaker hiervan het probleem moeten oplossen, maar ben ik hier 8 maanden later nog steeds mee bezig omdat deze meneer totaal niet wil meewerken, onbereikbaar is en zich niet houdt aan afspraken.

Ik heb mijn verhuurder in december een aansprakelijkheidsbrief gestuurd, omdat ik vind dat hij hier verantwoordelijk voor is. Er was een werkende telefoonverbinding toen ik in deze woning kwam, dus naar mijn mening hoort het bij het gehuurde. Daarnaast bevindt het isra-punt zich niet in mijn woonruimtegedeelte en is de beschadiging niet door mij veroorzaakt. In deze brief heb ik gezegd dat ik wil dat ze mijn betaalde abonnementskosten vergoeden, omdat ze in verzuim zijn dit gebrek te verhelpen. Tot nu toe hebben ze weinig hulp geboden en laten ze dit vooral mijn probleem. En daarnaast dat ze de kosten voor het herstellen van de verbinding (mocht die dag ooit komen) op zich gaan nemen.

Sta ik hier in mijn recht en mag ik dit zo stellen? Wie moet er opdraaien voor de kosten indien de eigenaar van de benedenwoning weigert te betalen? Mocht mijn verbinding nooit hersteld worden, kan ik dan nog steeds mijn betaalde abonnementskosten eisen?

7623 9 Rapporteer

ro
door ron503 - Feb 1, 2018 om 15:08
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Dit probleem moet wel redelijk uit de hand gelopen zijn want twee draadjes aan elkaar vast solderen waarvan het ISRA punt gebruik maakt is niet zo moeilijk toch!.

De
door Dee98 Feb 1, 2018 om 15:22
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb er zelf geen verstand van. Volgende kpn-monteur die in juni kwam kijken is er een heel nieuw isra-punt nodig, dus daar ga ik nu vanuit. Wellicht dat het probleem later makkelijker en goedkoper is op te lossen dan tot nu toe leek. Echter krijg ik tot nu toe nog geen monteur binnen in de benedenwoning om een poging doen het probleem te verhelpen.

holiday
door holiday Feb 2, 2018 om 13:40
102 Antwoorden / 12 Vragen

Er zitten wel meer dan twee draadjes in, dus welke moet je hebben.

ro
door ron503 Feb 2, 2018 om 14:09
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Rood en blauw of rood en geel afhankelijk van de bedrading.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2018 om 15:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is uw verhuurder ook de eigenaar van de woning onder u? Maar dat loopt al 8 maanden, heeft u dan niet bijvoorbeeld uw abonnement laten schorsen of zo?

En hebt u bewijs dat die buurman het Isra punt gemold heeft?

Als ik u was zou ik uw huisbaas berichten dat hij nog zeg 14 dagen de tijd heeft om het punt te laten herstellen en als hij dat niet doet, uzelf KPN inschakelt en de kosten aan hem in rekening brengt cq verrekent met de huur.

Dan moet uw huisbaas het maar met die eigenaar uitvechten.

De
door Dee98 Feb 1, 2018 om 15:38
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, de verhuurder is alleen eigenaar van mijn woning. De meneer van beneden is zelf de eigenaar.

Ik ben in april hier komen wonen en 3 weken gebruik gemaakt van mijn abonnement. Ik heb in juni gevraagd of ik het contract kon ontbinden, maar dit werd geweigerd omdat ze vinden dat ik al verbinding heb gehad en dus het probleem niet bij hen ligt. Vorige maand werd er genoemd dat ik het alsnog kon ontbinden, maar toen ik daar vorige week over begon deden ze weer moeilijk. Ik wacht nu op antwoord of ik het contract tijdelijk op 'pauze' kan zetten.

Ik heb in de aansprakelijkheidsbrief naar mijn verhuurder die ik 1,5 maand geleden heb gestuurd gezegd dat als ik binnen een week niks hoorde ik het zelf zou laten herstellen en verrekenen met de huur. Hier waren ze niet blij mee, maar uiteindelijk zeiden ze dat ze mij zouden helpen. Ze hebben nu een brief gestuurd naar de desbetreffende meneer met enkel de vraag of hij met mij "af wil stemmen om het tot een positief einde te brengen". Zonder deadline en zo ver ik weet ook zonder gevolgen. Hier heb ik dus weer niks aan. Naast de kosten is ook het probleem nu dat ik nog steeds geen toegang krijg tot de kruipruimte.

tijger1
door tijger1 Feb 1, 2018 om 15:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die toegang kan uw huisbaas eisen.

De
door Dee98 Feb 1, 2018 om 16:18
Antwoorden / 1 Vragen

Oh ja, zowel mijn verbinding als de van de bovenburen is op hetzelfde moment weggevallen. Echter waren zij bezig om over te stappen naar Ziggo, dus hadden ze maar een week geen verbinding. Ik heb de overstap naar Ziggo niet gedaan, omdat mijn huidige provider weigert mijn contract te ontbinden. Verder is mijn bewijs de conclusie van de monteur die in juni is geweest. Hij heeft gezegd dat het isra-punt 'eraf' lag, geknipt of iets. Het is niet uit zichzelf kapot gegaan.

De
door Dee98 Feb 1, 2018 om 16:20
Antwoorden / 1 Vragen

Hoe kunnen ze toegang eisen? Zowel gemeente als politie kunnen mij niet helpen. Ik heb niet de middelen om een advocaat in te schakelen. Een wijkagent gaat een poging doen tot bemiddelen.

panter22
door panter22 - Feb 1, 2018 om 16:00
6599 Antwoorden / Vragen

En wat zei de KPN? Moet die het probleem niet oplossen?
Kijk eens op het KPN forum:
https://forum.kpn.com/internet-9/isra-punt-vervangen-371430

De
door Dee98 Feb 1, 2018 om 16:30
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn provider zit op het netwerk van KPN. Omdat er verbinding is geweest en de conclusie van de monteur in juni was dat het isra-punt door iemand is beschadigd, doet mijn provider verder niks. Het probleem ligt aan mijn kant zeiden ze. Het is ook wel logisch aan de ene kant, de meneer van beneden heeft het kapot gemaakt, dus hij moet het (laten) maken. Echter doet hij dit niet, dus zou ik denken dat mijn verhuurder het dan zou moeten voorschieten en verhalen op hem. Ik vind het onzin dat ik dat moet voorschieten en dit zelf moet gaan verhalen. Toch?

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2018 om 16:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe kan uw huisbaas toegang eisen? Dat is heel simpel. Er moet een Vereniging van Eigenaren zijn waar uw huisbaas en uw beneden buurman lid van zijn. Met statuten en een huishoudelijk reglement.

Als er iets op of aan het dak is, moet u de buurman ook toegang verlenen.

De
door Dee98 Feb 1, 2018 om 16:26
Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet het niet. Mijn verhuurder heeft, na wat gedoe met mij, in juni contact opgenomen met de vve. Die reageerde na 2 maanden dat ze meneer van beneden hebben gesproken en dat hij heeft gezegd dat hij het zou maken, maar zonder datum of iets. Daar heb ik niks aan. Ik geloof dat ze in december nogmaals met vve contact hebben opgenomen, maar zo ver ik weet is daar niks uitgekomen.

tijger1
door tijger1 Feb 1, 2018 om 16:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dan maar uw huisbaas wat meer achter de broek zitten. Wij kunnen dat niet voor u regelen. En hoe kon die monteur er dan eerder wel bij?

marita5
door marita5 - Feb 1, 2018 om 16:49
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dee98 ,

U heeft de middelen niet , neem eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/contact#

DOOR DEE98 1 FEB. 2018 OM 16:20
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Hoe kunnen ze toegang eisen? Zowel gemeente als politie kunnen mij niet helpen. Ik heb niet de middelen om een advocaat in te schakelen. Een wijkagent gaat een poging doen tot bemiddelen.

holiday
door holiday - Feb 2, 2018 om 13:38
102 Antwoorden / 12 Vragen

Het ISRA punt is de plek bij u in huis waar de kabel van de KPN binnenkomt en aangsloten wordt op de Router.
Als de kabel van KPN naar het ISRA punt onderbroken wordt, dan zal de KPN dit moeten herstellen.
De kosten hiervan moet KPN zelf verhalen op de veroorzaker, maar mag niet u aangerekend worden.
Als ik u was zou ik KPN verzoeken om zo snel mogelijk de verbinding te herstellen.
Uw buurman mag niet eens aan die kabel komen omdat hij geen gecertificeerd monteur is van KPN.

panter22
door panter22 - Feb 2, 2018 om 14:19
6599 Antwoorden / Vragen

Ik was ook nog even aan het zoeken hoe het precies zit met dat ISRA punt. Dat ISRA punt is van de KPN. Dat is duidelijk.
https://www.solcon.nl/particulier/klantenservice/apparatuur/wat-is-een-isra-punt/
Als iemand het eigendom van de KPN vernield heeft, dan moet de KPN er voor zorgen dat degene die dat gedaan heeft de kosten voor herstel moet betalen.
Buurman heeft geen zin te betalen. De KPN niet en ook de provider niet. Blijf jij over.
Jij moet nu de kosten van het herstel betalen voor een vernieling waar je alleen de dupe van bent? Dat lijkt mij toch niet.
Je vindt alles logisch, maar intussen zit je al 8 maanden zonder telefoonlijn.
Jij hebt een abonnement voor internet en tv. Als je geen signaal hebt, dan spreek je die provider er op aan.
Ik neem aan dat je dat gedaan hebt en er toen een monteur van de KPN geweest is. Die heeft geconstateerd dat het ISRA punt verneild is. Als het ISRA punt bij jou in huis was, dan kan ik mij het voorstellen. Maar het ISRA punt zit in de kruipruimte van de buurman, waar jij niet kunt komen. Heb je dat ook aan de KPN meegedeeld?  Wat is er in die maanden dan wel niet gebeurd?
Ik zou de KPN ook een mail sturen met een korte uitleg en het verzoek binnen 1 week bericht te geven wanneer het ISRA punt hersteld wordt. Gaat KPN moelijk doen over de betaling, neem dan contact op met een juridisch loket. Dat is gratis.
www.juridischloket.nl. Met het juridisch loket kun je ook eerst contact opnemen. Zo het nu gaat is van de zotte.
I

ka
door kareuter - Feb 2, 2018 om 15:58
22 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering?

C.Kramer

mo
door mof - Feb 2, 2018 om 15:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De veroorzaker is aansprakelijk voor de directe en voor de vervolgschade. Uw verhuurder zal het isra punt moeten herstellen en uw abonnementskosten moeten vergoeden voor de duur dat u geen gebruik van uw faciliteiten heeft kunnen maken. En uw advocaatkosten als u dit bij de rechter moet uitvechten.