amd64
door amd64 Apr 6, 2009 om 00:14
Computers & telefonie

Windows Vista & Windows 7

Hallo,

Een klein jaar geleden heb ik een HP laptop met touchscreen gekocht voor €1255,-, op deze laptop stond Vista geinstaleerd. Al snel begonnen de welbekende software problemen, een aantal progamma's werken gewoon niet op Vista. Met als resultaat dat ik de laptop niet zo heel veel gebruik.

Nu krijgen we dalijk Windows 7 te vervaging van Vista, Microsoft is er blijkbaar toch achtergekomen dat Vista niet zo goed is als je beweerd hebben. Maar nu zit ik met een laptop te kijken met een dure Windows Vista licentie, die net een jaar oud is, en voor Vista worden nu al geen nieuwe ondersteunende software meer voor geschreven.

Is het redelijk als ik zeg dat ik van de winkel of van Microsoft Nederland een gratis versie van Microsoft Windows 7 moet krijgen. Ik zit hier tenslotte met een stinkdure laptop met een besturingssysteem van krap een jaar oud waar ik niks meer mee kan.

Graag jullie reactie.

Groet

Edwin

240 10 Rapporteer

kiran
door kiran - Apr 6, 2009 om 00:58
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Edwin

Of 't redelijk is om een gratis versie van Windows 7 te krijgen?

Lijkt me niet redelijk, zijn een hoop mensen in dezelfde positie als u, zal een duur grapje worden. Trouwens: W 7 komt waarschijnlijk in 2010 pas uit. Is je laptop, al was hij duur in aanschaf toch alweer een jaartje of 3.

Maar ik haal geen eigen ervaring uit je stukje. Hier draaien 2 pc's. Één XP, en één Vista. Met beide geen problemen. Doet alles wat ze moeten doen. Dus 'welbekende software problemen'? Programma's die niet werken? Vista is een beetje log, soms is het geheugen bij prikken of een ander videokaartje.

"Zit hier tenslotte met een stinkdure laptop met een besturingssysteem van krap een jaar oud waar ik niks meer mee kan". Denk dat je gewoon een beetje boel ontevreden bent met/over Vista en liever een XPtje zou willen hebben.

Maar niks mee kunnen? Zal toch zeker niet .... ;-)

kroonmeester
door kroonmeester - Apr 6, 2009 om 01:29
457 Antwoorden / 45 Vragen

Naar allerwaarschijnlijkheid volgt de introductie van Windows 7 al medio augustus 2009 al, daar concurrent Apple dan ook met een nieuw besturingssysteem komt.

Meestal stelt Micros(ch)oft een 'gratis' update van Windows Vista naar Windows 7 op een paar maanden van te voren een nieuwe computer hebben gekocht met het Windows Vista systeem, mogelijk vanaf juni 2009. Meestal wordt dan nog wat administratiekosten berekend.

In u geval is uw laptop al ruim een jaar oud. U de volle mep voor een 'upgrade versie' van Windows 7 moeten betalen, of Micros(ch)oft moet een coulanceregeling toepassen, een doekje voor het bloeden. De coulanceregeling lijkt mij wenselijk om het vertrouwen te herwinnen van de eindgebruiker van de licentie.

holpen
door holpen - Apr 6, 2009 om 02:13
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Edwin,
Dat een aantal programma's niet onder Vista werken, zou kunnen kloppen; je hebt dan wel te maken met verouderde programma's. Vrijwel alle moderne programmatuur draait min of meer probleemloos onder Vista.
Wat wel bekend is, zijn de problemen met drivers voor bepaalde apparaten: vooral wat oudere randapparatuur zal niet onder Vista werken, omdat de fabrikant van de apparatuur simpelweg geen drivers voor Vista maakt. Dat is overigens niet de schuld van Microsoft, maar van de betreffende fabrikanten: die hebben liever dat je nieuwe apparatuur koopt.
Ik vermoed ook dat je dit laatste bedoelt met je opmerking dat voor Vista geen nieuwe "ondersteunende software" wordt geschreven.

Wat betreft Windows 7, denk ik dat je tegen dezelfde problemen zult blijven aanlopen: ook daarvoor zullen naar alle waarschijnlijkheid geen drivers gemaakt worden voor al te oude randapparatuur. Verouderde software (daarmee bedoel ik niet de drivers) zal ook niet onder Windows 7 draaien.

Waarschijnlijk is de oplossing tweeledig: ten eerste zul je, als het om drivers van oudere randapparatuur gaat, er niet aan ontkomen om de oude hardware te vervangen door nieuwe.
Ten tweede zul je moeten zoeken naar nieuwere versies van "gewone" software of alternatieven. Als je hier eens aan zou kunnen geven welke software niet meer werkt, kunnen we je wellicht in de juiste richting helpen.

Alternatief is om Windows XP op je laptop te zetten (daar is zo hier en daar nog steeds wel aan te komen) - als tenminste HP de drivers ook voor XP levert.

Dat je niks met je laptop kunt, lijkt me erg sterk. Nogmaals, meld eens wat je ermee zou willen, dan zullen we proberen je daarmee te helpen.

amd64
door amd64 - Apr 6, 2009 om 11:58
18 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo allemal,

Bedankt voor jullie eactie's.

Wat ik er in mijn vraag niet bij heb verteld is dat ik vrij ongebuirkelijke software moet draaien met die laptop. Ik ben geluidstechnicus van beroep, ik heb een jaar of 2 geleden een aantal software paketten gekocht o.a. EAW Smaart V6 een progamma van €800 ,- Stienberg Nueando + een berg plugins €1200,- en Snheisser zender edit software ook t.w.v. € 450,-. Deze progamma's draaien geen een van allen op Vista. Dit zou betekenen dat ik voor €2450,- nieuwe software moet gaan kopen om mijn Vista machine te kunnen gebruiken.

Ik heb ook al geprobeert om XP op de laptop te instaleren, maar dat werkt helemaal niet, het meer en deel van de hardware is geen xp driver voor beschikbaar.

Ik heb van collega's om mij heen gehoord dat Window's 7 alle xp drivers en progamma's ondersteunt, dus mijn dure progamma's zouden daar op moeten kunnen draaien.

De laptop is trouwens van Juni 2008 dus nog net geen jaar our, en dan zou ik al weer een nieuw besturingssysteem moeten kopen voor ik denk zo'n €150,- Ik vind dat niet normaal!

Groeten

Edwin Heesbeen

gsm
door gsm - Apr 6, 2009 om 18:54
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De RC1 komt al in mei!
Deze kun je dan weer downloaden en tot 2010 gebruiken.
Het betekent dat de definitieve NL versie mogelijk al in, of direct na, de zomer wel te verwachten is.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 6, 2009 om 19:16
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo, Edwin, nou, als ik voor mijn appartuur 150 euro per jaar mag afschrijven, dan kan ik daar heel goed mee leven hoor!

Heb net een laptop gekocht (hp pavillion) bijna 800 euro, als deze zo'n jaar of vijf tot zes meegaat, dan teken ik ervoor hoor! Echt..

Trouwens:In uw geval:dan zou ik er windows xp proffessional op zetten ook nog..(als je het kunt verkrijgen)is heel het probleem met je dure softwareprogramma's direct opgelost....

Succes met je mooie hobby/werk!

Groeten, Henri

amd64
door amd64 - Apr 6, 2009 om 23:49
18 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Henrie,

Het gaat mij ook niet om de afschrijving van de machine, en daar komt bij dat je op een laptop heel wat meer afschrijft dan €150,- per jaar. De waarde van deze apparaten daalt ongelovelijk snel, ik heb mijn laptop een krap jaar geleden bij Office Center gekocht voor €1250,- en nu staat hij er al voor € 649,- ik heb dus in 1 jaar tijd ruim € 650,- afgeschreven op dat ding.

Maar daar gaat het niet om, waar het om gaat is dat ik een besturingsysteem heb wat voor mij onbruikbaar is, Windows XP instaleren heb ik gedaan alleen werkt de helft van mijn hardware niet meer omdat deze niet ondersteunt wordt door XP en er zijn ook geen XP drivers voor te krijgen.

Dat XP software niet op Vista draaid vind ik echt dom, dit is in mijn ogen ook echt een commerciale actie. Andersom kan ik mij iets bij voorstellen.

Groet

Edwin

holpen
door holpen - Apr 7, 2009 om 07:04
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja, dat maakt de zaak natuurlijk wel wat gecompliceerder.

Maar als je een dergelijk grote investering in je software doet, was het dan niet verstandig geweest eerst eens uit te zoeken of alle software die je hebt gekocht wel op je nieuwe systeem zou kunnen draaien? Je had hier natuurlijk gewoon naar kunnen vragen of even bij de producenten van de gespecialiseerde software kunnen informeren. Dan had je vooraf geweten dat je een systeem had moeten aanschaffen waar XP op kon draaien. En die waren vorig jaar nog in ruime mate verkrijgbaar.

Ik ben het overigens met je eens dat software die je twee jaar geleden (2007) hebt aangeschaft eigenlijk toch wel onder Vista zou moeten kunnen draaien.

Ik zou in dit geval eens aan de bel trekken bij de leverancier van je audiosoftware. Of desnoods bij de fabrikanten daarvan. Daar de situatie uitleggen en vragen om een upgrade.

Je hebt helaas denk ik weinig rechten in deze, maar zult het moeten doen met de welwillendheid van leveranciers en fabrikanten.

Heb je overigens het typenummer van je laptop voor ons? Wellicht kunnen we toch nog de juiste drivers voor XP vinden...

holpen
door holpen - Apr 7, 2009 om 07:23
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvulling: Windows 7 gebruikt, voor zover mij bekend, hetzelfde driver model als Windows Vista, niet als XP. Dat je XP drivers onder W7 zou kunnen gebruiken is dan ook zeer onwaarschijnlijk.

In mei verschijnt overigens RC1 van Windows 7. Deze zou je kunnen downloaden en alvast kunnen proberen. Let wel: ook RC1 is - net als alle versies tot nu toe - nog steeds een testversie en kan slechts een beperkte tijd gebruikt worden en kent waarschijnlijk nog wel foutjes. Het is echter een besturingssysteem dat vrijwel gelijk is aan de definitieve versie die later dit jaar verwacht wordt.

Om eerlijk te zijn, vermoed ik echter dat je huidige software alleen zal werken onder XP. Naar mijn mening horen de fabrikanten van dergelijk dure producten er voor te zorgen dat je (vrijwel) kosteloos kunt upgraden naar een versie die wel werkt onder Vista. Daar zou ik nu allereerst op inzetten.

holpen
door holpen - Apr 7, 2009 om 07:32
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Dat XP software niet op Vista draait is minder dom dan je denkt: niemand kan in de toekomst kijken (een enkele helderziende daargelaten). Op het moment dat XP de standaard is, wordt daarvoor software ontworpen. Als Microsoft daarna een nieuw besturingssysteem uitbrengt, tsja, dan kan je daar als ontwikkelaar onmogelijk rekening mee hebben gehouden; het was er immers nog niet toen je je programma schreef!

Andersom is zeer wel mogelijk: beide besturingssystemen zijn voorhanden en je kunt als ontwikkelaar dus testen op beide omgevingen. En dus kun je proberen software te maken die op beide systemen goed draait.