erpmessage
door erpmessage Nov 15, 2010 om 16:54
Computers & telefonie

XS4ALL onvriendelijk voor overleden klanten

Een kennis is kort geleden gestorven. Zijn vrouw vroeg mij te helpen met afhandeling van zijn lopende abonnementen. XS4ALL brengt na kennisgeving van het overlijden nog een extra maand in rekening voor een adsl-contract. De afhandeling van de meeste andere lopende abonnementen gaat meer prudent. De datum van overlijden is dan vaak gelijk aan de datum van beëindiging van het contract.

Door deze kosten die mijns inziens volledig overbodig lijken, voelt de weduwe zich ernstig gedupeerd.

812 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 16, 2010 om 10:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is dit een mening of een vraag?

Bij de meeste lopende abonnementen zoals ADSL, telefoon, kabel etc. wordt een maand extra in rekening gebracht zodat het abonnement niet meteen stopgezet hoeft te worden. Daar kun je dus nog een maand gebruik van maken. Maar waarom zou je het ADSL-abonnement stop zetten? Gebruik de weduwe geen internet dan?

Bij tijdschriften en verzekeringen wordt vaak wel de overlijdensdatum gehanteerd.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2010 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zal een overeenkomst zijn geweest tussen dat XS4ALL en de overledene.
Alleen de kosten die gemaakt zijn voor het overlijden zoals telefoonkosten die gemaakt zijn kunnen dan verhaalt worden maar................. bij het overlijden houdt ook de overeenkomst op te bestaan en kunnen de andere kosten niet op nabestaanden verhaalt worden.
Hoewel dit XS4ALL het kennelijk wel probeert.
Een onzindelijk gegeven!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Nov 16, 2010 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grootvader,
Sinds wanneer houdt een overeenkomst door overlijden te bestaan? Dat is alleen het geval als dat met zoveel woorden in de algemene voorwaarden staat. Dat is namelijk een afwijking van het zogenaamde saisine-regel. In de praktijk betekent die regel: "De koning is dood, leve de koning", oftewel: de erfgenamen treden in alle rechten en verplichtingen van de erflater. Een overeenkomst gaat dus in de hoofdregel gewoon over op de erfgenamen en die moeten dan maar die overeenkomst opzeggen of niet. Nu kunnen de meeste overeenkomsten alleen op bepaalde tijden of rekening houdend met bepaalde opzegtermijnen worden opgezegd, maar in geval van overlijden kan daar vaak van worden afgeweken.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2010 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik al verwachtte verwarren mensen bezittingen en schulden met een of meerdere overeenkomsten die de overledene tijdens zijn leven heeft afgesloten.
Er is geen overeenkomst te bedenken waarbij nabestaanden verplicht kunnen worden om die overeenkomst over te nemen.
Wel waar het gaat om eventuele schulden uit een overeenkomst tijdens het leven aangegaan.

Voorbeeld;
In uw optiek zou mijn zoon verplicht zijn om na mijn overlijden de overeenkomsten die ik heb met KPN telecom en met internetprovider Orange over te nemen.
Hooguit kan het zo zijn dat de kosten gemaakt tijdens mijn leven, zoals telefoonkosten gaat behoren tot het erfdeel en wel als schuld.
KPN en Online kunnen dus die kosten nog bij erfgenamen opeisen maar......
zoals ik al eerder schreef; de overeenkomst eindigt bij het overlijden van hem/haar die een overeenkomst persoonlijk heeft afgesloten zonder dat zoon/dochter daar ook iets mee te maken heeft (gehad).

Lezen is vaak hier niet het sterkste punt.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Nov 16, 2010 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grootvader,
Ik heb om te lezen nog geen leesbril nodig en weet dus heel goed hoe ik iets moet lezen. Nergens in de wet en meer in het bijzonder wordt gesproken over vererven van bezittingen en schulden. Er wordt namelijk gesproken rechten en verplichtingen. Dat is pas goed kunnen lezen.

In uw optiek eindigen namelijk een huurovereenkomst, iedere overeenkomst met welke bank ook, een geldleningsovereenkomst (al dan niet afgedekt met een zekerheidsrecht), de koopovereenkomst van een woning welke een erflater heeft gesloten maar welke nog niet volledig uitgevoerd was op het moment van zijn overleden etc allemaal op het moment van overlijden. Dat is dus allemaal niet het geval.

Ik verwijs overigens graag kortheidshalve naar het Handboek Nieuw Erfrecht (tegenwoordig al weer toe aan de 4e druk) met eindredacteur prof. mr. M.J.A. van Mourik. Van Mourik heeft trouwens een pocketeditie van dit handboek op de markt gebracht; dan heet het: Studiepocket Erfrecht.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2010 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens komt deze misvatting meer voor.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2010 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

XS4ALL is op de betalingsverplichting tot een maand na opzegging in dit geval teruggekomen. De weduwe is zelfs restitutie in het vooruitzicht gesteld.

Ik wil grootvader en marcel75 heel erg danken voor hun reaktie!

vrgr.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2010 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Erp,
Mooi dat XS4all het opgelost heeft. Blijkbaar hebben de melding van overlijden aangezien voor een gewone opzegging.