vi
door vipertronic Apr 28, 2012 om 16:57
Elektronica & tv

Bosch start langzaam op

Mijn 16 jaar oude bosch wasmachine start langzaam op als ik hem aanzet. Normaal schakelde ik hem in en na 2 seconden ging het programma lopen dit duurt nu langer dan 1 minuut. Is de schakelklok op zijn einde of waar moet ik het zoeken?

1847 17 Rapporteer

ro
door ron530 - Apr 28, 2012 om 17:04
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De schakelaar in de deur is de eerste verdachte, deze moet eerst vergrendelen pas dan wordt het programma gestart.

vi
door vipertronic - May 7, 2012 om 12:44
22 Antwoorden / 17 Vragen

o vreemd want als ik de deur dicht doe hoor ik de vergrendeling. dan duurt het 5 min. voordat de machine aangaat. slotje vervangen word held karwei want dit zit in het casco van de machine. moet ik voortaan maar ff geduld hebben als ik de wasmachine aandoe want verder wast ie goed.

eva369
door eva369 - May 7, 2012 om 14:11
308 Antwoorden / 2 Vragen

misschien komt het ook door de leeftijd. denk dat als hij goed wast ik dan maar een minuut zou wachten.

gsm
door gsm - May 7, 2012 om 15:01
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Verwijder het filter voor de waterafvoer en maak dit schoon. Controleer gelijk of de waaier van de pomp vrij kan draaien en maak die anders ook schoon.

Controleer ook het filter is de aansluiting voor de slang naar de waterkraan.
Er zit meestal een filter op de machineaansluiting, maar er kan er ook nog een bij de kraan gemonteerd zijn.

Verwijder het aanwezige gruis.

Controleer of het kraanwater bij het vullen snel genoeg loopt en of de kraan ver genoeg open is.

vi
door vipertronic - May 7, 2012 om 15:28
22 Antwoorden / 17 Vragen

gedaan wat je zei
waterkraan komt veel water uit , slang schoongemaakt en filtertjes
als ik de knop indruk duurt het 90 seconden voordat de machine gaat draaien misschien de schakelklok machine is ook 16 jaar oud dus maar even geduld hebben. wist in 1e instantie niet waar ik het moet zoeken bij zoiets.

ro
door ron530 - May 7, 2012 om 15:29
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@gsm, allemaal leuk en aardig wat je oppert maar helaas.
Als de machine geen water zou krijgen dan gaat het inlaat ventiel brommen en die is na 5 minuten echt wel doorgebrand. De waterpomp komt niet in aanmerking want die komt pas verder in het programma aan de orde. Bosch ken een complexe deursluiting, pas als de deur vergrendeld is middels een bi metaal (schakelt bij warmte) wordt het startcontact aangesproken. Ouderdom maakt dat het startcontact veel langer nodig heeft te schakelen. Wat het vervangen betreft het lijkt een hels karwei maar is het niet. Bovenkap er af twee schroeven bij de deursluiting losmaken en de kabel uit de klemmen nemen, sluiting in zijn geheel naar boven halen en stekers overzetten op de nieuwe. Monteren vice versa.

ro
door ron530 - May 7, 2012 om 15:32
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ter geruststelling de klok is het niet.

vi
door vipertronic - May 7, 2012 om 16:55
22 Antwoorden / 17 Vragen

ok ron ga er morgen achteraan originele elec deurvergr.van bosch kost 22,50
bedankt voor je info

gsm
door gsm - May 7, 2012 om 17:17
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=ron530 schreef op maandag 7 mei 2012, 15:29]@gsm, allemaal leuk en aardig wat je oppert maar helaas.
Als de machine geen water zou krijgen dan gaat het inlaat ventiel brommen en die is na 5 minuten echt wel doorgebrand. De waterpomp komt niet in aanmerking want die komt pas verder in het programma aan de orde. Bosch ken een complexe deursluiting, pas als de deur vergrendeld is middels een bi metaal (schakelt bij warmte) wordt het startcontact aangesproken. Ouderdom maakt dat het startcontact veel langer nodig heeft te schakelen. Wat het vervangen betreft het lijkt een hels karwei maar is het niet. Bovenkap er af twee schroeven bij de deursluiting losmaken en de kabel uit de klemmen nemen, sluiting in zijn geheel naar boven halen en stekers overzetten op de nieuwe. Monteren vice versa.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Niet de boel verdraaien graag.
Geen water heeft niemand geopperd, weinig water wel.
En inderdaad heeft de afvoer pomp weinig of geen invloed bij het aanzetten. Controleren kan echter nooit kwaad en is eenvoudig te doen.
Overigens is het voor de overzichtelijkheid gewenst om je zoveel mogelijk te beperken tot antwoorden aan TS en zo weinig mogelijk commentaar te geven op elkaars antwoorden.

ro
door ron530 - May 7, 2012 om 20:07
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@gsm als vraagsteller geholpen wordt zijn we toch klaar, ik heb jou kunde nooit in twijfel getrokken maar 2 weten meer dan 1 toch.

Met groet Ronald.

vi
door vipertronic - May 8, 2012 om 14:06
22 Antwoorden / 17 Vragen

hai ronald onderdeel vervangen zoals je zei wasmachine werkt weer als vanouds bedankt

ro
door ron530 - May 8, 2012 om 16:40
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Goed nieuws en bedankt voor de terugmelding, doet niet iedereen. Viel het monteren nog mee of was het toch een hels karwei?

vi
door vipertronic - May 8, 2012 om 17:15
22 Antwoorden / 17 Vragen

montage stelt niks voor enkel de ruimte is klein om in te werken met je handen (lastig) maar goed in 30 min. was alles gepiept

gsm
door gsm - May 8, 2012 om 19:56
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=ron530 schreef op dinsdag 8 mei 2012, 16:40]Goed nieuws en bedankt voor de terugmelding, doet niet iedereen. Viel het monteren nog mee of was het toch een hels karwei?
Terugmelden is inderdaad erg nuttig. Wie weet hoeveel mensen met hetzelfde probleem zitten en nu hier de oplossing kunnen vinden.
Ik heb zelf ook een Bosch met zo'n 1 minuut deurschakelaar. Hij werkt al jaren goed (wel 1x koolborstels vervangen), maar toch ook goed om te weten dat deze schakelaar redelijk eenvoudig te vervangen is (zie ook hier) en wat de symptomen zijn als de schakelaar defect raakt. Hier kun je zien hoe je de rubber manchet iets los kan nemen, waarna je wat beter bij het deurslot kan. Misschien heeft vipertronic dat ook wel zo gedaan.

ro
door ron530 - May 9, 2012 om 11:24
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een Bosch van deze leeftijd was een plezier om te herstellen. Met een paar schroeven achter de afdekplaat van het filter kon je de hele voorplaat inclusief deur los maken een manchet vervangen was een fluitje van een cent. De machine is eigenlijk onverwoestbaar op een paar dingen na dat dan weer wel, de deurschakelaar en koolborstels, als vraagsteller nog veel langer van de machine gebruik wil maken zou ik toch adviseren de koolborstels preventief te vervangen. Te ver afgesleten borstels zijn de doodsteek voor de motor.

vi
door vipertronic - May 9, 2012 om 11:57
22 Antwoorden / 17 Vragen

17 jaar geleden de wfk4000 nieuw gekocht tot op heden nieuwe afvoerpomp 60 euro en deurvergr. 25 euro moeten vervangen. de machine staat nu bij mijn moeder had ondertussen een nieuwe wfk2401 gekocht (tot nu toe probleemloos) en een nieuwe wta3500 droger die piept (type in zoekveld wta3500)
geen garantie heb ik al jaren in bezit maar wordt haast niet gebruikt. koolborstels niet vervangen van de wfk4000 zullen na 17 jaar ook wel bijna op zijn.

gsm
door gsm - May 14, 2012 om 13:31
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=ron530 schreef op woensdag 9 mei 2012, 11:24]Een Bosch van deze leeftijd was een plezier om te herstellen. Met een paar schroeven achter de afdekplaat van het filter kon je de hele voorplaat inclusief deur los maken een manchet vervangen was een fluitje van een cent. De machine is eigenlijk onverwoestbaar op een paar dingen na dat dan weer wel, de deurschakelaar en koolborstels, als vraagsteller nog veel langer van de machine gebruik wil maken zou ik toch adviseren de koolborstels preventief te vervangen. Te ver afgesleten borstels zijn de doodsteek voor de motor.
Afgelopen zaterdag heb ik bij een familielid de motor van een Siemens wasmachine gerepareerd. De motor uit elkaar genomen en weer in elkaar gezet. Het bleek dat een van de koolborstels was blijven hangen. Verder waren de koolborstels nog praktisch niets versleten na ruim twee jaar en zag de commutator (lamellen) er nog als nieuw uit. Ik snapte niet goed hoe je de koolborstels gemakkelijk, zonder demonteren van de motor, zou kunnen vervangen of losmaken uit de houders. De koperen aansluitklem kan op het eerste gezicht geen kant uit, maar het blijkt dat als je de klem met de stroomdraad lostrekt er een inkeping tevoorschijn komt. Zie deze link.