st
door steenssens Nov 26, 2006 om 10:22
Elektronica & tv

Cumputer

Wat is het beste ? de computer uit zetten of aan laten staan bij af en toe gebruik Ik bedoel het telkens opstarten

Eduard1

474 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 26, 2006 om 10:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Denk aan je portemonnee, de energie bedrijven hebben alweer een verhoging in de maak. Uitzetten dus en voor de computer maakt het niets uit, die weet het toch niet.

Groet,

Oracle

ve
door verwijderd - Nov 26, 2006 om 10:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is beter om hem uit te zetten, want ook in standby wordt er stroomverbruikt, en worden er apparaten onnodig belast.
Vergeet ook niet om de monitor uit te schakelen.
Het uitschakelen verlengt de levensduur en bespaard stroom, ook is de kans kleiner dat er onderdelen beschadigen door pieken en dalen van de stroomtoevoer.

ve
door verwijderd - Nov 26, 2006 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uitzetten en lieft na het afschakelen van windows ook nog met een schakelaar die u (bijv.) in een stekkerdoor plaatst tussen het stopcontact en alle op de PC aangesloten apparaten zoals een printer en scamnner. Ook die blijven "stroom"gebruiken, ook als staan ze uit, als er een trafo ergens in het aansluitsnoer zit of op de stekker en bij de meesten is dat zo. Hetzelfde geldt voor een eventueel kabelmodem als u dat alleen gebruikt voor uw PC. Gebruikt u dat ook voor telefonie, dan natuurlijk niet want dan heeft u geen telefoon meer.

ve
door verwijderd - Nov 26, 2006 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Eduard,

Zo stellig als de andere beantwoorders zijn zou ik toch niet willen
zijn. Hoewel een computer in z'n algemeenheid best tegen aan- en
uitschakelen kan, geldt dit toch niet voor alle onderdelen.

Met name de harde schijf is gevoelig voor. met name,
temperatuuschommelingen. Een harde schijf op bedrijfstemperatuur is al
gauw zo'n 50 °C en kan daar uitstekend op funktioneren. Herhaaldelijk
afkoelen en weer opwarmen is gewoon niet goed voor een harde schijf.

Ik zou zeggen, als je de PC meerdere uren achter elkaar niet nodig
hebt, zet hem dan uit. Ben je echter met de PC bezig en stop je er voor
een half uurtje mee voor b.v. een kopje koffie, 'dim' dan het scherm en
laat hem dan gewoon aanstaan.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Nov 26, 2006 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Freya@ uiteraard ben ik het daar mee eens als het steeds een korte periode betreft en bijv niet langer dan een uur. Maar daar zijn dan ook de z.g. stand-by standen voor die een voidig kunnen worden ingesteld via energiebeheer. (en in navolging van Freya, bij de beschermingsinstelling dan wel regelen dat beeldscherm en PC op standby na bijv 10 minuten gaan maar niet de harde schijf.

ve
door verwijderd - Nov 26, 2006 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Net als Freya denk ik dat aan- en uitzetten inderdaad niet 100% zonder risico is. Met name vroeger werd afgeraden om Unix werkstations niet uit te zetten en ik heb inderdaad meegemaakt dat eentje niet meer wakker werd, terzijde.

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je bedoelt met "af en toe gebruik" en "telkens opstarten".

Als je bedoelt per dag meerdere keren kortdurig gebruik, dan is aan laten met monitor uit een optie. Als je bedoelt per maand een paar keer opstarten, dan gewoon uitzetten.

Als het een laptop betreft: de mijne zet ik eigenlijk altijd in Standby, tenzij ik niet van plan ben 'm de komende 24 uur te gebruiken, ik heb namelijk meermaals meegemaakt dat dan de laptop niet meer normaal wakker wil worden. De standby stand kost maar heel weinig stroom en de laptop is in een paar tellen weer wakker, dus dat is lood om oud ijzer qua verbruik. Ik heb 't nooit exact gemeten, maar ik vermoed dat die 1 a 2 minuten opstarten netto evenveel energie kost als een hele nacht standby.

ve
door verwijderd - Nov 26, 2006 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

...ehhhh.... ik zei het natuurlijk verkeerd: het werd afgeraden Unix werkstations uit te zetten.