door wicoran Oct 1, 2014 om 15:28
Elektronica & tv

Garantie wasmachine

Onze badkamer was aan een renovatie toe, dat is inmiddels gebeurt, nu moest de wasmachine worden aangesloten op een nieuwe aardlek schakelaar die boven tegen de muur hangt, ook zit hier een aan/uit schakelaar in met koord aan.
Nu kregen we te horen van de elektricien dat als hij de stekker van de wasmachine eraf moest knippen om het netvoedingssnoer in de doos aan te sluiten, de garantie zou vervallen op de wasmachine.
Volgens mij moet tegenwoordig de wasmachine op deze manier worden aangesloten, Anders zou de wasmachine niet veilig kunnen worden aangesloten

7116 6 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 1, 2014 om 15:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo wicoran,

En wat is nu precies je vraag?
Of die garantie inderdaad vervalt?
Lijkt me toch niet als je de wasmachine veilig laat aansluiten.
Wat weet die elektricien daarvan?
Heb je dit al bij je leverancier geïnformeerd?
Het is heel normaal om de wasmachine middels bv. een trekschakelaar aan te sluiten.
Kijk bv. eens hier. of hier.

Met vr.gr.

me
door mein33 - Oct 1, 2014 om 16:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=wicoran schreef op woensdag 1 okt 2014, 15:28]
Nu kregen we te horen van de elektricien dat als hij de stekker van de wasmachine eraf moest knippen om het netvoedingssnoer in de doos aan te sluiten, de garantie zou vervallen op de wasmachine.

Dit is klinkklare onzin, uw garantie blijft gewoon bestaan.
Een wasmachine in de badkamer moet nou eenmaal voor de veiligheid en om eventuele kortsluiting te voorkomen, op deze wijze worden aangesloten.

costnix
door costnix - Oct 1, 2014 om 18:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het zou best wel eens officiëel zo moeten, maar als de aarding van de badkamer in orde is, kan u de wasmachine gewoon via een stopcontact met randaarde en aardlekschakelaar aansluiten. De electricien houdt zich aan de regels en warschuwt u voor de gevolgen van het afknippen van de stekker van uw wasmachine.

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2014 om 00:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe zat uw wasmachine dan voorheen aangesloten?

Maar die man kletst onzin, daarmee vervalt niet de garantie op uw wasmachine.

door 1953 - Oct 3, 2014 om 04:13
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Bij mij ging de huidige wasmachine op het aardstopcontact aangesloten, de vorige was op het trekkoord aangesloten.

Let op dat de lengte van de stroomsnoer minder is dan voorheen. Vandaar die reden de aansluiting op het aardstopcontact. De lengte van de stroomsnoer was te kort voor de aansluiting op het trekkoord.

Of daarmee ook de wettelijke garantie van twee jaar daarmee verviel/vervalt, er heeft een modificatie in het - in dit geval buiten - product plaatsgevonden door de stekkerkop te verwijderen om de aansluiting te realiseren op het trekkoord. Formeel gezien de garantie vervalt dan op grond van de wijziging in de modificatie van het geleverd product.

wi
door wicoran - Oct 3, 2014 om 11:28
9 Antwoorden / 2 Vragen

Mensen bedankt voor al de uitleg en info , ik weet nu wat meer. Ik ga de wasmachine op de aardlek schakelaar aan sluiten, dat lijkt mij de beste manier
en ook veilig. Dan de stekker maar eraf gedaan.