ca
door callous May 1, 2004 om 19:59
Elektronica & tv

Half jaar+ na garantie termijn

Hallo,

Ik heb in Juli 2002 een digitale foto camera gekocht (fujifilm 2600z). Ik heb hiervoor 329 euro betaald.
Deze kreeg kuren vorig jaar september (2 maanden na garantie termijn).
De camera is netjes zonder kosten gerepareerd door Fuji.
Dit heb ik met Fuji moeten regelen want Mediamarkt Groningen wou er niets van weten omdat het na de garantie periode is.
Vervolgens is de camera vorige maand weer kapot gegaan. Hij ging niet meer aan.
Ik heb 3 setjes batterijen gebruikt (die ik al vanaf het begin gebruik bij de camera)

- setje 1700 mha (was bij de camera geleverd)
- sx2 HP 1800 mha (5 euro per stuk = dus 20 euro)

De camera zegt dat de batterijen leeg zijn en slaat direct uit. Dit doet ie met alle setjes die ik heb terwijl ze allemaal nieuw geladen zijn. Dit gebeurd trouwens van de ene dag op de andera.

Mediamarkt heeft met fuji gebeld en zij beweren nu dat ik minimaal 2100 mha batterijen nodig ben. (ik heb wel met eigen ogen gezien dat de camera dan wel aangaat)

Het probleem. De camera heeft het 1,5 jaar goed gedaan met deze batterijen.
Toen ik de camera kocht, bestonden 2100 mha batterijen nog niet eens. En de standaard batterijen die meegeleverd zijn met de camera zijn 1700 mha.

Hoe kan he dat de camera nu zwaarde batterijen nodig is?
Waarom zou ik 50 a 60 euro uit moeten geven om nieuwe batterijen (+lader) te kopen om de camera weer te kunnen gebruiken. Of de camera langer dan 1 minuut dan aanblijft is nog de vraag.

Het lijkt mij niet normaal. Wat is jullie mening?

Gr
Edgar

558 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 2, 2004 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet dat je in ieder geval het beste oplaadbare batterijen in je digitale camera moet doen, het liefst van GP. Inderdaad zijn de twee bekendste normen 1500 en 2000mha. De laatste is aangeraden voor camera's.

ve
door verwijderd - May 9, 2004 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste vind ik de reactie van Mediamarkt niet juist. Ik werk zelf bij BCC en wij sturen producten ook na de garantietermijn op naar de producent. Wij doen dan natuurlijk geen toezeggingen over reparatiekosten e.d., dat is aan de fabrikant. Maar in het tweede jaar zijn reparaties vaak nog voor een behoorlijk deel voor rekening van de fabrikant, de zogenaamde coulance. Het laatste probleem, ja ach u kunt er moeilijk over gaan doen maar de camera doet het toch met de zwaardere batterijen en die zijn echt geen 50-60 euro. U kunt namelijk uw oude lader gebruiken, het duurt alleen wat langer en setjes 2100mAH met een lader zijn gemakkelijk te vinden rond de 35 euro.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2004 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Edgar,

Even misschien een rare opmerking. Maar weet je zeker dat de batterijen goed opgeladen zijn? Het zou zo maar kunnen zijn dat het laadapparaat stuk is of dat de batterijen na gebruik van anderhalf jaar "op" zijn. Meestal staat er op de batterijen dat ze 2000 maal opgeladen kunnen worden, maar dat is niet te controleren.

Govert

ve
door verwijderd - Jun 3, 2004 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

ha, ja, het is ondertussen wel opgelost.
maare, 2000x of 30x opladen is wel een enorm groot verschil.
Een klein electronica zaakje in Groningen waar ik de
batterijen gekocht had, heeft ze getest met een test
computer. Batterijen was niets mis mee. Nu blijkt inderdaad
dat de lader (al) kapot is. Want wie gelooft dat 6 batterijen tegelijk kapot gaan die apart van elkaar gebruikt worden?

Waar het mij om ging is dat de batterijen niet de dader KONDEN zijn omdat 2100 Mha batterijen toen nog niet bestonden en dat was het argument van Mediamarkt.

Nu heb ik een 1 of ander vaag merk lader + baterijen gekocht voor 35 euro en ze zijn 2350 Mha. Alles werkt nu weer. Niet om de batterijen maar om de lader. Ik vind het een slechte zaak dat Mediamarkt zo snel een conclusie trekt die gewoon nergens op slaat. Ik had altijd een hoge pet van ze op maar die is nu wel wat kleiner geworden. Toch blijf ik nog wel een klant van hun omdat ze vaker goeie dingen voor me gedaan hebben dan deze ene slechte (maar wel een hele slechte vind ik)

[offtopic]
Ik moet eerlijk zeggen trouwens dat ik de hulp op deze site ook wel erg karig vind. Zie de eerste reactie maar. Die persoon heeft dus totaal niet gelezen. Dus experts zijn hier niet te vinden. Technisch zit deze site ook nog slecht in elkaar. Ik heb tot nu toe niet kunnen reageren omdat ik niet ingelogd zou zijn als ik wilde reageren terwijl ik het wel was.

Voor zover in iedergeval bedankt voor het meedenken. Alleen jammer dat de mening waar ik om vroeg niet naar voren is gekomen. en daar zou deze site toch voor moeten zijn, lijkt mij.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2004 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

  1. Ik heb nu hetzelfde probleem wat jij hebt gehad. Ik heb een fuji a303, en die heeft het 13 maanden goed gedaan en zoals je ziet dus net een maand buiten de garantie. Ik heb hem gekocht bij de makro in Delft. Ik moest €25 betalen voor aanbetaling, kosten voor reparatie zijn €132 en de behandelings kosten zijn nog is €38. Het is toch niet normaal dat ik dat zelf moet gaan betalen. Moet ik nu gaan klagen bij fuji of toch bij de makro. Het is toch niet normaal dat ik €170 euro moet gaan betalen als het net een maand buiten de garantie is.

ve
door verwijderd - Jun 6, 2004 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bel ff met fuji zelf: 010-2812345 en vraag naar Leen Visser of Rob van Keulen.

Dit zijn 2 hele schappelijke kerels die ook vinden dat zo snel een camera niet stuk mag zijn.

170 euro? daar heb je ook een nieuwe voor. Er is zelfs een kans dat ze je een nieuwe zullen geven. Dat wouden ze bij mij ook al doen na 18 maanden van aanschaf. vorig jaar was ie ook gratis gerepareerd. Dat was 3 maanden na verloop. Dit heb ik buiten om de dealer geregeld en via de dealer opgestuurd e.d. (zorg dat je een e-mail krijgt met bevestiging van fuji)

Maar goed, 2de keer is ie weer gratis "gerepareerd". Niet dat dus wat hij was niet kapot, bleek de oplader uiteindelijk te zijn. Dat stat hierboven al. dus...

maar goed, fuji is wel makkelijk. dus regel het ff met hun zelf.

Suc6 en laat ff weten hier wat het resultaat is.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2005 om 23:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet niet vergeten dat een winkel je in principe geen garantie geeft. dat is de leverancier/producent. Andere kant je gaat een aankoop aan, in dit geval media markt. Zij gaan net als bij een andere winkel uit van de garantie periode, ze kunnen die niet zomaar verlengen. Zeker is jouw geval is het aan fuji of ander leverancier wat ze ermee gaan doen, met of zonder kosten. Je hebt altijd een minimale levensduur waaraan de product aan moet voldoen bij een goede gebruiker. Als in dit geval een camera er gewoon perfect uitziet zal een leverancier bijna altijd de schade herstellen.

Over de batterijen, die worden altijd onderschat. Ze zijn netzo belangrijk. Je ziet overal dat ze niets voor niets meer dan 2000 mih adviseren en niet om dat veel omzet opleverd. Zou de batterijen goed gaan ontladen en vervolgens deze weer opladen met andere lader.