pavoordf
door pavoordf Dec 5, 2009 om 23:06
Elektronica & tv

LCD of LED TV

Op het ogenblik worden naast LCD TV's ook LED TV's aangeboden. Wat is het verschil?

756 4 Rapporteer

erik008
door erik008 - Dec 5, 2009 om 23:10
1401 Antwoorden / 25 Vragen
qu
door queennr1 - Dec 7, 2009 om 13:42
63 Antwoorden / 4 Vragen

Heel simpel LCD heeft een backlight nodig een lamp om de kristallen te verlichten, bij een "normnale" LCD tv gebeurd dit dmv van een tl lamp, in een LED tv is dit vervangen door LED verlichting.

Hier heb je 2 versies in namelijk EDGE en Full LED, het verschil hierin is dat een EDGE LED tv de verlichting in de randen zit met als voordeel dunnere tv's zoals de Samsung LED tv's en iets energie zuiniger.

De FULL LED tv daarvan is de gehele tv voorzien van LED als backlight i.p.v. tl (zit in een EDGE LED tv ook niet meer in), hierbij is de tv iets dikker dan een EDGE LED tv en iets minder zuinig.

Hoop dat je er iets aan heb.

pavoordf
door pavoordf - Dec 7, 2009 om 13:50
519 Antwoorden / 73 Vragen

jullie hebben bevestigd wat ik zelf ook al dacht. Kan nog toevoegen dat in het back light de LEDs in rijen en kolommen zitten en dat een LED lokaal gedimd kan worden wanneer het beeld lokaal zwart is of minder licht bevat. Heeft twee voordelen
power consumptie is minder
groter (dynamisch) contrastverhouding

Volgende stap is 3 kleuren LEDs als back lights. Die ontwikkeling is al een aantal jaren bezig.

qu
door queennr1 - Dec 7, 2009 om 13:53
63 Antwoorden / 4 Vragen

Klopt er zitten meer voordelen aan een FULL LED tv t.o.v. een LCD en een daarvan is de kleur die is stukken beter.