po
door polleket Jan 29, 2011 om 15:08
Elektronica & tv

Pick up

beste experts,

Na jaren mijn pickup weer in orde gemaakt: opgepoetst en nieuw element gekocht.
Na één keer goed gewerkt te hebben, treedt volgende probleem op: ik druk op start, naald gaat naar draaitafel, maar wanneer de arm neerdaalt om de plaat te gaan afspelen, is er een klikje hoorbaar (zoals je hoort wanneer de plaat aan het einde is gekomen) en stopt de draaitafel.

Met dit bijltje heb ik niet eerder gehakt en het mechanisme is me dan ook helemaal onbekend.

Wat te doen?

Alvast dank voor jullie reacties,

Groet,
Polleke

3002 12 Rapporteer

erik008
door erik008 - Jan 29, 2011 om 15:14
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Meestal zit er een snaar onder het plateau.
Kijk die maar eens na, of die nog wel soepel is.

druifje01
door druifje01 - Jan 29, 2011 om 15:48
1712 Antwoorden / 140 Vragen

De pick-up slaat dus af als de draaitafel moet gaan draaien. Dat lijkt mij eerder aan de mechaniek te liggen dan aan de snaar. De snaar kan uitgerekt zijn, het is echter de vraag of dat er iets mee te maken heeft. (Er zijn heel voordelig snaren te koop op het internet overigens). Het lijkt mij handig om dit met een deskundige in een winkel te bespreken. Wie weet is er door het verplaatsen iets verschoven of beschadigd.

erik008
door erik008 - Jan 29, 2011 om 15:51
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Snaren is een probleem met draaitafel en cassettedeck.
Als ze lang stil staan, worden de snaren stug.

aurora1
door aurora1 - Jan 29, 2011 om 16:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Polleke,
Helaas weet ik geen oplossing.
Heb hetzelfde probleem gehad met mijn oude Sony draaitafel. Heb het na 1 x laten repareren (was een mechanisch probleem) opgegeven want het bleef terug komen. Afwisselend werkte hij goed en dan weer wat je als probleem omschrijft. Ik heb vervolgens een draaitafel bij een Kringloper voor enkele euro's gekocht. Misschien ook een tip voor jou als er geen oplossing komt?

vr.gr.

mahadma
door mahadma - Jan 29, 2011 om 16:38
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Kijk eens bij een kringloopcentrum, o.i.d. of je daar voor een paar euri een vervanger kunt kopen. Groet, MG.

rj
door rjw - Jan 29, 2011 om 17:08
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Welkom terug in de analoge audiowereld!

Wat is het merk en typenummer van de platenspeler? Ik heb ooit een oude Dual weer operationeel gekregen door al het overbodige er uit te slopen.

henson
door henson - Jan 29, 2011 om 17:28
338 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo,

Zo te horen een mechanische storing...om welk type platenspeler gaat het? Aan de snaar ligt het echt niet hoor, dat zou wel het geval zijn als het draaiplateau niet draait of slipt. De arm schakelt het afslagmechanisme te vroeg in lijkt me, waarschijnlijk is de afstelling verschoven/geforceerd. Kan ook zijn dat een microswitch blijft hangen..
Open maken en kijken hoe het werkt; en als je het niet aan denkt te kunnen of durft dan naar iemand gaan die een beetje technisch is aangelegd.

Succes,

Henson

po
door polleket - Feb 1, 2011 om 14:36
37 Antwoorden / 49 Vragen

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Het typenummer van de platenspeler is AF 829. Ik ga 'm zelf eerst openmaken om te kijken of ik iets kan vinden, daarna desnoods naar de winkel. Gelukkig zijn er hier nog van die heerlijke kleine winkeltjes met mensen die echt weten waar ze het over hebben en ook nog liefhebber zijn van de ouwe platenspeler. Wegdoen zal me aan het hart gaan en dat niet alleen doordat ik er inmiddels een paar tientallen euri aan heb uitgegeven...

Pol van Driel

an
door anguilia - Feb 1, 2011 om 14:57
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb dat probleem wel eens. Als ik dan handmatig de naald naar de plaat breng en dan op start druk, of de omgekeerde handeling, eerst op start en dan de naald handmatig, gaat het probleem na een of meerdere keren weg.
Had je dit al eens geprobeerd?
Suicces, Anguilia

valerius-2
door valerius-2 - Feb 1, 2011 om 15:49
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Je hebt hem dus helemaal opgeknapt heb per ongeluk de arm er verkeerd opgezet. Zodet hij dus eerder stopt. ?

rj
door rjw - Feb 1, 2011 om 16:18
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Als je 'm niet meer goed aan de gang krijgt, moet je dit overwegen:

la
door lampiexl - Aug 15, 2011 om 21:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is het type draaitafel? Heb laatst mijn draaitafel laten repareren bij technics-sl reparatie. Kwam geen beweging meer in. Lag aan het startmechanisme. snel weer opgelost.

LInk: www.technics-sl.webs.com