ri
door rimpelsaurus Jul 28, 2007 om 20:16
Elektronica & tv

Problemen digitale decoder - dvd recorder

sinds donderdag ben ik in het 'gelukkige' bezit van een dvd-recorder maar het lukt me niet om de digitale zenders geinstalleerd te krijgen.

kabelontvanger: Samsung DCB-9401R, via @home
DVD-recorder: Magnavox 810H

Dankzij een ander antwoord in dit forum zijn de kabels geinstalleerd volgens schema, de kabels werkten ook goed toen ik mijn oude DVD-speler nog had. Analoge zenders zijn wel geinstalleerd, alleen iedere keer als ik probeer de dvd-recorder naar EXT-2 te laten zoeken krijg ik de melding 'geen signaal'.

Ik heb ook geprobeerd via de timer een van de digitale kanalen op te nemen (volgens het instructieboekje). De recorder start wel netjes op tijd, maar later blijkt er niets te zijn opgenomen.

de klantenservice van @home heeft bijzonder weinig te bieden aan informatie, heb nog niet geprobeerd ze te bellen omdat eerdere ervaringen me niet doen denken dat ze erg veel kunnen betekenen. Mijn hoop is dus een beetje op dit forum gevestigd.

954 9 Rapporteer

NatureTravel
door NatureTravel - Jul 28, 2007 om 22:21
646 Antwoorden / 8 Vragen

De 9401-R maakt het niet mogelijk om de digitale signalen beschikbaar te maken op de DVD-recorder. U kunt hooguit het signaal via de 2e Scart-aansluiting op de DVD recorder aanbieden en dát signaal opnemen, meer kunt u met deze decoder niet.

ri
door rimpelsaurus - Jul 28, 2007 om 22:47
3 Antwoorden / 2 Vragen

die tweede scart-in/uitgang heb ik ook aangesloten, dat maakt het juist zo vreemd.

spleetoog
door spleetoog - Jul 29, 2007 om 09:46
130 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet wel een tv-loop maken .
Als je het goed hebt aangesloten verschijnt  tv-loop vanzelf in beeld bij de dvd -recorder.
succes.

ri
door rimpelsaurus - Jul 29, 2007 om 09:58
3 Antwoorden / 2 Vragen

in de display van de recorder staat wel tv loop, maar er is geen beeld.

spleetoog
door spleetoog - Jul 29, 2007 om 11:27
130 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je de decoder wel ingesteld op een ext. kanaal van de tv?
bijv. ext 1 of ext 2.

spleetoog
door spleetoog - Aug 8, 2007 om 14:28
130 Antwoorden / 0 Vragen

probleem al opgelost?

ri
door rimpelsaurus - Aug 9, 2007 om 01:01
3 Antwoorden / 2 Vragen

helaas nog niet. heb inmiddels de scart kabels onderling verwisseld om te zien of het misschien aan de kwaliteit lag, dat hielp ook niet. verder kan ik alles, ook de firewirekabel doet het ook.
het enige dat ik nog niet geprobeerd heb is een andere coax-kabel, maar de kabel die ik gebruik deed het altijd prima, geen reden om aan te nemen dat ie ineens stuk is.
ik vrees dat ik toch maar eens moet proberen om de helpdesk van @home te bellen, hoewel ik daar weinig vertrouwen in heb.
bedankt voor de reacties iedereen.

spleetoog
door spleetoog - Aug 10, 2007 om 19:07
130 Antwoorden / 0 Vragen

De beste scart-kabels zijn die van Hertsman (gouden ).
Zijn wel iets duurder maar dan heb je ook goede kwaliteit .
En ze gaan jaren mee , dus 1 keer een paar euro meer uitgeven voor jarenlang plezier.
Maar je hebt de recorder wel ingesteld op ext 1 of 2 ?

hp
door hpb - Aug 20, 2007 om 13:09
19 Antwoorden / 4 Vragen

als ik het goed begrijp is het probleem dat je geen digitaal signaal kunt opnemen met je dvd-rec.

De tuner in een dvd-recorder is idd niet geschikt voor digitale kanalen, alleen voor analoog (net zoals bij een vcr). Je schrijft tevens dat je de dvd-rec naar EXT-2 laat zoeken. Hoezo 'zoeken' naar ext 2. Is dit op je tv of op de dvd-rec? Zoeken is niet nodig, gewoon met kanalenkiezer selecteren.

Als je digitale tv hebt met een single tuner, heb je de tuner uit je tv ook niet meer nodig: je tv is niet meer dan een beeldscherm geworden en het ingangssignaal komt meestal via ext1 of AV1 (scart-verbinding). Zenders kiezen gaat via je decoder.

Als je ook een dvd-rec. hebt. TV krijgt signaal via ext of AV1. Dit signaal wordt doorgegeven/doorgelust via de dvd-rec. De dvd-rec krijgt ingangssigaal van de decoder (ook weer via ext 1 ovf AV1 oid met scart).

Als je een timeropname wil maken laat je de dvd-rec opnemen van de ingang waarop je decoder is aangesloten (meestal dus AV1 of ext1) .

Je hebt 2 scartkabelverbindingen nodig voor digi-tv:

1) tv (ext1/AV1) <--> dvd-rec (AVout)

2) dvd-rec (ext1/AV1)<--> decoder (AVout)

Tv rechtstreeks op decoder is dus niet nodig als de dvd-rec signalen dgoed doorlust. Met een single tuner kun je ook niet meer het ene kanaal kijken en een ander opnemen. Digi-tv brengt nieuwe voordelen, maar helaas ook nieuwe nadelen.