ri
door rita_1 Mar 12, 2016 om 11:30
Elektronica & tv

Radio zender loopt weg

Ik heb een wat oudere draagbare  radio die ik het liefst op radio 10 of radio 2 wil zetten ,de ontvangst is prima maar na een
half uur moet ik de zender weer bijstellen want dan is de radio zoals ze dat zeggen van de zender gelopen
Erg vervelend dit, weet iemand of hier nog wat aan te doen is?

4335 3 Rapporteer

fr
door frans56 - Mar 12, 2016 om 13:46
230 Antwoorden / 9 Vragen

Op sommige oudere radio's zit een knop "afc"  zet die uit,  zet hem op de gewenste zender en zet "afc" weer aan. staat voor Automatische Frequentie Correctie.   oftewel het tegengaan van frequentie verloop.   Mocht dit niet helpen of deze knop is niet aanwezig, dat kan ook dan zal hij gerepareerd moeten worden, en als electronica reparateur kan ik U zeggen dat dit een langdurige reparatie gaat worden.
Moet immers iedere keer weer een half uur wachten om te kijken of de reparatie is gelukt.

ro
door ronny530 - Mar 12, 2016 om 13:49
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Als de radio is voorzien van een AFC schakelaar deze op on zetten heeft de radio die schakelaar niet of heeft het op on zetten geen resultaat dan is het einde oefening.

Ma
door Mat Matheij - Mar 12, 2016 om 18:56
986 Antwoorden / 3 Vragen

Oudere radio's zijn uiteraard aan slijtage onderhevig. De afstemcircuits die bij oude types handmatig moesten worden ingesteld kunnen in de loop der tijd verlopen. Tevens is er het probleem dat er teveel zenders op de toch al smalle bandbreedte staan waardoor de zender kan weglopen naar de sterkere frequentie die daar dicht op zit. Soms wil de AFC wel helpen (automatic frequency control) maar die zal op uw toestel niet zitten. Tip kies de zender en richt de antenne zo dat het signaal maximaal is. Ook hier weer wanneer dat wordt aangegeven. Ook het verlengen van de antenne met een koperen installatiedraad kan helpen. En anders een DAB radio kopen. Die is digitaal maar functioneert ook niet in bv. tunnels.