jo
door jolihen Mar 22, 2013 om 14:09
Elektronica & tv

Video geen beeld, wel geluid

Onze videorecorder heeft het begeven en omdat we nog veel banden hebben, vooral filmpjes voor onze kleinkinderen, de recorder (Philips) van onze zoon gekregen, hij doet er niets meer mee en was er toch niet tevreden over. Uitgeprobeerd en hij doet het goed. Daarna de tv-kanalen geïnstalleerd, getest met opname van een programma en wat blijkt, wel geluid maar geen beeld. Weer een kinderfilmpje erin gedaan en ook hier hetzelfde. Dus was de video toch niet in orde, dachten wij. Gisteren een 2e hands gekocht (ook een Philips), ook uitgeprobeerd en hij doet het prima. Daarna ook weer de tv-kanalen geïnstalleerd en getest. En wat blijkt, ook nu weer geen beeld (strepen), wel geluid. Van alles geprobeerd, met scartkabel en een andere verbinding, fijn stellen, ingebouwde modulator uitgeschakeld en weer ingeschakeld en op een andere tv geprobeerd. Wat is dat toch raar, elke keer als ik de tv-kanalen heb ingesteld, krijg ik dit probleem. Weet iemand een oplossing? Zou ik de videorecorder kunnen resetten, zodat hij weer op een beginstand terug komt en al die tv-kanalen weer zijn verdwenen? In de handleiding kan ik niets terugvinden of is dat soms hetzelfde als de modulator in- of uitschakelen?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, het belangrijkste is dat de kleinkinderen weer een filmpje kunnen kijken.

JoLi

23912 28 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 22, 2013 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beeld en geluid op uw flatscreen-TV
In veel huishoudens pronkt tegenwoordig een flatscreen-TV die niet alleen garant staat voor digitale televisiebeelden, maar die ook legio aansluitmogelijkheden bezit voor onder meer DVD-recorders, Blu-ray-spelers enzovoort. Wie specifiek op zoek is naar de aansluitmogelijkheden voor digitaal beeld én geluid op een flatscreen-TV, is misschien meer gebaat bij de speciale handleiding Een LCD- of Plasma TV aansluiten.

TV met kabelaansluiting
Het makkelijkst is het aansluiten van een televisie op een kabel of op een ouderwetse dakantenne. Daar is maar één kabel voor nodig, een antennekabel, die van de antennedoos naar de tv loopt. Het gaat om dezelfde type kabel die ook gebruikt wordt voor een radioaansluiting. Die hebben twee verschillende stekkers: de ene past in de aansluiting op de versterker of TV, de ander op een van de aansluitingen van de antennedoos. Steek de passende stekker in de antenneaansluiting van de televisie en de andere in de passende aansluiting van de antennedoos. Steek dan de netstekker in het stopcontact en het tv-avondje kan beginnen.

Videorecorder aansluiten
Een videorecorder erbij is ook geen probleem. Het beeld- en geluidssignaal van de antennedoos gaat via de antennekabel eerst naar de antenne-ingang van de videorecorder ('HF in'). Met een tweede antennekabel verbindt u vervolgens de antenne-uitgang van de videorecorder ('HF out') met de antenne-ingang van de tv. Op die manier kunt u een programma opnemen, terwijl u intussen kijkt naar een ander programma.

Het is aan te raden om de recorder en de tv ook nog met een zogenaamde scartkabel te verbinden. Dat zijn kabels met grote, brede stekkers. SCART is een Europese standaard voor het verbinden van eenvoudig externe apparatuur zoals videorecorders en dvd-spelers met de televisie. De connector bestaat uit 21 pinnen en voorziet in audio- en videosignalen in beide richtingen.

Vóór de introductie van SCART bestond er geen gestandaardiseerde manier om een signaal naar de televisie te sturen anders dan via de hoogfrequente antenne-ingang. Dankzij SCART is het aansluiten van apparaten een stuk eenvoudiger geworden. Er hoeft slechts één kabel tussen de verschillende apparaten aangesloten te worden die onmogelijk verkeerd aangesloten kan worden. Door de veelheid van signalen die door de kabel gaan is er geen behoefte meer aan extra kabels.

De moderne videorecorder en tv hebben achterop meestal twee scartaansluitingen, een zwarte en een blauwe. De blauwe is voor aansluiting van een dvd-speler of een decoder, bijvoorbeeld een kabeldecoder waarmee extra zenders zijn te ontvangen.

Als u een apparaat twee zwarte scartaansluitingen heeft, gebruik dan de onderste voor de verbinding tussen videorecorder en televisie. Start op de videorecorder een bespeelde videoband. Om het videobeeld op uw scherm te krijgen, zet u de tv op het kanaal 'AV1'. Als er geen beeld verschijnt, probeer dan de andere scartaansluitingen, net zo lang tot u wel beeld krijgt.

Hebt u alle combinaties geprobeerd en nog steeds geen beeld, dan ligt het aan de scartkabel. Er zijn namelijk goedkope scartkabels die maar in één richting werken. Draai dus de kabel om en probeer de combinaties nogmaals uit, dan moet het uiteindelijk lukken.

DVD-speler aansluiten
Een dvd-speler aansluiten is geen probleem als televisie en/of videorecorder een tweede scartaansluiting hebben. Dan wordt de dvd-speIer daarop met een scartkabel aangesloten. Als de dvd-speler op de tweede scartaansluiting van de tv is aangesloten, worden beeld en geluid via 'AV2' weergegeven. Als hij is aangesloten op de tweede scartaansluiting van de videorecorder, moet de videorecorder op 'AV2' en de tv op 'AV1’ worden gezet.

Een decoder wordt net als een dvd-speler aangesloten op de scartaansluiting van de tv of van de videorecorder.

Satelliet aansluiting
De televisie-beelden die via een satellietschotel uw huis binnenkomen, zijn op een gewone tv alleen met een extra satellietontvanger te zien. Het tv-signaal gaat van de antennedoos naar de ontvanger, en van de ontvanger via een scartkabel naar de tv of naar de videorecorder, net als bij een dvd-speler of een decoder.

Voor de verbinding tussen de antennedoos en de satellietontvanger wordt geen gewone antennekabel gebruikt, maar een speciale satelliet-tv-aansluitingskabel. Die wordt er niet alleen maar ingestoken, maar ook nog vastgeschroefd.

In de antennedoos van een satellietaansluiting bevindt zich midden boven de gewone tv- en radioaansluiting een derde aansluiting, voor de satelliet-tvaansluitkabel. Deze kabel heeft aan beide uiteinden gelijke stekkers, die u in de doos en in de ontvanger steekt en vastdraait.

Anders dan bij gewone tv kunt u bij satelliet-tv niet gelijktijdig een programma bekijken en een ander programma opnemen; dat kan alleen met een extra ontvanger in een andere antennedoos.

Extra tips.

Op tv's en videorecorders zitten vaak ook nog tulpaansluitingen voor een videocamera. Die zijn ook te gebruiken voor dvd-spelers en decoders.
Als uw tv en/of videorecorder geen vrije scart- of tulpaansluitingen meer heeft, zijn er hulpstukken verkrijgbaar waarmee dat kan worden opgelost.
Satellietinstallaties zijn ook geschikt voor digitale televisie met veel extra zenders en een betere beeldkwaliteit. Daarvoor hebt u dan wel een digitale satellietontvanger nodig. Deze wordt net zo aangesloten als een gewone satellietontvanger.
Met een tv-satellietontvanger kunt u ook digitale radioprogramma's ontvangen en die dan via de tv beluisteren. U krijgt een betere geluidskwaliteit als u de ontvanger via een audiokabel met de aux-aanslultlng van uw stereo-installatie verbindt. Dan kunt u ook via uw boxen digitale radio beluisteren.een speciale satelliet-tv-aansluitingskabel. Die wordt er niet alleen maar ingestoken, maar ook nog vastgeschroefd. In de antennedoos van een satellietaanstuiting bevindt zich midden boven de gewone tv- en radioaansluiting een derde aansluiting, voor de satelliet-tvaansluitkabel. Deze kabel heeft aan beide uiteinden gelijke stekkers, die u in de doos en in de ontvanger steekt en vastdraait.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2013 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

We hebben geen flatscreen tv, maar nog een gewone met zo´n grote kast erachter. Ook de 2e tv is een gewone tv en ze doen het nog prima. Om te kijken of de videorecorder het goed deed, hebben we eerst gewoon de scartkabel van de video naar de tv verbonden en een band erin gestopt en zelfs op 2 tv´s geprobeerd. We hadden beeld én geluid. Nadat we de tv-kanalen op de videorecorder hadden ingesteld (gewoon analoog) en een klein gedeelte van een programma hadden opgenomen als test, bleek dat hij wel had opgenomen, maar geen beeld gaf, wel geluid. Ook de 1e band die wij gebruikt hadden als test en die het goed deed geeft nu ook alleen geluid en géén beeld. Alles is goed aangesloten, dat blijkt wel dat hij het eerst wel goed deed. Het gaat mij nu niet meer om het opnemen van programma´s, maar alleen dat ik voor mijn kleinkinderen hun filmpjes weer kan draaien.
De beide videorecorders geven dus hetzelfde probleem, de video van mijn zoon en de gekochte, geen beeld, wel geluid!!!! Dus waar ligt het probleem, bij de recorders of de tv, terwijl in 1e instantie het filmpje gewoon te zien was.

Met vriendelijke groet, JoLi

ve
door verwijderd - Mar 22, 2013 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mooie copy-paste moeder56, maar een linkje naar de bron is meer dan voldoende hoor...

Lastig probleem, maar het lijkt iets met de communicatie tussen de VCR en te TV te maken hebben. Wellicht is er iets via google te vinden als je het typenummer weet.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2013 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo jolihen,

Probeer eens een andere scartkabel.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2013 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo jolihen,

Het kan natuurlijk zo zijn dat ook die nieuwe 'tweedehands' videorecorder defect is. Als er 'iets' defect raakt aan een videorecorder, zijn dat meestal de videokoppen. Dat begint met streperig beeld en als het heel erg slecht wordt, valt het beeld op de TV weg.

Kortom, als een andere scartkabel ook geen soelaas bied, vrees ik het ergste....

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Mar 22, 2013 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beter nog, probeer het gewoon eens via de antennekabel. Even zoeken op welk kanaal de video uitzendt. Meestal ergens rond de 35/36.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2013 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Videokoppen kan je nog proberen schoon te maken. Zeker als een VCR lang stil gestaan heeft wil dat nog wel eens werken.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2013 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie antwoord.
Andere scartkabel hadden we al geprobeerd, ook de antennekabel. Met de eerste test hadden we gewoon beeld én geluid. De videorecorders waren dus niet defect.
Waarom deden allebei de videorecorders het wel toen de tv-kanalen nog NIET waren geïnstalleerd? Dat is het probleem. Ze zijn nu eenmaal geïnstalleerd en ik kan het niet terugdraaien.
JoLi

ve
door verwijderd - Mar 22, 2013 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jolihen:

Zet je de TV wel op de juiste 'ingang'? Dus op AV1 of AV2 (of hoe dat op jouw TV ook heet)?
Op zich zou het instellen van de kanalen op je videorecorder op geen enkele manier van invloed mogen zijn op de weergave van banden op je TV.

Wat je nog kunt proberen is, de videorecorder alléén met de scartkabel aansluiten op de TV (dus niet de antennekabel doorlussen) en controleren of het afspelen van een videoband dan wel goed werkt.

Freya

ve
door verwijderd - Mar 22, 2013 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik in mijn 2e reactie schreef, hebben we eerst alleen de scartkabel geprobeerd, goed beeld, daarna alleen met de antennekabel, ook goed beeld. Daarna het ook geprobeerd op onze 2e tv, ook alles goed. Het probleem begon toen we de tv-kanalen hadden geïnstalleerd (om b.v. programma´s op te nemen), en toevallig op allebei de videorecorders hetzelfde probleem.
Ook geprobeerd op AV1 en 2 en op onze 2e tv staat het videokanaal op Ext1. Onze dvd-speler doet het wel goed op die kanalen, maar daar staan geen tv-kanalen op geïnstalleerd.
Ik merk wel dat het een merkwaardig probleem is. Ik denk dat ik maar weer een 2e hands koop en die alleen gebruik voor filmpjes af te draaien.
JoLi

ve
door verwijderd - Mar 22, 2013 om 21:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je al geprobeerd om, zoals hierboven ergens staat, de scartkabel om te draaien?
Worden met het indrukken van de scart geen pinnetjes naar binnen gedrukt dus dat niet alle pinnetjes contact maken?
Als je ook een dvdspeler hebt aangesloten is alles dan wel goed doorgelust?
Staat het juiste videokanaal ingesteld voor de vcr (zie ook wittechoco), zijn de instellingen van de zenders op de vcr wel vastgelegd (met ok o.i.d.) en zag je toen wel steeds beeld met geluid bij elke zender?
Via het menu zou ergens te vinden moeten zijn hoe je terug kunt naar de fabrieksinstellingen.
Om welke types videorecorders gaat het?

ve
door verwijderd - Mar 22, 2013 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het automatisch kiezen van de kanalen zagen we beeld en geluid voorbij komen, maar na het opnemen van een programma kreeg je alleen geluid, geen beeld. Dat hij het niet doet met opnemen, vind ik niet zo´n probleem, wel dat ik geen beeld heb met het afspelen van een reeds bestaande (kinder)film.
Scartkabel is goed aangesloten. Videokanaal is ook goed, want dat hadden we met de test voordat de kanalen waren geïnstalleerd al gecontroleerd.
Op onze 2e tv is geen dvd-speler aangesloten en ook daar geen beeld.
Type Philips VR550/02 en Philips VR685/02.
Ik ga morgen via menu maar eens kijken of ik met de fabrieksinstellingen terug kan.
Bedankt in ieder geval.
JoLi

ve
door verwijderd - Mar 23, 2013 om 02:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk voor het aansluiten ook nog eens in de handleidingen van beide tv's.
Verder kun je blz.7 van de 550 nog eens doorlezen over instellen RF kanaal en over het al dan niet inschakelen van de modulator bij gebruik van scart. Lees op blz. 15 eens bij probleem oplossen wat er staat over geen beeld, en verder hoe je terug kunt naar de fabrieksinstellingen.
Zie hier KLIK om eventueel nog een vraag te stellen aan gebruikers van de vcr.
Voor de 685 zou ik nog eens op blz. 2 het aansluitschema doorlopen en ook lezen wat daar over modulator staat (punt 6). Je vindt op blz. 13 nog wat aanwijzingen bij problemen en ook hoe je datagegevens kunt wissen bij punt 2 onder toestel reageert niet. Ik neem aan dat daarmee terug naar fabrieksinstellingen wordt bedoeld.
Informatie over modulatorfrequentie instellen staat ook nog op blz. 3 in een kadertje en eronder staat ook nog iets dat mogelijk van toepassing is.
In de tunerstand kun je per zender controleren of je beeld en geluid hebt (blz. 11). Dat zou ook met de 550 moeten kunnen.
Je kunt hier KLIK eventueel ook nog vragen stellen aan gebruikers van de vcr.
Als je terug bent naar de fabrieksinstellingen zou je nog kunnen proberen om eerst wat zenders handmatig in te stellen (zie de gebruiksaanwijzingen) dan zie je per zender of je zowel geluid als beeld hebt en dan bijv. voor opname controle direct opnemen kiezen.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2013 om 08:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als tv kijken via de videorecorder goed gaat, is problemen met de bekabeling al uitgesloten.

Zoals freya al aangaf, gaat mijn gedachte uit naar defecte videokoppen.
Als die videokoppen niet draait, geeft die ook geen beeld.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2013 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor alle tips. Ik ga vandaag aan de slag met de tip van Aurora1. Het blijft raar dat ik de banden wel kon afspelen voordat ik de kanalen had geïnstalleerd. Dan zou je denken dat de koppen wel goed zijn.
JoLi

ve
door verwijderd - Mar 23, 2013 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij scart schakelt de TV meestal automatisch naar het kanallnummer voor weergave videorecorder.
Als dat niet automatisch gebeurd moet je de TV handmatig op het goede kanaalnummer zetten.
Dus tijdens afspelen van de videorecorder maar eens alle kanalen op de TV afzoeken.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2013 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan de scart ligt het niet, de videorecorder geeft geluid en beeld (strepen). Ik durf te stellen dat de videoband zeker als het een kinderfilm van de blokker is de videokop vervuilt heeft, die band niet meer gebruiken. De koppen reinigen is eenvoudig zelf te doen, de kap er af dan wordt de koppentrommel zichtbaar met een zeemleren lapje bevochtigd met koppenreiniger de trommel in lengte richting (dus niet van boven naar beneden) voorzichtig reinigen. De trackingkop aan de rechterzijde ook reinigen en de boel een kwartier laten drogen.
Tip zet videobanden die u absoluut wil bewaren middels een convertor over op dvd.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2013 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de video´s terug kunnen zetten naar de fabrieksinstelling. Hoera, de Philips VR550 doet het weer, bij de film geluid én beeld. Bij die andere Philips is het niet gelukt. Misschien dat ik daar dan de koppen eens moet schoonmaken.
Vooral namens mijn kleinkinderen dank voor alle tips.
JoLi

ve
door verwijderd - Mar 23, 2013 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Graag gedaan en dank voor het melden.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2013 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jolihen:

Mooi dat je het weer werkend hebt gekregen, hoewel ik nog steeds niet begrijp hoe het instellen van de TV-kanalen op je videorecorder, van invloed kan zijn op de beeldweergave bij het afspelen van een band....

Ondanks dat zou ik je toch adviseren om die 'belangrijke' banden zo snel mogelijk over te zetten naar de computer, want vandaag of morgen is er geen goed werkende videorecorder meer te krijgen en dan zit je met banden waar je niets meer aan hebt.

Freya

ve
door verwijderd - Mar 25, 2013 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

HDMI-kabels.....de Max....

ve
door verwijderd - Mar 25, 2013 om 12:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

jeanleeke schreef op maandag 25 mrt 2013, 11:57: HDMI-kabels.....de Max....

Videorecorders hebben doorgaans geen HDMI-aansluiting.....

Freya

ve
door verwijderd - Mar 25, 2013 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

oeps..foutje van mij , Freya....k hebnen Digicorder...

groetjes...c",)

ve
door verwijderd - Mar 25, 2013 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de duidelijkheid laat u eens weten welk type tv en video t is ik repareer zelf philips maar kan toch aan de scartkabel liggen je hebt namelijk twee soorten en dat zien de meeste mensen niet ze zijn en hebben beiden 21 pinnetjes en een kabel heeft maar 19 aansluitingen vandaar misschien t probleem graag type van de tv en video vermelden

ve
door verwijderd - Mar 25, 2013 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

heb je ook al gekeken of de scartkabel wel volledig bedraad is,de goedkopere kabels zijn dit vaak niet
en dan werkt dit niet goed,probeer maar eens een wat duurdere scartkabel.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2013 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraagsteller heeft het probleem met één video recorder al opgelost, wat betreft een scartkabel die bevat met minimale pen bezetting een audio/video in/out. Meerde pen bezettingen hebben een toegevoegde waarde zoals automatisch omschakelen, de tv inschakelen als de vcr ingeschakeld wordt en nog wat trucjes die over het algemeen als lastig ervaren worden. Philips kent twee kleuren scart aansluitingen de zwarte is voor de tv en de blauwe voor een extern apparaat dat kan een dvdspeler zijn of een decoder, staat ook duidelijk aangegeven op de achterkant.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2013 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat ik de discussie maar beëindig. Ik heb de Philips VR 550 op 3 tv´s geprobeerd en hij doet het nu goed. Ook heb ik 3 scartkabels geprobeerd, ook goed en het maakt niet uit waar ik de kabel in stop AV1 of AV2. Ik heb trouwens 20 pinnetjes op de kabel en tv zitten. Die andere Philips ook op 3 tv´s en met 3 scartkabels geprobeerd maar dat blijft hetzelfde, geen beeld, wel geluid.
Dank nogmaals.
JoLi

ve
door verwijderd - Mar 28, 2013 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jolihen:

Het lijkt me dat er aan die recorder dan niets meer te doen is.

Overigens, de metalen rand die rond de pennetjes zit, is ook een aansluiting die op een pennetje is aangesloten en zo kom je dus op 21. ;-)

En hoewel de discussie misschien 'gesloten' is, er komen op dit forum geen slotjes op, dus er kunnen antwoorden blijven komen.....

Freya