door wimbakker1 Jan 13, 2013 om 19:59
Elektronica & tv

Vuile achterwand koelkast

de achterwand van onze koelkast aan de binnenkant is na een paar maanden helemaal aangeslagen met een zwarte "stof". Gaat er moeilijk af.. Wie weet de oorzaak/oplossing

25218 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2013 om 20:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schimmel?

labren
door labren - Jan 14, 2013 om 12:08
862 Antwoorden / 0 Vragen

dat is schimmel , dat kan je gewoon met van alles en nog wat, een sopje of silit bang gwoon schoon maken of wat jif gebruiken met een schuursponsje ?????

audb
door audb - Jan 14, 2013 om 12:08
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De achterzijde van uw koelkast is een deel van de warmte wisselaar en juist warmte trekt stof aan en stof weer vet aan.
het schoonmaken kan door de rooster vorm moeilijk gaan maar een goede niet agressieve vet oplosser kan daar de oplossing zijn.
Maar wees wel voorzichtig met het schoonmaken de lange buis die er doorheen loopt mag namelijk niet beschadigt raken anders doet de koelkast het niet meer.
Een doek of een zachte borstel is aan te raden,
het goedkoopst is een bloemen spuit met een oplossing van afwasmiddel en warm water en dat even laten inweken hierna wel met een droge doek afnemen.

freya
door freya - Jan 14, 2013 om 12:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@audb:

Misschien heb je er overheen gelezen, maar het ging om de binnenkant van de koelkast en dus niet om het rooster aan de buitenkant.....

Freya

ch
door chevyrolf - Jan 14, 2013 om 12:23
60 Antwoorden / 12 Vragen

een schaal of kom met heet water en gloor of bleek er in , de damp spreid zich door de koelkast en de schimmel weekt los , zorg wel dat het water heet blijft dus soms ff wisselen , deed het zelf met een pannetje uit ervaring door de handel in koelkasten en .....

ds
door dschaap - Jan 14, 2013 om 12:35
18 Antwoorden / 2 Vragen

Een beetje Jif o.i.d. gebruiken en er hiermee er overheen schuren. Hierna met water waarin met een scheut bleekwater zit afnemen. Daarna geheelgoed afnemen met schoon-water. Hierna zal het best weer een tijd wegblijven. Toch dient het aanbeveling zeker de koelkast van tijd tot tijd goed schoon te maken met een bacterie/schimmel dodend middel (scheut bleekwater in schoon water) om enge beestjes te voorkomen.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 14, 2013 om 12:38
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat een raar verhaal.
Als het schimmel is dan zou het overal in de koelkast moeten zitten.
En als het schimmel zou zijn dan is de koelkast een voedsel onveilige plaats.
Ik zou maar eens teruggaan naar de winkel, het betreft immers een nieuwe koelkast.
Gebruik geen schuursponsje (zoals hier geadviseerd) dat maakt krassen in het plastic, daardoor hecht de schimmel nog beter.
Zoals u het beschrijft--zwarte aanslag--lijkt het inderdaad op schimmel, iets anders kan het niet zijn.
Bleekwater of HG schimmelspul gebruiken.
Maar aangezien het nu al is gebeurd bij een koelkast die slechts enkele maanden oud is, houd ik mijn hart vast voor de toekomst.
Schimmel in een koelkast kan alleen maar optreden als de gebruiker zelf ook nogal onhygienisch te werk is gegaan, lijkt mij.

wi
door wimbakker1 - Jan 14, 2013 om 13:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

hartelijk dank voor jullie reacties. Het is volgens mij geen schimmel. Het is een soort aanslag op de kunsstof achterwand, met polyester reiniger gaat het er wel af, maar ik weet de oorzaak niet. Wie wel?

hu
door huusukke - Jan 14, 2013 om 13:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het makkelijkst maak je dit schoon met soda in heet water opgelost.

aa
door aad piraat - Jan 14, 2013 om 13:55
50 Antwoorden / 24 Vragen

Schoonmaakazijn in een spuitflacon doen, inspuiten, minimaal een kwartier inlaten werken en afnemen met warm water. Op deze wijze krijg je ook tegelvoegen en sileconenkit voegen in bv. de badkamer schoon. Op moeilijk bereikbare plaatsen werkt na inspuiten met de azijn een stoomreinir ook uitstekend.

ed
door edmeyers - Jan 14, 2013 om 14:15
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zelf had last van roest sporen veroorzaakt door 2 schroefjes die het afdekplaatje van de thermostaat borgen.
oplossing wc eend puur erop en dan met een niet te grove schuurspons weg poetsen, gebruik wel handschoenen.

jo
door jorisw - Jan 14, 2013 om 17:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dschaap schreef op maandag 14 jan 2013, 12:35]Toch dient het aanbeveling zeker de koelkast van tijd tot tijd goed schoon te maken met een bacterie/schimmel dodend middel (scheut bleekwater in schoon water) om enge beestjes te voorkomen.

Let er dan wel op dat er chloor in het bleekmiddel zit. Bleekmiddel zonder chloor maakt de schimmel alleen maar minder zichtbaar (het woord zegt het al, de schimmel wordt alleen maar gebleekt), chloor maakt er echt korte metten mee.

jokesk
door jokesk - Jan 24, 2013 om 13:00
50 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=wimbakker1 schreef op maandag 14 jan 2013, 13:27]hartelijk dank voor jullie reacties. Het is volgens mij geen schimmel. Het is een soort aanslag op de kunsstof achterwand, met polyester reiniger gaat het er wel af, maar ik weet de oorzaak niet. Wie wel?

Stel deze vraag van je in een ander item want nu wordt je vraag niet gelezen.
de vraag bovenaan wordt gelezen maar de reacties, en dus jouw 2e vraag, worden over geslagen om onderaan een reactie te geven.

Succes, Joke sk