be
door bertjanenalies Aug 12, 2013 om 10:34
Garantie & verzekeringen

Aov

Hallo, ik heb een aov verzekering lopen via een tussenpersoon.
Nu heb ik op advies van hem een verzekering bij een andere maatschappij aangevraagd.Nu wil het zo zijn dat ik in die tussentijd medische klachten heb gekregen en de nieuwe maatschappij mij niet wil verzekeren. nu ben ik dus bij mijn oude verzekering gebleven. Nu heb ik van mijn tussenpersoon een faktuur gekregen van € 250,00 voor bemiddelingskosten. Is dit normaal?

1267 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2013 om 10:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee dat is niet normaal. U hebt via hem die AOV lopen en hij krijgt daar provisie over. U hebt dus van hem recht op advies, daar hebt u al voor betaald.

Ze proberen van alles die tussenpersonen. Hebt u van te voren een dienstverleningsdocument van hem gehad met daarin vermeld wat hij voor u gaat doen en wat de kosten zijn? Nee, natuurlijk niet.

Dien een klacht bij hem in over die nota en schrijf dat u dat niet gaat betalen. Eis dat hij schriftelijk reageert.

Als hij die nota niet teniet doet, kunt u een klacht indienen bij het KIFID, zie Google voor het klachtenformulier en de te volgen procedure.

Doe alles wel schriftelijk.

door 14peter - Aug 12, 2013 om 11:45
567 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik alle antwoorden op deze pagina (klik) zo doorneem, kom ik tot de conclusie dat dat wel mag.

zoekster
door zoekster - Aug 12, 2013 om 12:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zie dit staan in dezelfde link.

Ook geldt het provisieverbod niet voor lopende producten met een contract dat je voor 1 januari 2013 hebt afgesloten. Voor deze contracten verandert er niets en hoef je niet opnieuw te betalen. Voor (een deel van) de diensten heb je namelijk al betaald via provisie.

Ik weet echter niet hoe dit zit met een overstap naar een andere maatschappij waar je dan later niet voor wordt geaccepteerd.

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2013 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft al een AOV vis die tussenpersoon. Hij heeft "op advies" van die tussenpersoon bij een andere maatschappij zo'n verzekering aangevraagd. Mijn vraag is waarom? Voldeed de oude niet meer? Dan is de tussenpersoon verplicht Ts te adviseren naar iets anders en daarvoor is hij al betaald.

En nog afgezien daarvan, dan had de tussenpersoon eerst een dienstverleningsdocument moeten overhandigen, met daarin uiteraard ook vermeld wat dat "nieuwe" advies ging kosten.

Dus niet betalen die advieskosten.