pr
door pretlichtje Feb 9, 2005 om 11:01
Garantie & verzekeringen

Autoverzekering en schadevrije jaren

Hai,

na mijn scheiding heb ik een eigen auto aangeschaft, ik kreeg bij ZLM 10 jaar startkorting, omdat ik tijdens huwelijk ook de gezamelijke auto gebruikte. Nu moest mijn auto naar de sloop, dus de verzekering opgezegd. Wat schetst mijn verbazing .... ik kreeg een waardepapier met daarop vermeld dat ik maar 2 jaar schadevrij heb gereden .... 10 jaar kwijt dus. Na contact opgenomen te hebben met ZLM, krijg ik die 10 jaar terug wanneer ik binnen 1 jaar weer een verzekering bij hen afsluit. Maar wat wanneer ik verhuis naar ander deel van  het land waar ZLM geen dekking geeft??? Antwoord ZLM: dan begint u bij die 2 jaar. Mijn vraag is: kan dit zomaar? 10 jaar schadevrij rijden in de prullebak??

Groetjes, Ulrica

1291 4 Rapporteer

gepriso
door gepriso - Feb 10, 2005 om 10:28
113 Antwoorden / 1 Vragen

Jazeker, als het goed is kun je dat zo nalezen in de polisvoorwaarden. Je kunt natuurlijk ook een andere verzekeringsmaatschappij opzoeken, misschien dat zij wat vriendelijker zijn.

vladja
door vladja - Feb 10, 2005 om 16:48
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bij een echtscheiding behoren ook de schadevrije jaren gedeeld te
worden als er één gezamenlijke auto is waar beiden in rijden. Dit wordt
nog wel eens vergeten.

Misschien heeft u daarom in eerste instantie die 10 jaar startkorting gekregen.

Ik zou de ZLM hierop wijzen in een vriendelijke brief. Daarin zou ik er
ook op de ZLM er ook op attent maken, dat als zij bij hun standpunt
blijven van de 2 schadevrije jaren - tenzij u klant blijft bij ZLM
(want daar komt het op neer) - u deze handelswijze voorlegt aan de
Ombudsman Verzekeringszaken, omdat u dit een merkwaardige manier van
klantenbinding vindt.

Overigens is verklaring van het aantal schadevrije jaren maar één jaar
geldig na datum afgifte. Daarna nemen andere verz.maatschappijen deze
niet meer over. Zeker de maatschappijen die zonder tussenpersonen
werken.

Als de verklaring nog niet te lang verlopen is, lukt het soms om met
behulp van een groot assurantiekantoor er nog een paar jaar bij te
praten boven het starters tarief.

Vladja

pr
door pretlichtje - Feb 10, 2005 om 16:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hai,

dank jullie wel voor het beantwoorden van mijn vraag.

Kan er wel wat mee, denk er sterk over om advies te volgen om ZLM een keurige nette brief te schrijven hierover.

Thxie,

Ulirca

an
door anna100 - Feb 20, 2005 om 22:19
25 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat kan. De bonus/malus-inschaling is van de degene op wiens naam de
verzekering is afgesloten. Slechts uit coulance hebben ze u die 10 jaar
gegeven. Dat wil echter niet zeggen, dat u ze ook kunt meenemen naar
een andere verzekeraar. Dan wordt er gekeken wat u zelf daadwerkelijk
hebt opgebouwd.