mr
door mrt2 Jun 13, 2013 om 12:22
Garantie & verzekeringen

Kosten voor onterechte incasso

Bij zorgverzekeraar Bewuzt (VGZ) ben ik verzekerd tegen ziektekosten. Enige tijd geleden attendeerde ik deze verzekeraar op een bedrag dat zijn ten onrechte van mijn rekening hadden afgeschreven. Het betrof een recept dat mijn huisarts abusievelijk naar een verkeerde apotheek gestuurd had. Volgens Bewuzt moest ik dit regelen met de betreffende apotheek. Deze heeft het door mij niet afgenomen medicijn inmiddels geherdeclareerd. Je zou dus denken dat Bewuzt nu het betreffende bedrag op mijn rekening terug gaat storten. Niets is echter minder waar. Het bedrag willen zij uitsluitend verrekenen met met mijn eventuele volgende declaraties. Ik overweeg nu de onterechte incasso te storneren. Verzekeraar Bewuzt accepteert dit niet en dreigt met een accepotgiro voor opnieuw het bedrag van deze onterechte incasso, dit verhoogd met incassokosten. Mijn vraag nu: Hoe krijg ik zonder extra kosten mijn geld terug?

2609 26 Rapporteer

alfatrion
door alfatrion - Jun 13, 2013 om 17:59
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De normale storneringsperiode is acht weken. Als u hierbuiten bent kunt u een melding onterechte incasso (MOI) bij de bank proberen.

gompy2
door gompy2 - Jun 13, 2013 om 19:42
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dearagain schreef op donderdag 13 jun 2013, 15:44]*gewoon storneren en "bewuzt" meedelen dat het om een onrechtmatige incasso gaat en dat ze verder kunnen doodvallen
@mrt2,

Als jij werkelijk gaat doen wat deze "expert" jou adviseert, dan voorspel ik je dat je een hoop problemen tegemoet gaat, begin hier in hemelsnaam niet aan, het eine van het liedje gaat worden dat je met echte kosten komt te zitten.

In eerste instantie was de afschrijving denk ik terecht want de apotheker waar het recept als eerste terecht is gekomen, zal het bij je verzekeraar aangegeven hebben als zijnde 'uitgeleverd', dus die heeft betaald gekregen.
Geen fout van je verzekeraar.
Geld is terug gestort naar de verzekeraar en die "bewaart" het nu even voor je, je bent het niet kwijt.

Of het terecht is of niet durf ik niet te zeggen, maar het gebeurd veel vaker, ook met teruggaven van bijvoorbeeld energiebedrijven ,die verrekenen een mogelijk tegoed ook met een volgende betaling.

Het bedrag wat je even "uitgeleend" hebt is die hele heisa niet waard, "het sop is de kool niet waard" is het Nederlandse spreekwoord.
Suc6

mr
door mrt2 - Jun 13, 2013 om 20:32
24 Antwoorden / 12 Vragen

Het sop is de koop niet waard? Dat is, denk ik, precies waarbij men met dit soort praktijken op speculeert. Mag ik onder dat mom in andermans portemonnee graaien? Verzekeraar Bewuzt heeft met deze incasso geld van mij "geleend". Dat wil ik gewoon terug en niet als een soort tegoedbon. bij eventuele volgende ziektekosten. Als ik de rest van het jaar gezond mag blijven en volgend jaar overstap naar een andere verzekeraar, ben ik mijn "tegoed" kwijt. Ik wil daar niet op wachten en heb het bedrag inmiddels gestorneerd. Omdat deze stornering nu als een openstaand bedrag aan mijn naam blijft hangen ontvang ik van Bewuzt binnenkort een acceptgiro, verhoogd met kosten. Als ik vervolgens aan de daarbij gestelde betalingstermijn niet voldoe, volgt er een aanmaning, verhoogd met incassokosten Dit gaat zo door, totdat er op mijn naam bij Bewuzt ziektekosten worden gedeclareerd. Pas dan vindt er een verrekening plaats en bljft er een bedrag openstaan wegens incassokosten voor deze onterechte incasso. Als ik al niet ziek was, word ik dat hier wel van.

gompy2
door gompy2 - Jun 13, 2013 om 20:37
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp je gevoel en reactie wel, maar op eigen houtje storneren raad ik je niet aan.
Suc6 gewenst in je "strijd".

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2013 om 21:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt al gestorneerd, maar dat is uiterst onverstandig. En goed geld naar kwaad geld gooien. U kunt het beste het bedrag per omgaande overmaken en dan schriftelijk een klacht indienen over het niet uitbetalen.

Het gaat uiteraard tegen uw gevoel van recht in, maar als u dat niet doet, haalt u zich veel ellende op de hals.

zoekster
door zoekster - Jun 13, 2013 om 21:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

VGZ/Bewuzt heeft webcare, het zou mooi zijn als zij het hier zouden oplossen. Heeft u een twitteraccount of facebook, dan zou u het daar ook nog kunnen proberen. Ook op het Radarforum is die webcare actief.

Ben het met u eens dat dat verrekenen onzin is. En er dan een incassobureau opzetten, hoe zou dat moeten als de incassokosten niet aan een onbetaalde rekening vastzitten?

Maar voor de goede orde is het beter als Bewuzt zelf zo wijs is om het geld over te maken. Gewoon even flink blijven doortetteren op internet.

mr
door mrt2 - Jun 13, 2013 om 21:37
24 Antwoorden / 12 Vragen

Ik zie de door Bewuzt/VGZ in het vooruitzicht gestelde acceptgiro als een spooknota en zal deze negeren. De huisarts maakt een fout, de patient mag voor de kosten opdraaien en VGZ/Bewuzt verdient eraan. Zorgkosten.....? Bezuinigen.....? De patient en voor de rest niemand!

dearagain
door dearagain - Jun 13, 2013 om 21:37
2462 Antwoorden / 7 Vragen

mrt2

*heel verstandig dat je het bedrag gestorneerd hebt

*het gaat hier om een (zo blijkt achteraf overduidelijk) onrechtmatige incasso

*daarvoor is nu juist door het bankwezen de mogelijkheid van storneren in het leven geroepen

*dat VGZ jouw haar eigen regels opdringt, is niet relevant en in feite onbeschoft en onwettig

*elke Nederlander heeft in dit kikkerland het recht om een onrechtmatige incasso te storneren

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Jun 13, 2013 om 22:07
355 Antwoorden / 1 Vragen

Het bedrag willen zij uitsluitend verrekenen met met mijn eventuele volgende declaraties

Eventuele, daar zeg je het al, lijkt me stug dat dit zou mogen.

@Gompy, Tijger, zouden jullie het heel begrijpelijk vinden als jullie ziektekostenverzekeraars 1 januari het volledige eigen risico incasseren en dat 31 december verrekenen?

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2013 om 22:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jolijn nr.2

Nee, en dat is ook hier niet gebeurd.

Je kunt ook zaken op een normale manier oplossen.

dearagain
door dearagain - Jun 13, 2013 om 22:37
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote]mrt2

*heel verstandig dat je het bedrag gestorneerd hebt

*het gaat hier om een (zo blijkt achteraf overduidelijk) onrechtmatige incasso

*daarvoor is nu juist door het bankwezen de mogelijkheid van storneren in het leven geroepen

*dat VGZ jou haar eigen regels opdringt, is niet relevant en in feite onbeschoft en onwettig

*elke Nederlander heeft in dit kikkerland het recht om een onrechtmatige incasso te storneren

...zouden jullie het heel begrijpelijk vinden als jullie ziektekostenverzekeraars op 1 januari het volledige eigen risico incasseren en dat op 31 december verrekenen?

ja... dat is heel gewoon, nou... nee dat lijkt me nou niet, nou ja... ik snap het eigenlijk niet zo goed

*overigens, jolijn nr.2, daar wordt in de wandelgangen van onze Zorg******* al over gepraat

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Jun 13, 2013 om 22:40
355 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, dat door mij gebruikte voorbeeld is idd niet gebeurd, wel iets soortgelijks.

dearagain
door dearagain - Jun 13, 2013 om 22:48
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*overigens is in het bedrijfsleven het zogenaamde verrekenen heel gebruikelijk

*ik heb me laten vertellen dat direkt terug betalen belastingtechnisch wat moeilijk zou liggen

*nou, dan moet dat probleem niet worden opgelost over de rug van de burger!

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Jun 13, 2013 om 22:49
355 Antwoorden / 1 Vragen

*overigens, jolijn nr.2, daar wordt in de wandelgangen van onze Zorg******* al over gepraat

Als het maar bij praten blijft........................

Welke rechtsgrond is er voor zoiets? Dan kan toch nooit goedgekeurd worden?

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Jun 13, 2013 om 22:56
355 Antwoorden / 1 Vragen

De zorgverzekeraar weet niet of en wanneer er een volgende declaratie is, dus dit foutje (niet van TS zelf) mag niet ten koste van TS gaan.
Dat lijkt me normaal.

gompy2
door gompy2 - Jun 14, 2013 om 09:09
2796 Antwoorden / 0 Vragen

TS is een contract aangegaan.
Dat contract heeft, zoals elk contract, algemene voorwaarden.
Als je een contract tekent, houdt dat in dat je ook wordt geacht de algemene voorwaarden te kennen.
Wel, daarin staat o.a:

1.8.
Verrekening van kosten
Als wij rechtstreeks aan de zorgaanbieder betalen, houden wij geen rekening met een eigen risico of eigen bijdrage.
Deze bedragen brengen wij later bij u als verzekeringnemer in rekening. U bent verplicht deze bedragen te betalen.
Wij kunnen deze bedragen verrekenen met aan u verschuldigde bedragen

en

3.4.
Verrekening
U mag de verschuldigde bedragen niet verrekenen met een van ons te ontvangen bedrag.

En nog veel meer leuks.

Hier, klik-> PDF

alexishoop
door alexishoop - Jun 14, 2013 om 09:40
562 Antwoorden / 6 Vragen

[quote] Hoe krijg ik zonder extra kosten mijn geld terug?

simpel, door niet zelf te storneren zonder toestemming, maar geduldig afwachten tot het bedrijf zelf een onverschuldigde betalingstermijn overschrijd, mocht er een boete beding in de voorwaarden staan gelden die namelijk evenredig voor henzelf als ze de fout in gaan.

mr
door mrt2 - Jun 14, 2013 om 10:23
24 Antwoorden / 12 Vragen

Op 12 juni schreef Bewuzt het volgende:

Apotheek (....) heeft een creditnota (bedrag B) gestuurd voor het niet geleverde medicijn. Ik heb onze afdeling declaraties gevraagd dit met spoed af te handelen.

Het bedrag van (A) hebben wij inderdaad afgeschreven. U mag dit uiteraard storneren. U ontvangt daarna van ons een acceptgiro met het volledige bedrag van (A) Wij kunnen de credit van (bedrag B) niet direct hiermee verrekenen. U mag wel (bedrag B) op uw betaling in mindering brengen, maar dit bedrag blijft dan wel openstaan in onze administratie. De creditnota trekken wij namelijk af van het eigen risico bij een volgende nota. Dit houdt dan in dat u (bedrag B) op deze nota niet hebt betaald en dat wij dit bedrag ook op een nieuwe nota in mindering brengen. U kunt met de betaling van (bedrag B) natuurlijk ook wachten totdat u een volgend vergoedingenoverzicht hebt ontvangen, waarop staat vermeld dat (bedrag B) op het te betalen eigen risico in mindering is gebracht.

Nu ik weer:

Bedag A is een verzamel incasso, waarin bedrag B (de onterechte incasso) was opgenomen.

Ikzelf begrijp dat Bewuzt het bedag B (de onterechte incasso) dus als een soor depot achter hand willen houden, waarmee eventuele volgende declaraties verrekend worden.

Wat betreft artikel 3.4. Ik ben Bewuzt op dit moment niets verschuldigd. Ik heb bedrag A inmiddels gestorneerd en direct weer teruggestord met inhouding van bedag B. Naar mijn gevoel verreken ik daarmee niets, maar haal alleen terug wat van mij is en niet van Bewuzt. Hiermede heeft iedereen het zijne.

Ik hoop dat jullie het nog snappen.

De verdere ontwikkelingen zal ik hier vermelden.

uvit webcare
door uvit webcare - Jun 14, 2013 om 11:03
14 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mrt2,

Wil je je klacht en klantgegevens mailen naar webcare@bewuzt.nl, dan zoeken we dit voor je uit. We helpen je graag.

Met vriendelijke groet,

Tjeerd
Webcare Bewuzt

alexishoop
door alexishoop - Jun 14, 2013 om 11:16
562 Antwoorden / 6 Vragen

ja dat is jouw boekhouding, maar doordat bewuzt het bedrag nog niet credit heeft ontvangen van de apotheek, staat er nu bij bewuzt op jou klantnummer na storneren en je eigen creditnota een negatief bedrag (ik neem aan dat bedrag B hoger was dan A, maar dat heb je gecorrigeerd, blijft over het verschil). totdat ze het geld ontvangen, maar dat salderen ze niet gelijk met je klantnummer, pas als je weer opnieuw zorgkosten maakt.

alexishoop
door alexishoop - Jun 14, 2013 om 11:19
562 Antwoorden / 6 Vragen

kijk ze hebben webcare support :)

mr
door mrt2 - Jun 18, 2013 om 13:31
24 Antwoorden / 12 Vragen

Zojuist werd ik gebeld door de medewerker van Webcare Bewuzt. De kwestie is opgelost. De incasso is ingetrokken en het betreffende bedrag is uit mijn overzichten verwijderd.

Eind goed al goed!

Met dank aan een ieder die hier tijd heeft ingestopt.

dearagain
door dearagain - Jun 18, 2013 om 13:53
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*zo zie je maar, dat een zelfbewuste consument (ondanks vele andersdenkenden) echt nog wel iets kan bereiken (ook al is het tegen de stroom eens)

*proficiat mrt2!!!

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2013 om 13:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Prima dat het opgelost is. Bedankt voor het terugmelden.

dearagain
door dearagain - Jun 18, 2013 om 15:01
2462 Antwoorden / 7 Vragen

@@@

(ook al is het tegen de stroom eens)

moet zijn:

(ook al is het tegen de stroom in)

dearagain
door dearagain - Jun 19, 2013 om 11:38
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*gewoon storneren en "bewuzt" meedelen dat het om een onrechtmatige incasso gaat [edit - redactie]