fu
door fukki032 Nov 19, 2005 om 21:28
Garantie & verzekeringen

Levensloop

ik heb sinds 6jaar mijn spaarloon om gezet naar een levens verzekering moet ik deze op zeggen en kiezen voor de levensloop      of niet

598 2 Rapporteer

scroogy
door scroogy - Nov 20, 2005 om 11:17
367 Antwoorden / 20 Vragen

Het is duidelijk dat spaarloon en levensloop niet samen mogen. U kunt beide behouden maar dient dan per jaar aan te geven in welk u wilt sparen.

Spaarloon wordt netto uitbetaald als u het gespaarde bedrag niet gebruikt om uw levensverzekeringspremie mee te betalen. De premie die u vanuit uw spaarloon betaald is een aftrekpost voor de belasting (tot op zekere hoogte).

Als u gaat sparen voor verlof moet u er rekening mee houden dat een uitkering uit een levensloopregeling belast is. Daar wordt loonheffing over afgedragen tegen het dan geldende tarief. U kunt het geld van de levensloopregeling ook omzetten in een levensverzekering.

Als u de levensloopregeling wilt gebruiken om er een tijdje tussenuit te gaan moet dat in goed overleg met uw werkgever, hij/zij moet uw plaats vrij houden. Als u van baan veranderd en u neemt de regeling mee naar uw nieuwe werkgever krijgt die ook de door u gespaarde vrije tijd erbij. Als u zonder werk komt te zitten wat gebeurt er dan met uw levensloop potje ?

Zelf zou ik kiezen voor spaarloon, er zitten nog teveel haken en ogen aan die levensloopregeling.

ke
door keesvoorbogt - Dec 3, 2005 om 11:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk niet dat het verstandig. Je zou een opgave aan de verzekeringsmaatschappij kunnen opvragen wat de afkoopwaarde is en de premievrije waarde. Dan stopt ook de premiebetaling als je premievrijmaakt of afkoopt.

Afkopen is het minst lucratief.

Is er een lijfrenteclausule op geplaatst? Als dit zo is dan is in principe afkopen niet mogelijk, maar wel premievrij maken.Als het moet kun je een lijftente afkopen ,MAAR dan komen extra kosten bij volgens de fiscus.

De eerste kosten van de levensverzekering worden in het begin gemaakt zoals rente, administratieve kosten, provisie.

De praktijk is dat na ongeveer 5 a 6 jaar dan pas langzaam rendabel wordt.

Ik zou je eigen verzekeringsadviseur bellen en je goed voor laten lichten