Rienhartman
door Rienhartman Apr 23, 2024 om 22:32
Garantie & verzekeringen

Netvervuiling Siemens

We dachten verstandig te zijn door wat extra te sparen en te kiezen voor Siemens, die toch wel bekend staat om haar hoogwaardige producten en goede service. Helaas blijkt dat in de praktijk toch net iets anders te zijn. In september 2023 nieuw apparatuur gekocht; wasmachine, warmtepompdroger, oven en vaatwasser, waarbij alleen laatstgenoemde heeft nog geen storing vertoond.

De warmtepompdroger die volgens Siemens wordt geclassificeerd als 'extreem stil', blijkt toch wel iets meer geluid te produceren.

Verder vage storingen zoals niet opstarten, 's nachts vanzelf inschakelen, resttijd indicatie in de HomeConnect app die niet klopt.

Het display van de oven die niet op je aanrakingen reageert en hierdoor niet bruikbaar is. Het voedingslampje die aanduidt dat de oven aanstaat, terwijl dit niet zo is.

De wasmachine die niet opstart of aangeeft dat de deur niet goed dicht is, terwijl dit wel degelijk zo is.

Problemen in de apparatuur? Natuurlijk niet. Wat dan wel? Volgens (meerdere) Siemens monteurs is netvervuiling, harmonischen, hoge frequentieschommelingen (ipv 50hz stabiel) in de elektriciteit, de oorzaak.

Zo zou bijvoorbeeld het geluid van de compressor van de warmtepompdroger, door netvervuiling op een hoger toerental gaan draaien en het hardere geluid produceren. De overige genoemde storingen worden ook aan netvervuiling gekoppeld.

Ik moet een elektricien inschakelen, die moet het opsporen en oplossen.

Ik moet een tussenstekker, die de sinus hersteld, aanschaffen a 60E, die gaat helpen.

Elektricien inschakeld, meet 50hz stabiel.

Tussenstekker aangeschaft, geen effect.

Siemens blijft desondanks stug volhouden dat het netvervuiling is. Ohja, de tussenstekker zou overigens 'niet altijd' helpen.

Niet veel later krijg ik vanuit consumentenzaken te horen dat het geluid van de warmtepompdroger gewoon een producteigenschap is. Oftewel; niet alleen mijn klacht, maar ook de bevindingen van de eigen monteurs, wordt van tafel geveegd.

Contact opgenomen met de fabrikant van de multimeter die Siemens gebruikt; het apparaat zou niet geschikt zijn om netvervuiling te kunnen meten.

Enexis ingeschakeld, meet 50hz stabiel. Daarnaast hebben zij gedurende twee weken met geavanceerd apparatuur in huis gemonitord, alles valt netjes binnen de normen (meetrapport ontvangen).

Siemens overtuigd? Nee hoor, de multimeter is wel geschikt, die meet schommelingen dus het is netvervuiling.

En de kosten voor de tussenstekker? Die gaan we niet vergoeden.

Als ik me stoor aan het geluid van de droger, dan moet ik mijn verlies maar nemen en deze op Marktplaats zetten.

Doet het probleem zich met de oven voor? Trek dan vooral even de stekker eruit en terug erin; opgelost!

De wasmachine draait gelukkig al een tijdje storingsvrij.

De warmtepompdroger komt van BCC, net voordat ze failliet werden verklaard. Hierdoor ben ik genoodzaakt rechtstreeks met Siemens te schakelen.

Voor wat betreft de oven, daarvoor heeft Siemens me nu naar Keukenloods verwezen; die moeten het maar oplossen. Ondertussen hebben zij ook een Siemens monteur gestuurd (dezelfde) en die roept uiteraard nog steeds netvervuiling. Wordt vervolgd, Keukenloods is tot op heden erg behulpzaam.

Wat moet ik nog meer doen om aan te tonen dat het probleem niet in de elektriciteit zit? Alle apparatuur in huis werkt 100% naar behoren, behalve dat van Siemens.....

3353 8 Rapporteer
sw
door swat1500 - Apr 24, 2024 om 00:11
3790 Antwoorden / 0 Vragen

Voor garantie claims moet u altijd bij de verkoper zijn en niet bijj de fabrikant of de importeur tenzij rechtstreeks daar gekocht.

Komt u er met de verkoper niet uit dan (indien lod) de Consumentenbond inschakelen of (indien daartoe verzekerd) uw rechtsbijstandverzekering.

Geen lid Consumentenbond of geen rechtsbijstandverzekering dan contact opnemen met het juridisch loket.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 24, 2024 om 05:22
1769 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Rien,

Waarom kijkt u niet eerst online naar recensies van producten?

ju
door juliomariner Apr 24, 2024 om 08:37
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ik geloof niet dat uw advies TS nu nog gaat helpen of wel?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 24, 2024 om 12:48
1769 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Juliomariner,

Wellicht in de toekomst wel voor TS?

ju
door juliomariner Apr 24, 2024 om 22:03
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Fenk u echt dat TS nu ook nog maar een batterij van Siemens gaat kopen?

Rienhartman
door Rienhartman Apr 25, 2024 om 07:33
Antwoorden / 1 Vragen

Het zijn allen zeer recente modellen waarvan nagenoeg geen recensies aanwezig waren. De keuze om deze modellen aan te schaffen is puur gemaakt op de aanwezigheid van bepaalde eigenschappen.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 24, 2024 om 08:49
7195 Antwoorden / 3 Vragen

U hebt nogal wat stroomgebruikers gekocht en zou het kunnen dat de monteurs netvervuiling als vakterm hanteren als u teveel van die apparaten tegelijk aan zet,

Franske1958
door Franske1958 - Apr 24, 2024 om 08:50
428 Antwoorden / 2 Vragen

Lees onderstaande link maar eens goed door, Gaat over de meest voorkomende vorm van storingen die met elektriciteir te maken hebben.

https://www.rdi.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/vragen-en-antwoorden-onderzoek-omvormers

Ieder elektrisch apparaat MOET voldoen aan bepaalde eisen voor wat betreft storingen.  Die ontstoring werkt nara twee richtingen.
Namelijk het tegenhouden van storingen vam andere apparatuur maar ook met voorkomen dat andere appparatuur getsoord wordt.
De wet zegt hier dat als een apparaat niet voldoet aan de eisen dat de leverancier dat op hun kosten moet oplossen.
De oorzaak van uw klachten zou in uw apparatuur kunnen zitten maar ook in apparatuur in uw omgeving.
Een zeer bekende oorzaak van dit soort storingen zijn zonnepanelen die ofwel niet zijn ontstoord ofwel een totaal verkeerd
zijn aangelegd.  Lees maar eens goed alles wat daarover staat op de site  www.rdi.nl
Het zou niet de ererste keer en ook niet de laatste keer zijn dat een bezitter van zonnepanelen  die dingen verplicht moet
uitschakelen totdat die voldoen aan de eisen.

1paul
door 1paul Apr 24, 2024 om 09:25
3156 Antwoorden / 0 Vragen

goeie ja, schakel de panelen maar eens uit TS om te zien of de klachten dan blijven..

Rienhartman
door Rienhartman Apr 25, 2024 om 07:36
Antwoorden / 1 Vragen

Bij het eerste bezoek van de Siemens monteur hebben we, met telefonische ondersteuning van de leverancier van de zonnepanelen (sunpower/enphase), de zonnepanelen uitgeschakeld. De meter van de monteur gaf alsnog schommelingen aan, ook nadat overige groepen zijn uitgeschakeld.

1paul
door 1paul Apr 25, 2024 om 08:30
3156 Antwoorden / 0 Vragen

de apparatuur, wat deed die??

1paul
door 1paul - Apr 24, 2024 om 09:24
3156 Antwoorden / 0 Vragen

tja, u moet toch echt met deze klachten bij de verkoper van deze producten zijn en niet bij Siemens, verkoper moet het dus ook oplossen en u kunt aantonen dat het echt niet aan het net ligt.

wil de verkoper helemaal niets dan zult u dit, via de rechtsbijstand of eigen advocaat, bij de rechterlijke macht aan moeten kaarten en andere apparatuur of uw geld terug moeten eisen..

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 24, 2024 om 09:41
2069 Antwoorden / Vragen

Als na een traject blijkt dat de apparatuur niet in orde is en de leverancier niet bereid het op te lossen is de laatste optie aansturen op ontbinding van de koop. Ik zou beginnen een advocaat te zoeken en daarmee de mogelijkheden te bespreken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 24, 2024 om 10:05
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Indien u van mening bent en blijft dat hetgeen u heeft aangeschaft niet conform is geef ik u nu verwijzingen naar de relevante wetgeving en ook wat u kunt doen indien de verkoper 'nalatig blijft'. Helaas is in die context m.b.t. BCC niets meer te verwachten anders dan dat u een nondebouwde claim zou knnen neerleggen bij de curator. Er zullen dan echter ook andere schuldeisers zijn waaronder preferente.

De verwijzingen: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

En zie voor de letterlijke wetgeving:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

ro
door ronny530 - Apr 24, 2024 om 14:49
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Een multimeter kan geen lichtnet frequentie meten hooguit variaties in de netspanning maar die variatie moet wel heel erg extreem zijn en is alleen meetbaar als een apparaat aan staat.
Alle witgoed apparaten zijn fabriek af voorzien van een netfilter, een soort van schakeling die storingen op het lichtnet tegen gaat.
De genoemde storingen doen mij vermoeden dat er in de groepenkast zelf iets aan de hand is waardoor er vervuiling? op het lichtnet ontstaat.
Er van uitgaande dat alle apparaten op een randaarde stopcontact zijn aangesloten komt het wel eens voor dat de één van de aansluitdraden in de groepenkast net niet vast genoeg is gemonteerd en uit ervaring weet ik dat het hele vreemde storingen kan veroorzaken.