ma
door martijnschoe Apr 11, 2015 om 15:42
Garantie & verzekeringen

Oneens declaratie zorgaanbieder

Ik heb een issue met de zorgaanbieder (AMC) en zorgverzekeraar (Zilveren Kruis), hopelijk kan iemand mij hier mee helpen.

Mijn vrouw heeft een pigmentstoornis. Hiervoor heeft zij een consult gehad bij het dermatologisch centrum van het AMC op 24 november 2014. Hier is besloten dat zij lichttherapie aan huis krijgt. De kosten hiervan worden vergoed vanuit de basisverzekering. In 2014 had mijn vrouw echter een eigen risico van 760 euro. De kosten voor de behandeling zouden hier ver boven komen dus zouden wij zelf 760 euro kwijt zijn voor de behandeling.

In overleg met de leverancier van de apparatuur (MediZorg) hebben wij daarom afgesproken dat de apparatuur pas op 8 januari 2015 geleverd zou worden. We konden dan zorgen dat we in 2015 geen extra eigen risico zouden hebben waardoor de kosten voor ons lager uit zouden vallen.

Afgelopen week kreeg ik echter een rekening van Zilveren Kruis van 760 euro! Wat bleek nou, AMC had de lichttherapie gedeclareerd met startdatum '24 november'. Dit leek ons een klein, onschuldig, foutje wat met een telefoontje rechtgezet kon worden. Dus hebben we met het AMC gebeld. Zij gaven echter aan dat er geen fout is gemaakt. Ze zijn namelijk volgens hen door de zorgverzekeraar verplicht het consult en de daaruit voortvloeiende therapie als 1 declararie in te dienen.

Vandaag dus maar eens contact opgenomen met de zorgverzekeraar. Het verhaal uitgelegd en zij kwamen er uiteindelijk met dat het wettelijk verplicht is om dit als 1 declaratie in te dienen.

Ik vind het allemaal erg vreemd. Het komt er dus eigenlijk op neer dat er in 2014 iets betaald moet worden wat in 2015 pas geleverd is. Ik heb zwart op wit in een brief van MediZorg staan dat de apparatuur op 8 januari is geleverd. Overigens hebben we ook nog contact gehad met MediZorg en zij geven aan dat zij de factuur pas na levering naar de zorgaanbieder (AMC) hebben gestuurd. Wat het eignelijk nog vreemder maakt, want AMC declareerd dan dus iets waar ze zelf nog helemaal geen factuur van hebben gehad.

Weet iemand of ik hier een zaak van kan maken of heeft het Zilveren Kruis gelijk en is het wettelijk verplicht om het consult van 24 november en de therapie die op 8 januari is begonnen als 1 ding te zien?

3140 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 11, 2015 om 15:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ZK heeft volkomen gelijk. Het ziekenhuis declareert volgens een Diagnose Behandel Combinatie, en die is ingegaan in november 2014.

ma
door martijnschoe - Apr 11, 2015 om 15:52
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 11 apr 2015, 15:46]Het ZK heeft volkomen gelijk. Het ziekenhuis declareert volgens een Diagnose Behandel Combinatie, en die is ingegaan in november 2014.

Bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord. Helaas voor ons dus... :(

edrick3
door edrick3 - Apr 11, 2015 om 16:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo martijnschoe,

Nog wat info over DBC:

DBC staat voor Diagnose Behandeling Combinatie. De DBC-systematiek is in Nederland ingevoerd om meer inzicht te krijgen in de zorg die ziekenhuizen leveren. DBC’s en andere zorgprestaties vormen de basis van de bekostiging in zorg. In het kort is de DBC-systematiek een systeem waarmee zorginstellingen de geleverde zorg kunnen registreren, zodat deze uiteindelijk gedeclareerd kan worden bij de patiënt of zorgverzekeraar.

Zorgaanbieders en zorginkopers kunnen met DBC’s onderhandelen over de kwaliteit, de prijs en het aantal behandelingen. Daarnaast is er met de komst van DBC’s steeds meer informatie beschikbaar gekomen over de zorgpraktijk. Uiteindelijk profiteert de consument er van als zorgaanbieders en zorgverzekeraars afspraken maken over kwalitatief goede en betaalbare zorg.
(Bron)

Hier staan de 'spelregels'.

Met vr.gr.

ma
door martijnschoe - Apr 11, 2015 om 16:44
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 11 apr 2015, 16:24]

Uiteindelijk profiteert de consument er van als zorgaanbieders en zorgverzekeraars afspraken maken over kwalitatief goede en betaalbare zorg.

Haha... bron 'http://www.dbcspelregels.nl/'. Wij van WC-eend... :P

Ik had zelf ook al even verder gezocht naar DBC. Ik kwam hierbij uit op de site van NZA: http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/dossiers/dbc-dossier/. Uiteindelijk gaat het dus gewoon om een systeem om zorg te registreren. DBC maakt het allemaal wat overzichtelijker, maar of een consument hier nou van profiteert?! Wij in elk geval niet.

Cookies
door Cookies - Apr 11, 2015 om 17:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.........DBC maakt het allemaal wat overzichtelijker, maar of een consument hier nou van profiteert?! Wij in elk geval niet........

Met gokken kun je winnen of verliezen. Dit x heb je verloren.

ho
door hopetobehelping - Apr 11, 2015 om 17:16
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste martijnschoe,

het antwoord op uw vraag heeft u al.
Waarschijnlijk heeft u er al voor gezorgd dat het eigen risico op de polis van uw vrouw voor 2015 is verlaagd.
Het verhogen van het eigen risico met € 500,- levert gemiddeld een premie voordeel op van circa € 250,-.
Als u verwacht dat de medische kosten voor uw vrouw het bedrag van € 375 + € 250 = € 625 te boven gaan is het dus verstandig om het eigen risico te verlagen.

tijger1
door tijger1 - Apr 11, 2015 om 17:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=martijnschoe schreef op zaterdag 11 apr 2015, 16:44][quote=edrick3 schreef op zaterdag 11 apr 2015, 16:24]

Uiteindelijk profiteert de consument er van als zorgaanbieders en zorgverzekeraars afspraken maken over kwalitatief goede en betaalbare zorg.

Haha... bron 'http://www.dbcspelregels.nl/'. Wij van WC-eend... :P

Ik had zelf ook al even verder gezocht naar DBC. Ik kwam hierbij uit op de site van NZA: http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/dossiers/dbc-dossier/. Uiteindelijk gaat het dus gewoon om een systeem om zorg te registreren. DBC maakt het allemaal wat overzichtelijker, maar of een consument hier nou van profiteert?! Wij in elk geval niet.

Maar u had al geprofiteerd van de lagere premie door het hogere eigen risico.;-))

ma
door martijnschoe - Apr 11, 2015 om 17:38
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 11 apr 2015, 17:07].........DBC maakt het allemaal wat overzichtelijker, maar of een consument hier nou van profiteert?! Wij in elk geval niet........

Met gokken kun je winnen of verliezen. Dit x heb je verloren.

Ik snap waar u naar refereert, maar dit slaat natuurlijk nergens op! Als ik zorg had gehad in 2014 en ik heb het risico genomen door het verhogen van het eigen risico is het niet meer dan terecht dat ik dan bepaalde kosten zou hebben. Wanneer ik echter zorg krijg in 2015 maar dat op de verzekering van 2014 gedeclareerd wordt, vind ik dat enigszins vreemd. Dat moet u het toch met me eens zijn?!

ma
door martijnschoe - Apr 11, 2015 om 17:40
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zaterdag 11 apr 2015, 17:16]Beste martijnschoe,

het antwoord op uw vraag heeft u al.
Waarschijnlijk heeft u er al voor gezorgd dat het eigen risico op de polis van uw vrouw voor 2015 is verlaagd.
Het verhogen van het eigen risico met € 500,- levert gemiddeld een premie voordeel op van circa € 250,-.
Als u verwacht dat de medische kosten voor uw vrouw het bedrag van € 375 + € 250 = € 625 te boven gaan is het dus verstandig om het eigen risico te verlagen.

Dat heb ik dus ook gedaan... Ik wist dat de kosten in 2015 omhoog zouden gaan voor mijn vrouw ivm de therapie die op 8 januari zou beginnen. Maar nu blijkt dat die therapie gedeclareerd wordt op de verzekering van 2014...

edrick3
door edrick3 - Apr 11, 2015 om 17:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@martijnschoe,

..... Uiteindelijk gaat het dus gewoon om een systeem om zorg te registreren. DBC maakt het allemaal wat overzichtelijker, maar of een consument hier nou van profiteert?! ......
Het is niet alleen een systeem om zorg te registreren, maar het gaat ook om de vastgestelde bedragen voor een bepaalde behandeling.
Dat bedrag wordt voor een bepaalde behandeling gedeclareerd - zoals afgesproken met de zorgverzekeraar - onafhankelijk van wat er daadwerkelijk allemaal wel of niet aan een patiënt gedaan is.

Wie naar het ziekenhuis gaat, krijgt zorg: van een onderzoek door de arts tot een röntgenfoto. Maar het ziekenhuis rekent deze niet apart af. Zij komen in één pakketje aan zorg, een zogenaamd DBC-zorgproduct, op de rekening.

De NZa heeft de route van ziekenhuisbezoek tot rekening in beeld gebracht. In een animatiefilm en op een informatiekaart legt de NZa uit hoe declaraties in ziekenhuizen werken: wat registreren artsen ? En hoe wordt dat uiteindelijk een rekening?

Bekijk nu de animatiefilm
Bekijk nu de informatiekaart

ma
door martijnschoe - Apr 11, 2015 om 17:48
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 11 apr 2015, 17:43]

Bekijk nu de animatiefilm
Bekijk nu de informatiekaart

Interessant die informatiekaart... Ik lees namelijk het volgende "Na afloop van de behandeling stuurt het ziekenhuis de
rekening naar de zorgverzekeraar of de patiënt." Echter is de therapie/behandeling van mijn vrouw nog lang niet afgelopen. Deze loopt nog tot minstens eind van dit jaar. Dus los van de initiele vraag of mijn verzekering van 2014 het moet vergoeden, is het dus vreemd dat de verzekering nu de rekening van de zorgaanbieder al heeft ontvangen.

ma
door martijnschoe - Apr 11, 2015 om 17:57
6 Antwoorden / 1 Vragen

Een DBC zorgproduct blijkt een maximale doorlooptijd te hebben.
Naja, het zit allemaal maar vreemd en ondoorzichtig in elkaar. Het lijkt allemaal een beetje in elkaar gedraaid te zijn om het de zorgaanbieder een verzekering makkelijker te maken. Ik zie het voordeel van mij als consument nog steeds niet echt, maar wellicht dat dat gewoon komt omdat ik er te weing van af weet. :)

edrick3
door edrick3 - Apr 11, 2015 om 18:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@martijnschoe,

..... Echter is de therapie/behandeling van mijn vrouw nog lang niet afgelopen. Deze loopt nog tot minstens eind van dit jaar. Dus los van de initiele vraag of mijn verzekering van 2014 het moet vergoeden, is het dus vreemd dat de verzekering nu de rekening van de zorgaanbieder al heeft ontvangen. .....
Nee, dat is niet vreemd.
Er staat een vast bedrag - rekening houdend met die 'doorlooptijd' - voor een behandeling en die wordt dus gedeclareerd. En dat kan m.i.v. de datum waarop de behandeling gestart is.

tijger1
door tijger1 - Apr 11, 2015 om 18:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U mag zich blijkbaar gelukkig prijzen dat u nu pas met dit systeem geconfronteerd wordt, omdat u en uw vrouw dis niet eerder zorg hebben hoeven gebruiken.

zilveren kruis
door zilveren kruis - Apr 13, 2015 om 17:39
5 Antwoorden / 0 Vragen

@martijnschoe

Snap dat het tegenvalt Martijn maar @tijger1 en @edric3 geven je correct en compleet antwoord op je vraag.
Het werkt inderdaad zo dat het eerste contact, dus begindatum leidend is voor de opening van de DBC.
Dat je vrouw pas in januari haar apparatuur kreeg is van geen invloed.
Ik stuur je de de link waarin je meer info leest. Hier kun je ook een filmpje bekijken.
https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Veelgestelde-vragen-over-MSZ.aspx

Heb je nog vragen, zoek ons op svp. Kan ook via Twitter en Facebook.