ekoreman
door ekoreman Apr 20, 2011 om 14:41
Garantie & verzekeringen

Opslag polis begrafenisverzekering DELA voor patient niet dodelijke ziekte MS!

Ik heb reeds sinds 20 jaar een begrafenis/crematiepolis bij Dela. Onlangs werd ik door Dela benaderd omdat de polis niet meer afdoende dekkend zou zijn (??). Er werd een aanvulling geboden. Ik besloot er op in te gaan en deze aanvulling af te sluiten.. Echter, wat schetste mijn verbazing? Ik moet een extra opslag betalen op de premie omdat ik in de gezondheidsverklaring had opgegeven dat ik MS-patiënt ben. Aan MS ga ik (gelukkig) niet dood! Ik ben van mening dat er geen recht is voor een verzekeraar om mij een hogere premie te laten betalen, in deze. Graag zou ik dit breed aanhangig willen maken, liefst op de televisie, omdat dit een onrecht is die vele chronisch zieken raken. Om nog niet te spreken van een levensverzekering bij een af te sluiten hypotheek. Graag zou ik bovengenoemde casus willen bespreken met u.

Hoogachtend,

[edit red.]

3736 29 Rapporteer

pschaecker
door pschaecker - Apr 20, 2011 om 14:44
171 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een publiek forum.
Vraag aan de redactie om uw privegegevens te verwijderen.

mvg,

Paul

pschaecker
door pschaecker - Apr 20, 2011 om 15:21
171 Antwoorden / 0 Vragen

Voor contact met de redactie: Klik Hier

tdehond
door tdehond - Apr 20, 2011 om 16:08
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Er zijn meerdere verzekeraars die zo handelen zie
MS web: klik

wolfenjong
door wolfenjong - Apr 20, 2011 om 16:23
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Meestal heeft u 14 dagen het recht om de aanvullende polis weer op te zeggen, maak daar gebruik van, en laat u verder niets wijs maken door de Dela dat u niet goed verzekert bent, en ga ook geen extra premie betalen voor wat voor reden ook.
De standaard verzekering is veelal voldoende zeker als u zich laat cremeren, en zet anders zelf een bedrag op de bank voor extra onkosten.

Succes er mee.

ekoreman
door ekoreman - Apr 20, 2011 om 16:33
8 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie meningen en adviezen. Maar ik denk dat één ding niet duidelijk is; ik accepteer dit niet van de verzekeringsmaatschappijen. Ik ga hier een privé project van maken om het een en ander aan de kaak te stellen. Er is een onderzoek van de WHO (World Health Organization) dat is vastgesteld dat MS geen kortere levensverwachting mt zich meebrengt, anders dan bepaalde zeer ernstige gevallen. ik wil dit integraal gaan bestrijden. Adviezen en steun in deze is van harte welkom!

Groet,
Erik

druifje01
door druifje01 - Apr 20, 2011 om 17:51
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Dela is geen ziektekostenverzekeraar dacht ik. Zo zie ik ook geheel geen verband tussen een uitvaart en MS. Ben benieuwd naar hun toelichting van Dela. Elke verzekerde loopt elke dag een risico om te komen overlijden (denk ook aan een riskante levensstijl: roken, drinken en wat je daar allemaal nog meer onder kunt laten vallen). Dela vind ik hier nu wel een beetje heel erg zuinig en confronterend.

poltol
door poltol - Apr 20, 2011 om 17:54
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Er zijn al heel veel medestanders.
U vindt ze hier:

MS vereniging

Daar moet u zijn en daar samen proberen er iets aan te doen.

Succes, poltol

tdehond
door tdehond - Apr 20, 2011 om 18:24
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=druifje01 schreef op woensdag 20 apr 2011, 17:51]Dela is geen ziektekostenverzekeraar dacht ik. Zo zie ik ook geheel geen verband tussen een uitvaart en MS. Dela vind ik hier nu wel een beetje heel erg zuinig en confronterend.

Blijkbaar zien uitvaartverzekeringen als Dela het hebben van een ziekte als MS wel als risico verhogend m.b.t. de datum van overlijden. Dat zal dan ook de reden zijn om een extra toeslag te vragen.

Ik denk dan ook dat de tip van Wolfenjong de moeite waard is om op te volgen, anders bent u erg lang extra toeslag aan het betalen.

druifje01
door druifje01 - Apr 20, 2011 om 18:45
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Even simpel geredeneerd: is de uitvaart van iemand die ziek is duurder dan de uitvaart van iemand die gezond komt te overlijden? Vanwaar een ekstra toeslag? Een overlijdensrisico is er elke dag voor iedereen. Dus....what's in the name?

ekoreman
door ekoreman - Apr 20, 2011 om 18:50
8 Antwoorden / 1 Vragen

druifje01, de redenering van de maatschappijen is dat je eerder dan een ander zal komen te overlijden en zij dus eerder moeten uitkeren met minder premie te hebben geïncasseerd. Die gedachte kan ik wel volgen, maar zij kunnen niet hard maken dat wij statistisch eerder zullen overlijden dan gemiddeld.

ekoreman

wolfenjong
door wolfenjong - Apr 21, 2011 om 11:22
859 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=ekoreman schreef op woensdag 20 apr 2011, 18:50]druifje01, de redenering van de maatschappijen is dat je eerder dan een ander zal komen te overlijden en zij dus eerder moeten uitkeren met minder premie te hebben geïncasseerd. Die gedachte kan ik wel volgen, maar zij kunnen niet hard maken dat wij statistisch eerder zullen overlijden dan gemiddeld.

ekoremanHallo

Hallo ekoreman

Wat ik niet begrijp, als u iets heeft wat niet relevant is voor het afsluiten van een verzekering om dat u geen extra risico bent, waarom geeft u de zieke dan op, doe je dat niet, dan heb je deze problemen ook niet.
Daar als u dood gaat, (hopelijk nog lang niet) dan gaat de Dela echt niet onderzoeken waar u aan dood bent gegaan, nog nooit gehoord althans, dus vermeld dat dan ook niet meer, dan is er niets aan de hand.

Nogmaals Succes er mee.

ekoreman
door ekoreman - Apr 21, 2011 om 11:36
8 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Wolfenjong,

Dat is heel eenvoudig; omdat het mij om het principe gaat en ik de arrogantie van de verzekeringsmaatschappijen wil bestrijden. Zie het als een missie ;-)

loreleigil
door loreleigil - Apr 22, 2011 om 15:11
678 Antwoorden / 3 Vragen

En als je informatie verzwijgt ben je ook de Sjaak. Ze laten mensen niet voor niets gezondheidsverklaringen invullen. Toen Yarden er achter kwam dat ik reuma had, moest ik me volgens de adviseur die bij mij zat opeens ook bij laten verzekeren. Heb gewoon gevraagd of mijn reuma een extra kist nodig had, of dat het er nog bij mij in kon. Nooit meer wat van gehoord. Heel veel succes Ekoreman, mooi dat dit eens aangekaart wordt. Want laten we eerlijk zijn, als wij als MS- en reumapatiënten eerder dood gaan, scheelt dat toch weer AOW uitkering, Wmo voorzieningen en jaren ziektekostenuitgaven? Eigelijk zijn wij veel goedkoper dan gezonde mensen, dus zouden we gratis onder de groene zoden moeten kunnen verdwijnen!

edwardus
door edwardus - Apr 22, 2011 om 16:08
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De acceptatie van een verzekering mag gewoon gepaard gaan met aanvullende voorwaarden (lees: toeslag). Daar doe je niks aan als klant.

ekoreman
door ekoreman - Apr 22, 2011 om 16:13
8 Antwoorden / 1 Vragen

Eens, maar naar mijn mening mogen die niet 'discriminerend' zijn, maar moeten ze voor een ieder gelden. eens?

stacey
door stacey - Apr 22, 2011 om 16:30
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=ekoreman schreef op vrijdag 22 apr 2011, 16:13]Eens, maar naar mijn mening mogen die niet 'discriminerend' zijn, maar moeten ze voor een ieder gelden. eens?

Zou leuk zijn als het zo werkt maar zo werkt het dus niet.
Verzekering bepaald zijn eigen regels/voorwaarden
en ze zijn Niet/Nooit Verplicht jouw te verzekeren......................
dus is het een kwestie van graag of niet ofwel stikken of slikken.......

En dan kun je protesteren tot je een ons weegt maar zal zonde zijn van je tijd en energie verwacht ik.

ekoreman
door ekoreman - Apr 22, 2011 om 16:43
8 Antwoorden / 1 Vragen

We zullen zien. Er is ook zoiets als een NBW ofwel Nieuw Burgerlijk Wetboek. En ik wil dat graag uitzoeken. Wordt vervolg......

tdehond
door tdehond - Apr 22, 2011 om 17:05
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=ekoreman schreef op woensdag 20 apr 2011, 16:33]Dank voor jullie meningen en adviezen. Maar ik denk dat één ding niet duidelijk is; ik accepteer dit niet van de verzekeringsmaatschappijen. Ik ga hier een privé project van maken om het een en ander aan de kaak te stellen. Er is een onderzoek van de WHO (World Health Organization) dat is vastgesteld dat MS geen kortere levensverwachting mt zich meebrengt, anders dan bepaalde zeer ernstige gevallen. ik wil dit integraal gaan bestrijden. Adviezen en steun in deze is van harte welkom!

Groet,
Erik

Begin eens met navragen bij diverse verzekeraars op grond waarvan het verhoogde overlijdens risico is vastgesteld.
M.a.w. hoeveel jaar zien zij als gemiddelde levensverwachting nadat de diagnose ms is vastgesteld?
Hier lees ik b.v. een gemiddelde van 18 jaar.
klik

Pas als je zicht hebt op waar verzekeringen van uitgaan als gemiddelde levensverwachting, kan je gaan kijken of dit een reallistisch beeld is, en of het zin heeft om hier tegen te gaan vechten.

Is er voldoende documentatie waaruit blijkt dat de levensverwachting gunstiger uitvalt dan waarvan verzekeraars uitgaan.

ekoreman
door ekoreman - Apr 22, 2011 om 17:16
8 Antwoorden / 1 Vragen

Dank! dit is nuttige informatie. Ik heb het onlangs bij mijn advocaat neergelegd om hier in te duiken. Maar de info die jij nu stuurt helpt hier zeker!

sonjaatje
door sonjaatje - Apr 22, 2011 om 19:13
1961 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ekoreman schreef op woensdag 20 apr 2011, 18:50]druifje01, de redenering van de maatschappijen is dat je eerder dan een ander zal komen te overlijden en zij dus eerder moeten uitkeren met minder premie te hebben geïncasseerd. Die gedachte kan ik wel volgen, maar zij kunnen niet hard maken dat wij statistisch eerder zullen overlijden dan gemiddeld.

ekoreman

Dat is heel bijzonder dat zij dat denken. Zij hebben dan zeker mensen in dienst die de toekomst kunnen voorspellen met een glazen bol. Kortom, slaat nergens op. Iedereen kan elk moment doodgaan ongeacht leeftijd en levenstijl.

edwardus
door edwardus - Apr 22, 2011 om 20:07
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nooit gehoord van Actuariaat?

ekoreman
door ekoreman - Apr 22, 2011 om 20:11
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil alleen van DELA weten op welke grond zij bepalen dat ik een opslag moet betalen. Als zij dat gedetailleerd doen, weet ik wat mijn (on)mogelijkheden zijn.

yv
door yvanbruggen - Apr 28, 2011 om 10:09
7 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer Koreman,

De reden dat u bij het afsluiten van een aanvulling op uw DELA UitvaartPlan een hogere premie betaalt vanwege uw gezondheid, licht ik graag toe namens DELA.

Het onzekere voorval bij een uitvaartverzekering is de vraag wanneer iemand komt te overlijden. Daarom baseren we de premie op de leeftijd bij het afsluiten van de verzekering. Hoe hoger de leeftijd, hoe hoger dan ook de instappremie. Mensen die een (ernstige) ziekte hebben, hebben een hoger risico op vroegtijdiger overlijden dan gemiddeld. Daarom geldt voor mensen die een ernstige ziekte hebben, een leeftijdsverhoging in de premie. Bijvoorbeeld iemand van 30 jaar oud, betaalt een instappremie voor iemand die 34 jaar oud is. Hoewel wij ons kunnen voorstellen dat dat onprettig kan voelen voor iemand die ziek is, is dat het meest eerlijk voor iedereen omdat wij een coöperatie zijn. Wordt iemand tijdens de looptijd van de verzekering ziek, dan geldt die verhoging niet. Daar is iemand immers voor verzekerd.

Hoe wordt bepaald voor welke ziektes deze premieverhoging geldt? Dat doen wij aan de hand van het zogenoemde standaardwerk voor de verzekeringsgeneeskunde. Hierin worden al jarenlang statistieken verzameld over allerlei ziektes en aandoeningen. Aan de hand van dit boek en de medische gegevens die wij van de aanvrager ontvangen, proberen wij per situatie zo goed mogelijk in te schatten of het risico op eerder overlijden aanwezig is. Daarbij kijken we niet alleen naar de ziekte zelf, maar ook naar mogelijke complicaties. Volgens dit boek is bij MS, gezien de grote kans op complicaties, het risico op eerder overlijden groter dan bij iemand zonder MS. Wat daarbij meespeelt is dat er helaas nog geen behandeling beschikbaar is die tot genezing leidt. Om dit hogere risico af te dekken, is uw premie dan ook verhoogd.

Ik hoop dat ik u de reden van uw hogere premie duidelijk heb kunnen uitleggen.
Mocht u toch nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met DELA Klantenservice op 040 260 16 36.

Met vriendelijke groet,
Yvonne van Bruggen
DELA

ekoreman
door ekoreman - Apr 28, 2011 om 10:56
8 Antwoorden / 1 Vragen

Mevrouw Van Bruggen, dank voor uw duidelijke en uitgebreide uiteenzetting. Dit is al veel meer dan ik eerder heb kunnen krijgen! Echter, blijft mijn vraag op uw antwoord: "Volgens dit boek is bij MS, gezien de grote kans op complicaties, het risico op eerder overlijden groter dan bij iemand zonder MS." Ik wil weten op grond van welke studie(s)/boek(en) u deze conclusie trekt!

N.B. Ik baseer mijn mening op het volgende artikel van de WHO:

Abstract
This work was undertaken to evaluate studies on mortality caused by multiple sclerosis (MS), to evaluate if useful inferences can be drawn from survival studies that can be applied to clinical practice. A literature search was carried out to find epidemiological studies on MS prognosis, survival, mortality and causes of death relevant to our aim. The World Health Organization (WHO) reports on worldwide cause-specific mortality were also considered. Studies were evaluated according to the duration of the follow-up study, the year of publication and the methodology used. We evaluated MS survival from a methodological point of view and considered if time trends could be drawn from study results. We conclude that mortality is only slightly higher in MS patients when compared with that in the general population. Mortality is higher particularly for older patients and those with longer disease duration.

Graag uw reactie. Maar tevens mijn dank voor de genomen moeite voor uw eerdere reactie!

Groet,
E. Koreman BBA

yv
door yvanbruggen - May 5, 2011 om 15:24
7 Antwoorden / 0 Vragen

Beste heer Koreman,

Bedankt voor uw reactie. Ik heb een en ander nagevraagd.
Het standaardwerk voor verzekeringsgeneeskunde wordt samengesteld met medische statistieken, actuariële statistieken en de schade ervaring van de verzekeraar. Daaruit blijkt dat MS een verhoogd risico geeft op eerder overlijden. Ook de WHO geeft dat aan. Daarbij is MS zelf bijna nooit een directe aanleiding tot overlijden. Maar zoals ook bij andere handicaps, lopen mensen met MS meer risico lopen op het ontwikkelen van een ernstige ziekte, zoals longontsteking. Niet of moeilijk te behandelen complicaties zijn dan vaak de oorzaak van overlijden.

Ik hoop dat ik het zo voor u heb kunnen verduidelijken. Mocht u nog vragen hebben, dan beantwoorden wij deze natuurlijk graag.
Wilt u in dat gevallen één van mijn collega’s van Medische Acceptatie bellen? Dat kan via telefoonnummer 040 260 15 52.

Met vriendelijke groet,
Yvonne van Bruggen
DELA

valerius-2
door valerius-2 - May 5, 2011 om 22:42
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=ekoreman schreef op woensdag 20 apr 2011, 14:41]Ik heb reeds sinds 20 jaar een begrafenis/crematiepolis bij Dela. Onlangs werd ik door Dela benaderd omdat de polis niet meer afdoende dekkend zou zijn (??). Er werd een aanvulling geboden. Ik besloot er op in te gaan en deze aanvulling af te sluiten.. Echter, wat schetste mijn verbazing? Ik moet een extra opslag betalen op de premie omdat ik in de gezondheidsverklaring had opgegeven dat ik MS-patiënt ben. Aan MS ga ik (gelukkig) niet dood! Ik ben van mening dat er geen recht is voor een verzekeraar om mij een hogere premie te laten betalen, in deze. Graag zou ik dit breed aanhangig willen maken, liefst op de televisie, omdat dit een onrecht is die vele chronisch zieken raken. Om nog niet te spreken van een levensverzekering bij een af te sluiten hypotheek. Graag zou ik bovengenoemde casus willen bespreken met u.

Hoogachtend,

[edit red.] Dat de premie omhoog gaat is omdat u ouder bent geworden dus kottere tijd en meer risico om de dekking te halen.

birdies
door birdies - May 6, 2011 om 04:10
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Dat de premie omhoog gaat is omdat u ouder bent geworden dus kottere tijd en meer risico om de dekking te halen..............

Misschien even lezen???: .........Ik moet een extra opslag betalen op de premie omdat ik in de gezondheidsverklaring had opgegeven dat ik MS-patiënt ben........

as
door assie 440 - Jun 22, 2011 om 18:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vindt dat dit zeker de aandacht verdiend, ik stuit namelijk op het zelfde probleem.
Had een aanvraag gedaan om mijn hypotheek om te zetten, daar hadden ze mijn medische gegevens voor nodig.
Nu blijkt dat deze " vriendelijke persoon " tot de conclusie is gekomen: " dat er sprake is van een verhoogd overlijdensrisico, en dat heeft te maken met mijn MS "
Het advies is tot stand gekomen, door gebruik te maken van de richtlijnen van herverzekeringsmaatschappijen, hierin zijn statische gegevens over het beloop van aandoening verwerkt.
Het gaat mij ook niet meer om het bedrag dat ik meer moet betalen, het is gewoon een prinicipe kwestie, telkens wordt je gestraft en stuit je op problemen, mits je je knip opentrekt. Net wat u zegt je gaat niet door aan MS.
Ik hoop dat kassa hier aandacht op tv aan gaat besteden, de chronische zieken hebben al genoeg zorgen aan d'r hoofd.

se
door seippie - Apr 21, 2012 om 20:56
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kijk er niet van op dat Dela meer geld uit uw zak wil kloppen.
Wij zijn al zeker 25 jaar geleden ingestapt bij Dela.
Het idee sprak ons aan, je betaald gewoon elke maand of kwartaal een vooraf bekend bedrag en de zonder winstbejag werkende coöperatie Dela zorgd voor een keurige begrafenis/crematie. Daarbij nemen zij de 'rompslomp' uit handen van de nabestaanden.
Hoe veranderde dit nadat de coöperatie was opgekocht door Achmea.
Eerst werden de voorwaarden aangepast en uitgekleed, waarbij er een splitsing werd aangebracht voor de kosten van het een en het ander.
Vanaf die tijd krijgen we tot vervelends toe post dat we onderverzekerd zijn en een extra aanvullende verzekering wordt aanbevolen. Klagen hierover en verzoeken om deze geldverslindende ongewenste mailingen te stoppen, hebben geen resultaat.
We hebben inmiddels spijt als haren op onze hoofd, want nu afzeggen leidt tot een grote financiële strop.
Het enige wat we kunnen doen is iedereen op het hart te drukken nooit met Dela in zee te gaan, maar een andere goedkopere verzekeraar te zoeken zoals bijvoorbeeld Budget.