so
door sonjadeb Sep 8, 2012 om 15:34
Garantie & verzekeringen

ovr verzekering

als ik een een overlijdensrisico verzekering wil afsluiten, komt er dan provisie bij?
of valt dat onder een andere benaming?
en waar kan je het beste een ovr afsluiten, via internet?
of toch teveel risico.

1160 2 Rapporteer

sw
door swat1500 - Sep 9, 2012 om 00:05
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Dat ligt er helemaal aan waar en bij wie u de verzekering afsluit. Doet u dit via een tussen persoon dan zal u op de een of andere manier provisie betalen, hetzij direct hetzij verrekend in de premie.

Rechtstreeks afsluiten bij een verzekeraar is dan vaak goedkoper. Wilt u een geldbedrag waarmee de nabestaanden een ander moeten bekostigen dan kunt bij een verzekeraar terecht en tegenwoordig ook voor een bankspaarprodukt kiezen. Dat laatste produkt bereikt het te behalen bedrag pas na een aantal jaren

Stelt u niet veel eisen aan een teraardebestelling of crematie en wilt u uw nabestaanden niet teveel belasten met het regelen van een en ander dan kunt voor een natura produkt kiezen (bijvoorbeeld Dela). Ook dit soort verzekeringen kunnen van rechtstreeks afgesloten worden.

ti
door tino24 - Sep 9, 2012 om 14:51
95 Antwoorden / 0 Vragen

de vraag is Overlijdensrisico verzekering (ORV).
Swat komt met uitvaart natura (in mijn ogen nooit verstandig, doe dan uitvaartkapitaal, is voordeliger op de lange termijn) of bankspaar.
Uitvaart: is een maximale uitkering van toepassing voordat de belastingdienst langskomt en die bedoelt is om de uitvaart te betalen.
Bankspaar is eigenlijk niet veel meer dan een spaarrekening met wat fiscale regels waar je waarde op opbouwt en waar dus niet direct een zak geld beschikbaar komt bij overlijden (wat juist wel de bedoeling is bij overlijden)
ORV: bedoelt om bijv. hypotheek af te lossen, extra geld voor nabestaanden ivm wegvallen inkomen partner.

Een ORV keert uit bij overlijden.Tot 31-12-2012 is het nog mogelijk een orv tegen provisie te sluiten. Vanaf 1-1-2013 is het een zogenaamd complexproduct waarvoor provisie verboden wordt en is het alleen tegen een directe vergoeding af te sluiten. (en dan ook duurder zal worden ivm de regelgeving die daarbij hoort, net als uitvaartverzekering overigens)

De adviseur kan je adviseren of de diverse vormen (gelijkblijvend, lineair dalend, geld terug bij afkoop) en de hoogte van het bedrag wat er verzekerd zou moeten worden.
En ja geen advies = lagere kosten, goed advies iets meer kosten.
Het is maar wat je belangrijk vindt. Succes.