ru
door ruud50plus Jan 3, 2007 om 09:48
Garantie & verzekeringen

Telt kindserfdeel mee voor hoogte eigenbijdrage

In 2003 is erfrecht aangepast ten gunste langstlevende. Prima.

Moeder overleden, in 2003, Vader 92 is langstlevende, maar moet nu plotseling naar zorginstelling.

Voor de belasting dienst en successie is erfenis compleet geregeld en afgerond.
Maar beide kinderen hebben hun kinds erfdeel nog steeds niet uitgekeerd gekregen, zij kunnen immers geen rechtenn laten gelden en ze hadden ook geen haast.

Mag Vader hun erfdeel nu toch uitkeren waarschijnlijk wel.

Maar heeft dat gevolgen voor de eigen bijdrage toets voor de zorginstelling c.q. het verpleeghuis. Kan de Sociale dienst het uitgekeerde erfdeel dan weer terugvorderen?

1042 4 Rapporteer

mw
door mwillems - Jan 3, 2007 om 10:41
17 Antwoorden / 5 Vragen

Spaargeld blijft buiten beschouwing bij de inkomenstoets. Er is hier sprake van een AWBZ bijdrage. De eigen bijdrage is afhankelijk van het inkomen, niet van gespaard geld. Volgens mij blijft het kindsdeel dus ook intact en kan uitgekeerd worden.

maykemeijer
door maykemeijer - Jan 10, 2007 om 12:36
83 Antwoorden / 11 Vragen

Hallo Ruud,

Er zitten een heleboel haken en ogen aan uw juridische probleem, want u heeft met erfrecht te maken, met AWBZ en sociale dienst. Toen uw moeder overleed, liet ze een echtgenoot en 2 kinderen achter. Als er geen testament is, ontvangen deze drie personen hun legitieme portie. De legitieme porties worden berekend over de waarde van de goederen (dat is inclusief geld) van de nalatenschap. De helft van deze waarde wordt verdeeld over de echtgenoot en 2 kinderen. Ik vermoed, dat uw ouders een testament op de langstlevende hadden met vruchtgebruik. Klopt dit? Vruchtgebruik eindigt als regel bij overlijden van de vruchtgebruiker (uw vader). Wat was er precies geregeld? En wat bedoelt u met dat de kinderen hun kindsdeel nog niet hebben ontvangen omdat zij hierop geen recht hadden?

Ik wil met alle plezier verder voor u spitten, maar heb dan wel wat meer informatie nodig.

Groeten, Mayke

ru
door ruud50plus - Feb 1, 2007 om 16:32
1 Antwoorden / 2 Vragen

De vraag blijft interessant, maar is inmiddels achterhaald.

Sinds 2003 geld zonder testament automatisch dat de langslevende alles krijgt, ook al wordt er met de fiscus afgerekend.

Aangezien mijn vader inmiddels overleden is, is de eigenbijdrage niet meer relevant. IK weet dat het kindsdeel uit 2003 nu uitgekeerd kan worden en dat de rest, de nieuwe erfenis is.

vladja
door vladja - Feb 1, 2007 om 16:33
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In onderstaande brochure (16 pagina’s) kunt u lezen hoe de
eigen bijdrage wordt berekend en hoe hoog die is:

http://www.ggzbeleid.nl/pdfeigenbijdrage/cvz_brochure_eigenbijdragen.pdf

Volgens de nieuwe erfwet behoort het geld toe aan de
langstlevende. Hij/zij kan het geld helemaal opmaken, zodat er geen kindsdeel
meer over blijft om te verdelen na zijn/haar overlijden.

U kunt er van verzekerd zijn, dat – als de Sociale Dienst
moet bijspringen – deze zeker een beroep zal doen op dit geld en het geld terug
zal eisen van de uitbetaalde erfgenamen. De Sociale Dienst accepteert het niet
dat uw vader de erfgenamen uitbetaalt, waardoor hij zelf een ondersteuning van
Sociale Dienst zou moeten krijgen. De Sociale Dienst springt alleen bij als er geen
geld is en zolang uw vader nog leeft, heeft hij de volle beschikking over dit
geld (wettelijk).

De Belastingdienst kan zelfs met terugwerkende kracht schenkingen ongedaan maken. Ik geloof tot 1,5 jaar. Iets dergelijks zal ook wel voor de Sociale Dienst gelden, dat ze met terugwerkende kracht de uitbetaling ongedaan kan maken.

Vladja