jl
door jlas Feb 4, 2017 om 15:15
Garantie & verzekeringen

Unive legt ons een stookverbod op naar inspectie rookkanaal kan dit

unive doet rookkanaal inspectie met door hen geselecteerde schoorsteenvegers.deze maakt een rapport op naar inspectie met camera.
teveel creosoot dus deze moet uigefreesd worden. kosten €125.00 eigenrekening met het risico dat het kanaal lek geslagen wordt.
dit houd in men kan zelf geen schoorsteen meer vegen.

5316 10 Rapporteer

fa
door familyman - Feb 4, 2017 om 15:33
888 Antwoorden / 1 Vragen

Als er schade aan uw huis ontstaat terwijl u stookt bent u dus niet verzekerd, dus ........
En zelf uw schoorsteen vegen dan zal de verzekering weer moeilijk gaan doen, is het dan wel goed gedaan? Tenzij u natuurlijk zelf schoorsteenveger van beroep bent ..........

gerbera
door gerbera - Feb 4, 2017 om 16:04
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Creosoot ontstaat voornamelijk wanneer u een houtkachel heeft. Oorzaak is dan vaak dat het brandhout vochtig is. Bij gaskachels zal dit veel minder voorkomen, tenzij u de schoorsteen jarenlang niet heeft laten vegen. Indien u de schoorsteen jaarlijks door een erkend bedrijf laat controleren en/of vegen is de kans op creosoot aanslag dus gering. Normaal ontvangt u van een erkend bedrijf een verklaring van onderhoud en dat moet genoeg zijn voor een verzekering. Of de verzekering kan bepalen dat het door een door hun aangewezen bedrijf gedaan moet worden, ik betwijfel dat. Dat zou er op neerkomen dat ik een door de verzekering aangewezen bedrijf zou moeten inschakelen voor onderhoud van bv. mijn cv installatie. Het moet niet gekker worden. Zou eens een ander bedrijf de schoorsteen laten kontroleren en zien of die met dezelfde verklaring komt. Lijkt mij dat zo'n aangewezen bedrijf er erg makkelijk geld aan kan verdienen want hun geven dit door aan de verzekering en of u maar ff betalen wil. Dus laat u uw schoorsteen door een erkend bedrijf goed onderhouden zou ik maar bezwaar maken en anders wegwezen daar.

di
door digioma - Feb 4, 2017 om 16:11
646 Antwoorden / 29 Vragen

Wat denk je zelf...
Wij hebben een houtkachel; wordt iedere dag gebruikt. Jaarlijkse wordt deze geveegd door een erkend bedrijf (twee man die keurig werken). Kosten 40 euro - dus nog geen euro per week - en wij ontvangen dan een garantiebewijs/certificaat dat alls in orde is. Wij stoken alleen goed bomenhout dat twee jaar overdekt te drogen heeft gelegen dus geen rare geverfde plankjes etc..  totaal geen aanslag in de schoosteen.

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2017 om 16:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wilt u hiermee zeggen dat Unive bij al hun verzekerden een rookkanaal inspectie laat uitvoeren?

Of is dat op uw verzoek?

hutch
door hutch - Feb 4, 2017 om 16:37
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Uiteraard kunnen zij dat doen. De verzekeringsmaatschappij loopt een financieel risico. U heeft de zaken niet voor elkaar, dus zal Univé u bewegen om de zaken wel goed voor elkaar te hebben.

Maar als u zelf het rookkanaal schoon gemaakt heeft, heeft u het waarschijnlijk in de afgelopen jaren niet helemaal goed gedaan.
Als u het niet met hen eens bent, kunt u overstappen naar een andere verzekeringsmaatschappij, maar houdt er wel rekening mee, dat dergelijke gegevens over en weer uitgewisseld worden.

Het risico waar u het over heeft, is er dus ook als een andere (niet door Univé geselecteerde) schoonsteenveger ingeschakeld wordt. En zelf doen lijkt mij nu ook geen optie (meer).

hansje klein
door hansje klein - Feb 4, 2017 om 17:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U wilt mij toch niet wijsmaken, dat Univé alle rookkanalen bij alle klanten laat controleren .... dat is koppelverkoop! Waarschijnlijk is dit niet helemaal het complete verhaal geweest.

Een certificaat van een erkende zelfgevonden schoorsteenveger is volkomen genoeg als bewijs. Heeft u zelf eerder aangegeven met hout te stoken maar vergeten een vinkje te zetten bij onderhoudscontract aanwezig? In de voorwaarden lees ik maximaal dat de verzekerde preventief schade moet vermijden en daarbij hoort m.i. het schoorsteenvegen en ook een vakkundig onderhoud van de verwarmingsketel of het jaarlijkse onderhoud van de dakgoten tegen lekkages ect.

Dat het preventieve onderhoud scherper gecontroleerd moet worden, alleen al voor de eigen veiligheid, is m.i. duidelijk, maar het wil er bij mij niet in, dat Univé hier op eigen vuist nieuwe acceptatieregels gaat handhaven.

br
door bravehenk - Feb 4, 2017 om 17:22
206 Antwoorden / 0 Vragen

Goede service van UNIVE zo komen de verzekerden niet voor een onaangename verrassing te staan als er brand uitbreekt in de schoorsteen.
Ik dacht te weten dat een certificaat  al jaren verplicht was.Je moet bij brand aantonen dat de schoorsteen recentelijk goed geveegd is. Als je het zelf maar een beetje doet kan het tot gevolg hebben dat je ook alles zelf moet betalen. Moeten meer verzekerings maatschappijen doen.

groeten Henk

er
door eruantalisse - Feb 4, 2017 om 20:51
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou hier een eigen inspectie door een erkende schoorsteenveger laten uitvoeren en dit rapport naast die van de schoorsteenveger van Univé (glashelder?) leggen. Afhankelijk van de tweede inspectie zou ik dan de volgende stap bepalen.
Ik weet ook niet hoe lang je in dit huis woont, of je de schoorsteen hebt laten inspecteren vóór de verkoop etc. Er zijn te veel afhankelijkheden om hier een goed antwoord op te geven. Misschien dat je een bouwkundig inspecteur om raad kunt vragen hierover?

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2017 om 21:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kunt u overwegen in de bestaande schoorsteen een roestvaststalen flexibele schoorsteenpijp te plaatsen, dan hoeft er nooit "creosoot uitgefreesd" te worden en hebt u geen kans op een schoorsteenbrand.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2017 om 15:30
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Qua antwoord stel ik hetzelfde voor als tijger1@.  Of anders een goede schoorsteenveger die een certificaat afgeeft.