door 5933brgr May 31, 2012 om 10:11
Garantie & verzekeringen

Woekerpolis NN

Hallo, Ik heb een gemengde verzekering van NN sinds 1996 volgens de begin opgave zou ik op einddatum (okt 2017 102943,02 euro ontvangen echter wat nu reeds geslonken is tot 19.000,00. Echter de kosten blijven wel doorlopen dwz Overl. Risicoverzekering en overige kosten met een totaal van 1774,11 euro terwijl de jaarlijkse inleg 1452 is dus dit loopt scheef, Ik heb deze polis aangemeld als woekerpolis volgens de regels en nu krijg ik te horen van NN dat de kosten in lijn zijn met de richtlijnen en geen compensatie ontvang.

Wie kan mij vertellen wat te doen.

groet pieter

1309 5 Rapporteer

sw
door swat1500 - May 31, 2012 om 12:56
3796 Antwoorden / 0 Vragen

De volgende stap is een klacht indienen bij het KiFid.

traporgel
door traporgel - May 31, 2012 om 13:12
191 Antwoorden / 4 Vragen

De cijfers, zoals ik ze nu begrijp:

Looptijd verzekering 1996-2017 = 21 jaar.

Jaarlijke inleg € 1452 + kosten = € 1774 is 32754 totale inleg.

Nu blijkt geschatte opbrengst € 19.000

Dat lijkt me dan terdege woekerpolis te zijn. De opbrengst is nog maar net de helft van de inleg!

Een realistisch resultaat na 21 jaar had toch minimaal tot een verdubbeling van de inleg moeten opleveren bij een rendenement van ong. 5%.

ni
door nico w. - Jun 1, 2012 om 09:38
142 Antwoorden / 4 Vragen

In aanvulling op het antwoord van SWAT 1500. Bij een KIFID klachtprocedure, zul je eerste je grieven aan de verzekeraar zelf moeten voorleggen, Daarna kun je pas bij het KIFID terecht. Ik zou mijn grieven vooral richten op de (hoogstwaarschijnlijk) doot N-N onder de pet gehouden kosteninhoudingen. Die kosteninhoudingen zorgen er mede voor dat je polis maar weinig waarde heeft. Een andere reden is dat het beleggingsdeel door de beursmalaises van de afgelopen jaren in waarde is gedaald, maar daarover kun je niet klagen. Dat het om een beleggingsproduct ging wordt je geacht te hebben geweten.
Kortom het gaat over de kosteninhoudingen die verborgen zijn gehouden. Juridisch noemt men dit ook wel
dwalingveroorzaking (in casu door N.N.)
maar je kunt het ook misleiding of een zorgplichtschending noemen. .

vvofa
door vvofa - Jun 2, 2012 om 19:31
7 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt het beste je polis voorleggen aan een echt onafhankelijk financieel adviseur. Deze kan hem scannen en aangeven OF het een woekerpolis is en of er een alternatief is. Op de website van de VVOFA vind je een lijst met adviseurs -die voldoen aan de criteria van onafhankelijkheid - waar je terecht kunt.

ma
door malieveld - Jun 16, 2012 om 07:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Pieter,

Vooral de wat oudere polissen waaronder die van jou waarschijnlijk valt zaten rechtsgeldig niet goed in elkaar, dus je hebt waarschijnlijk een goede kans in ieder geval een deel van het geld terug te krijgen als je naar de rechter gaat. Zelf ben ik ik erg te spreken over juridisch/financieel adviseur Bert Jan Tiesinga van New Flame omdat hij uitgerbreid, realistisch en gratis (want "no cure no pay") mijn NN polis analyseert. Eigenlijk vind ik het belachelijk hoeveel moeite wij moeten doen om een klein beetje van ons geld terug te krijgen, terwijl eigenlijk NN alles plus boete zou moeten terug betalen. Waar in dit rechtssysteem zit de straf voor de financiele instituten voor het ontnemen van de pensioenen van een generatie? Alle last van de woekerpolis ligt nog steeds op de schouders van de consument. Maar er zijn honderdduizenden mensen die een woekerpolis van NN hebben, en als wij maar voldoende druk op politiek en NN zetten, en daar horen rechtszaken bij, moeten ze uiteindelijk op zijn minst uitbetalen wat ze ons te veel berekend hebben.

Malieveld