Zorgplicht verzekering
Ik heb een inboedelverzekering voor ons huis in het buitenland bij de Interpolis en betaal premie aan de Interpolis. Na een roofoverval in ons huis waarbij geschoten is bleek dat de Interpolis de verzekering had ondergebracht bij CA Seguros, die nu heel moeilijk doet over het uitbetalen van de schade.Ze vragen om een gedetailleerde document met een opsomming van alle artikelen die gestolen zijn of schade hebben. De recherche heeft ons een officieel document met stempels en zegels verstrekt met een algemene opsomming. Interpolis schrijft nu dat zij niets meer voor ons kunnen doen en verwijzen ons naar CA Seguros? Kan dit zomaar, zij hebben toch met ons een overeenkomst, wij betalen toch premie aan Interpolis?
In afwachting van u antwoord, met vriendelijk groet, Corine.
Het is logisch dat de verzekeraar een precieze specificatie wil hebben van wat er gestolen en beschadigd is. Zij keren niet zomaar een bedrag uit.
De recherche weet natuurlijk ook niet wat er kwijt is, dat kunt alleen u bepalen.
Wel wonderlijk dat u niet wist dat de polis bij een andere verzekeraar loopt. Maar Interpolis is in ieder geval uw tussenpersoon en zij moeten u behulpzaam zijn, anders kunt u zich net zo goed verzekeren bij een direct writer.
Uw vraag laat bij mij een andere vraag ontstaan.
U kunt bij Interpolis niet zelf een verzekering afsluiten.
Dat kan uitsluitend via de RABO bank.
U hebt dus niets te maken met Interpolis rechtstreeks.
RABO is uw verzekeraar, en dient uw belangen te behartigen.
@wimmie20
Rabobank is niet de verzekeraar, maar de tussenpersoon voor Interpolis. En blijkbaar is Interpolis weer tussenpersoon voor Seguros.
Gedetailleerde beschrijving van de beschadigde of gestolen artikelen is voor elke verzekering een feit.
Overigens kunt u wel bij Interpolis terecht en hoeft u niet zelf bij de Spaanse verzekeraar te onderhandelen, daarvoor heeft u juist een Nederlandse verzekering afgesloten, anders had u wel zelf een verzekering bij een Spaanse verzekeraar afgesloten (meestal nl. veel goedkoper, maar vaak wel moeilijker onderhandelen en men moet de taal tot in de finesses beheersen).
Interpolis moet u claim afhandelen, nadat u een gedetailleerde beschrijving inclusief aangifte e.d. aan Interpolis heeft verstrekt.
Overigens 1 van de redenen waarom wij ooit van Interpolis weg zijn gegaan is het feit dat je zelf heel veel moet regelen en soms daardoor minder of geen uitkering krijgt omdat je niet op tijd de juiste formulieren met de juiste gegevens hebt ingevuld. (dit is wel meer als 15 jaar terug, dus dat kan nu anders zijn)
Belangrijk is om eerst eens de polis en de van toepassing zijnde voorwaarden er bij te pakken.
DAAR staat in wie nu feitelijk de verzekeraar is (of op de polis zelf, of in de voorwaarden onder "definities").
Dan is in ieder geval helder wie uw contractspartner is en welke rol Interpolis hier speelt.
Wat ik totnogtoe lees doet vermoeden, dat Interpolis heeft bemiddelt in het regelen van een zogenaamde buitenlandverzekering (uw inboedel in Spanje/Portugal) en die verzekering heeft ondergebracht bij CA Seguros.
Er zijn nog maar weinig Nederlandse verzekeraars die zelf risico's verzekeren in het buitenland en dan wordt vaak zo'n constructie gebruikt.
Los van het feit of Interpolis nu verzekeraar is hierin of bemiddelaar, dan nog mag u van haar een actieve (bemiddelende) rol verwachten bij de afhandeling van een schade. Vergelijk het met de rol van de tussenpersoon/adviseur hier in Nederland, die advsieert en bemiddelt niet alleen bij het sluiten van de verzekering, maar ook (of zelfs JUIST) bij het claimen van een schade.
hou toch eens op met die rare adviezen.
Een Interpolis verzekering sluit je af bij RABO.
RABO is de tussenpersoon die de zaak verder moet afwikkelen.
Een tussenpersoon hoort je belangen te behartigen.
Een tussenpersoon ontvangt commissie van de premie, en moet daarvoor service verlenen.
TS heeft geen zaken gedaan met Interpolis en de buitenlandse verzekeraar.
RABO moet de zaak oplossen.
Rare adviezen?
quote uit het dienstverleningsdocument van de RABO.
"Schademelding
Om schade te melden op een Interpolisverzekering kunt u terecht op www.interpolis.nl of 24 uur per dag, 7 dagen
in de week bellen met de schadeservice van Interpolis: 013-5801234. Voor een schademelding op een Interpolis
ZekerVanJeZaak® kunt u bellen met 013-4622637. Voor schademeldingen bij andere verzekeringsmaatschappijen
heeft u van uw lokale bank een specifiek telefoonnummer ontvangen. Wanneer dit niet het geval is, meldt u uw
schade rechtstreeks bij de lokale bank."
Kortom, bij schade meld je rechtstreeks bij Interpolis en daar word je (als het goed is) geholpen door Interpolismedewerkers.
Rabo ontvangt al sinds enige tijd geen provisie meer van Interpolis, maar rekent een advies- en bemiddelingsvergoeding die door Interpolis wordt betaald en in rekening wordt gebracht aan de verzekeringnemer.
Advies en bemiddeling, daar zit geen centimeter schadebehandeling bij waar het Interpolis betreft.
Misschien vindt je RABO genegen om te bemiddelen bij de schade, maar dan nog blijft het zo, dat de contractspartners er maar 2 zijn, namelijk de verzekeringsnemer en de verzekeraar.
Belangrijk zat dus om even uit te zoeken in het contract (de polis en voorwaarden) wie nu eigenlijk de verzekeraar is en dus degene die schadevergoedingsplichtig is.
RABO is dat sowieso niet, die adviseert en bemiddelt alleen bij het sluiten/wijzigen van schadeverzekeringen.
Daarom kan je je net zo goed direct bij een verzekeringsmaatschappij verzekeren, niet Interpolis, want die werkt alleen met Rabo. Want die tussenpersonen strijken alleen provisie op, zoals die Rabo, maar ze doen niets.
[quote=tijger1 schreef op zaterdag 30 mrt 2013, 19:22]Want die tussenpersonen strijken alleen provisie op, zoals die Rabo, maar ze doen niets.
Tussenpersonen krijgen sinds 2012 geen provisie meer. Ze bemiddelen alleen nog maar en rekenen daarvoor een kosten aan de klant. Als je verdere service wilt, moet je een contract afsluiten.
Dit wettelijke geregeld.
@robert907
Dat is niet juist. Voor gewone schadeverzekeringen, die al lopen, loopt de provisie gewoon door.
Alleen voor gecompliceerde verzekeringen, zoals leven en arbeidsongeschiktheid mag vanaf 1 januari 2013 geen provisie meer berekend worden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer