co
door corine2 Mar 28, 2013 om 14:55
Garantie & verzekeringen

Zorgplicht verzekering

Ik heb een inboedelverzekering voor ons huis in het buitenland bij de Interpolis en betaal premie aan de Interpolis. Na een roofoverval in ons huis waarbij geschoten is bleek dat de Interpolis de verzekering had ondergebracht bij CA Seguros, die nu heel moeilijk doet over het uitbetalen van de schade.Ze vragen om een gedetailleerde document met een opsomming van alle artikelen die gestolen zijn of schade hebben. De recherche heeft ons een officieel document met stempels en zegels verstrekt met een algemene opsomming. Interpolis schrijft nu dat zij niets meer voor ons kunnen doen en verwijzen ons naar CA Seguros? Kan dit zomaar, zij hebben toch met ons een overeenkomst, wij betalen toch premie aan Interpolis?
In afwachting van u antwoord, met vriendelijk groet, Corine.

4555 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2013 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is logisch dat de verzekeraar een precieze specificatie wil hebben van wat er gestolen en beschadigd is. Zij keren niet zomaar een bedrag uit.

De recherche weet natuurlijk ook niet wat er kwijt is, dat kunt alleen u bepalen.

Wel wonderlijk dat u niet wist dat de polis bij een andere verzekeraar loopt. Maar Interpolis is in ieder geval uw tussenpersoon en zij moeten u behulpzaam zijn, anders kunt u zich net zo goed verzekeren bij een direct writer.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 29, 2013 om 14:51
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Uw vraag laat bij mij een andere vraag ontstaan.
U kunt bij Interpolis niet zelf een verzekering afsluiten.
Dat kan uitsluitend via de RABO bank.
U hebt dus niets te maken met Interpolis rechtstreeks.
RABO is uw verzekeraar, en dient uw belangen te behartigen.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2013 om 16:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Rabobank is niet de verzekeraar, maar de tussenpersoon voor Interpolis. En blijkbaar is Interpolis weer tussenpersoon voor Seguros.

zi
door zijderveld - Mar 29, 2013 om 22:24
50 Antwoorden / 20 Vragen

Gedetailleerde beschrijving van de beschadigde of gestolen artikelen is voor elke verzekering een feit.

Overigens kunt u wel bij Interpolis terecht en hoeft u niet zelf bij de Spaanse verzekeraar te onderhandelen, daarvoor heeft u juist een Nederlandse verzekering afgesloten, anders had u wel zelf een verzekering bij een Spaanse verzekeraar afgesloten (meestal nl. veel goedkoper, maar vaak wel moeilijker onderhandelen en men moet de taal tot in de finesses beheersen).

Interpolis moet u claim afhandelen, nadat u een gedetailleerde beschrijving inclusief aangifte e.d. aan Interpolis heeft verstrekt.

Overigens 1 van de redenen waarom wij ooit van Interpolis weg zijn gegaan is het feit dat je zelf heel veel moet regelen en soms daardoor minder of geen uitkering krijgt omdat je niet op tijd de juiste formulieren met de juiste gegevens hebt ingevuld. (dit is wel meer als 15 jaar terug, dus dat kan nu anders zijn)

si
door simonkabelfoon - Mar 30, 2013 om 14:44
72 Antwoorden / 0 Vragen

Belangrijk is om eerst eens de polis en de van toepassing zijnde voorwaarden er bij te pakken.
DAAR staat in wie nu feitelijk de verzekeraar is (of op de polis zelf, of in de voorwaarden onder "definities").
Dan is in ieder geval helder wie uw contractspartner is en welke rol Interpolis hier speelt.

Wat ik totnogtoe lees doet vermoeden, dat Interpolis heeft bemiddelt in het regelen van een zogenaamde buitenlandverzekering (uw inboedel in Spanje/Portugal) en die verzekering heeft ondergebracht bij CA Seguros.

Er zijn nog maar weinig Nederlandse verzekeraars die zelf risico's verzekeren in het buitenland en dan wordt vaak zo'n constructie gebruikt.

Los van het feit of Interpolis nu verzekeraar is hierin of bemiddelaar, dan nog mag u van haar een actieve (bemiddelende) rol verwachten bij de afhandeling van een schade. Vergelijk het met de rol van de tussenpersoon/adviseur hier in Nederland, die advsieert en bemiddelt niet alleen bij het sluiten van de verzekering, maar ook (of zelfs JUIST) bij het claimen van een schade.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 30, 2013 om 18:04
2154 Antwoorden / 7 Vragen

hou toch eens op met die rare adviezen.
Een Interpolis verzekering sluit je af bij RABO.
RABO is de tussenpersoon die de zaak verder moet afwikkelen.
Een tussenpersoon hoort je belangen te behartigen.
Een tussenpersoon ontvangt commissie van de premie, en moet daarvoor service verlenen.
TS heeft geen zaken gedaan met Interpolis en de buitenlandse verzekeraar.
RABO moet de zaak oplossen.

si
door simonkabelfoon - Mar 30, 2013 om 18:52
72 Antwoorden / 0 Vragen

Rare adviezen?
quote uit het dienstverleningsdocument van de RABO.
"Schademelding
Om schade te melden op een Interpolisverzekering kunt u terecht op www.interpolis.nl of 24 uur per dag, 7 dagen
in de week bellen met de schadeservice van Interpolis: 013-5801234. Voor een schademelding op een Interpolis
ZekerVanJeZaak® kunt u bellen met 013-4622637. Voor schademeldingen bij andere verzekeringsmaatschappijen
heeft u van uw lokale bank een specifiek telefoonnummer ontvangen. Wanneer dit niet het geval is, meldt u uw
schade rechtstreeks bij de lokale bank."

Kortom, bij schade meld je rechtstreeks bij Interpolis en daar word je (als het goed is) geholpen door Interpolismedewerkers.
Rabo ontvangt al sinds enige tijd geen provisie meer van Interpolis, maar rekent een advies- en bemiddelingsvergoeding die door Interpolis wordt betaald en in rekening wordt gebracht aan de verzekeringnemer.
Advies en bemiddeling, daar zit geen centimeter schadebehandeling bij waar het Interpolis betreft.

Misschien vindt je RABO genegen om te bemiddelen bij de schade, maar dan nog blijft het zo, dat de contractspartners er maar 2 zijn, namelijk de verzekeringsnemer en de verzekeraar.
Belangrijk zat dus om even uit te zoeken in het contract (de polis en voorwaarden) wie nu eigenlijk de verzekeraar is en dus degene die schadevergoedingsplichtig is.
RABO is dat sowieso niet, die adviseert en bemiddelt alleen bij het sluiten/wijzigen van schadeverzekeringen.

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2013 om 19:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daarom kan je je net zo goed direct bij een verzekeringsmaatschappij verzekeren, niet Interpolis, want die werkt alleen met Rabo. Want die tussenpersonen strijken alleen provisie op, zoals die Rabo, maar ze doen niets.

rtroost
door rtroost - Mar 31, 2013 om 16:49
17 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 30 mrt 2013, 19:22]Want die tussenpersonen strijken alleen provisie op, zoals die Rabo, maar ze doen niets.
Tussenpersonen krijgen sinds 2012 geen provisie meer. Ze bemiddelen alleen nog maar en rekenen daarvoor een kosten aan de klant. Als je verdere service wilt, moet je een contract afsluiten.
Dit wettelijke geregeld.

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2013 om 16:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@robert907

Dat is niet juist. Voor gewone schadeverzekeringen, die al lopen, loopt de provisie gewoon door.

Alleen voor gecompliceerde verzekeringen, zoals leven en arbeidsongeschiktheid mag vanaf 1 januari 2013 geen provisie meer berekend worden.

_i
door _interpolis_ - Apr 5, 2013 om 10:06
12 Antwoorden / 0 Vragen

Interpolis is uitsluitend tussenpersoon voor de Portugese verzekeraar CA Seguros. CA Seguros eist voor schaderegeling een certificaat dat GNR (gemeentepolitie) afgeeft. Dit certificaat beschrijft de datum en tijdstip van de overval aangevuld met wat er is gebeurd. Dit certificaat bevat ook de lijst van de gestolen voorwerpen. Voordat GNR genoemd certificaat afgeeft moet de klant aangifte doen van de overval bij de GNR, samen met een lijst van alle gestolen voorwerpen. De GNR geeft dit certificaat alleen af aan degene die de overval heeft gemeld, de gedupeerde. Niet aan een verzekeringsmaatschappij.

De GNR was destijds als eerste ter plaatse maar heeft geen rapport opgemaakt. De overval is van de GNR over genomen door de PJ (recherche). GNR en PJ spreken elkaar tegen en willen niet meewerken.

Interpolis kan, als tussenpersoon, helaas niets doen. De klant is verzekerd bij CA Seguros en deze maatschappij bepaalt de schaderegelingprocedure. Interpolis heeft hier geen enkele zeggenschap in.
CA Seguros heeft vanaf het begin aangeven het genoemde certificaat nodig te hebben voordat zij tot schadeafwikkeling overgaan.

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2013 om 10:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lekker afschuifsysteem dus. De klant verzekert zich bij Interpolis, die brengen het elders onder. Klant weet van niets. Er is schade, politie komt, recherche neemt het over. Spreken elkaar nu tegen. Segura doet niet en Interpolis leunt achterover.

Klant staat in de kou. Provisie is binnen.

zoekster
door zoekster - Apr 5, 2013 om 10:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Verwacht wel een reactie van Interpolis op het commentaar van tijger1. Ik ben het daar gloeiend mee eens.

Is het dan geen verplichting van Interpolis om ten tijde van het afsluiten van de verzekering aan de klant duidelijk te maken dat Interpolis slechts een tussenpersoon is en dat de verzekering wordt ondergebracht bij een andere (buitenlandse) verzekeringsmaatschappij?

_i
door _interpolis_ - Apr 5, 2013 om 11:43
12 Antwoorden / 0 Vragen

Interpolis geeft alle nieuwe klanten duidelijke klantinformatie bij het sluiten van de verzekering. Wij reiken de brochure - het verzekeren van woonhuizen in Portugal - uit. Daarnaast ondertekenen klanten een offerte van CA Seguros voor akkoord. Als klant weet je dat Interpolis geen verzekeraar is en welke rol Interpolis speelt bij schade.

zoekster
door zoekster - Apr 5, 2013 om 12:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@interpolis

Waarom zegt u zo specifiek nieuwe klanten? Hoe kan het dan dat Corine van niets wist? Is zij een oude klant, of was u niet zo glashelder als u denkt dat u bent als tussenpersoon?

_i
door _interpolis_ - Apr 5, 2013 om 12:15
12 Antwoorden / 0 Vragen

Onder nieuwe klanten verstaat Interpolis, alle klanten die een verzekering aanvragen voor een woonhuis in Portugal. Dat geldt ook voor Corine. Ook zij heeft alle informatie vooraf van ons ontvangen.

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2013 om 12:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als Interpolis dus helemaal niets doet, kan de klant, denk ik, beter rechtstreeks in Portugal een verzekering afsluiten.

Maar goed dat weet zij dan nu voor het vervolg.

Nu moet zij blijkbaar in conclaaf met de politie en de recherche daar om een certificaat te verkrijgen.

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2013 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@corine

Blijkbaar fungeert Interpolis alleen als tussenstation voor het doorbetalen van de premie en zij zullen daarvoor van Segura wel een vergoeding ontvangen.

U kunt zich die omweg in het vervolg dus rustig besparen, want rechtstreeks premie overmaken naar Segura moet ook geen probleem zijn. Daar heeft u Interpolis niet voor nodig.

U zult dus naar Portugal moeten gaan, een lijst opmaken van de gestolen en beschadigde voorwerpen en u met die lijst en de papieren van de recherche bij de politie vervoegen om het gewenste certificaat te verkrijgen.

Glashelder volgens Interpolis.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 5, 2013 om 16:55
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tijger,
in de vraag staat toch duidelijk dat de recherche een document heeft opgemaakt met de gestolen spullen.
Interpolis vertelt wel een mooi verhaal, maar Interpolis kan niet verwachten dat een klant in een vreemde taal schade formulieren gaat invullen.
Interpolis is bemiddelaar geweest, en heeft als zodanig een zorgplicht.
En Interpolis heeft zeker verdiend aan de bemiddeling, dus mag daar wel wat service voor verlenen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++================

=tijger1 schreef op vrijdag 5 apr 2013, 12:33: @corine

U zult dus naar Portugal moeten gaan, een lijst opmaken van de gestolen en beschadigde voorwerpen en u met die lijst en de papieren van de recherche bij de politie vervoegen om het gewenste certificaat te verkrijgen.

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2013 om 17:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

De recherche heeft wel een document opgemaakt, maar we weten natuurlijk niet wat daar in staat. De recherche kan niet beoordelen wat er gestolen of beschadigd is. Die lijst zal waarschijnlijk bij het document gevoegd moeten worden.

Inderdaad interpolis maakt zich er met een jantje-van-leiden vanaf. Maar dat doen de meeste tussenpersonen. Provisie vangen en dan klaar.