sd
door sdaantje May 10, 2014 om 19:37
Garantie & verzekeringen

Zorgverzekering loongegevens opvragen

Mag een zorgverzekering je loongegevens opvragen en indien ik deze gegevens niet verstrek de verzekering per direct opzeggen ?

6243 57 Rapporteer

pi
door pieterwolters - May 10, 2014 om 19:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom vragen ze je loongegevens op? Daar hoeven ze toch niets mee te doen?

tijger1
door tijger1 - May 10, 2014 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een zorgverzekeraar is helemaal niet geïnteresseerd in uw loongegevens.

Dus u moet iets anders bedoelen.

mahadma
door mahadma - May 10, 2014 om 20:25
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Uw verhuurder kijkt wel via de belastingdienst in welke inkomensgroep u zit i.v.m. de huursverhoging. Maar een miljonair betaalt in principe een gelijke premie als een armoedzaaier voor de zorgverzekering bij gelijke dekking.

edrick3
door edrick3 - May 10, 2014 om 20:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Mag een zorgverzekering je loongegevens opvragen ......

Nog nooit van gehoord.
Waarom zouden ze?
Of heb je een betalingsachterstand en wil je een betalingsregeling treffen?

sd
door sdaantje - May 10, 2014 om 20:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

Krijg een brief waain ze willen weten of ik nog voldoe aan de voorwaarden van inschrijving. Dus mijn gegevens invullen / bijwerken en een recente ( lees niet ouder als 1 maand )salarisstrook moet meesturen. Ik betaal toch gewoon mijn premie ?!

zoekster
door zoekster - May 10, 2014 om 20:41
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heeft dit misschien te maken met een speciale zorgverzekering voor mensen met een laag inkomen?

mahadma
door mahadma - May 10, 2014 om 20:42
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Welke verzekeringsmaatschappij is dit? Hoelang bent u al "klant" bij hen? Heeft u een bijzondere status o.i.d.?

aurora1
door aurora1 - May 10, 2014 om 21:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is het een collectieve verzekering die bijv. samenwerkt met een gemeente en dat de gemeente een deel van de premie betaalt, of een collectief via de werkgever o.i.d.?

sd
door sdaantje - May 11, 2014 om 00:58
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nee geen collectieve verzekering, gewoon een basis + extra aanvullende bij avero achmea al ruim 10 jaar klant. Woon in België en werk in Nederland als sinds begin van deze verzekering.
Geen betalingsachterstand of iets dergelijks.
Vandaar de summiere info omdat er niks speciaals is om uit de glazen bol te toveren alleen de vraag of je verzekering je dus zomaar uit de eruit kan gooien indien je niet zomaar je loongegevens wilt delen.

door 14peter - May 11, 2014 om 01:07
567 Antwoorden / 2 Vragen

Als je in het buitenland woont kun je alleen een verzekering afsluiten als je nederlands inkomen hebt. Men zal dat dus willen controleren.

Je kunt natuurlijk altijd vragen of het oke is als je de bedragen onleesbaar maakt oid.

aurora1
door aurora1 - May 11, 2014 om 01:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat geeft de verzekering als reden? Is het mogelijk een controle van of u nog wel in Nederland werkzaam bent?
Lees anders ook even klik hier.

pi
door pieterwolters - May 11, 2014 om 08:48
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De hoogte van je inkomen doet niet ter zaken, dus wat 14peter en aurora1 zeggen lijkt me de meeste logische reden. Maar dat had je natuurlijk ook gewoon aan de verzekeraar kunnen vragen. Die geven gewoon antwoord op vragen. Je hoeft niet meteen bij alles met de hakken in het zand.

zoekster
door zoekster - May 11, 2014 om 08:52
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als u meteen had vermeld dat u in België woont en in Nederland werkt, dan was het 'raadsel' snel opgelost. De zorgverzekeraar wil gewoon checken of u nog steeds in Nederland werkt. Anders mogen ze u geen zorgverzekering verstrekken.

Ze willen echt niet weten hoeveel u verdient, alleen maar of u hier werkt en dat controleren ze aan de hand van uw loonstrookje. Dus ja, daar moeten ze naar vragen. Maakt u dat verder uit? Ze gaan er geen rare dingen mee doen hoor.

sd
door sdaantje - May 11, 2014 om 10:22
3 Antwoorden / 1 Vragen

De manier hoe ze in de brief meteen dreigen de verzekering te beëindigen zorgt er wel voor dat ik mijn hakken meteen in het zand zet. Ik wil alleen weten of ze dit mogen.

Bedankt voor de reacties

czar
door czar - May 11, 2014 om 10:30
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=sdaantje schreef op zaterdag 10 mei 2014, 19:37]Mag een zorgverzekering je loongegevens opvragen en indien ik deze gegevens niet verstrek de verzekering per direct opzeggen ?

Nee, natuurlijk mag de zorgverzekeraar dat niet, maar ze doen het gewoon.
Laat me raden... VGZ?
Verzekeraars zijn de grootste dieven in NLD, niet te vergelijken met de kleinschalige corruptie in het buitenland waar iedereen altijd zo over kermt.
Ik heb nog 15.000 euro tegoed van VGZ, maar ja, die betalen alleen als ik m'n hele ziekte-dossier overleg. En zelfs dan nog weet ik natuurlijk niet zeker of ze gaan vergoeden of weer meer medische gegevens vragen. Zie uitzending Zembla van 3 weken geleden.
Verzekeraars zijn altijd alleen op premie uit en doen altijd moeilijk bij uitbetaling. Grootste schorum wat er rond loopt.

me
door mein33 - May 11, 2014 om 11:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De zorgverzekeraar wil alleen weten of u werkzaam bent bij en inkomen heeft van een werkgever uit Nederland.
Dit kunnen zij controleren middels een recente salarisstrook.
Zij hebben alleen uw persoonlijke gegevens nodig en die van uw werkgever die in het (brief)hoofd van uw salarisstrook vermeld staan.
Alle bedragen zoals o.a. inkomen, vergoedingen, reiskostenvergoeding en inhoudingen etc. die op de salarisstrook staan zijn niet relevant en kunnen door u onleesbaar gemaakt worden.
De opgevraagde gegevens zijn reeds bekend bij de verzekeringsmaatschappij en dienen alleen maar ter verificatie.

czar
door czar - May 11, 2014 om 13:14
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mein33 schreef op zondag 11 mei 2014, 11:52]De zorgverzekeraar wil alleen weten of u werkzaam bent bij en inkomen heeft van een werkgever uit Nederland.

Waar ik werkzaam ben dat gaat de verzekering geen donder aan.
Loongegevens daar hebben ze al helemaal geen reet mee te maken.
Als je premie betaalt dan moeten ze in geval van schade gewoon uitkeren.
Als je premie int dan maakt het de verzekeraar geen sodemieter uit waar je woont, maar als ze moeten uitkeren, dan moet je opeens wel inkomen uit Nederland hebben, dan opeens wel.
En laat al mijn inkomen gewoon in Nederland zijn (en ik ben dan ook nog VERPLICHT verzekerd), dan nog blijkt dat de kosten die gemaakt zijn en noodzakelijk zijn geweest, niet worden vergoed. 15.000 euro herhaal ik maar even.
VGZ denkt daar anders over...
Honden zijn het, die zgn. verzekeraars ...

zoekster
door zoekster - May 11, 2014 om 13:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=czar schreef op zondag 11 mei 2014, 13:14]dan nog blijkt dat de kosten die gemaakt zijn en noodzakelijk zijn geweest, niet worden vergoed. 15.000 euro herhaal ik maar even.
VGZ denkt daar anders over...

Het is voor ons natuurlijk niet na te gaan wat hier aan de hand is.

Maar heb je er aan gedacht je probleem bij de SKGZ neer te leggen?

klik HIER

czar
door czar - May 11, 2014 om 14:22
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Nou tijger,

Je zult maar eens ernstig ziek zijn en beloftes hebben gekregen van een verzekeringsmaatschappij en dat die dan niet worden nagekomen. Je moet dan als ernstig zieke gaan vechten tegen de advocaten van een verzekeringsmaatschappij.
Veel succes, ik weet inmiddels hoe dat is. Ze betalen vrijwel nooit uit, maar de premie wordt nog elke maand gewoon afgeschreven, want dat is verplicht (fijne regering).

tijger1
door tijger1 - May 11, 2014 om 14:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zorgverzekeraars betalen juist bijna altijd uit.

Maar als u dus een probleem hebt, volg dan Zoeksters advies op,

wi
door wilhelmina59 - May 11, 2014 om 15:01
525 Antwoorden / 0 Vragen

Zorgverzekeringswet
Woord zegt al genoeg. Basisverzekering is op een wet gebaseerd.
Uitvoerder(verzekeraar) mag daarom aan u vragen of uw inkoen aan de wettelijke eisen voldoet om van deze verzekering gebruik te mogen maken. Hoogte en/of samenstelling is niet van belang. Het gaat erom dat uw inkomen aan de wettelijke eisen voldoet.Niks meer niks minder.
Voldoet u niet aan de wettelijke eisen dat zult u zich op een andere manier voor ziektekosten moeten/willen verzekeren.

o ja, het oude Ziekenfonds(wet) moest dat ook. controleren of inkomen aan de wettelijke eisen voldeed.
Niets vreemds aan.

wi
door wilhelmina59 - May 11, 2014 om 15:04
525 Antwoorden / 0 Vragen

Excuus vergeet de helft. Ja een verzekeraar mag de polis per direct beëindigen als u niet op het verzoek reageert. Of er nu heden ten dagen 1 of 2 verzoeken worden ingediend weet ik niet.
Anders de Staatscourant erop nalopen. Hele wetgeving staat daar nl in.

czar
door czar - May 11, 2014 om 16:00
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 11 mei 2014, 14:39]Zorgverzekeraars betalen juist bijna altijd uit.

Maar als u dus een probleem hebt, volg dan Zoeksters advies op,

Weer hetzelfde, zorgverzekeraars betalen gewoon niet uit.
Eigen ervaring en dan moet je gaan vechten tegen hun advocaten.
Wil je bewijs zien? Beloftes van de tantes aan de telefoon en vervolgens "Nee dat betalen we niet uit" van de afdeling die je nooit aan de telefoon kunt krijgen.
VGZ, ik zeg het nog maar eens.
Niet aan beginnen dat VGZ, waardeloze verzekering. Ik ben nu 8 maanden verder en ze laten je gewoon stikken met een rekening van 15.000 eurootjes. En waarom reageert die klojo van een directeur nergens op?

me
door mein33 - May 11, 2014 om 16:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@czar,

Zou het niet verstandig zijn als u zelf een topic over uw probleem start, in plaats van het topic van @Daantje onder te sneeuwen en/of over te nemen.

Vr.gr. mein33

valerius-2
door valerius-2 - May 11, 2014 om 16:23
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=sdaantje schreef op zondag 11 mei 2014, 10:22]De manier hoe ze in de brief meteen dreigen de verzekering te beëindigen zorgt er wel voor dat ik mijn hakken meteen in het zand zet. Ik wil alleen weten of ze dit mogen.

Bedankt voor de reacties
ja dat zijn ze gewoon verplicht om te weten of u inderdaad nog werkzaam bent in Nederland. Zij mogen indien u daar geen bewijzen van laat zien u inderdaad schrappen met directe ingang,

czar
door czar - May 12, 2014 om 11:31
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 11 mei 2014, 16:23]
ja dat zijn ze gewoon verplicht om te weten of u inderdaad nog werkzaam bent in Nederland. Zij mogen indien u daar geen bewijzen van laat zien u inderdaad schrappen met directe ingang,

Maar ze mogen geen loonsgegevens opvragen.
Je bent wel verplicht je te verzekeren bij zo'n [edit redactie: beledigende content] maatschappij, naar eigen keuze.
Het systeem in NLD is ook wel belachelijk.
Dat werkt natuurlijk niet.

vr1944
door vr1944 - May 12, 2014 om 12:05
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Dat mogen ze dus wel ,zoals al eerder vermeld moest je vroeger bij het ziekenfonds ook een loonverklaring in leveren.Je hebt wel gelijk het systeem is belachelijk in Nederland ,er wordt teveel claims onterecht uitgekeerd waardoor de premies mede zo hoog zijn . Schijnbaar is VGZ wat zorgvuldiger en ervaar je daar de nare gevolgen van.

=czar schreef op zondag 11 mei 2014, 16:36:
=valerius-2 schreef op zondag 11 mei 2014, 16:23:
ja dat zijn ze gewoon verplicht om te weten of u inderdaad nog werkzaam bent in Nederland. Zij mogen indien u daar geen bewijzen van laat zien u inderdaad schrappen met directe ingang,

Maar ze mogen geen loonsgegevens opvragen.
Je bent wel verplicht je te verzekeren bij zo'n [edit redactie: beledigende content] maatschappij, naar eigen keuze.
Het systeem in NLD is ook wel belachelijk.
Dat werkt natuurlijk niet.

ma
door mailman - May 12, 2014 om 15:19
84 Antwoorden / 9 Vragen

@czar: zoals mensen hierboven al aangaven, je neemt gewoon op een botte manier een topic van iemand anders over, verkondigt vervolgens dingen over een heel andere verzekering, als waar Sdaantje bij is aangesloten.

Natuurlijl mogen ze weldegelijk checken of een verzekerde wel voldoet aan de voorwaarden. Als ze dat niet doen, kan iedereen ongecontroleerd declareren.

Dat jij een probleem hebt met het VGZ, dat heeft niets met dit onderwerp te maken. Ik kan me bij een bedrag van 15000 euro juist goed voorstellen dat ze dat niet zomaar uitbetalen.

Zelf heb ik met het VGZ heel andere ervaringen, binnen 4 werkdagen werd bij mij een declaratie uitbetaald.

Je trollengedrag, zo heet het wat jij doet in forumtermen, wordt niet bepaald op prijs gesteld.

xi
door xion - May 12, 2014 om 20:46
16 Antwoorden / 1 Vragen

Neem anders contact op met Juridisch loket of vraag de maatschappij waar je verzekerd bent waarom ze het willen. Welk reden? Zorg altijd dat je per email iets stuurt en zorg dan dat je een telefoonnummer opgeeft die je toch nooit opneemt. Vind het vaak belachelijk waarom ik een telefoonnummer VERPLICHT moet opgeven. Ik vraag altijd via een email omdat ik dan ook gelijk bewijs heb. Zij hebben het geschreven. Altijd schriftelijk bewijs vragen,nooit telefonisch.

Mocht je niet eens zijn kun je altijd naar klachten voor http://www.skgz.nl/klachtindienen.php Mocht dat niet helpen,dan kun je naar de ombudsman iets schrijven en daar moet je ook zelf altijd mee terugdreigen. Wij Nederlanders moeten bij dreigbrieven gewoon terugdreigen met maatregelen die wij gaan ondernemen. Doe ik standaard als ik een dreigbrief krijg. Ook reken ik tegenwoordig administratiekosten dan doen veel bedrijven ook, dus ik ook. Een paar maanden geleden had een bedrijf zomaar 207 euro op mijn bank gestort. Ik heb het teruggestort met de mededeling dat ik 7 euro administratiekosten heb gerekend. En dat ze een keertje naar de oogarts moeten gaan om hun ogen te laten nakijken. Want daar markeert echt wat aan. Het bedrag heb ik teruggestort 200 euro min 7 euro administratie kosten. al meer dan een jaar geleden nooit meer wat van gehoord. Dus misschien voor jou ook. Stuur een brief waarom ze het vragen en als je binnen 21 dagen niets hoort dat dit dan voldoende is en de zaak is afgesloten. Gaan ze dreigen dan dreig jij lekker terug. En gaan ze kosten vragen dan doe jij dat ook.

Bij een particulier zou ik het niet doen,maar bij bedrijven doe ik het wel.

mo
door mof - May 12, 2014 om 20:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik u was zou ik nog even goed opletten: Ongeveer twee jaar geleden woonde ik nog in Duitsland en werkte in Nederland. Ik was verplicht een zorgverzekering in NL af te sluiten. Op grond van deze verzekering was ik als inwoner van Duitsland verder gratis in Duitsland volgens de Duitse zorgwet verzekerd (want de NL wet geldt alleen voor de tijd dat je in NL bent).
Consequentie was dat ik alleen een basisverzereking nodig had in NL, op grond waarvan ik in Duitsland bij de IKK Krankenkasse was aangemeld. MEt alleen een basisverzekering met 800 EUR eigen risico (65 EUR per maand) kon ik gewoon gratis naar de tandarts etc. in Duitsland omdat ik in Duitsland woonde.

Ik heb dit door de SVB laten bevestigen: die hebben me gezegd dat een aanvullende verzekering alleen in NL geldig is als je in het buitenland woont en dat het vrijwel altijd zinloos is om dat geval een NL aanvullende verzekering af te sluiten.

U woont in Belgie: kan goed zijn dat u momenteel met basisverzekering en aanvullende verzekering te zwaar verzekerd bent, en dat u, in het geval u in Belgie naar de arts gaat, u geen aanspraak op de aanvullende verzekering kunt maken, maar daarvoor een Belgische verzekering nodig heeft.

De SVB weet daar de details van.

vr1944
door vr1944 - May 13, 2014 om 12:44
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ik raad aan te voorkomen dat u uit de verzekering geknikkerd wordt , want dan krijgt u te maken met de rijksoverheid van wege niet verplicht verzekerd zijn.
.

http://www.zorginstituutnederland.nl/verzekering/onverzekerden/aanmelding+bij+zorgverzekeraar

czar
door czar - May 18, 2014 om 15:47
1209 Antwoorden / 20 Vragen

U heeft allemaal wel een mooi antwoord.
Ik heb in beginsel telefonisch contact gezocht met de SKGZ.
Dat mens aan de telefoon ging op mijn eenduidige vraag gewoon googlen.
Ik heb toen gevraagd of ze zat te googlen en het antwoord was positief. Ja, ze ging maar even googlen, want ze wist het antwoord ook niet. Zeg maar truttebol eerste klas, want ik kan heel goed zoeken op het web.
Ik heb nu een week geleden, op aangeven van een aantal forumleden hier, een klacht neergelegd bij de SKGZ. Het enige antwoord tot nu toe is dat ze de aanklacht ontvangen hebben.
So far kan ik dus wel concluderen dat het SKGZ een nutteloze instelling is,

Leuke geste van verschillende mensen hier, maar je hebt dus niks aan het SKGZ.
En het ziekenhuis blijft maar rekeningen sturen, en terecht!
Dan ben je verplicht verzekerd, heb je alles van te voren besproken en dan komt de afdeling uitbetaling van de VGZ en .... u raadt het al.

zo
door zoethout - May 18, 2014 om 16:00
17 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=czar schreef op zondag 18 mei 2014, 15:47]U heeft allemaal wel een mooi antwoord.
Ik heb in beginsel telefonisch contact gezocht met de SKGZ.
Dat mens aan de telefoon ging op mijn eenduidige vraag gewoon googlen.
Ik heb toen gevraagd of ze zat te googlen en het antwoord was positief. Ja, ze ging maar even googlen, want ze wist het antwoord ook niet. Zeg maar truttebol eerste klas, want ik kan heel goed zoeken op het web.
Ik heb nu een week geleden, op aangeven van een aantal forumleden hier, een klacht neergelegd bij de SKGZ. Het enige antwoord tot nu toe is dat ze de aanklacht ontvangen hebben.
So far kan ik dus wel concluderen dat het SKGZ een nutteloze instelling is,

Leuke geste van verschillende mensen hier, maar je hebt dus niks aan het SKGZ.
En het ziekenhuis blijft maar rekeningen sturen, en terecht!
Dan ben je verplicht verzekerd, heb je alles van te voren besproken en dan komt de afdeling uitbetaling van de VGZ en .... u raadt het al.

Met zo'n attitude zoals jij zou ik ook niks voor je doen als zorgverzekeraar ik zou je laten creperen.
VGZ betaald altijd rechtstreeks aan de zorgverlener en al zeker met dat soort bedragen dus zolang je maar blijft blaaten en niet de waarheid verteld zal je nergens serieus genomen worden.

czar
door czar - May 18, 2014 om 16:31
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zoethout schreef op zondag 18 mei 2014, 16:00]
Met zo'n attitude zoals jij zou ik ook niks voor je doen als zorgverzekeraar ik zou je laten creperen.
VGZ betaald altijd rechtstreeks aan de zorgverlener en al zeker met dat soort bedragen dus zolang je maar blijft blaaten en niet de waarheid verteld zal je nergens serieus genomen worden.

czar
door czar - May 18, 2014 om 16:49
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zoethout schreef op zondag 18 mei 2014, 16:00]
Met zo'n attitude zoals jij zou ik ook niks voor je doen als zorgverzekeraar ik zou je laten creperen.
VGZ betaald altijd rechtstreeks aan de zorgverlener en al zeker met dat soort bedragen dus zolang je maar blijft blaaten en niet de waarheid verteld zal je nergens serieus genomen worden.

Dus, als ik het goed begrijp, moet je een juiste attitude hebben om datgene waar je recht op hebt (je bent immers verzekerd) uitbetaald te krijgen?
En als je geen goede attitude hebt, dan hoeft de verzekering niet uit te betalen?

Ik kan op papier aantonen dat VGZ weigert uit te betalen, terwijl ik voor, tijdens en na mijn ziekenhuisopname contact heb gehad met medewerkers van de VGZ, die mij aangeraad hebben om
de levensbedreigende situatie te laten verhelpen middels zware operaties. Alles was in kannen en kruiken, keurig alles ingevuld, totdat de aanvraag bij de afdeling uitbetaling kwam te liggen. En die betalen dus niet uit. Ik klaag hier niet omdat het een dingetje is van vorige week, ik klaag hier omdat het over veel geld gaat (overigens flink minder dan wanneer je het in NLD had laten doen) en VGZ je gewoon laat barsten, tenminste de afdeling uitbetaling. Dit speelt al maanden.
En ik was natuurlijk wel VERPLICHT verzekerd in NLD. Dat was geen keuze. En mijn werkgever heeft ook keurig 7,4% verzekeringspremie afgedragen. Wel premie innen, wel toezeggen, maar niet uitbetalen en mij met een hele dikke rekening laten zitten.

Dat uw ervaring met VGZ goed is, wil nog niet zeggen dat ze alles netjes oplossen.
Toevallig die uitzending van Zembla gezien een week of 3-4 geleden? VGZ werd wel erg vaak genoemd als enorm *fout* bedrijf. Dat ging over geestelijke gezondheidszorg, iets wat bij mij absoluut niet het geval was.

Maar ja, u heeft oogkleppen op en kijkt alleen naar uw eigen situatie.
Behoorlijk kortzichtig.

zo
door zoethout - May 18, 2014 om 17:08
17 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kijk niet naar mijn eigen situatie maar u hebt u zelf laten helpen in het buitenland en daar zitten nu eenmaal wat regels aan dus als u daar niet aan voldaan heeft wat ik dus uit het verhaal ook opmaak onderhand hebt u dus niks te willen.

czar
door czar - May 18, 2014 om 17:24
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zoethout schreef op zondag 18 mei 2014, 17:08]Ik kijk niet naar mijn eigen situatie maar u hebt u zelf laten helpen in het buitenland en daar zitten nu eenmaal wat regels aan dus als u daar niet aan voldaan heeft wat ik dus uit het verhaal ook opmaak onderhand hebt u dus niks te willen.

Is dat zo?
Vertel eens dan wat voor regels daaraan zitten?
Bent u van de VGZ?

Nogmaals, alles is toegezegd door medewerkers van de VGZ, zowel voor, tijdens als na de ziekenhuisgang, maar kennelijk zijn die medewerkers geen deel van VGZ. Want opeens betaalt de uitbetalings-afdeling niet uit. Kortom, ik ben vals voorgelicht door de VGZ en zit nu aan enorme betalingen vast die niet worden vergoed.

En heeft u inmiddels de uitzending van Zembla bekeken?

zo
door zoethout - May 18, 2014 om 17:34
17 Antwoorden / 0 Vragen

Ja ik werk onderhand bij elk bedrijf wat hier genoemd wordt wat heb ik het toch goed zoveel bedrijven.

De verzekering keert rechtstreeks uit aan het ziekenhuis dus u krijgt daar gewoon geen rekening van.
lees dit maar eens eerst door http://www.vgz.nl/vergoedingen/buitenland

Misschien heb je het zelf wel verkeerd uitgelegd en daar een verkeerd advies op gekregen dat kan ook.
Maar zonder de kwaal te noemen die levensbedreigend is in het buitenland spontaan valt er weinig te zeggen.
Was je op vakantie etc etc allemaal zaken die meespelen want op vakantie regelt je annuleringsverzekering alles met VGZ als je verzekerd was.

Dus vertel eerst eens heel het verhaal ipv allemaal hakkelen dan kan je een beter antwoord krijgen.

czar
door czar - May 18, 2014 om 18:04
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zoethout schreef op zondag 18 mei 2014, 17:34]Ja ik werk onderhand bij elk bedrijf wat hier genoemd wordt wat heb ik het toch goed zoveel bedrijven.

Je bent nogal pro VGZ en niet erg goed in begrijpend lezen.
Uitzending Zembla al gezien?
'
[quote=zoethout schreef op zondag 18 mei 2014, 17:34]
De verzekering keert rechtstreeks uit aan het ziekenhuis dus u krijgt daar gewoon geen rekening van.

Alleen aan zorgverleners waarmee ze een contract hebben.
Daarom heb ik ook voor, tijdens en na het ziekenhuisbezoek contact gehad.
Ondanks dat de officiële regel is dat je je eigen zorgverlener mag kiezen, betalen ze helemaal niks uit, ondanks alle toezeggingen. En je zou er voor kunnen kiezen als zorgverzekeraar om een deel uit te betalen, laten we zeggen 80% en de rest in onderhandeling te nemen. Maar ja, dat doen ze niet, ondanks alle toezeggingen van hun eigen medewerkers. Gewoon niks uitbetalen.

[quote=zoethout schreef op zondag 18 mei 2014, 17:34]
lees dit maar eens eerst door http://www.vgz.nl/vergoedingen/buitenland

Mooi! heb ik gelezen en ik citeer:

Spoedeisende zorg: volledige vergoeding tijdens uw vakantie of tijdelijke verblijf in het buitenland op basis van Nederlandse marktconforme tarieven.
Niet-spoedeisende zorg: volledige vergoeding in het buitenland (na toestemming van VGZ), op basis van Nederlandse marktconforme tarieven.

Nou, dat lijkt mij duidelijk.
Waarom vergoeden ze dan helemaal niks?

[quote=zoethout schreef op zondag 18 mei 2014, 17:34]
Maar zonder de kwaal te noemen die levensbedreigend is in het buitenland spontaan valt er weinig te zeggen.

Je wilt de kwaal weten?
Een verstopte aorta. En wel de grootste die we in ons lichaam hebben. Die loopt vanaf je hart naar je benen en voorziet je benen van zuurstofrijk bloed. Die moest vervangen worden en dat noemen ze in DL een Ypsilon-prothese. In NLD heet het een broekprothese. Dat ding is niet te vervangen door een andere ader, want die zijn veel te dun. Daar komt dus een kunststof buis in. Operatie houdt in dat je vanaf je borstbeen tot net boven je piemeltje (als je aan man bent) wordt open gesneden en beide liezen worden ook open gesneden. Als gevolg van de verstopping zijn er ook nog 2 tenen geamputeerd en aangezien mijn hart ook niet je-dat was zijn daar nog 2 stents in gezet. Niet echt schoonheids-operaties. Ik loop de rest van mijn leven met flinke littekens rond, maar ik ben blij dat ik er nog ben en die littekens neem ik wel voor lief.

[quote=zoethout schreef op zondag 18 mei 2014, 17:34]Was je op vakantie etc etc allemaal zaken die meespelen want op vakantie regelt je annuleringsverzekering alles met VGZ als je verzekerd was.

Ik was niet op vakantie, ik woon in DL en werkte (tsja, dat is wat minder na de operaties) in NLD en was/ben verplicht verzekerd in NLD.

zo
door zoethout - May 18, 2014 om 18:11
17 Antwoorden / 0 Vragen

En daar is de CLUE nu zijn we er.

Heb je ook aan deze voorwaarden voldaan gezien het verhaal zou het me niet verbazen als het hier dus al fout gaat bij je.

http://www.zorginstituutnederland.nl/verzekering/buitenland/werken+in+nederland#Welkestappenmoetunemen?

czar
door czar - May 18, 2014 om 18:32
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zoethout schreef op zondag 18 mei 2014, 18:11]En daar is de CLUE nu zijn we er.
Heb je ook aan deze voorwaarden voldaan gezien het verhaal zou het me niet verbazen als het hier dus al fout gaat bij je.

Nope, gaat niet fout al ben ik het hier ook niet mee eens.
Ik woon alleen, ben volledig via bovenstaande normen verzekerd.
Maar dan nog, zou het niet zo zijn, dan ben ik nog verzekerd, verplicht!
En dan nog, dan loop ik toch niet een ziekenhuisje uit met een doodsverklaring om eerst even contact te zoeken met de verzekering? Die alles toezeggen.

Daarbij, ernstig zieke mensen met acute problemen gaan gewoonlijk niet op zoek naar hun verzekeringspolis. Ik in dit geval wel overigens.

U bent gek als u het tegendeel beweert.
Van God los. Ik zou niet hopen dat u in een soortgelijke situatie beland. Of onder een auto of zo.

Dat is de crime van verzekeringen. Ze worden je aangesmeerd en vervolgens blijk je er geen bal aan te hebben. Maar wel gewoon premie blijven innen. In mijn geval allemaal geen issue, ik had alles al geregeld met de verzekering, en dat was geen coulance, maar er komen bijkomende eisen bij waar ik niet mee akkoord kan gaan. Nogmaals, zie uitzending Zembla.

tijger1
door tijger1 - May 18, 2014 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoveel regels zijn er blijkbaar niet. U woont in Duitsland, werkt in Nederland en bent in Nederland verzekerd. Prima toch?

In welk land bent u dan geopereerd? Maar als het dan zo levensbedreigend was, begrijp ik niet dat u daar zo uitgebreid over hebt kunnen bellen met VGZ.

Dus er moet iets anders aan de hand zijn.

vr1944
door vr1944 - May 18, 2014 om 19:16
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ik snap dat je een beetje in de war raakt van al dat eenzijdig gezwam van Czar om zijn/haar gelijk te halen .TS heeft geen conflict met VGZ en is ook niet in het buitenland geopereerd.. Overigens is VGZ een van de beste zorgverzekering van Nederland

=tijger1 schreef op zondag 18 mei 2014, 19:01: Zoveel regels zijn er blijkbaar niet. U woont in Duitsland, werkt in Nederland en bent in Nederland verzekerd. Prima toch?

In welk land bent u dan geopereerd? Maar als het dan zo levensbedreigend was, begrijp ik niet dat u daar zo uitgebreid over hebt kunnen bellen met VGZ.

Dus er moet iets anders aan de hand zijn.

czar
door czar - May 18, 2014 om 19:31
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 18 mei 2014, 19:01]Zoveel regels zijn er blijkbaar niet. U woont in Duitsland, werkt in Nederland en bent in Nederland verzekerd. Prima toch?

Dat dacht ik ook

[quote=tijger1 schreef op zondag 18 mei 2014, 19:01]
In welk land bent u dan geopereerd? Maar als het dan zo levensbedreigend was, begrijp ik niet dat u daar zo uitgebreid over hebt kunnen bellen met VGZ.

Dat dacht ik ook.
Geopereerd in Duitsland, mijn woonland.

[quote=tijger1 schreef op zondag 18 mei 2014, 19:01]
Dus er moet iets anders aan de hand zijn.

Wat er aan de hand is wordt uitermate uit de doeken gedaan in de uitzending van Zembla.
Zie uitzending gemist. Dat was overigens nadat alle gesprekken voor, tijdens en na de operatie hadden plaats gevonden. VGZ wil een medisch dossier ontvangen en daar ben ik het niet mee eens.
Dat is me voor, tijdens en na de operatie ook niet gemeld, pas toen het op uitbetalen aan kwam.

Dat sluit overigens precies aan bij die uitzending van Zembla.
Bekijk die eens, is ongeveer 3-4 weken geleden.

Mijn probleem is dat ik wel alle toezeggingen heb gekregen van VGZ, maar vervolgens de uitbetalings-afdeling om medische gegevens vraagt. Geef ik die, dan is de kans groot dat ze meer gegevens willen hebben.
Kortom, moet ik mijn medische gegevens verkopen?

Dat sluit wel aan bij TS die vraagt of de verzekering zijn loonsgegevens moet kunnen eisen.
Mijn standpunt in deze is in beide gevallen: Nee!
Een verzekering zou geen medisch, en ook geen loon dossier moeten mogen opvragen.
Ik ben verplicht verzekerd (geen keuze!) en dan hoort een verzekering, zeker na toezeggingen moeten uitbetalen.

Wel een scherpe reactie van u, dat moet ik zeggen!

czar
door czar - May 18, 2014 om 19:38
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=vr1944 schreef op zondag 18 mei 2014, 19:16]Ik snap dat je een beetje in de war raakt van al dat eenzijdig gezwam van Czar om zijn/haar gelijk te halen .TS heeft geen conflict met VGZ en is ook niet in het buitenland geopereerd.. Overigens is VGZ een van de beste zorgverzekering van Nederland.[\

Tsja, fijn dat u blij bent met uw verzekering.
Ik hoop niet dat u hetzelfde overkomt.

En? Uitzending Zembla al gekeken?

TS heeft overigens de vraag of de verzekering zijn/haar loongegevens mag opvragen.
Als het al mag zou dat belachelijk zijn.

vr1944
door vr1944 - May 18, 2014 om 20:02
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Dit topic is opgestart door sdaantje .Dan is het de bedoeling dat deskundigen antwoord geven op zijn/haar vraag . Als je een probleem met VGZ hebt en daar een vraag over hebt hoor je zelf een topic starten en niet dit topic onder te sneeuwen met jouw conflict met VGZ . Nog beter is het verder met VGZ uit te vechten , want het is moeilijk een oordeel te hebben of advies te geven zonder de reden te weten waarom VGZ niet betaald.En ja ik heb er geen moeite mee als een zorgverzekering zorgvuldig omgaat met uitbetaling van claims .Succes.

=czar schreef op zondag 18 mei 2014, 19:38:
=vr1944 schreef op zondag 18 mei 2014, 19:16: Ik snap dat je een beetje in de war raakt van al dat eenzijdig gezwam van Czar om zijn/haar gelijk te halen .TS heeft geen conflict met VGZ en is ook niet in het buitenland geopereerd.. Overigens is VGZ een van de beste zorgverzekering van Nederland.[\

Tsja, fijn dat u blij bent met uw verzekering.
Ik hoop niet dat u hetzelfde overkomt.

En? Uitzending Zembla al gekeken?

TS heeft overigens de vraag of de verzekering zijn/haar loongegevens mag opvragen.
Als het al mag zou dat belachelijk zijn.

czar
door czar - May 18, 2014 om 20:21
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=vr1944 schreef op zondag 18 mei 2014, 20:02]Dit topic is opgestart door sdaantje .Dan is het de bedoeling dat deskundigen antwoord geven op zijn/haar vraag .

Nou, deskundigen vind je niet snel op dit forum.
Het antwoord op de vraag van TS is al vaak gegeven, ook door mij: Nee, dat mag de verzekeraar niet.

[quote=vr1944 schreef op zondag 18 mei 2014, 20:02]
Nog beter is het verder met VGZ uit te vechten , want het is moeilijk een oordeel te hebben of advies te geven zonder de reden te weten waarom

Dat zijn nu typisch verzekeraars, daar valt niks mee uit te vechten. Ze betalen gewoon niet en dan zoek je het maar uit. Dit loopt al 8 maanden, vriend.

[quote=vr1944 schreef op zondag 18 mei 2014, 20:02]
En ja ik heb er geen moeite mee als een zorgverzekering zorgvuldig omgaat met uitbetaling van claims.

Ik ook niet, sterker nog, dat heb ik ze met nadruk aangeraden!
Maar ja, als je alle originele rekeningen hebt, met alle specificaties en alle gegevens daarop en je doet helemaal niks om ook maar iets te onderzoeken... Ik heb de originele rekeningen zelf niet eens meer, alleen maar kopietjes. De wet zegt dat een verzekeraar MAG, nee zelfs erger MOET onderzoeken. VGZ onderzoekt helemaal niks, die eist gewoon een medisch dossier op. Dat noemt VGZ hun onderzoek.

En toch hoor ik niemand zeggen dat ze die uitzending van Zembla hebben gekeken.
Dat maakt veel duidelijk, zeker over VGZ.

zo
door zoethout - May 18, 2014 om 20:44
17 Antwoorden / 0 Vragen

O u weigert dus uw medisch dossier, waarom o laat me raden daar staat iets in wat deze aandoening kan verklaren waar u schijnbaar al last van had voor u deze verzekering had en dit geheel verzwegen heeft ja dan keert men niet uit.

czar
door czar - May 18, 2014 om 21:01
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zoethout schreef op zondag 18 mei 2014, 20:44]O u weigert dus uw medisch dossier, waarom o laat me raden daar staat iets in wat deze aandoening kan verklaren waar u schijnbaar al last van had voor u deze verzekering had en dit geheel verzwegen heeft ja dan keert men niet uit.

Compleet belachelijke veronderstelling.
Ik kon 15 jaar geleden echt niet vermoeden dat ik deze aandoening zou hebben hoor.
Als alle mensen zo zouden zijn als ik, dan hadden we geen probleem met de ziektekosten.
Ik loop niet met een griepje of een loopneus naar de dokter.
U waarschijnlijk wel.
Verzekeringen zijn uit op uw dossier, want dat is goed te verkopen.

En al zou het zo zijn dat ik de aandoening al had, dan nog mag de verzekering me niet weigeren, en dan nog heb ik op basis van bijna 300 euro per maand aan premie voor 1 persoon (dat wordt even rekenen, 7,4% van je salaris en dan nog wat je zelf betaalt erbij) wel recht dat die verzekering eens betaalt als er iets mis gaat, of niet dan?
Het is toch een verzekering
.

tijger1
door tijger1 - May 18, 2014 om 21:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoethout

Voor de basisverzekering worden geen vragen gesteld over je gezondheid en dat mag ook niet.

Al lig je op sterven, sorry hoor, als je dit land binnenkomt, moet je je verzekeren en elke verzekeraar moet je accepteren.

czar
door czar - May 18, 2014 om 21:18
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=sdaantje schreef op zaterdag 10 mei 2014, 19:37]Mag een zorgverzekering je loongegevens opvragen en indien ik deze gegevens niet verstrek de verzekering per direct opzeggen ?

Hoe vaker ik het lees, des te meer valt op hoe goed de vraag is.

"Mag een zorgverzekeraar je loongegevens opvragen?"

Neu, dat mag hij niet. Maar je werkgever geeft die gegevens wel op, niet aan de verzekeraar, maar aan de belastingdienst. De zorgverzekeraar gaat het geen bal aan wat je verdient.

"en indien ik deze gegevens niet verstrek de verzekering per direct opzeggen"

Je kunt naar een andere zorgverzekering overstappen, maar je kunt maar 1 keer per jaar overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Direct opzeggen kan dus niet.
Je bent verplicht een zorgverzekeraar te hebben en je werkgever draagt verplicht het grootste deel af aan premie.

Mijn idee: als een zorgverzekeraar moeilijk doet met uitbetaling, stap dan juist niet over naar een ander.

czar
door czar - May 18, 2014 om 21:23
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 18 mei 2014, 21:12]@zoethout
Voor de basisverzekering worden geen vragen gesteld over je gezondheid en dat mag ook niet.
Al lig je op sterven, sorry hoor, als je dit land binnenkomt, moet je je verzekeren en elke verzekeraar moet je accepteren.

Ik kan dit alleen maar bevestigen.
Tijger1, je hebt 100% gelijk, meer kan ik er niet van maken :-)
Gelukkig maar, geen amerikaanse toestanden.

Alhoewel, bij mij begint het erop te lijken.
Ze betalen niet uit, die van VGZ.

zo
door zoethout - May 19, 2014 om 00:17
17 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal heel mooi stel wannabee juristen maar omdat hij in Duitsland woont is het NL wel verplicht om mee te werken 1 aan inkomensverhaal en 2 moet je ongeacht waar je woont meewerken aan je medisch dossier als de verzekering dat vraagt van je.

Werk je het grootste gedeelte van je tijd in Nederland? Dan is het land waar je woont niet relevant. Er wordt ook gekeken naar je inkomen en of je in een EU/EER- of verdragsland woont of niet

Dit komt van independer af dus ga niet vertellen dat de zorgverzekeraar daar niks mee te maken heeft.
Als ie NL ingezetene was lag het verhaal anders maar omdat in DLD woont en in NL werkt telt deze eis wel.

fe
door festinger - May 19, 2014 om 01:55
410 Antwoorden / 18 Vragen

Wat een eigengereide wijsheden hier. De oorspronkelijke vraag daar gaat het om. En nee dat gedrag mag niet, Zou geen enkele situatie kunnen bedenken waarom ik een loonstrookje moet opsturen aan een zorgverzekeraar. Nog erger zou niet weten waarom een zorgverzekeraar dit zou vragen.

vr1944
door vr1944 - May 19, 2014 om 11:46
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Waar baseer jij die eigengereide wijsheid dan op .Want dat jij iets niet kan bedenken wil nog niet zeggen dat er niet naar gevraagd mag worden

=festinger schreef op maandag 19 mei 2014, 01:55: Wat een eigengereide wijsheden hier. De oorspronkelijke vraag daar gaat het om. En nee dat gedrag mag niet, Zou geen enkele situatie kunnen bedenken waarom ik een loonstrookje moet opsturen aan een zorgverzekeraar. Nog erger zou niet weten waarom een zorgverzekeraar dit zou vragen.

tijger1
door tijger1 - May 19, 2014 om 12:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou ook wel willen weten waarom die zorgverzekeraar een loonstrook wil zien. Als je in het buitenland woont en in Nederland werkt, moet je je hier verzekeren en dan zijn alle gegevens ook bij de belastingdienst bekend. Dus een verklaring van een werkgever dat je daar in dienst bent moet genoeg zijn. Die werkgever moet je ook al op de eerste dag van je dienstverband melden.

czar
door czar - May 22, 2014 om 06:37
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 19 mei 2014, 12:05]Ik zou ook wel willen weten waarom die zorgverzekeraar een loonstrook wil zien. Als je in het buitenland woont en in Nederland werkt, moet je je hier verzekeren en dan zijn alle gegevens ook bij de belastingdienst bekend.

Zo is het.
Het probleem is dat zorgverzekeraars dan opeens melaatsen zijn.
Alles moet worden aangetoond door de werknemer. Ga eens bellen met zo'n 0900-nummer. Dat kan vanuit het buitenland niet eens.
Dit is weer het typische geval van dat de werknemer van alles moet aantonen (en in mijn geval heb ik dat ook gedaan, met alle toezeggingen en op de manier van de verzekeraar), maar dat een andere afdeling iets anders beslist. In dit geval de afdeling uitkeringen. Maanden overleg met hen, maar de andere afdeling neemt een ander standpunt in. En denk maar niet dat je die afdeling te spreken krijgt.
Ik heb 30 jaar betaald aan allerlei verzekerings-premies, maar nog nooit 1 cent uitgekeerd gehad. En ik heb alleen een keer of 3 een terecht beroep op een verzekering gedaan. Ze wijzen het per definitie altijd af. Verzekeraars zijn criminelen en als verplicht verzekerde maakt dat de overheid een heler.