ge
door gergreet Oct 21, 2015 om 13:43
Geldzaken & recht

Aanbetaling Leen Bakker

Ik wilde bij Leen Bakker op maat gemaakte vitrage kopen.
Na invullen van alle maten en gegevens moest ik 100 % vooruit betalen.
Natuurlijk heb ik hiertegen geprotesteerd wat volgens mij is een aanbetaling niet verplicht. De reactie van de medewerkster was: Dit moeten wij doen omdat het veel voorkomt dat mensen een kleine aanbetaling doe en daarna niets meer van zich laten horen.
Belachelijk natuurlijk.
Onder veel protest heb ik toen toch maar de vitrage besteld en vooruit betaald. Bij ons in de buurt heb je geen andere keus

5589 6 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Oct 21, 2015 om 15:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Vanuit de wet gezien mag er slechts 50% maximaal aan aanbetaling worden geëist, meer mag alleen met uw toestemming. Maar ja, leuk allemaal, wat moet je als de verkoper daar maling aan heeft. Het enige wat je dan kunt doen is vertrekken.

Ik vind het overigens een kul-argument van Leen Bakker, als je 50% aanbetaling vraagt, komt men echt wel terug om de gordijnen op te halen. Tussen een kleine aanbetaling en 50% ligt nog een ruim veld. Nu loopt u alle risico en Leen Bakker geen enkel.

U zou nog wel over deze gang van zaken een klacht in kunnen dienen bij de ACM via consuwijzer.

klik HIER

mahadma
door mahadma - Oct 21, 2015 om 15:50
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Zie artikel 26 lid 2 burgerlijk wetboek boek 7: bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.

Dus Leen Bakker? Sprookjes vertellers .........

mahadma
door mahadma - Oct 21, 2015 om 15:53
11571 Antwoorden / 51 Vragen

P.S. Een klein jaar geleden gordijnen besteld bij LB, 50% betaald en bij afhalen de rest. Deze LB kletst uit zijn/haar nek.

varabas
door varabas - Oct 21, 2015 om 16:04
450 Antwoorden / 35 Vragen

Ook van Consuwijzer:

U koopt bijvoorbeeld een pak of trouwjurk en laat deze op maat maken. Soms moet u dan van tevoren een deel van het bedrag betalen. Dat heet aanbetalen.

Hoeveel moet u aanbetalen?

Wil de verkoper dat u een aanbetaling doet? Dan kan dat geregeld zijn in zijn algemene voorwaarden. Of hij kan dat samen met u afspreken. Heeft de verkoper in de algemene voorwaarden staan hoeveel u moet aanbetalen? Dan mag dat volgens de wet niet meer dan de helft van het aankoopbedrag zijn.

Wil de verkoper dat u meer aanbetaalt? Dan kunt u dat samen met de verkoper afspreken. U moet daar wel mee akkoord gaan. Dit mag dus niet in de algemene voorwaarden staan. U mag zelf beslissen of u een aanbetaling doet. Maar sommige verkopers willen hun product niet leveren als u geen aanbetaling doet. Wilt u geen aanbetaling doen? Ga dan naar een andere verkoper.

getty
door getty - Oct 21, 2015 om 16:46
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 21 okt 2015, 15:53]P.S. Een klein jaar geleden gordijnen besteld bij LB, 50% betaald en bij afhalen de rest. Deze LB kletst uit zijn/haar nek.

Mijn LB verwacht ook 100% vooraf betaling bij gordijnen, dat weet ik omdat ik ze een maand geleden besteld en betaald heb. Het is aan ieders vrije keuze om dit te accepteren en als je het niet wilt, koop je het toch gewoon ergens anders? Ik snap het probleem niet zo.

mahadma
door mahadma - Oct 21, 2015 om 16:52
11571 Antwoorden / 51 Vragen

@Getty, ze mogen wat mij betreft verwachten wat ze willen, max 50% en anders Joep Doei en vooral de Groeten !!! In ons geval waren de gordijnen ook niet correct qua stof, daar zat een duidelijk lichtlek in, kan gebeuren, maar is ook probleemloos zonder morren hersteld. Dat dan weer wel.